REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze nieruchomości - wyniki we wrześniu 2010

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu wszystkie fundusze inwestycyjne powiązane z rynkiem nieruchomości dały zarobić. Średni zysk wyniósł 3,4%. Najlepiej wypadła Arka Rozwoju Nowej Europy (przyniosła 8,6% zysku), najsłabiej Skarbiec-Sektora Nieruchomości (zyskał 0,1%).

Wrześniowy wynik wyraźnie poprawił miejsce Arki Rozwoju Nowej Europy w zestawieniu tegorocznych stóp zwrotu. Od końca 2009 r. przyniosła 13,5% zysku i pod tym względem ustępuje jedynie BPH Nieruchomości Europy Wschodzącej. Najsłabiej natomiast wypadają Skarbiec-Sektora Nieruchomości oraz ING Środkowoeuropejski Budownictwa i Nieruchomości, które przynoszą po ok. 4% zysku.

REKLAMA

Polaryzacja wyników

W przypadku podmiotów skupiających się na inwestycjach w akcje firm powiązanych z rynkiem nieruchomości obserwujemy więc zjawisko, które w tym roku dominuje na całym rynku funduszy akcyjnych. Chodzi o znaczącą polaryzację wyników. Jest ona pochodną selekcji spółek i ekspozycji na poszczególne rynki. W ujęciu sektorowym mamy w tym roku wyraźną przewagę spółek budowlanych nad deweloperami. Indeks WIG-Budownictwo poszedł w górę o około 15%, natomiast WIG-Deweloperzy poszedł w dół o kilka procent. Jednocześnie w ramach tych sektorów zachowanie spółek było bardzo różne. Wśród największych firm budowlanych dwa razy lepiej od Polimeksu-Mostostalu, który poszedł w górę o 8,1%, prezentuje się PBG. Blisko pięć razy korzystniej od Polimeksu-Mostostalu wypada Budimex. Wśród deweloperów natomiast najwięksi przedstawiciele branży też znajdują się na przeciwległych biegunach. GTC traci 15%, a Echo zyskuje 27%. J.W. Construction idzie w górę o blisko 54%, a Dom Development i Polnord zyskują po mniej niż 10%.Także pod względem regionalnym mamy znaczącą polaryzację. Hitem inwestycyjnym okazują się walory firm tureckich. Słabiej natomiast wypadają na przykład inwestycje w rosyjskie przedsiębiorstwa.

Polecamy: Rynek nieruchomości

Umiarkowany optymizm w badaniach koniunktury

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Taki stan rzeczy jest odzwierciedleniem zjawisk gospodarczych. Branża deweloperska zmaga się wciąż jeszcze w wielu przypadkach ze skutkami kryzysu. W budownictwie widoczna jest nierównowaga rozwoju, gdzie projekty infrastrukturalne nie wspierają już tak mocno branży, a w większym stopniu jest ona uzależniona od budownictwa mieszkaniowego, przemysłowego, czy realizacji projektów komercyjnych. Odbija się to na ocenach koniunktury, którym daleko do odczytów charakterystycznych dla boomu. We wrześniu ogólny klimat koniunktury w budownictwie został oceniony na minus 1 wobec plus 2 w sierpniu. Na wrześniowy wynik złożyły się oceny 17% przedsiębiorstw wskazujących na poprawę koniunktury w sektorze i 18% sygnalizujących jej pogorszenie. W działalności związanej z obsługą rynku nieruchomości mieliśmy trzeci kolejny spadek ocen klimatu koniunktury. W minionym miesiącu bilans zamknął się 5,2 pkt na plusie. W czerwcu było to 7,9 pkt.

Receptą na polaryzację wyników funduszy inwestycyjnych jest tworzenie portfela takich produktów, który pozwoli uniknąć sytuacji, że trafimy na podmiot, który zachowuje się najsłabiej. Warto przy tym pamiętać, że w momencie, kiedy kilkumiesięczne stopy zwrotu zaczną się podnosić, oprócz selekcji istotna stanie się skala zaangażowania w akcje poszczególnych funduszy.

Zobacz także: Rynek finansowy

Wyniki funduszy akcji lokujących w spółki powiązane z rynkiem nieruchomości na koniec września 2010 r. (%)

Nazwa

Wrzesień 2010 r.

Ostatnie 3 miesiące

Ostatnie 12 miesięcy

W tym roku

Arka Rozwoju Nowej Europy

8,6

13,3

12,3

13,5

Allianz Budownictwo 2012

5,4

12,5

19,6

11,0

ING Środkowoeuropejski Budownictwa i Nieruchomości

4,3

7,5

-0,8

4,1

PKO Infrastruktury i Budownictwa Globalny

3,4

5,2

BPH Nieruchomości Europy Wschodzącej

2,2

12,9

9,6

14,0

DWS Sektora Nieruchomości i Budownictwa

1,7

4,6

9,0

9,0

DWS Sektora Infrastruktury i Informatyki

1,5

5,9

9,7

12,1

Skarbiec - Sektora Nieruchomości

0,1

5,7

-1,6

3,8

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA