REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy CSR – które banki są fair

Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre banki część wypracowanego zysku przekazują na różnego rodzaju akcje charytatywne. Warto sprawdzić, czy pieniądze jakie płyną z naszego portfela do banku służą wyłącznie do zwiększania jego zysku.

REKLAMA

Często spotykamy się z różnego rodzaju dużymi akcjami charytatywnymi, jak np. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji można się zastanowić nad innymi działaniami charytatywnymi. Jednym z nich może być wybór banku, który część swoich dochodów przeznacza na cele dobroczynne. Taka działalność bywa zaliczana do działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (używa się też angielskiego skrótu CSR, czyli Corporate Social Responsibility). Klasyczne działania CSR obejmują też akcje edukacyjne, czy związane z ochroną środowiska. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się co dobrego robią polskie banki z naszymi pieniędzmi.

REKLAMA

Jeśli chodzi o działania czysto charytatywne, to przykłady można by długo mnożyć. Wspomnianą wcześniej Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy wspiera m.in. Bank Pekao. Podczas ubiegłorocznego finału przekazał fundacji milion złotych. Dodatkowo ponad tysiąc pracowników i około 100 oddziałów banku pracowało charytatywnie na rzecz Orkiestry. W tę akcję zaangażował się również mBank, wystawiając na internetowe aukcje gadżety ze swoim logo, a nawet sejf z jednej z reklam. Dochód z aukcji pójdzie na konto WOŚP. W ciągu ostatnich tygodni w bankach nie zabrakło również akcji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Na przykład DnB NORD w zdecydował się na charytatywne kartki świąteczne. Wysyłka kilku tysięcy pocztówek wysłanych do klientów i partnerów banku wsparła zakup inkubatora dla najmłodszych pacjentów Instytutu Matki i Dziecka. Jeszcze na kilka dni przed ostatecznym połączeniem, GE Money wraz z BPH przeprowadziły akcję „Podarujmy dzieciom gwiazdkę z nieba”. Wśród pracowników obu banków zbierano pieniądze na rzecz domów dziecka. Między innymi poprzez sprzedaż ciast upieczonych przez kadrę menedżerską. W sumie udało się uzbierać ponad 100 tys. zł. Z kolei Lukas Bank zaangażował się w akcję Szlachetna Paczka, polegającą na przygotowywaniu paczek dla potrzebujących rodzin w Polsce. Pracownicy Kredyt Banku włączyli się w akcję świąteczną „Qurier Świętego Mikołaja” realizowaną we współpracy z Fundacją Przyjaciółka. Przygotowali 110 prezentów świątecznych dla dzieci z ubogich rodzin.

REKLAMA

Warto też pamiętać o fundacjach tworzonych przez banki. Przy BNP Paribas Fortis działa Fortis Foundation Polska, której celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu w szczególności wśród dzieci, młodzieży i osób starszych. Fundacja współpracuje m.in. z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci. Przykładem działań Fundacji ING Dzieciom może być program biblioterapeutyczny „W towarzystwie lwa”, w ramach którego wydawane są książki dla chorujących dzieci. Fundacja BGŻ wspiera finansowo rehabilitację dzieci. Dzieciom z rodzin ubogich i dotkniętych bezrobociem pomaga Fundacja Banku Zachodniego BZWBK, która w 2008 roku przekazała pomoc o wartości 2 mln zł. Ponadto banki często współpracują z różnymi instytucjami zajmującymi się działalnością charytatywną. Volkswagen Bank direct od kilku lat wspiera Polską Akcję Humanitarną i jej Akcję Pajacyk. Jednym z działań było na przykład bezpłatne użyczenie PAH floty samochodów.

Oprócz działalności charytatywnej banki dużo uwagi poświęcają edukacji społeczeństwa, i to na przeróżnych płaszczyznach. Kilka instytucji postawiło na rozwój przedsiębiorczości. Eurobank wspiera Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Pod opieką tej organizacji znajduje się obecnie ponad 770 firm, a w sumie z Inkubatorów wyszło już ponad 2500 młodych przedsiębiorstw. O edukację finansową małych przedsiębiorstw dba Bank Zachodni WBK prowadząc warsztaty dla właścicieli firm. Bank organizuje też Dni Polski Przedsiębiorczej w ramach których, prowadzone są konferencje, warsztaty i spotkania do studentów. Zachęca się w ten sposób młodych Polaków do zakładania własnych firm. Również Raiffeisen Bank dba o edukację biznesową W ubiegłym roku przeprowadził cykl konferencji na temat możliwości skorzystania z funduszy unijnych, podczas których uczestnicy przechodzili krótki kurs pisania wniosków o dotacje. Bank BGŻ został zaś fundatorem nagród w Olimpiadzie Przedsiębiorczości przeznaczonej dla młodzieży licealnej.

Banki dbają również o to by mieć klientów, którzy rozumieją po co przychodzą do banku. O edukację finansową dba Fundacja Kronenberga, za którą stoi Citibank Handlowy. W ubiegłym roku przeprowadziła ona kilka akcji. Na przykład dzięki programowi „Od Grosika do Złotówki” uczniowie II klas szkół podstawowych mają szansę poznać pierwsze pojęcia związane z ekonomią. Z kolei „Moje Finanse” zapewniają dostęp do wiedzy o finansach uczniom szkół ponadgimnazjalnych. Prawdopodobnie najstarszym programem CSR w Polsce są prowadzone od 1927 roku Szkolne Kasy Oszczędności uczące oszczędności kolejne pokolenia dzieci i młodzieży. Prowadzi je bank PKO BP, a także banki spółdzielcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kampanią edukacyjną dla kobiet zajmuje się GE Money Bank. Specjaliści z mBanku prowadzą lekcje, na których tłumaczą tajniki bankowości internetowej. Ważną inicjatywą pomagającą zapoznać Polaków z tajnikami sieci, był rozdawany przez ING Bank E-lementarz Internetu. Bank przygotował milion takich podręczników. PKO BP zadbał z kolei o najbardziej twórczych i aktywnych młodych pracowników nauki wspierając projekt Fundacji Tygodnika „Polityka” pod nazwą „Zostańcie z nami”.

Jeśli chodzi o ochronę środowiska, to oczywiście przoduje Bank Ochrony Środowiska. Chcąc zrekompensować swoją emisję dwutlenku węgla sfinansował zasadzenie ok. 15 tys. drzew. Raiffeisen Bank promuje wśród pracowników model świadomego gospodarowania energią elektryczną, wodą i ograniczania zużycia papieru. Wiele banków w trosce o środowisko zachęca klientów do przejścia na elektroniczne wyciągi z rachunków. Bank Pekao, z racji swojego logo, opiekuje się żyjącym w Puszczy Białowieskiej stadem żubrów. Lukas Bank zaangażował się w akcję „Zagoń rower do roboty. Tydzień odpoczynku dla samochodów”, gdzie zachęcał pracowników do przestawienia się na komunikację rowerową.

Oprócz działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu banki przeznaczają również środki na sponsoring. Niektóre z nich dbają o nasze wyższe potrzeby wspierając kulturę. Bank Pekao jest głównym sponsorem Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Deutsche Bank Classic to przedsięwzięcie stworzone z myślą o przybliżeniu polskiej publiczności muzyki klasycznej. Głównym punktem programu był w ubiegłym roku koncert Filharmoników Berlińskich, który odbył się we wrześniu w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W ramach akcji Deutsche Bank Invites wspierane są również wydarzenia jazzowe. Wiele instytucji kulturalnych sponsoruje również PKO BP: krakowską Piwnicę pod Baranami, Chór Stuligrosza w Poznaniu, czy Bibliotekę Narodową w Warszawie. Nordea Bank jest partnerem Sceny Letniej Teatru Miejskiego w Gdyni. Banki dbają nie tylko o kulturę wysoką. Współorganizatorem alternatywnego OFF Festivalu w Mysłowicach jest mBank.

Kolejne pole na którym działają banki to sport. Bank Zachodni WBK jest sponsorem polskiej reprezentacji piłkarskiej, a PKO BP reprezentacji olimpijskiej. Pekao jest zaangażowany w turniej tenisa Pekao Open w Szczecinie. Bank Pocztowy, który wywodzi się z Bydgoszczy, od kilku lat wspiera tamtejsze kluby sportowe. Bank Polskiej Spółdzielczości został sponsorem siatkarskiego klubu Muszynianka.

Lista charytatywnych, czy edukacyjnych poczynań banków jest bardzo długa i nie sposób wymienić wszystkich organizowanych przez nie akcji. Zachęcam jednak do świadomego korzystania z usług banku i sprawdzenia na stronach internetowych, co bank robi dla społeczeństwa, w którym funkcjonuje. Jeśli nic specjalnego to może warto go zmienić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

REKLAMA

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

REKLAMA