REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kursy dla kierowców przewożących niebezpieczne towary - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?

REKLAMA

REKLAMA

Przewóz niebezpiecznych substancji może odbywać się wyłącznie z udziałem wykwalifikowanej kadry. Kierowcy muszą ukończyć kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Jakie wymogi przepisy prawa stawiają przedsiębiorcom organizującym szkolenia?

Kierowca może  przewozić towary o kategorii "niebezpieczne" tylko wtedy, gdy ukończy specjalistyczny kurs. Prawidłowy przebieg takich szkoleń regulują przepisy. Określają one jakie wymagania stawiane są w stosunku do przedsiębiorców wykonujących działalność w obszarze prowadzenia kursów dokształcających. Przepisy wprowadzają również podział na rodzaje kursów, warunki ich przeprowadzania, czas trwania, a także zakres i formę egzaminu. Warto zwrócić uwagę na niektóre kwestie techniczne, np. wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające, zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do tego rejestru, jak również wzór zaświadczenia ADR.

REKLAMA

Przedsiębiorca decydujący się na wykonywanie działalności w zakresie prowadzenia kursów doszkalających powinien spełniać odpowiednie kryteria:

  • kwestia formalna – działanie w ramach określonych przez zbiór przepisów w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, w szczególności zaś Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r., wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób, ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
  • kwestia praktyczna – odpowiednie warunki lokalowe gwarantujące przeprowadzenie kursów dokształcających, w tym:
    • pokój wykładowców o powierzchni nie mniejszej niż 10 m²;
    • archiwum o powierzchni nie mniejszej niż 6 m²;
    • miejsce do przeprowadzania ćwiczeń praktycznych;
    • zaplecze sanitarne.

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia kursów dokształcających ma obowiązek przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 m². Jeżeli z sali korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to powierzchnię tą  należy zwiększyć o 1 m² dla każdej dodatkowej osoby. Trzeba również mieć na uwadze, że ćwiczenia praktyczne powinny być przeprowadzane z zachowaniem przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych - porada

Istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających początkowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas, którego czas trwania wynosi co najmniej 24 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach, którego czas trwania wynosi co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych.

Oprócz tego istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających o charakterze doskonalącym:

  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.

REKLAMA

Prowadzenie takich kursów dokształcających początkowych podstawowych i doskonalących podstawowych łącznie z jednym lub więcej niż jednym z kursów specjalistycznych, o których mowa powyżej, może odbywać się w formie kursu zintegrowanego. Jest to duże ułatwienie, a przede wszystkim oszczędność czasu dla odbywających kursy.

Godzina lekcyjna kursu dokształcającego trwa 45 minut, przy czym należy pamiętać, że czas trwania kursu dokształcającego w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych. Odnosi się to również do kursu zintegrowanego.

Po odbyciu kursu niezbędne jest odbycie egzaminu. Egzamin kończący kurs dokształcający początkowy obejmuje zagadnienia określone w ramowym programie zawartym w załączniku do rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005 roku. Z kolei ukończenie kursu dokształcającego doskonalącego dotyczy sprawdzenia znajomości nowych regulacji prawnych oraz rozwiązań merytorycznych na temat przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Egzaminy przeprowadzane są w formie testu pisemnego, składającego się z pytań pochodzących z katalogu pytań egzaminacyjnych, przygotowanego przez ministra właściwego do spraw transportu lub jednostkę upoważnioną. Przykładowe pytania są podawane do wiadomości publicznej.

Test pisemny składa się w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - z 30 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - z 18 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - z 15 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - z 15 pytań.

Z kolei czas trwania testu pisemnego wynosi w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - 90 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - 60 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - 45 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - 45 minut.

Każdy z egzaminów uważa się za zdany w przypadku udzielenia przez egzaminowanego co najmniej 2/3 poprawnych odpowiedzi. W przypadku, gdy zaliczenie się nie powiedzie, zainteresowanemu przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kursu.

Przydatne informacje o tym, gdzie w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005r. znajdziemy potrzebne formularze:

  • wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające określa załącznik nr 1,
  • zaświadczenie potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające znajdziemy w załączniku nr 2,
  • informacje na temat ramowego programu kursów doszkalających -  załącznik nr 3,
  •  wzorzec zaświadczenia ADR w załączniku nr 4.

Polecamy: Czym jest umowa przewozu?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

REKLAMA

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

REKLAMA

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

REKLAMA