REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawia się koniunktura w przemyśle

Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z comiesięcznego badania koniunktury gospodarczej, przeprowadzanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że oceny stanu i perspektyw sytuacji w przemyśle są coraz lepsze. Nieco gorzej wygląda jednak koniunktura w handlu detalicznym i budownictwie. W usługach jest różnie.

REKLAMA

We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle wyszedł na plus i wynosił 2 punkty. W sierpniu osiągnął wartość minus 1, a w lipcu minus 4. Poprawa jest więc widoczna i ma charakter dosyć trwałej tendencji. Przedsiębiorcy nienajlepiej oceniają bieżącą sytuację, ale z optymizmem patrzą na perspektywy wzrostu produkcji i portfela zamówień w przyszłości. W ocenach obecnej i przyszłej sytuacji finansowej firm ich optymizm jest znacznie mniejszy. Największym pesymizmem charakteryzowały się oceny sytuacji w branży odzieżowej, sprzętu transportowego, metali, maszyn i urządzeń. O wiele lepiej koniunkturę postrzegali producenci papieru, artykułów spożywczych, napojów, wyrobów tytoniowych, mebli, wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, wyrobów chemicznych.

REKLAMA

W budownictwie już w sierpniu ogólny klimat koniunktury nieznacznie poprawił się w porównaniu z poprzednimi miesiącami, choć wciąż był gorszy niż w sierpniu ubiegłego roku. Wynosił minus 5 pkt. i we wrześniu pozostał na tym samym poziomie. O optymizmie wśród przedsiębiorców wciąż trudno było mówić. Nie spodziewają się oni poprawy w najbliższej przyszłości. Jako największe bariery w swej działalności w dalszym ciągu wymieniają oni konkurencję ze strony innych firm i wysokie koszty zatrudnienia. Nieco mniej pesymistycznie niż w lipcu oceniali popyt na swoje usługi. W porównaniu do sierpnia ubiegłego roku ten ostatni czynnik pogorszył się najbardziej dynamicznie. Generalnie we wszystkich aspektach badania koniunktury lepsze oceny płyną z firm większych, zatrudniających ponad 250 pracowników.

Bardzo podobnie bariery w działalności oceniały w sierpniu firmy handlowe. Ogólny wskaźnik koniunktury w ich przypadku w sierpniu wzrósł do 3 punktów z minus 2 w lipcu. Jednak we wrześniu wyliczenia wskazują na zero, a więc na pogorszenie ocen w porównaniu z poprzednim miesiącem. Jednak prognozy na najbliższe miesiące nie są już tak złe, jak w sierpniu.

W usługach sytuacja jest dość zróżnicowana. Najbardziej optymistycznie, podobnie jak w sierpniu, oceniają ją przedstawiciele firm związanych z usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi. Gorsze były oceny w pozostałej działalności usługowej oraz w usługach transportowych i związanych z gospodarką magazynową.

Z badań tych płynie jeszcze jeden, wspólny dla wszystkich branż i dziedzin działalności wniosek: lepiej radzą sobie i bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość firmy większe, zatrudniające powyżej 250 pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA