REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gorsze nastroje przedsiębiorców w październiku

Krzysztof Stępień

REKLAMA

REKLAMA

Przerwana została korzystna passa poprawy klimatu koniunktury. Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w październiku po raz pierwszy od lutego tego roku więcej przedsiębiorców z sektora przemysłowego sygnalizuje pogorszenie koniunktury niż jej poprawę.

Ogólny klimat koniunktury jest przy tym oceniany przez nich wciąż jeszcze pozytywnie. 20% badanych wskazuje na poprawę (miesiąc wcześniej 21%), a 19% - na pogorszenie (tyle samo, co przed miesiącem). O ile bieżący portfel zamówień oceniany jest lepiej niż przed miesiącem (głównie za sprawą krajowego portfela, gdyż zagraniczny jest nadal ograniczany), to bieżąca produkcja jest rozszerzana w niewielkim stopniu. Wpływ na to mają zapewne sygnalizowane przez firmy nadmierne zapasy.

REKLAMA

REKLAMA

Prognozy portfela zamówień i produkcji są nadal pozytywne, choć ostrożniejsze od formułowanych we wrześniu. Również nieco bardziej pesymistyczne niż we wrześniu są prognozy sytuacji finansowej. Nie zmniejsza się skala planowanych zwolnień pracowników.

Dalsze pogorszenie ocen nastąpiło w budownictwie. Wskaźnik klimatu koniunktury obniżył się do minus 8 pkt, czyli o 3 pkt wobec września. Na poprawę wskazuje 15% badanych firm (2 pkt proc. mniej niż miesiąc wcześniej), na pogorszenie 23% (we wrześniu było to 22%). Zmiana z pozytywnej na negatywną nastąpiła w handlu detalicznym. Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w tej branży obniżył się do minus 2 pkt (z 0 pkt we wrześniu). Złożyło się na to wzrost o 1 pkt proc. odsetka przedsiębiorstw wskazujących na pogorszenie koniunktury (do 19%) i spadek o 1 pkt proc. odsetka sygnalizujących pogorszenie (do 17%). Coraz optymistycznej oceniana jest koniunktura w sferze usług finansowych i ubezpieczeniowych (wzrost wskaźnika o 3 pkt proc, do 29 pkt). Podobnie jest w zakresie informacji i komunikacji, gdzie wzrost był taki sam i oznaczał osiągnięcie przez wskaźnik 14 pkt. Bardzo duży regres nastąpił natomiast w sekcji zakwaterowanie i gastronomia (aż o 11 pkt, do minus 8 pkt). W tej grupie przedsiębiorcy najczęściej skarżą się na niedostateczny popyt.

W dalszym ciągu dużo bardziej pesymistyczne oceny formułują firmy małe i średnie niż duże. To może uzasadniać słabość segmentu mniejszych firm na warszawskiej giełdzie, które w ostatnim czasie wypadły z łask inwestorów i nie biją tegorocznych rekordów, tak jak blue chips.

REKLAMA

W branży przemysłowej najbardziej negatywnie spoglądają na koniunkturę producenci: odzieży (minus 18 pkt), metali (minus 17 pkt), maszyn i urządzeń (minus 15 pkt). Na drugim biegunie są producenci: wyrobów farmaceutycznych (plus 22 pkt), papieru i wyrobów z papieru (plus 18 pkt), artykułów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych (plus 10 pkt), mebli (plus 10 pkt).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Październikowe badanie koniunktury z większą ostrożnością każe spoglądać na tempo przezwyciężania trudności gospodarczych. Bardzo zróżnicowana sytuacja w poszczególnych sferach gospodarki nie ułatwia nabrania przez nią pełnego rozpędu. Martwią głównie zgłaszane problemy z nadmiernymi zapasami oraz niewystarczającym popytem. To ogranicza możliwości szybkiego zwiększania produkcji. Widać też trudności z popytem zagranicznym, co powoduje, że ożywienie gospodarcze uzależnione jest głównie od krajowego popytu. W tym jednak kontekście niepokojąco wyglądają deklaracje dalszego redukowania zatrudnienia, co niekorzystnie wpływałoby na rynek pracy i kondycję konsumentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA