REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gorsze nastroje przedsiębiorców w październiku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Stępień

REKLAMA

REKLAMA

Przerwana została korzystna passa poprawy klimatu koniunktury. Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w październiku po raz pierwszy od lutego tego roku więcej przedsiębiorców z sektora przemysłowego sygnalizuje pogorszenie koniunktury niż jej poprawę.

Ogólny klimat koniunktury jest przy tym oceniany przez nich wciąż jeszcze pozytywnie. 20% badanych wskazuje na poprawę (miesiąc wcześniej 21%), a 19% - na pogorszenie (tyle samo, co przed miesiącem). O ile bieżący portfel zamówień oceniany jest lepiej niż przed miesiącem (głównie za sprawą krajowego portfela, gdyż zagraniczny jest nadal ograniczany), to bieżąca produkcja jest rozszerzana w niewielkim stopniu. Wpływ na to mają zapewne sygnalizowane przez firmy nadmierne zapasy.

REKLAMA

REKLAMA

Prognozy portfela zamówień i produkcji są nadal pozytywne, choć ostrożniejsze od formułowanych we wrześniu. Również nieco bardziej pesymistyczne niż we wrześniu są prognozy sytuacji finansowej. Nie zmniejsza się skala planowanych zwolnień pracowników.

Dalsze pogorszenie ocen nastąpiło w budownictwie. Wskaźnik klimatu koniunktury obniżył się do minus 8 pkt, czyli o 3 pkt wobec września. Na poprawę wskazuje 15% badanych firm (2 pkt proc. mniej niż miesiąc wcześniej), na pogorszenie 23% (we wrześniu było to 22%). Zmiana z pozytywnej na negatywną nastąpiła w handlu detalicznym. Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w tej branży obniżył się do minus 2 pkt (z 0 pkt we wrześniu). Złożyło się na to wzrost o 1 pkt proc. odsetka przedsiębiorstw wskazujących na pogorszenie koniunktury (do 19%) i spadek o 1 pkt proc. odsetka sygnalizujących pogorszenie (do 17%). Coraz optymistycznej oceniana jest koniunktura w sferze usług finansowych i ubezpieczeniowych (wzrost wskaźnika o 3 pkt proc, do 29 pkt). Podobnie jest w zakresie informacji i komunikacji, gdzie wzrost był taki sam i oznaczał osiągnięcie przez wskaźnik 14 pkt. Bardzo duży regres nastąpił natomiast w sekcji zakwaterowanie i gastronomia (aż o 11 pkt, do minus 8 pkt). W tej grupie przedsiębiorcy najczęściej skarżą się na niedostateczny popyt.

W dalszym ciągu dużo bardziej pesymistyczne oceny formułują firmy małe i średnie niż duże. To może uzasadniać słabość segmentu mniejszych firm na warszawskiej giełdzie, które w ostatnim czasie wypadły z łask inwestorów i nie biją tegorocznych rekordów, tak jak blue chips.

REKLAMA

W branży przemysłowej najbardziej negatywnie spoglądają na koniunkturę producenci: odzieży (minus 18 pkt), metali (minus 17 pkt), maszyn i urządzeń (minus 15 pkt). Na drugim biegunie są producenci: wyrobów farmaceutycznych (plus 22 pkt), papieru i wyrobów z papieru (plus 18 pkt), artykułów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych (plus 10 pkt), mebli (plus 10 pkt).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Październikowe badanie koniunktury z większą ostrożnością każe spoglądać na tempo przezwyciężania trudności gospodarczych. Bardzo zróżnicowana sytuacja w poszczególnych sferach gospodarki nie ułatwia nabrania przez nią pełnego rozpędu. Martwią głównie zgłaszane problemy z nadmiernymi zapasami oraz niewystarczającym popytem. To ogranicza możliwości szybkiego zwiększania produkcji. Widać też trudności z popytem zagranicznym, co powoduje, że ożywienie gospodarcze uzależnione jest głównie od krajowego popytu. W tym jednak kontekście niepokojąco wyglądają deklaracje dalszego redukowania zatrudnienia, co niekorzystnie wpływałoby na rynek pracy i kondycję konsumentów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA