REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopotliwy elektroniczny napiwek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Łuniewski
Sławomir Łuniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Używając karty płatniczej do płacenia rachunków w restauracjach punktach usługowych coraz częściej spotykamy się z możliwością zostawienia napiwku za miłą obsługę w lokalu. Napiwek dopisujemy długopisem na potwierdzeniu z terminala płatniczego.

Terminale płatnicze w barach, restauracjach, hotelach coraz częściej wyposażone są w funkcję „napiwek”. Funkcja elektronicznego napiwku w Polsce nie jest jeszcze tak powszechna jak w Stanach Zjednoczonych, jednak staje się coraz bardziej popularna.

REKLAMA

REKLAMA

Po udanej autoryzacji karty kredytowej w terminalu płatniczym, kelner podaje klientowi do podpisu potwierdzenie transakcji, na którym umieszczona jest cena posiłku i dwie puste pozycje, w których powinno się wpisać (oczywiście, jeżeli jesteśmy zadowoleni z obsługi) kwotę napiwku i wartość sumaryczną rachunku – „total”. W krajach, w których tradycja pozostawiania elektronicznych „tipów” jest nieco dłuższa, przyjęte jest, że na potwierdzeniu wpisujemy jedynie sumę końcową, najczęściej zaokrągloną do pełnej kwoty.Po podpisaniu potwierdzenia przez klienta, pracownik sam wylicza różnicę – wartość napiwku, którą zwróci mu pracodawca po odliczeniu podatku.

Aby mieć pewność, że nie dojdzie do nadużyć ze strony personelu, wypełniając wartość sumaryczną powinniśmy wyraźnie wpisać kwotę wraz z przecinkiem, tak aby nie było możliwości dopisania dodatkowej cyfry. Poważne firmy, dbające o swoją reputację, hotele, restauracje, starają się nie dopuszczać do zawyżania rachunków, jednak reklamacje transakcji czasami się zdarzają. System obsługujący terminal płatniczy uniemożliwia przyjęcie napiwku większego niż 20 proc. sumy podstawowej, nie ma obawy więc, że z rachunku karty zniknie nam bardzo duża kwota.

Zobacz też serwis: Prawa konsumenta

REKLAMA

W Polsce zwyczaj elektronicznych napiwków nie jest tak popularny jak na zachodzie. Często, w lokalach w których terminale płatnicze wyposażone są w tą funkcję, zapłacenie elektronicznego bakszyszu nie jest łatwe. Zdarza się, że powoduje to zaniepokojenie personelu a nawet czasami kelner prosi o powtórne podpisanie potwierdzenia rachunku bez napiwku. Wiąże się to z brakiem zwyczaju odbierania od pracodawcy nadpłaconych rachunków i odpowiedniego dzielenia napiwku na personel obsługujący klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym powodem mogą być kwestie podatkowe. Kelner otrzymujący napiwek w gotówce, teoretycznie powinien sam wykazać wartość napiwku w zeznaniu rocznym w pozycji przychody z innych źródeł. Napiwki, adresowane do pracowników, ale trafiające wcześniej do pracodawcy i przekazywane pracownikom są według organów skarbowych przychodem ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniem za pracę, od których płatnik ma obowiązek pobrania zaliczek na PIT

Wybierz kartę kredytową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA