REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak likwidowana jest spółka jawna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Kornat
Adwokat kościelny
Kancelaria Kornat
Kancelaria prawna
Spółka jawna w likwidacji.
Spółka jawna w likwidacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady prowadzenia postępowania likwidacyjnego regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 nr 94, poz. 1037 z późniejszymi zmianami). Likwidacja odnosi się zarówno do przedsiębiorców wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestru Przedsiębiorców (KRS), jak i przedsiębiorców wpisanych do Ewidencji Działalności Gospodarczej (EDG).

Likwidacja - a co to jest

W stosunku do obu grup podmiotów można przyjąć, że likwidacja to proces, zespół czynności faktycznych i prawnych, których celem jest zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej, co wobec podmiotów wpisanych do KRS oznacza również zakończenie ich bytu prawnego, natomiast w odniesieniu do podmiotów wpisanych do EDG – zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej niezależne od dalszego istnienia, bytu prawnego bezpośrednio zainteresowanej osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie likwidacyjne polega na podjęciu czynności faktycznych i prawnych, które zmierzają do upłynnienia majątku spółki. W ramach czynności poprzedzających upłynnienie majątku spółki likwidatorzy powinni zakończyć bieżące interesy spółki, ściągnąć wierzytelności i wypełnić zobowiązania. Z punktu widzenia bytu gospodarczego spółki, likwidacja skutkuje rozwiązaniem spółki i zakończeniem jej bytu prawnego (wykreślenie z rejestru KRS).

Polecamy: Czy założenie i prowadzenie firmy jest uciążliwe

Likwidacja spółki jawnej

Przepisy art. 58-66 k.s.h. regulują kwestie dotyczące rozwiązania spółki jawnej. Z rozwiązaniem spółki wiąże się obligatoryjnie jej likwidacja. Rozwiązanie spółki i rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego nie oznacza końca bytu prawnego spółki jawnej. W czasie rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego spółka jawna nadal istnieje, zmienia jedynie formę bytu prawnego i zakres działalności, przekształcając się w "spółką jawną w likwidacji".

REKLAMA

Na tym etapie postępowania, celem spółki jest zakończenie bieżących interesów i upłynnienie majątku. Zgodnie z art.77 par.1 k.s.h. spółka może podjąć nowe interesy tylko w sytuacji, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku postępowania. Przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego powierza się likwidatorom, którymi mogą być wspólnicy spółki jawnej lub osoby z poza spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawie powołania likwidatorów wymagana jest zgodna uchwała wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. W czasie trwania postępowania likwidacyjnego nie może zaistnieć sytuacja ustanowienia prokury, a jeżeli była ustanowiona wcześniej - wygasa. Likwidatorzy spółki jawnej mają prawo prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania.

Polecamy: Co zrobić, gdy kończy się umowa leasingu

W momencie rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego i na jego zakończenie sporządza się bilans. Likwidatorzy zobowiązani są do zgłoszenia do rejestru otwarcia i zakończenia likwidacji, nazwisk likwidatorów oraz sposobu reprezentowania przez nich spółki.

Likwidatorzy są zobowiązani do zgłoszenia, jeśli chodzi o ukończenie likwidacji w celu wykreślenia spółki z rejestru. W przypadku rozwiązania spółki bez przeprowadzenia likwidacji obowiązek złożenia wniosku ciąży na wspólnikach. Księgi i dokumenty spółki należy przechowywać przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA