REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja działalności gospodarczej od 1 stycznia 2012 r.

REKLAMA

REJESTRACJA FIRMY PRZEZ INTERNET W CEIDG - Z dniem 1 stycznia 2012 r. rejestracja prowadzących działalność gospodarczą będzie odbywać się wyłącznie w sieci. Finalizowany jest tym samym proces budowania i wprowadzania elektronicznego rejestru dostępnego przez Internet. Projekt wkroczył w końcową fazę realizacji z dniem 1 lipca 2011 r., od którego to funkcjonowanie rozpoczęła Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Zasadniczą zmianą jest utrata statusu „organów ewidencyjnych” przez gminy, które dotychczas zobowiązane były do prowadzenia ewidencji. 1 stycznia 2012 r. zakończył się okres przejściowy, w którym to miało nastąpić przeniesienie danych z ewidencji gmin do CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA


Po zmianach, osoba chcąca rozpocząć działalność gospodarczą powinna złożyć wniosek o wpis do CEIDG, wypełniając elektroniczny formularz dostępny na domenach www.ceidg.gov.pl lub BIP Ministerstwa Gospodarki. Wniosek jest zwolniony od opłat.


Po złożeniu wniosku, system generuje potwierdzenie złożenia wniosku lub informacje o błędach, które należy poprawić, wysyłane automatycznie do wnioskodawcy na adres poczty elektronicznej wskazany w formularzu.


Jak podpisać wniosek elektronicznie?

REKLAMA


Formularz musi zostać oczywiście podpisany. Rozwiązania są dwa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- opatrzenie elektronicznym podpisem (który kosztuje i to czasami nie mało), bądź

- skorzystanie z instytucji bezpłatnego zaufanego profilu.

Z powodu kosztów i stosunkowo niewielkiego rozpowszechnienia korzystania z elektronicznego podpisu, rozwiązanie to z pewnością nie będzie najczęściej wybieranym. Przyszli przedsiębiorcy chcący skorzystać z bezpłatnego zaufanego profilu, muszą niestety udać się osobiście do punktu potwierdzającego profil celem potwierdzenia tożsamości.

Zobacz listę punktów potwierdzających >>


W chwili obecnej podpis elektroniczny jest usługą odpłatną, tzn. trzeba go po prostu zakupić. Podmioty oferujące tą usługę - według rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki - to: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, MobiCert, Enigma S.O.I.

Zasady gospodarki wolnorynkowej powodują, iż koszty takiej usługi są zróżnicowane. Oczywiście rolę odgrywają przede wszystkim ważność podpisu i rodzaj urządzenia do jego składania.


Bezpłatnym, choć wymagającym poświęcenia czasu, jest wspomniany tzw. profil zaufany. Stanowi on odpowiednik podpisu elektronicznego, gdyż jest on weryfikowany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Aby go jednak uzyskać, należy osobiście udać się do urzędu gminy celem weryfikacji tożsamości. Wizytę należy poprzedzić zalogowaniem na platformie ePUAP i wypełnieniem wniosku o założenie profilu.


Czy jesteśmy skazani tylko na sieć?


Poza możliwością złożenia wniosku on-line, można również wydrukować wypełniony on-line wniosek i złożyć go osobiście w gminie. Dopuszczalne jest również pobranie i wypełnienie wniosku w tradycyjnej papierowej formie i - analogicznie - złożenie go w gminie. Wysłanie wypełnionego wniosku do gminy drogą pocztową - listem poleconym - również jest jedną z możliwości, jednakże w tej sytuacji podpis wnioskodawcy musi być potwierdzony notarialnie. W sytuacjach określonych w niniejszym ustępie gmina dokonuje wprowadzenia danych do systemu elektronicznego.


Wraz z wnioskiem należy złożyć oświadczenie - pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia - iż w stosunku do wnioskodawcy nie zostały orzeczone zakazy prowadzenia działalności.

 

Kiedy zaczynamy działalność?


Pod warunkiem poprawnie złożonego wniosku, wpis do CEIDG powinniśmy uzyskać z chwilą wprowadzenia danych do systemu, jednakże nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku. Zmiany danych można wnosić w terminie 7 dni liczonych od dnia złożenia wniosku.


W zależności od formy w jakiej złożymy wniosek będzie zależała droga jego uzupełnienia ewentualnie poprawienia zmian. W przypadku wniosku składanego on-line, system niezwłocznie poinformuje o błędach. W przypadku złożenia wniosku w urzędzie gminy, organ wezwie do jego uzupełnienia lub korekty w terminie 7 dni roboczych.

Podjąć działalność co do zasady można zatem w dniu złożenia wniosku, jednakże dopuszczalne jest określenie innej daty rozpoczęcia działalności.


Jedno okienko czy kilka wycieczek po urzędach?


Warto zaznaczyć, iż NIP wnioskodawcy stanowi numer identyfikacyjny w bazie CEIDG. Tym samym z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej NIP osoby fizycznej staje się NIP nowego przedsiębiorcy.


Wnioskodawca w wniosku o wpis do CEIDG musi ponadto zażądać:

- wpisu bądź zmiany wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON);

- zgłoszenia płatnika składek (albo jego zmiany) w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, bądź kontynuowania ubezpieczenia społecznego rolników stosownie do właściwych regulacji;

- przyjęcia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania - podatek dochodowy od osób fizycznych, karta podatkowa, VAT (do wniosku można dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne).


Zmiany nie wprowadzają żadnej rewolucji w zakresie tzw. reglamentacji działalności gospodarczej, czyli wymóg uzyskania koncesji, zezwoleń lub licencji w określonych dziedzinach pozostał bez zmian.

Kancelaria Prawna Skarbiec

  

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA