REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie wniosku o dofinansowanie

Przygotowanie wniosku o dofinansowanie
Przygotowanie wniosku o dofinansowanie

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie wniosku o dofinansowanie oznacza przełożenie dotychczasowych analiz z Metody Fiszek i kosztorysu projektu do formularza wniosku o dofinansowanie.

Przed rozpoczęciem prac nad wnioskiem należy szczegółowo zapoznać się z wytycznymi w zakresie przygotowania wniosku oraz kartą oceny formalnej i merytorycznej. Narzędziem ułatwiającym efektywne przygotowanie wniosku jest matryca logiczna projektu, która porządkuje poszczególne etapy pracy nad wnioskiem i pozwala na zebranie kompleksowych i wzajemnie powiązanych informacji.

REKLAMA

Matryca logiczna obejmuje komplet informacji niezbędnych do poprawnego przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu. W ramach matrycy można wyodrębnić kilka kolumn, do których należą: logika interwencji, wskaźniki, źródła weryfikacji oraz założenia, a kolejność prac nad jej wypełnieniem przedstawiono strzałkami.

REKLAMA

Założenia wstępne to lista czynności, które muszą zostać zrealizowane, aby można było rozpocząć projekt; należeć do nich mogą między innymi: podpisanie umowy, zapewnienie własności gruntu, uregulowanie zobowiązań, zakup technologii etc.

Po zdefiniowaniu założeń wstępnych należy przystąpić do opisania działań projektu. W komórce opisującej działanie należy wpisać działania, które muszą zostać podjęte, aby projekt został zrealizowany, opisując ich nazwę oraz krótką charakterystykę. W komórce „Środki” należy wpisać wszelkie nakłady ludzkie i rzeczowe, jakie planuje się zaangażować do realizacji działań. Z kolei główne pozycje kosztowe przedstawia się w komórce „Koszty”. Ostatnim krokiem w wierszu pierwszym jest wypełnienie „Czynników ryzyka związanych z podejmowanymi działaniami”.

Polecamy: Zasady kwalifikowania wydatków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W drugim kroku definiuje się rezultaty projektu, które zostaną „wytworzone” w ramach projektu. Następnie określa się wskaźniki produktu, czyli bezpośredni i materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi wielkościami. Wartości zawarte w tej komórce odnoszą się bezpośrednio do działalności lub też działań podejmowanych przez beneficjenta oraz do dóbr i usług, jakie uzyskuje się w konsekwencji realizacji projektu i które w sposób bezpośredni pochłonęły zaplanowane środki finansowe. W kolejnym kroku przedstawia się źródła weryfikacji wskaźników, podając odpowiednie dokumenty źródłowe. Kończąc wypełnianie drugiego wiersza, definiuje się zagrożenia związane z wypełnieniem rezultatów projektu.

W trzecim kroku rozpoczyna się definicję celu (celów) projektu. Cele projektu powinny korespondować z działaniami, optymalnym jest przyporządkowanie każdemu z działań jednego z celów projektu. W dalszych etapach przedstawia się ich wskaźniki, źródła weryfikacji oraz założenia związane z ich osiągnięciem.

W czwartym kroku definiuje się cel ogólny projektu, jego wskaźniki i wartości oraz źródła weryfikacji.

Polecamy: Dokumentacja konkursowa

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA