REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny mieszkań będą rosnąć

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze różnice między oferowanymi cenami mieszkań i transakcyjnymi są w Warszawie i Poznaniu. Największe pole do negocjacji cenowych mają mieszkańcy Krakowa. Zgodnie z marcową prognozą Home Broker, w najbliższych 12 miesiącach ceny mieszkań w największych miastach Polski powinny wzrosnąć o 5,11%.

REKLAMA

Osoby zainteresowane zakupem mieszkania w Poznaniu chcą zapłacić przeciętnie 5470 zł za mkw. – wskakują wyniki marcowego badania preferencji kupujących przeprowadzonego przez Home Broker. Jednocześnie przeciętna cena transakcyjna w Poznaniu w marcu wyniosła 5433 zł. To jedyny przykład dużego miasta, w którym kupujący deklarują chęć wydania większej kwoty, niż wynosi średnia cena transakcyjna (różnica wynosi 37 zł, czyli 0,7%).

REKLAMA

Średnia cena preferowana odbiega jednak o ponad 23% od ceny ofertowej. Tym razem in minus. To pokazuje skalę rozbieżności pomiędzy ceną, jaką gotowi są zapłacić kupujący, a ceną, jaką chcieliby osiągnąć sprzedający. Różnicę zawyża nieco to, że badanie kupujących prowadzone jest przed spotkaniem z doradcą ds. nieruchomości, zatem może wynikać z trzech czynników: niedostatecznej wiedzy klientów na temat aktualnych trendów cenowych, naturalnej chęci kupienia „więcej” za dostępne środki oraz nieznajomości swojej zdolności kredytowej. Oznacza to, że cena preferowana bardziej odnosi się do chęci, niż gotowości zapłacenia określonej ceny. 

Miasto

Średnia preferowana cena mkw. mieszkania

Średnia cena ofertowa

Średnia cena transakcyjna

Rynek wtórny i pierwotny

Różnica w stosunku do preferencji

Rynek wtórny

Różnica w stosunku do preferencji

Kraków

6 499,37 zł

8 173,34 zł

25,8%

7 291,80 zł

12,2%

Poznań

5 470,36 zł

6 736,10 zł

23,1%

5 433,38 zł

-0,7%

Warszawa

8 171,99 zł

9 207,12 zł

12,7%

8 235,97 zł

0,8%

Wrocław

5 800,49 zł

7 607,04 zł

31,1%

6 205,73 zł

7,0%

Ogółem

7 094,80 zł

8 546,88 zł

20,5%

7 160,34 zł

0,9%

Duża świadomość kupujących i sprzedających w stolicy

REKLAMA

Stosunkowo nieduże rozbieżności między średnią ceną preferowaną i transakcyjną występują też w Warszawie. Kupujący deklarują chęć wydania na metr kwadratowy średnio o 64 zł mniej niż wynosi przeciętna cena transakcyjna. Jednocześnie w przypadku Warszawy najmniejsza jest rozbieżność między ceną preferowaną a ofertową. Wynosi tylko 12,7%. Może to wynikać z jednej strony z większej świadomości kupujących i sprzedających, większej płynności rynku, a także wyższej zdolności kredytowej w związku z wyższymi dochodami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duże niedopasowanie między oczekiwaniem kupujących a realiami widać za to w Krakowie. Różnica między ceną preferowaną i transakcyjną wynosi 12,%, a między ceną preferowaną I ofertową – prawie 26%. Według Michała Sakowskiego, doradcy Home Broker z Krakowa, wynika to z niewiedzy kupujących o aktualnych cenach. – Mój klient podpisał właśnie umowę zakupu mieszkania za 225 tys. zł. We wstępnym badaniu określił cenę preferowaną na poziomie 170 tys. zł. Zaakceptował więc wydatek o 55 tysięcy większy – informuje doradca. Jego zdaniem wpływ na to, że kupujący wyznaczają na dosyć niskim poziomie swoje preferencje cenowe, mają reklamy rynku pierwotnego. – Jeśli klient czyta w reklamie, że może kupić mieszkanie np. za 5,5 tys. zł za metr, często na tym poziomie określa swoje preferencje, nie mając świadomości, że cena na rynku wtórnym w tej lokalizacji wynosi 7 tysięcy – mówi Michał Sakowski. 

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Home Broker obniża prognozę wzrostu cen

Doradcy Home Broker spodziewają się, że średnia cena metra kwadratowego mieszkań w największych miastach Polski wzrośnie w najbliższych 12 miesiącach o 5,11%. To nieco mniej zarówno niż w lutym (5,21%), jak i w styczniu (5,81%)
Największe zmiany w oczekiwaniach doradców miały miejsce w Krakowie i we Wrocławiu. W pierwszym przypadku mamy wyraźny wzrost optymizmu, a w drugim spadek.

Miasto

Prognozowana zmiana cen w kolejnych 12 miesiącach

Styczeń 2010

Luty 2010

Luty 2010

Warszawa

3,86%

5,12%

5,36%

Wrocław

7,00%

7,19%

5,94%

Kraków

5,83%

4,58%

6,79%

Poznań

6,67%

7,75%

7%

Polska

5,81%

5,21%

5,11%

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA