REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny mieszkań będą rosnąć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze różnice między oferowanymi cenami mieszkań i transakcyjnymi są w Warszawie i Poznaniu. Największe pole do negocjacji cenowych mają mieszkańcy Krakowa. Zgodnie z marcową prognozą Home Broker, w najbliższych 12 miesiącach ceny mieszkań w największych miastach Polski powinny wzrosnąć o 5,11%.

REKLAMA

Osoby zainteresowane zakupem mieszkania w Poznaniu chcą zapłacić przeciętnie 5470 zł za mkw. – wskakują wyniki marcowego badania preferencji kupujących przeprowadzonego przez Home Broker. Jednocześnie przeciętna cena transakcyjna w Poznaniu w marcu wyniosła 5433 zł. To jedyny przykład dużego miasta, w którym kupujący deklarują chęć wydania większej kwoty, niż wynosi średnia cena transakcyjna (różnica wynosi 37 zł, czyli 0,7%).

REKLAMA

Średnia cena preferowana odbiega jednak o ponad 23% od ceny ofertowej. Tym razem in minus. To pokazuje skalę rozbieżności pomiędzy ceną, jaką gotowi są zapłacić kupujący, a ceną, jaką chcieliby osiągnąć sprzedający. Różnicę zawyża nieco to, że badanie kupujących prowadzone jest przed spotkaniem z doradcą ds. nieruchomości, zatem może wynikać z trzech czynników: niedostatecznej wiedzy klientów na temat aktualnych trendów cenowych, naturalnej chęci kupienia „więcej” za dostępne środki oraz nieznajomości swojej zdolności kredytowej. Oznacza to, że cena preferowana bardziej odnosi się do chęci, niż gotowości zapłacenia określonej ceny. 

Miasto

Średnia preferowana cena mkw. mieszkania

Średnia cena ofertowa

Średnia cena transakcyjna

Rynek wtórny i pierwotny

Różnica w stosunku do preferencji

Rynek wtórny

Różnica w stosunku do preferencji

Kraków

6 499,37 zł

8 173,34 zł

25,8%

7 291,80 zł

12,2%

Poznań

5 470,36 zł

6 736,10 zł

23,1%

5 433,38 zł

-0,7%

Warszawa

8 171,99 zł

9 207,12 zł

12,7%

8 235,97 zł

0,8%

Wrocław

5 800,49 zł

7 607,04 zł

31,1%

6 205,73 zł

7,0%

Ogółem

7 094,80 zł

8 546,88 zł

20,5%

7 160,34 zł

0,9%

Duża świadomość kupujących i sprzedających w stolicy

REKLAMA

Stosunkowo nieduże rozbieżności między średnią ceną preferowaną i transakcyjną występują też w Warszawie. Kupujący deklarują chęć wydania na metr kwadratowy średnio o 64 zł mniej niż wynosi przeciętna cena transakcyjna. Jednocześnie w przypadku Warszawy najmniejsza jest rozbieżność między ceną preferowaną a ofertową. Wynosi tylko 12,7%. Może to wynikać z jednej strony z większej świadomości kupujących i sprzedających, większej płynności rynku, a także wyższej zdolności kredytowej w związku z wyższymi dochodami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duże niedopasowanie między oczekiwaniem kupujących a realiami widać za to w Krakowie. Różnica między ceną preferowaną i transakcyjną wynosi 12,%, a między ceną preferowaną I ofertową – prawie 26%. Według Michała Sakowskiego, doradcy Home Broker z Krakowa, wynika to z niewiedzy kupujących o aktualnych cenach. – Mój klient podpisał właśnie umowę zakupu mieszkania za 225 tys. zł. We wstępnym badaniu określił cenę preferowaną na poziomie 170 tys. zł. Zaakceptował więc wydatek o 55 tysięcy większy – informuje doradca. Jego zdaniem wpływ na to, że kupujący wyznaczają na dosyć niskim poziomie swoje preferencje cenowe, mają reklamy rynku pierwotnego. – Jeśli klient czyta w reklamie, że może kupić mieszkanie np. za 5,5 tys. zł za metr, często na tym poziomie określa swoje preferencje, nie mając świadomości, że cena na rynku wtórnym w tej lokalizacji wynosi 7 tysięcy – mówi Michał Sakowski. 

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Home Broker obniża prognozę wzrostu cen

Doradcy Home Broker spodziewają się, że średnia cena metra kwadratowego mieszkań w największych miastach Polski wzrośnie w najbliższych 12 miesiącach o 5,11%. To nieco mniej zarówno niż w lutym (5,21%), jak i w styczniu (5,81%)
Największe zmiany w oczekiwaniach doradców miały miejsce w Krakowie i we Wrocławiu. W pierwszym przypadku mamy wyraźny wzrost optymizmu, a w drugim spadek.

Miasto

Prognozowana zmiana cen w kolejnych 12 miesiącach

Styczeń 2010

Luty 2010

Luty 2010

Warszawa

3,86%

5,12%

5,36%

Wrocław

7,00%

7,19%

5,94%

Kraków

5,83%

4,58%

6,79%

Poznań

6,67%

7,75%

7%

Polska

5,81%

5,21%

5,11%

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA