REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czym jest oznakowanie CE?
Czym jest oznakowanie CE?

REKLAMA

REKLAMA

Oznakowanie CE jest jednym z elementów systemu ogólnego bezpieczeństwa produktów. Nie należy go jednak mylić z handlowym świadectwem jakości. Nie gwarantuje on również pochodzenia produktu z Unii Europejskiej. Co więc oznacza dla kupującego oraz co musi zrobić producent by umieścić go na swoim wyrobie?

Oznakowanie CE stanowi deklarację producenta, iż wprowadzany do obrotu wyrób spełnia zasadnicze wymagania, często poszerzone o takie aspekty jak: emisja zakłóceń, hałas, zużycie wody lub energii przez urządzenie. Oznakowanie CE ma pomóc kupującemu dowiedzieć się, czy dany produkt spełnia podstawowe wymogi bezpieczeństwa i jest zgodny z europejskimi normami technicznymi określonymi jako zharmonizowane Normy Europejskie (hEN).

REKLAMA

Dzięki oznakowaniu, instytucja nadzoru może sprawdzić zasadność i prawidłowość jego umieszczenia na produkcie , a władze UE realizować ideę wprowadzania na Jednolity Rynek wyłącznie bezpiecznych produktów. W ten sposób konsument, kupując w dowolnym państwie Unii Europejskiej wyrób oznakowany CE, zyskuje pewność, że może go bezpiecznie i bezproblemowo używać w swoim kraju.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Dlaczego akurat „oznakowanie CE”?

Inicjatorem zmiany sformułowania "znak CE" na "oznakowanie CE" (ang. CE marking) był Parlament Europejski. Zmiana ta miała na celu rozróżnienie pomiędzy wieloma istniejącymi znakami certyfikacji a europejskim symbolem zgodności z dyrektywami Nowego Podejścia, czyli oznakowaniem CE.

Kto nadzoruje postanowienia ustaw związanych z CE?

Nadzór nad wykonywaniem postanowień ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w Polsce sprawuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a organem kontrolującym rynek w jego imieniu jest Inspekcja Handlowa, która podejmuje rutynowe kontrole. Dodatkowo prezes UOKiK prowadzi rejestr produktów niebezpiecznych, który modyfikuje w specjalnych systemie bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Czy mogę odmówić podpisania informacji pokontrolnej w projektach innowacyjnych?

Co musi zrobić producent by umieścić na swoim wyrobie oznakowanie CE?

Producent powinien:

  • sprawdzić, czy wyrób podlega jednej lub kilku dyrektywom Nowego Podejścia,
  • przeanalizować, czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania określone w dyrektywie (lub dyrektywach), której podlega. Producent powinien sporządzić analizę ryzyka stwarzanego przez swój wyrób, a następnie przygotować listę adekwatnych dla danego wyrobu zasadniczych wymagań,
  • zapoznać się z treścią odpowiednich dla danego wyrobu europejskich norm zharmonizowanych i ewentualnie dostosować do nich wyrób,
  • opracować dokumentację techniczną zawierającą elementy wymagane przez daną dyrektywę/dyrektywy. Producent samodzielnie przygotowuje dokumentację techniczną zawierającą informacje wykazujące zgodność wyrobu z zasadniczymi wymaganiami,
  • wypełnić procedurę oceny zgodności określoną dla danego wyrobu w dyrektywie/ dyrektywach. Przeanalizuj odpowiedni fragment dyrektywy opisujący procedury oceny zgodności i ewentualnie dokonaj wyboru jednej ze ścieżek, jeśli jest taka możliwość.
  • sporządzić i podpisać deklarację zgodności EC, którą wystawia samodzielnie. Deklaracja EC jest dokumentem zaświadczającym, że produkt jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami odpowiedniej dyrektywy (lub kilku dyrektyw).
  • umieścić na wyrobie oznaczenie CE, które producent, lub upoważniony przedstawiciel umieszcza samodzielnie. 

Polecamy ABC funduszy unijnych

A jeśli konsument zauważy nieprawidłowości?

Ważne jest by pamiętać o istnieniu takiego oznakowania. Każdy konsument może zgłosić informacje o istnieniu na rynku niebezpiecznego produktu lub tylko podejrzeniu, że taki fakt może mieć miejsce. Należy wtedy wypełnić formularz informujący odpowiednie organy o zauważonych nieprawidłowościach. Znajduje się on na stronie internetowej UOKiK. Można również powiadomić sprzedawcę lub Inspekcję Handlową. 

Katarzyna Zielińska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA