REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiadacz i użytkownik

Remigiusz W. Kaszubski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Definicje prawne tych podmiotów zawarte są w ustawie z 11 października 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych.

REKLAMA

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 11 posiadaczem może być osoba fizyczna, osoba prawna, jak również jednostka organizacyjna lub inny podmiot, który na podstawie umowy o elektroniczny instrument płatniczy dokonuje w swoim imieniu i na swoją rzecz operacji określonych w umowie. Zgodnie z art. 2 pkt 12 przedmiotowej ustawy, użytkownikiem karty płatniczej może być osoba fizyczna upoważniona przez posiadacza do dokonywania w imieniu i na rzecz posiadacza operacji określonych w umowie, przy czym dane identyfikacyjne takiej osoby muszą być umieszczone na karcie płatniczej.

REKLAMA

REKLAMA

Brzmienie powyższych regulacji pozwala na wskazanie cech charakterystycznych właściwych dla dwóch, wyodrębnionych kategorii podmiotów uprawnionych do posługiwania się kartami płatniczymi. Przede wszystkim krąg podmiotów, które mogą stać się posiadaczami kart, nie jest ograniczony przez ustawę o elektronicznych instrumentach płatniczych do jednej kategorii podmiotów. Można stwierdzić, iż ograniczenie podmiotowe wynika jedynie z przepisów ogólnych kodeksu cywilnego i dokonywane jest na podstawie kryterium możliwości zaciągania zobowiązań zarówno przez osoby fizyczne, jak i pozostałe podmioty niebędące osobami fizycznymi.

W przypadku osób fizycznych posiadaczem karty płatniczej może być jedynie osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, w przypadku pozostałych podmiotów - te, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa mają możliwość nabywania praw i zaciągania zobowiązań w swoim imieniu i na swoją rzecz. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, iż pojęcie posiadacza nie jest ograniczone jedynie do posiadaczy kart płatniczych. Pojęcie to odnosi się również do posiadaczy pozostałych elektronicznych instrumentów płatniczych - tych regulowanych przepisami ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych (usługi bankowości elektronicznej i instrumentów pieniądza elektronicznego), jak również innych elektronicznych instrumentów płatniczych, które spełniają definicję ustawową (np. tzw. karty podarunkowe). Jednakże w przypadku pieniądza elektronicznego i innych elektronicznych instrumentów płatniczych (karty podarunkowe) nie jest wymagana od posiadacza pełna zdolność do czynności prawnych. Posiadaczami tych instrumentów (na okaziciela) mogą być także np. osoby małoletnie, co zbliża ich do pojęcia użytkownika.

Zakres zastosowania pojęcia: użytkownik ograniczony jest wyłącznie, w związku z przytoczonym powyżej brzmieniem przepisu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, do szczególnej kategorii elektronicznych instrumentów płatniczych, jakimi są karty płatnicze. Kryterium klasyfikacji do tej kategorii jest upoważnienie, przez posiadacza karty płatniczej, w umowie danej osoby do posługiwania się kartą.

Upoważnienie posiadacza

Użytkownik może posługiwać się kartą płatniczą do przeprowadzania operacji wskazanych w umowie, czyli jedynie w zakresie określonym na mocy postanowień kontraktu zawieranego przez posiadacza i wydawcę karty. W tym przypadku sformułowanie: przeprowadzanie operacji powinno być interpretowane w sposób szeroki i oznaczać zarówno zasady przeprowadzania transakcji, sposób ich przeprowadzania, jak i limity dokonywanych przez użytkownika karty płatniczej operacji. Dane identyfikacyjne użytkownika karty muszą zostać umieszczone na karcie płatniczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można zwrócić uwagę na interesujący fakt umieszczania danych posiadacza i użytkownika karty z punktu widzenia elementów definicyjnych karty płatniczej umieszczonych w ustawie Prawo bankowe. Zgodnie z definicją karty płatniczej identyfikuje ona upoważnionego posiadacza. Zestawiając to postanowienie ze wskazanymi powyżej regulacjami ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, można wskazać, iż podmiotami, których dane identyfikacyjne umieszczane są obok oznaczenia wydawcy, mogą być bądź posiadacze, bądź użytkownicy kart.

Umieszczenie konkretnych danych na karcie warunkowane jest tym, kto będzie posługiwał się kartą płatniczą. Najważniejszą jednak kwestią jest fakt, iż użytkownikami kart płatniczych mogą być jedynie osoby fizyczne. Należy podkreślić, iż mogą być to zarówno osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych (np. pracownik firmy użytkownik karty firmowej), jak i osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (np. małoletni, na rzecz których została wydana karta, powiązana z przedstawicielem ustawowym, bądź z rachunkiem założonym dla małoletniego przez jego opiekunów ustawowych).

Wybierz kartę kredytową

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA