REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkanie komunalne można mieć na własność

REKLAMA

REKLAMA

Własne mieszkanie to towar bardzo pożądany, ale jeszcze bardziej trudny do zdobycia. Każdy chce przecież mieć swoje miejsce, do którego z chęcią wraca po pracy. Mieszkanie komunalne jest niezwykle pomocne tym, których na zakup lokum na wolnym rynku nie stać. Niestety nie jest do końca „własne”. Można jednak odkupić je od gminy. Jak to zrobić?

Mieszkanie komunalne, zwane niegdyś kwaterunkowym, jest to lokal przyznawany przez gminę osobom i rodzinom o niskich dochodach. Reguluje to m.in. art. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z tym, że popyt na lokale komunalne znacznie przewyższa ich podaż, gminy wprowadzają pewne ograniczenia oraz zasady określające komu w pierwszej kolejności takie mieszkanie może zostać udostępnione.

Nie są one jednak ujednolicone dla całego kraju. Zależą w dużej mierze od indywidualnej sytuacji mieszkańców określonego obszaru, wysokości ich zarobków oraz możliwości finansowych samego samorządu. Zbiór wspomnianych kryteriów zawarty jest w uchwale rady gminy – do bezpłatnego wglądu dla osób zainteresowanych.

Co istotne - umowa o odpłatne używanie lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu danej gminy, może zostać zawarta wyłącznie na czas nieokreślony. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy sam lokator żąda zawarcia umowy na czas określony. Chcąc starać się o mieszkanie komunalne warto sprawdzić, jak wygląda sytuacja w naszym regionie i jakie warunki musimy w tym względzie spełniać. A chętnych na gminne lokum nie brakuje….

REKLAMA

Najpierw najem, potem wykup

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczęśliwcy, którzy otrzymali upragnione mieszkanie komunalne nie zawsze są świadomi, że przyznane prawo najmu do lokalu otwiera przed nimi nowe możliwości. Mają bowiem szansę stać się jego właścicielami wykupując je od gminy na własność po bardzo korzystnej cenie. Jest ona zazwyczaj znacznie niższa od tej obowiązującej na wolnym rynku.

Przyznawana bonifikata sięga niekiedy nawet 90 proc. wartości rynkowej lokalu. Nie trzeba wówczas dysponować kwotą kilkuset tysięcy PLN, aby je wykupić. Należy jednak pamiętać, że każda gmina ma dowolność w ustalaniu wysokości zniżek. Uzależnia je m.in. od długości okresu wynajmowania mieszkania, wieku nieruchomości i tego, czy najemca zapłaci gotówką, czy będzie chciał rozłożyć spłatę na raty.

O wykup lokalu starać się mogą jedynie te osoby, które podpisały z gminą umowę najmu na czas nieokreślony!

Aby móc ubiegać się o wykup mieszkania komunalnego bezwzględnie muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze osoba taka, musi być najemcą lokalu, którego stan prawny jest uregulowany. Po drugie nie może mieć żadnych zaległości czynszowych. Dopiero wówczas ma szansę stać się właścicielem mieszkania, choć droga ku temu jest jeszcze daleka.

Wykup mieszkania krok po kroku

Wykup mieszania komunalnego może mieć miejsce zarówno z inicjatywy najemcy, jak i samej gminy. W obu przypadkach procedura jest podobna i wygląda następująco:

1. Najpierw musimy wypełnić specjalny wniosek. Formularze są dostępne w biurach obsługi interesanta urzędu gminy lub miasta. Możemy je także ściągnąć ze strony internetowej. Wypełniony druk wraz z wymaganymi dokumentami składamy w odpowiednim wydziale - najczęściej gospodarki mieszkaniowej lub mienia gminnego. Dokumentami, które należy złożyć wraz z wnioskiem o wykup są: umowa najmu lokalu mieszkalnego zawarta na czas nieokreślony lub decyzja o przydziale, zaświadczenie o zameldowaniu oraz kserokopia dowodu osobistego.

Jeśli o wykup występuje wdowa po zmarłym najemcy lub jego dzieci, wówczas muszą załączyć dodatkowo skrócony akt małżeństwa lub akt zgonu. W przypadku gdy gmina wychodzi z inicjatywą sprzedaży mieszkania, przysyła najemcy pisemne zawiadomienie, w którym wskazuje termin dostarczenia dokumentów.

2. Po dostarczeniu odpowiednich dokumentów wiosek rejestrowany jest w urzędzie, a następnie przeprowadzone zostaje tzw. rozpoznanie terenowo-prawne.

Rozpoznanie terenowo-prawne przeprowadzają urzędnicy z odpowiedniego urzędu miasta lub gminy. Dokonują wizji w terenie, badają księgę wieczystą nieruchomości oraz sprawdzają, czy nie zalegamy z płatnościami czynszowymi. W niektórych sytuacjach (gdy mieszkanie znajduje się np. w budynku zabytkowym) konieczne może być dostarczenie dodatkowych dokumentów np. opinii konserwatorskich.

Ostateczną zgodę na sprzedaż mieszkania wydaje prezydent - poprzez podpisanie odpowiedniego zarządzenia lub rada gminy – podejmując stosowną uchwałę.

3. W kolejnym kroku wysłany przez urząd rzeczoznawca określa wartość lokalu. Dopiero od tej sumy, po porównaniu jej dodatkowo z ceną rynkową mieszkania, ustala się ostateczną kwotę, za którą nastąpi wykup i od której naliczana jest bonifikata.

Informacja o ustalonej cenie zostanie nam dostarczona drogą pocztową. Wówczas, gdy nadal będziemy zainteresowani wykupem i zawiadomimy o tym urząd, opublikowane zostanie stosowne obwieszczenie o zbyciu lokalu mieszkalnego. Będzie się ono ukazywało przez 3 tygodnie. Przez kolejne 21 dni byli właściciele nieruchomości bądź ich spadkobiercy mogą zgłaszać się z wnioskiem o skorzystanie z przywileju pierwszeństwa zakupu interesującego nas mieszkania. W praktyce do takich sytuacji dochodzi jednak bardzo rzadko.

4. Ostatnim etapem w długiej - bo trwającej około 6 miesięcy – drodze wykupu mieszkania komunalnego, jest zawarcie umowy notarialnej oraz wpis do księgi wieczystej.

Pomocny kredyt

Przed podjęciem decyzji o wykupie mieszkania komunalnego ważne jest by mieć świadomość, iż przyznawana bonifikata nie zawsze stanowi upragnione 90% wartości rynkowej lokalu. Może się okazać, że wymagana kwota zapłaty, choć znacznie niższa niż na wolnym rynku, przekracza nasze możliwości finansowe.

Nie trzeba wówczas rezygnować z realizacji planów. Możemy zgłosić się do banku z wnioskiem o kredyt gotówkowy. Innym, zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, jest kredyt hipoteczny. Nie wszyscy wiedzą, że przeznaczyć go można na różne cele, w tym także na wykup mieszkania komunalnego. Jest on dużo korzystniejszy ze względu na niższe prowizje, mniejsze oprocentowanie oraz dłuższy możliwy okres spłaty.

Procedura w przypadku uzyskania kredytu hipotecznego na wykup mieszkania komunalnego jest niemal identyczna, jak przy podobnym z przeznaczeniem na zakup nieruchomości. Jedyną różnicą są wymogi dotyczące koniecznych do przedłożenia dokumentów.

- Zamiast umowy przedwstępnej należy dołączyć protokół uzgodnień, warunki wykupu, czy też inny dokument określający szczegółowe zasady wykupu. Kwota kredytu przeznaczona na wykup mieszkania komunalnego musi być już pomniejszona o przyznaną bonifikatę. W przypadku takiej transakcji istotne jest również, czy gmina będzie wpisywała w Dziale III Księgi Wieczystej dla lokalu roszczenie zabezpieczające zwrot bonifikaty w przypadku wcześniejszej sprzedaży mieszkania. Taka sytuacja zdarza się jednak bardzo rzadko, w około 20% przypadków – wyjaśnia Michał Krajkowski, główny analityk Domu Kredytowego Notus.

Przy wykupie mieszkania komunalnego z bonifikatą obowiązuje zakaz jego sprzedaży przed upływem pięciu lat od daty wykupu. W przypadku złamania tego przepisu gmina ma prawo żądać zwrotu udzielonej wcześniej bonifikaty.

- Gdy roszczenie się pojawi, wówczas lokal taki nie może być zabezpieczeniem spłaty kredytu. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest albo pożyczka gotówkowa albo kredyt hipoteczny, ale z zabezpieczeniem na innej nieruchomości – dodaje analityk z Notusa.

Oczywiście nieruchomość o której mowa nie może być własnością osoby, która ubiega się o wykup mieszkania komunalnego. Wynika to z prostego faktu, iż ktoś, kto posiada inny lokal nie może stać się właścicielem mieszkania gminnego. Gdy natomiast będąc już najemcą mieszkania komunalnego wejdzie w posiadanie jakiejś nieruchomości, może przyznane mu przez gminę mieszkanie utracić.

- Zabezpieczeniem kredytu hipotecznego może być hipoteka nieruchomości osoby trzeciej. W niektórych bankach wystarczy jedynie jej zgoda, w innych natomiast musi ona przystąpić do kredytu hipotecznego jako współkredytobiorca – mówi Michał Krajkowski, główny analityk Domu Kredytowego Notus.

Jeśli zatem chcesz stać się właścicielem mieszkania komunalnego, które od gminy wynajmujesz – nie zwlekaj i dowiedz się, jaka jest szansa na jego wykup. Wprawdzie często jest małe i w niezbyt dogodnej lokalizacji, jednak zawsze lepsze ciasne, ale własne.

DK Notus

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA