REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienił się rynek kredytów samochodowych w IV kwartale 2010 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Krasoń
W IV kwartale sprzedaż kredytów samochodowych w bankach z grupy BRE wzrosła o 291,1 proc.
W IV kwartale sprzedaż kredytów samochodowych w bankach z grupy BRE wzrosła o 291,1 proc.

REKLAMA

REKLAMA

W czwartym kwartale 2010 roku banki przyznały kredyty samochodowe o łącznej wartości 1,44 mld zł. To o 16,6 proc. więcej niż w ostatnim kwartale 2009 roku. W całym roku 2010 sprzedano kredyty samochodowe, opiewające na 5,06 mld zł.

Niemal dokładnie jedną trzecią rynku kredytów samochodowych w całym 2010 roku (1,67 z 5,06 mld zł) posiadał jego lider – Getin Bank. Liczbowo udział tej isntytucji jest jeszcze większy niż wartościowo i wynosi 37,4 proc., a to dlatego, że bank specjalizuje się w kredytowaniu aut używanych. Drugi w kolejności, Santander Consumer Bank, sprzedał w ubiegłym roku kredyty za 986,5 mln zł. To o 14,5 proc. mniej niż rok wcześniej, jednak jego pozycja wicelidera pozostaje niezagrożona.

REKLAMA

REKLAMA

Na trzecim miejscu pod względem wartości sprzedaży umocnił się Volkswagen Bank Polska, który w czwartym kwartale ub. roku sprzedał kredyty za 145,5 mln zł (wzrost wyniósł 25 proc. rok do roku), a w całym 2010 roku jego sprzedaż wyniosła 474,5 mln zł (wzrost wyniósł 23,8 proc. rok do roku). W podsumowaniu rocznym bank ten został wyprzedzony przez Fiat Bank Polska, którego sprzedaż w całym roku wzrosła o 0,6 proc. i wyniosła 403,1 mln zł.

Mimo wzrostu całego rynku, zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym roku, kilka banków zanotowało spore spadki. W okresie październik-grudzień 2010 roku, w porównaniu do analogicznego okresu w roku wcześniejszym, największy, wartościowy spadek sprzedaży zanotowały Lukas Bank (o 39,1 proc.) i Santander Consumer Bank (o 12,2 proc.). W całym roku 2010 instytucji z ujemnym bilansem było więcej: Lukas Bank (-27,7 proc.), BNP Paribas Fortis (-20,0 proc.), Santander Consumer Bank (-14,5 proc.), Raiffeisen Bank Polska (-12,0 proc.) i Toyota Bank (-7,0 proc.).

Dowiedz się także: Czy warto mieć konto bankowe z debetem?

REKLAMA

Z kolei za najbardziej udany ubiegły rok uznają zapewne detaliczne banki z Grupy BRE. Sprzedaż kredytów samochodowych w mBanku i MultiBanku wzrosła w czwartym kwartale o 291,1 proc., a w całym roku o 74,4 proc. Dobrze czwarty kwartał przepracowały też BNP Paribas Fortis, który, mimo całego roku spadkowego, zyskał 51,7 proc. oraz Getin Bank, którego sprzedaż wzrosła o 45,2 proc. Dwucyfrowe wzrosty w czwartym kwartale zanotowały też Banque PSA Finance (27,4 proc.), Volkswagen Bank Polska (25,0 proc.) i Toyota Bank (17,5 proc., przy spadkowym całym roku). W ciągu zeszłego roku, oprócz mBanku i MultiBanku, najwięcej zyskały Volkswagen Bank Polska (23,8 proc.), Banque PSA Finance (19,8 proc.) i Mercedes Bank (19,1 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesująco przedstawiają się statystyki, dotyczące udziału w liczbie kredytów na samochody nowe i używane. W ostatnim kwartale ubiegłego roku w kredytach na auta z drugiej ręki ponad połowę rynku zagarnął Getin Bank (57,9 proc.), a drugi pod względem liczby kredytów jest BNP Paribas Fortis (17,2 proc.). Te dwa banki wraz z trzecim, Santanderem, posiadają łącznie 86,4 proc. udziałów w rynku.

W kredytach na nowe samochody stawka jest bardziej wyrównana. Pierwszy, Santander, miał w czwartym kwartale ubiegłego roku 22,2 proc., drugi, Getin, 16,5 proc., a trzeci, Volkswagen, 16,3 proc. Ponad 10-proc. udział w rynku posiadają jeszcze Banque PSA Finance (12,3 proc.) i Fiat Bank Polska (11,1 proc.).

Polecamy serwis: Budżet domowy

Najdroższe samochody kredytuje Mercedes Bank, co nie powinno dziwić, ze względu na przynależność kapitałową tej instytucji. Średnia wartość kredytu na nowy samochód w MB wyniosła 102,1 tys. zł, a na auto używane – 74,4 tys. zł. Analogiczne średnie wartości dla całego rynku to odpowiednio 53,2 tys. zł i 33,2 tys. złotych.

Ze względu na czynniki, wpływające na wzrost rynku kredytów samochodowych w czwartym kwartale 2010 roku, takie jak podwyżka VAT-u, do prognoz na 2011 rok powinno się podchodzić ostrożnie. Niewykluczone, że – właśnie ze względu na wysoką sprzedaż w czwartym kwartale ubiegłego roku – pierwsze miesiące 2011 roku będą słabsze.

Marcin Krasoń, Open Finance

***

Rynek kredytów samochodowych w ostatnim kwartale

Ostatni kwartał 2010 roku nie przyniósł zmian, które w jakikolwiek sposób zaskoczyłyby rynek. Jak zwykle trendy, obserwowane na rynku kredytów samochodowych, odzwierciedlają zmiany, zachodzące na rynku sprzedaży aut. Ponad 16-proc. wzrost akcji kredytowej to efekt zmian w przepisach, których wejście zostało zapowiedziane na styczeń 2011 roku. To właśnie obawy przed wzrostem cen, wynikającym z podwyżki podatku VAT, a także „ucieczka do przodu” części przedsiębiorców, finansujących zakupy aut kredytem, przyczyniły się do wzrostu liczby klientów w salonach samochodowych. Większy udział w zakupach klientów instytucjonalnych przyczynił się do wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży, a to z kolei znalazło odzwierciedlenie we wzroście wartości udzielonych kredytów.

Wojciech Drzewiecki, IBRM Samar

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA