REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czym jest oznakowanie CE?
Czym jest oznakowanie CE?

REKLAMA

REKLAMA

Oznakowanie CE jest jednym z elementów systemu ogólnego bezpieczeństwa produktów. Nie należy go jednak mylić z handlowym świadectwem jakości. Nie gwarantuje on również pochodzenia produktu z Unii Europejskiej. Co więc oznacza dla kupującego oraz co musi zrobić producent by umieścić go na swoim wyrobie?

Oznakowanie CE stanowi deklarację producenta, iż wprowadzany do obrotu wyrób spełnia zasadnicze wymagania, często poszerzone o takie aspekty jak: emisja zakłóceń, hałas, zużycie wody lub energii przez urządzenie. Oznakowanie CE ma pomóc kupującemu dowiedzieć się, czy dany produkt spełnia podstawowe wymogi bezpieczeństwa i jest zgodny z europejskimi normami technicznymi określonymi jako zharmonizowane Normy Europejskie (hEN).

REKLAMA

Dzięki oznakowaniu, instytucja nadzoru może sprawdzić zasadność i prawidłowość jego umieszczenia na produkcie , a władze UE realizować ideę wprowadzania na Jednolity Rynek wyłącznie bezpiecznych produktów. W ten sposób konsument, kupując w dowolnym państwie Unii Europejskiej wyrób oznakowany CE, zyskuje pewność, że może go bezpiecznie i bezproblemowo używać w swoim kraju.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Dlaczego akurat „oznakowanie CE”?

Inicjatorem zmiany sformułowania "znak CE" na "oznakowanie CE" (ang. CE marking) był Parlament Europejski. Zmiana ta miała na celu rozróżnienie pomiędzy wieloma istniejącymi znakami certyfikacji a europejskim symbolem zgodności z dyrektywami Nowego Podejścia, czyli oznakowaniem CE.

Kto nadzoruje postanowienia ustaw związanych z CE?

Nadzór nad wykonywaniem postanowień ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w Polsce sprawuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a organem kontrolującym rynek w jego imieniu jest Inspekcja Handlowa, która podejmuje rutynowe kontrole. Dodatkowo prezes UOKiK prowadzi rejestr produktów niebezpiecznych, który modyfikuje w specjalnych systemie bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Czy mogę odmówić podpisania informacji pokontrolnej w projektach innowacyjnych?

Co musi zrobić producent by umieścić na swoim wyrobie oznakowanie CE?

Producent powinien:

  • sprawdzić, czy wyrób podlega jednej lub kilku dyrektywom Nowego Podejścia,
  • przeanalizować, czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania określone w dyrektywie (lub dyrektywach), której podlega. Producent powinien sporządzić analizę ryzyka stwarzanego przez swój wyrób, a następnie przygotować listę adekwatnych dla danego wyrobu zasadniczych wymagań,
  • zapoznać się z treścią odpowiednich dla danego wyrobu europejskich norm zharmonizowanych i ewentualnie dostosować do nich wyrób,
  • opracować dokumentację techniczną zawierającą elementy wymagane przez daną dyrektywę/dyrektywy. Producent samodzielnie przygotowuje dokumentację techniczną zawierającą informacje wykazujące zgodność wyrobu z zasadniczymi wymaganiami,
  • wypełnić procedurę oceny zgodności określoną dla danego wyrobu w dyrektywie/ dyrektywach. Przeanalizuj odpowiedni fragment dyrektywy opisujący procedury oceny zgodności i ewentualnie dokonaj wyboru jednej ze ścieżek, jeśli jest taka możliwość.
  • sporządzić i podpisać deklarację zgodności EC, którą wystawia samodzielnie. Deklaracja EC jest dokumentem zaświadczającym, że produkt jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami odpowiedniej dyrektywy (lub kilku dyrektyw).
  • umieścić na wyrobie oznaczenie CE, które producent, lub upoważniony przedstawiciel umieszcza samodzielnie. 

Polecamy ABC funduszy unijnych

A jeśli konsument zauważy nieprawidłowości?

Ważne jest by pamiętać o istnieniu takiego oznakowania. Każdy konsument może zgłosić informacje o istnieniu na rynku niebezpiecznego produktu lub tylko podejrzeniu, że taki fakt może mieć miejsce. Należy wtedy wypełnić formularz informujący odpowiednie organy o zauważonych nieprawidłowościach. Znajduje się on na stronie internetowej UOKiK. Można również powiadomić sprzedawcę lub Inspekcję Handlową. 

Katarzyna Zielińska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA