REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kursy dla kierowców przewożących niebezpieczne towary - porada

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?

REKLAMA

REKLAMA

Przewóz niebezpiecznych substancji może odbywać się wyłącznie z udziałem wykwalifikowanej kadry. Kierowcy muszą ukończyć kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Jakie wymogi przepisy prawa stawiają przedsiębiorcom organizującym szkolenia?

Kierowca może  przewozić towary o kategorii "niebezpieczne" tylko wtedy, gdy ukończy specjalistyczny kurs. Prawidłowy przebieg takich szkoleń regulują przepisy. Określają one jakie wymagania stawiane są w stosunku do przedsiębiorców wykonujących działalność w obszarze prowadzenia kursów dokształcających. Przepisy wprowadzają również podział na rodzaje kursów, warunki ich przeprowadzania, czas trwania, a także zakres i formę egzaminu. Warto zwrócić uwagę na niektóre kwestie techniczne, np. wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające, zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do tego rejestru, jak również wzór zaświadczenia ADR.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca decydujący się na wykonywanie działalności w zakresie prowadzenia kursów doszkalających powinien spełniać odpowiednie kryteria:

  • kwestia formalna – działanie w ramach określonych przez zbiór przepisów w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, w szczególności zaś Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r., wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób, ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
  • kwestia praktyczna – odpowiednie warunki lokalowe gwarantujące przeprowadzenie kursów dokształcających, w tym:
    • pokój wykładowców o powierzchni nie mniejszej niż 10 m²;
    • archiwum o powierzchni nie mniejszej niż 6 m²;
    • miejsce do przeprowadzania ćwiczeń praktycznych;
    • zaplecze sanitarne.

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia kursów dokształcających ma obowiązek przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 m². Jeżeli z sali korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to powierzchnię tą  należy zwiększyć o 1 m² dla każdej dodatkowej osoby. Trzeba również mieć na uwadze, że ćwiczenia praktyczne powinny być przeprowadzane z zachowaniem przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych - porada

REKLAMA

Istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających początkowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas, którego czas trwania wynosi co najmniej 24 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach, którego czas trwania wynosi co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych.

Oprócz tego istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających o charakterze doskonalącym:

  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.

Prowadzenie takich kursów dokształcających początkowych podstawowych i doskonalących podstawowych łącznie z jednym lub więcej niż jednym z kursów specjalistycznych, o których mowa powyżej, może odbywać się w formie kursu zintegrowanego. Jest to duże ułatwienie, a przede wszystkim oszczędność czasu dla odbywających kursy.

Godzina lekcyjna kursu dokształcającego trwa 45 minut, przy czym należy pamiętać, że czas trwania kursu dokształcającego w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych. Odnosi się to również do kursu zintegrowanego.

Po odbyciu kursu niezbędne jest odbycie egzaminu. Egzamin kończący kurs dokształcający początkowy obejmuje zagadnienia określone w ramowym programie zawartym w załączniku do rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005 roku. Z kolei ukończenie kursu dokształcającego doskonalącego dotyczy sprawdzenia znajomości nowych regulacji prawnych oraz rozwiązań merytorycznych na temat przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Egzaminy przeprowadzane są w formie testu pisemnego, składającego się z pytań pochodzących z katalogu pytań egzaminacyjnych, przygotowanego przez ministra właściwego do spraw transportu lub jednostkę upoważnioną. Przykładowe pytania są podawane do wiadomości publicznej.

Test pisemny składa się w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - z 30 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - z 18 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - z 15 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - z 15 pytań.

Z kolei czas trwania testu pisemnego wynosi w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - 90 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - 60 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - 45 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - 45 minut.

Każdy z egzaminów uważa się za zdany w przypadku udzielenia przez egzaminowanego co najmniej 2/3 poprawnych odpowiedzi. W przypadku, gdy zaliczenie się nie powiedzie, zainteresowanemu przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kursu.

Przydatne informacje o tym, gdzie w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005r. znajdziemy potrzebne formularze:

  • wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające określa załącznik nr 1,
  • zaświadczenie potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające znajdziemy w załączniku nr 2,
  • informacje na temat ramowego programu kursów doszkalających -  załącznik nr 3,
  •  wzorzec zaświadczenia ADR w załączniku nr 4.

Polecamy: Czym jest umowa przewozu?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA