REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kursy dla kierowców przewożących niebezpieczne towary - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?

REKLAMA

REKLAMA

Przewóz niebezpiecznych substancji może odbywać się wyłącznie z udziałem wykwalifikowanej kadry. Kierowcy muszą ukończyć kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Jakie wymogi przepisy prawa stawiają przedsiębiorcom organizującym szkolenia?

Kierowca może  przewozić towary o kategorii "niebezpieczne" tylko wtedy, gdy ukończy specjalistyczny kurs. Prawidłowy przebieg takich szkoleń regulują przepisy. Określają one jakie wymagania stawiane są w stosunku do przedsiębiorców wykonujących działalność w obszarze prowadzenia kursów dokształcających. Przepisy wprowadzają również podział na rodzaje kursów, warunki ich przeprowadzania, czas trwania, a także zakres i formę egzaminu. Warto zwrócić uwagę na niektóre kwestie techniczne, np. wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające, zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do tego rejestru, jak również wzór zaświadczenia ADR.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca decydujący się na wykonywanie działalności w zakresie prowadzenia kursów doszkalających powinien spełniać odpowiednie kryteria:

  • kwestia formalna – działanie w ramach określonych przez zbiór przepisów w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, w szczególności zaś Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r., wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób, ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
  • kwestia praktyczna – odpowiednie warunki lokalowe gwarantujące przeprowadzenie kursów dokształcających, w tym:
    • pokój wykładowców o powierzchni nie mniejszej niż 10 m²;
    • archiwum o powierzchni nie mniejszej niż 6 m²;
    • miejsce do przeprowadzania ćwiczeń praktycznych;
    • zaplecze sanitarne.

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia kursów dokształcających ma obowiązek przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 m². Jeżeli z sali korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to powierzchnię tą  należy zwiększyć o 1 m² dla każdej dodatkowej osoby. Trzeba również mieć na uwadze, że ćwiczenia praktyczne powinny być przeprowadzane z zachowaniem przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych - porada

REKLAMA

Istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających początkowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas, którego czas trwania wynosi co najmniej 24 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach, którego czas trwania wynosi co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych.

Oprócz tego istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających o charakterze doskonalącym:

  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.

Prowadzenie takich kursów dokształcających początkowych podstawowych i doskonalących podstawowych łącznie z jednym lub więcej niż jednym z kursów specjalistycznych, o których mowa powyżej, może odbywać się w formie kursu zintegrowanego. Jest to duże ułatwienie, a przede wszystkim oszczędność czasu dla odbywających kursy.

Godzina lekcyjna kursu dokształcającego trwa 45 minut, przy czym należy pamiętać, że czas trwania kursu dokształcającego w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych. Odnosi się to również do kursu zintegrowanego.

Po odbyciu kursu niezbędne jest odbycie egzaminu. Egzamin kończący kurs dokształcający początkowy obejmuje zagadnienia określone w ramowym programie zawartym w załączniku do rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005 roku. Z kolei ukończenie kursu dokształcającego doskonalącego dotyczy sprawdzenia znajomości nowych regulacji prawnych oraz rozwiązań merytorycznych na temat przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Egzaminy przeprowadzane są w formie testu pisemnego, składającego się z pytań pochodzących z katalogu pytań egzaminacyjnych, przygotowanego przez ministra właściwego do spraw transportu lub jednostkę upoważnioną. Przykładowe pytania są podawane do wiadomości publicznej.

Test pisemny składa się w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - z 30 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - z 18 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - z 15 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - z 15 pytań.

Z kolei czas trwania testu pisemnego wynosi w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - 90 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - 60 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - 45 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - 45 minut.

Każdy z egzaminów uważa się za zdany w przypadku udzielenia przez egzaminowanego co najmniej 2/3 poprawnych odpowiedzi. W przypadku, gdy zaliczenie się nie powiedzie, zainteresowanemu przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kursu.

Przydatne informacje o tym, gdzie w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005r. znajdziemy potrzebne formularze:

  • wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające określa załącznik nr 1,
  • zaświadczenie potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające znajdziemy w załączniku nr 2,
  • informacje na temat ramowego programu kursów doszkalających -  załącznik nr 3,
  •  wzorzec zaświadczenia ADR w załączniku nr 4.

Polecamy: Czym jest umowa przewozu?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA