Tworzenie centrów usługowych i biznesowych
REKLAMA
REKLAMA
Rynek usług dla biznesu jest ukierunkowany zarówno na polskie jak zagraniczne firmy. Inwestycje zagraniczne w Polsce opierają się na współpracy z polskimi firmami otoczenia biznesu.
REKLAMA
Koszty prowadzenia biura w Polsce są znacznie niższe co skłania do inwestycji i budowy oddziałów i fili. Budowa oddziału pozwala na ekspansje na rynki Europy Wschodniej i Południowej. Obecnie w Polsce rynek powierzchni biurowych jest wykorzystywany głównie przez firmy zajmujące się usługami finansowymi i usługami dla biznesu, na trzecim miejscu są firmy hi-tech.
W okresie 2005-2010 wydatki na nowe pomieszczenia biurowe znacznie wzrosły, o około 20%. Nowe powierzchnie oddane w roku 2010 to 465 tys. m/m, w roku 2009 zaś to 250 tys. zł. W ostatnim okresie widać znaczny wzrost powierzchni nie sprzedanych, w 2009 było to 7,1% dostępnych powierzchni, w roku 2010 zaś 9,2%.
Zobacz: Dofinansowanie inwestycji w budynki przemysłowe
REKLAMA
Trend wzrostu utrzymuje się. Największe trudności widać w przypadku lokalizacji poza miastem, przy węzłach komunikacyjnych. W przypadku centrów na obszarach miasta, warunki są korzystne – dostępność i możliwość współpracy z innymi firmami to najważniejsze atuty. Wiele firm swoje oddziały i filie buduje poza centrum miasta, na takich obszarach cena najmu jest znacznie niższa.
Centra biurowe poza miastem nie są dobrze widziane przez pracowników. Firma musi ponosić znaczne koszty transportu, ponosi dodatkowe koszty w przypadku wielu usług dla biznesu. W takim rejonie najczęściej powstają biura firm, które nie potrzebują stałego kontaktu instytucjami, z innymi firmami i klientami.
Centra poza miastem pozwalają na budowę większych pomieszczeń, o niższej cenie. Na obszarach podmiejskich często buduje się sieci magazynowe i logistyczne. W wielu rejonach kraju przy aglomeracjach są budowane sieci, magazyny dla obsługi dostaw firm i sklepów usytuowanych w mieście.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.