REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkanie komunalne można mieć na własność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Własne mieszkanie to towar bardzo pożądany, ale jeszcze bardziej trudny do zdobycia. Każdy chce przecież mieć swoje miejsce, do którego z chęcią wraca po pracy. Mieszkanie komunalne jest niezwykle pomocne tym, których na zakup lokum na wolnym rynku nie stać. Niestety nie jest do końca „własne”. Można jednak odkupić je od gminy. Jak to zrobić?

Mieszkanie komunalne, zwane niegdyś kwaterunkowym, jest to lokal przyznawany przez gminę osobom i rodzinom o niskich dochodach. Reguluje to m.in. art. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów.

REKLAMA

W związku z tym, że popyt na lokale komunalne znacznie przewyższa ich podaż, gminy wprowadzają pewne ograniczenia oraz zasady określające komu w pierwszej kolejności takie mieszkanie może zostać udostępnione.

REKLAMA

Nie są one jednak ujednolicone dla całego kraju. Zależą w dużej mierze od indywidualnej sytuacji mieszkańców określonego obszaru, wysokości ich zarobków oraz możliwości finansowych samego samorządu. Zbiór wspomnianych kryteriów zawarty jest w uchwale rady gminy – do bezpłatnego wglądu dla osób zainteresowanych.

Co istotne - umowa o odpłatne używanie lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu danej gminy, może zostać zawarta wyłącznie na czas nieokreślony. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy sam lokator żąda zawarcia umowy na czas określony. Chcąc starać się o mieszkanie komunalne warto sprawdzić, jak wygląda sytuacja w naszym regionie i jakie warunki musimy w tym względzie spełniać. A chętnych na gminne lokum nie brakuje….

Najpierw najem, potem wykup

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczęśliwcy, którzy otrzymali upragnione mieszkanie komunalne nie zawsze są świadomi, że przyznane prawo najmu do lokalu otwiera przed nimi nowe możliwości. Mają bowiem szansę stać się jego właścicielami wykupując je od gminy na własność po bardzo korzystnej cenie. Jest ona zazwyczaj znacznie niższa od tej obowiązującej na wolnym rynku.

Przyznawana bonifikata sięga niekiedy nawet 90 proc. wartości rynkowej lokalu. Nie trzeba wówczas dysponować kwotą kilkuset tysięcy PLN, aby je wykupić. Należy jednak pamiętać, że każda gmina ma dowolność w ustalaniu wysokości zniżek. Uzależnia je m.in. od długości okresu wynajmowania mieszkania, wieku nieruchomości i tego, czy najemca zapłaci gotówką, czy będzie chciał rozłożyć spłatę na raty.

O wykup lokalu starać się mogą jedynie te osoby, które podpisały z gminą umowę najmu na czas nieokreślony!

Aby móc ubiegać się o wykup mieszkania komunalnego bezwzględnie muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze osoba taka, musi być najemcą lokalu, którego stan prawny jest uregulowany. Po drugie nie może mieć żadnych zaległości czynszowych. Dopiero wówczas ma szansę stać się właścicielem mieszkania, choć droga ku temu jest jeszcze daleka.

Wykup mieszkania krok po kroku

Wykup mieszania komunalnego może mieć miejsce zarówno z inicjatywy najemcy, jak i samej gminy. W obu przypadkach procedura jest podobna i wygląda następująco:

REKLAMA

1. Najpierw musimy wypełnić specjalny wniosek. Formularze są dostępne w biurach obsługi interesanta urzędu gminy lub miasta. Możemy je także ściągnąć ze strony internetowej. Wypełniony druk wraz z wymaganymi dokumentami składamy w odpowiednim wydziale - najczęściej gospodarki mieszkaniowej lub mienia gminnego. Dokumentami, które należy złożyć wraz z wnioskiem o wykup są: umowa najmu lokalu mieszkalnego zawarta na czas nieokreślony lub decyzja o przydziale, zaświadczenie o zameldowaniu oraz kserokopia dowodu osobistego.

Jeśli o wykup występuje wdowa po zmarłym najemcy lub jego dzieci, wówczas muszą załączyć dodatkowo skrócony akt małżeństwa lub akt zgonu. W przypadku gdy gmina wychodzi z inicjatywą sprzedaży mieszkania, przysyła najemcy pisemne zawiadomienie, w którym wskazuje termin dostarczenia dokumentów.

2. Po dostarczeniu odpowiednich dokumentów wiosek rejestrowany jest w urzędzie, a następnie przeprowadzone zostaje tzw. rozpoznanie terenowo-prawne.

Rozpoznanie terenowo-prawne przeprowadzają urzędnicy z odpowiedniego urzędu miasta lub gminy. Dokonują wizji w terenie, badają księgę wieczystą nieruchomości oraz sprawdzają, czy nie zalegamy z płatnościami czynszowymi. W niektórych sytuacjach (gdy mieszkanie znajduje się np. w budynku zabytkowym) konieczne może być dostarczenie dodatkowych dokumentów np. opinii konserwatorskich.

Ostateczną zgodę na sprzedaż mieszkania wydaje prezydent - poprzez podpisanie odpowiedniego zarządzenia lub rada gminy – podejmując stosowną uchwałę.

3. W kolejnym kroku wysłany przez urząd rzeczoznawca określa wartość lokalu. Dopiero od tej sumy, po porównaniu jej dodatkowo z ceną rynkową mieszkania, ustala się ostateczną kwotę, za którą nastąpi wykup i od której naliczana jest bonifikata.

Informacja o ustalonej cenie zostanie nam dostarczona drogą pocztową. Wówczas, gdy nadal będziemy zainteresowani wykupem i zawiadomimy o tym urząd, opublikowane zostanie stosowne obwieszczenie o zbyciu lokalu mieszkalnego. Będzie się ono ukazywało przez 3 tygodnie. Przez kolejne 21 dni byli właściciele nieruchomości bądź ich spadkobiercy mogą zgłaszać się z wnioskiem o skorzystanie z przywileju pierwszeństwa zakupu interesującego nas mieszkania. W praktyce do takich sytuacji dochodzi jednak bardzo rzadko.

4. Ostatnim etapem w długiej - bo trwającej około 6 miesięcy – drodze wykupu mieszkania komunalnego, jest zawarcie umowy notarialnej oraz wpis do księgi wieczystej.

Pomocny kredyt

Przed podjęciem decyzji o wykupie mieszkania komunalnego ważne jest by mieć świadomość, iż przyznawana bonifikata nie zawsze stanowi upragnione 90% wartości rynkowej lokalu. Może się okazać, że wymagana kwota zapłaty, choć znacznie niższa niż na wolnym rynku, przekracza nasze możliwości finansowe.

Nie trzeba wówczas rezygnować z realizacji planów. Możemy zgłosić się do banku z wnioskiem o kredyt gotówkowy. Innym, zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, jest kredyt hipoteczny. Nie wszyscy wiedzą, że przeznaczyć go można na różne cele, w tym także na wykup mieszkania komunalnego. Jest on dużo korzystniejszy ze względu na niższe prowizje, mniejsze oprocentowanie oraz dłuższy możliwy okres spłaty.

Procedura w przypadku uzyskania kredytu hipotecznego na wykup mieszkania komunalnego jest niemal identyczna, jak przy podobnym z przeznaczeniem na zakup nieruchomości. Jedyną różnicą są wymogi dotyczące koniecznych do przedłożenia dokumentów.

- Zamiast umowy przedwstępnej należy dołączyć protokół uzgodnień, warunki wykupu, czy też inny dokument określający szczegółowe zasady wykupu. Kwota kredytu przeznaczona na wykup mieszkania komunalnego musi być już pomniejszona o przyznaną bonifikatę. W przypadku takiej transakcji istotne jest również, czy gmina będzie wpisywała w Dziale III Księgi Wieczystej dla lokalu roszczenie zabezpieczające zwrot bonifikaty w przypadku wcześniejszej sprzedaży mieszkania. Taka sytuacja zdarza się jednak bardzo rzadko, w około 20% przypadków – wyjaśnia Michał Krajkowski, główny analityk Domu Kredytowego Notus.

Przy wykupie mieszkania komunalnego z bonifikatą obowiązuje zakaz jego sprzedaży przed upływem pięciu lat od daty wykupu. W przypadku złamania tego przepisu gmina ma prawo żądać zwrotu udzielonej wcześniej bonifikaty.

- Gdy roszczenie się pojawi, wówczas lokal taki nie może być zabezpieczeniem spłaty kredytu. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest albo pożyczka gotówkowa albo kredyt hipoteczny, ale z zabezpieczeniem na innej nieruchomości – dodaje analityk z Notusa.

Oczywiście nieruchomość o której mowa nie może być własnością osoby, która ubiega się o wykup mieszkania komunalnego. Wynika to z prostego faktu, iż ktoś, kto posiada inny lokal nie może stać się właścicielem mieszkania gminnego. Gdy natomiast będąc już najemcą mieszkania komunalnego wejdzie w posiadanie jakiejś nieruchomości, może przyznane mu przez gminę mieszkanie utracić.

- Zabezpieczeniem kredytu hipotecznego może być hipoteka nieruchomości osoby trzeciej. W niektórych bankach wystarczy jedynie jej zgoda, w innych natomiast musi ona przystąpić do kredytu hipotecznego jako współkredytobiorca – mówi Michał Krajkowski, główny analityk Domu Kredytowego Notus.

Jeśli zatem chcesz stać się właścicielem mieszkania komunalnego, które od gminy wynajmujesz – nie zwlekaj i dowiedz się, jaka jest szansa na jego wykup. Wprawdzie często jest małe i w niezbyt dogodnej lokalizacji, jednak zawsze lepsze ciasne, ale własne.

DK Notus

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA