Korzyści i koszty posiadania terminala
REKLAMA
REKLAMA
Korzyści
REKLAMA
Jako korzyści wynikające z instalacji terminala można wyszczególnić wskazane powyżej zatrzymanie migrujących klientów, przyciągnięcie nowych (w tym również z punktów konkurencyjnych nieakceptujących płatności dokonywanych kartami płatniczymi), ograniczenie ilości gotówki, która musi być przechowywana w danym punkcie (a przez to również zwiększenie bezpieczeństwa pracowników), jak również zwiększenie obrotu w danym punkcie handlowym lub usługowym. Ostatnie z wymienionych zjawisk obserwowane jest często w punktach, które wprowadzają akceptację kart płatniczych. Jest ono związane z jednej strony z faktem, iż klient dokonujący płatności kartą wykazuje skłonność do wydawania większej ilości pieniędzy, jak również przez to, iż poprzez przyciągnięcie nowych klientów zwiększamy ilość i niejednokrotnie wartość dokonywanych transakcji.
REKLAMA
Podejmowanie decyzji na opisywanym etapie jest czynnością, której należy dokonywać z założeniami identycznymi, jak w procesie podejmowania innych decyzji biznesowych. W związku z tym kolejnym krokiem powinno być dokonanie oceny sytuacji przez pryzmat kalkulacji finansowych. W tym miejscu zbilansować należy wszelkiego rodzaju koszty, które będą związane z ustawieniem terminala, takie jak koszt jego dzierżawy, koszty telekomunikacyjne, koszty związane z dokonaniem pojedynczej transakcji oraz szacunkowe koszty związane z sumaryczną kwotą kosztów transakcji przeprowadzonych w danym okresie. Z drugiej strony konieczne jest oszacowanie korzyści płynących z posiadania w swoim punkcie terminala. Mogą być to korzyści związane zarówno z kwestiami klientowskimi, jak również kwestie związane np. z dochodami wynikającymi np. ze sprzedaży za pośrednictwem terminala usług dodatkowych (np. doładowania telefonów komórkowych).
Ocena kosztów
Z punktu widzenia aspektów finansowych niezmiernie ważne jest dokonanie oceny, czy przy znanym średnim obrocie w danej placówce, ustawienie terminala umożliwiającego dokonywanie transakcji kartami płatniczymi nie będzie jedynie dodatkowym kosztem, który nie znajdzie pokrycia w korzyściach. Oceny takiej należy dokonywać jednak w dłuższej perspektywie. Najlepszym rozwiązaniem jest zasięgnięcie w tym zakresie opinii przedstawicieli agentów rozliczeniowych, którzy prowadzą rozmowy dotyczące podpisania umowy o akceptację kart płatniczych. Osoby te posiadają zarówno odpowiednią wiedzę, jak i doświadczenie, na podstawie którego są w stanie ocenić sytuację i udzielić porady dotyczącej zasadności instalowania terminala w określonym punkcie.
Wybierz kartę kredytową
REKLAMA
REKLAMA