REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopotliwy elektroniczny napiwek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Łuniewski
Sławomir Łuniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Używając karty płatniczej do płacenia rachunków w restauracjach punktach usługowych coraz częściej spotykamy się z możliwością zostawienia napiwku za miłą obsługę w lokalu. Napiwek dopisujemy długopisem na potwierdzeniu z terminala płatniczego.

Terminale płatnicze w barach, restauracjach, hotelach coraz częściej wyposażone są w funkcję „napiwek”. Funkcja elektronicznego napiwku w Polsce nie jest jeszcze tak powszechna jak w Stanach Zjednoczonych, jednak staje się coraz bardziej popularna.

REKLAMA

REKLAMA

Po udanej autoryzacji karty kredytowej w terminalu płatniczym, kelner podaje klientowi do podpisu potwierdzenie transakcji, na którym umieszczona jest cena posiłku i dwie puste pozycje, w których powinno się wpisać (oczywiście, jeżeli jesteśmy zadowoleni z obsługi) kwotę napiwku i wartość sumaryczną rachunku – „total”. W krajach, w których tradycja pozostawiania elektronicznych „tipów” jest nieco dłuższa, przyjęte jest, że na potwierdzeniu wpisujemy jedynie sumę końcową, najczęściej zaokrągloną do pełnej kwoty.Po podpisaniu potwierdzenia przez klienta, pracownik sam wylicza różnicę – wartość napiwku, którą zwróci mu pracodawca po odliczeniu podatku.

Aby mieć pewność, że nie dojdzie do nadużyć ze strony personelu, wypełniając wartość sumaryczną powinniśmy wyraźnie wpisać kwotę wraz z przecinkiem, tak aby nie było możliwości dopisania dodatkowej cyfry. Poważne firmy, dbające o swoją reputację, hotele, restauracje, starają się nie dopuszczać do zawyżania rachunków, jednak reklamacje transakcji czasami się zdarzają. System obsługujący terminal płatniczy uniemożliwia przyjęcie napiwku większego niż 20 proc. sumy podstawowej, nie ma obawy więc, że z rachunku karty zniknie nam bardzo duża kwota.

Zobacz też serwis: Prawa konsumenta

REKLAMA

W Polsce zwyczaj elektronicznych napiwków nie jest tak popularny jak na zachodzie. Często, w lokalach w których terminale płatnicze wyposażone są w tą funkcję, zapłacenie elektronicznego bakszyszu nie jest łatwe. Zdarza się, że powoduje to zaniepokojenie personelu a nawet czasami kelner prosi o powtórne podpisanie potwierdzenia rachunku bez napiwku. Wiąże się to z brakiem zwyczaju odbierania od pracodawcy nadpłaconych rachunków i odpowiedniego dzielenia napiwku na personel obsługujący klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym powodem mogą być kwestie podatkowe. Kelner otrzymujący napiwek w gotówce, teoretycznie powinien sam wykazać wartość napiwku w zeznaniu rocznym w pozycji przychody z innych źródeł. Napiwki, adresowane do pracowników, ale trafiające wcześniej do pracodawcy i przekazywane pracownikom są według organów skarbowych przychodem ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniem za pracę, od których płatnik ma obowiązek pobrania zaliczek na PIT

Wybierz kartę kredytową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA