REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopotliwy elektroniczny napiwek

Sławomir Łuniewski
Sławomir Łuniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Używając karty płatniczej do płacenia rachunków w restauracjach punktach usługowych coraz częściej spotykamy się z możliwością zostawienia napiwku za miłą obsługę w lokalu. Napiwek dopisujemy długopisem na potwierdzeniu z terminala płatniczego.

Terminale płatnicze w barach, restauracjach, hotelach coraz częściej wyposażone są w funkcję „napiwek”. Funkcja elektronicznego napiwku w Polsce nie jest jeszcze tak powszechna jak w Stanach Zjednoczonych, jednak staje się coraz bardziej popularna.

REKLAMA

REKLAMA

Po udanej autoryzacji karty kredytowej w terminalu płatniczym, kelner podaje klientowi do podpisu potwierdzenie transakcji, na którym umieszczona jest cena posiłku i dwie puste pozycje, w których powinno się wpisać (oczywiście, jeżeli jesteśmy zadowoleni z obsługi) kwotę napiwku i wartość sumaryczną rachunku – „total”. W krajach, w których tradycja pozostawiania elektronicznych „tipów” jest nieco dłuższa, przyjęte jest, że na potwierdzeniu wpisujemy jedynie sumę końcową, najczęściej zaokrągloną do pełnej kwoty.Po podpisaniu potwierdzenia przez klienta, pracownik sam wylicza różnicę – wartość napiwku, którą zwróci mu pracodawca po odliczeniu podatku.

Aby mieć pewność, że nie dojdzie do nadużyć ze strony personelu, wypełniając wartość sumaryczną powinniśmy wyraźnie wpisać kwotę wraz z przecinkiem, tak aby nie było możliwości dopisania dodatkowej cyfry. Poważne firmy, dbające o swoją reputację, hotele, restauracje, starają się nie dopuszczać do zawyżania rachunków, jednak reklamacje transakcji czasami się zdarzają. System obsługujący terminal płatniczy uniemożliwia przyjęcie napiwku większego niż 20 proc. sumy podstawowej, nie ma obawy więc, że z rachunku karty zniknie nam bardzo duża kwota.

Zobacz też serwis: Prawa konsumenta

REKLAMA

W Polsce zwyczaj elektronicznych napiwków nie jest tak popularny jak na zachodzie. Często, w lokalach w których terminale płatnicze wyposażone są w tą funkcję, zapłacenie elektronicznego bakszyszu nie jest łatwe. Zdarza się, że powoduje to zaniepokojenie personelu a nawet czasami kelner prosi o powtórne podpisanie potwierdzenia rachunku bez napiwku. Wiąże się to z brakiem zwyczaju odbierania od pracodawcy nadpłaconych rachunków i odpowiedniego dzielenia napiwku na personel obsługujący klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym powodem mogą być kwestie podatkowe. Kelner otrzymujący napiwek w gotówce, teoretycznie powinien sam wykazać wartość napiwku w zeznaniu rocznym w pozycji przychody z innych źródeł. Napiwki, adresowane do pracowników, ale trafiające wcześniej do pracodawcy i przekazywane pracownikom są według organów skarbowych przychodem ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniem za pracę, od których płatnik ma obowiązek pobrania zaliczek na PIT

Wybierz kartę kredytową

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA