Bezpieczeństwo w Internecie i rewolucja dla przedsiębiorców działających w sieci. Nowość: akt o usługach cyfrowych (DSA) już w mocy
REKLAMA
REKLAMA
- Akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA)
- Kogo obowiązuje DSA?
- Polska ustawa o bezpieczeństwie w sieci i w Internecie - rozpoczęły się już prace
- Koniec z hejtem w Internecie, przemocą i pornografią dziecięcą - są jednolite unijne przepisy
- Ochrona danych osobowych w DSA uzupełnia ochronę z RODO - koniec z profilowaniem w celach reklamowych
- Trzeba wprowadzić zasady dot. moderacji treści w Internecie - nowy obowiązek dla przedsiębiorców
- Moderowanie treści w Internecie - użytkownik ma prawo odwołania się, będzie trzeba podać uzasadnienie dla usunięcia treści czy zablokowania
- Audyty u przedsiębiorców
- Bezpieczeństwo w sieci - jak się chronić
Akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA)
Unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA) zaczął obowiązywać w Unii Europejskiej. Czego dotyczy? Tego czego my, jako użytkownicy Internetu potrzebujemy - zatem bezpieczeństwa w sieci. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (dalej jako: akt o usługach cyfrowych). Co do zasady (z wyłączeniem pewnych przepisów) rozporządzenie stosuje się od dnia 17 lutego 2024 r.
REKLAMA
Podstawowym zadaniem i celem rozporządzenia jest przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług pośrednich poprzez ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które ułatwia innowacje i w którym skutecznie chronione są prawa podstawowe, w tym zasada ochrony konsumentów.
Kogo obowiązuje DSA?
Rozporządzenie wprowadza obowiązki oraz system rozliczalności i przejrzystości dla usługodawców będących pośrednikami, takie jak:
- dostawcy usług dostępu do Internetu,
- usługi hostingowe, takie jak chmura obliczeniowa i usługi hostingowe,
- rejestratorów nazw domen,
- internetowe platformy handlowe,
- sklepy z aplikacjami komputerowymi,
- platformy gospodarki dzielenia się,
- media społecznościowe,
- platformy udostępniania treści,
- platformy internetowe poświęcone podróżom i zakwaterowaniu,
- bardzo duże platformy internetowe (AMLDS), z których korzysta ponad 10 % z 450 mln konsumentów w UE;
- bardzo duże wyszukiwarki internetowe (MPLMGD), z których korzysta ponad 10 proc. z 450 mln konsumentów w UE.
- skuteczniejsza ochrona konsumentów i ich praw podstawowych;
- zwalczanie nielegalnych treści i produktów, nawoływania do nienawiści i dezinformacji;
- większa ochrona danych osobowych i danych wrażliwych;
- zapewnienie bezpieczeństwa przed pedofilią;
- uregulowanie kwestii zw. z reklamami;
- potrzeba jasnego określenia obowiązków platform internetowych i mediów społecznościowych (np. prawo do odwołania się w przypadku usunięcia komentarza);
- osiągnięcie większej przejrzystości poprzez zapewnienie lepszej sprawozdawczości i nadzoru;
- wspieranie innowacji, wzrostu gospodarczego i konkurencyjności na rynku wewnętrznym UE.
Polska ustawa o bezpieczeństwie w sieci i w Internecie - rozpoczęły się już prace
Przygotowaniem polskich przepisów wdrażających DSA zajęło się Ministerstwo Cyfryzacji. Co ważne, miały już miejsce konsultacje dotyczące ogólnych założeń, na których ma być oparta polska ustawa wdrażająca regulację.
"Przypominamy, że przepisy dotyczące bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych obowiązują już od 25 sierpnia 2023 r. Za kontrolowanie przestrzegania przepisów DSA wobec tych dużych podmiotów odpowiada Komisja Europejska. 17 lutego br. rozporządzenie zaczyna obowiązywać wobec wszystkich dostawców usług pośrednich (także tych mniejszych). Dostawcy usług pośrednich to np. serwisy społecznościowe, platformy handlu elektronicznego czy hostingodawcy."
Koniec z hejtem w Internecie, przemocą i pornografią dziecięcą - są jednolite unijne przepisy
Obowiązują już procedury usuwania nielegalnych treści z Internetu. Co ważne, te procedury są jednolite dla całej UE. Zapewni to większe bezpieczeństwo i transparentność przepisów. Zmiany są ważne, ponieważ dotychczas w zasadzie każdy kraj Unii Europejskiej we własnym zakresie regulował przepisy. Aktualnie, każdy kraj będzie musiał znowelizować czy też na nowo stworzyć regulacje, które będą dostoswane do przepisów UE. To rewolucyjne zmiany dla osób i przedsiębiorców działających w sieci na terenie całej UE. Platformy internetowe, będą zobowiązane do stworzenia systemu raportowania nielegalnych treści, np. szerzących nienawiść, przemoc czy pornografię dziecięcą.
Ochrona danych osobowych w DSA uzupełnia ochronę z RODO - koniec z profilowaniem w celach reklamowych
Dane osobowe i dane wrażliwe też będą chronione w siebie. Rzecz jasna DSA nie narusza postanowień RODO, ale niejako uzupełnia jego treści. Dodatkowe rozwiązania mają jeszcze lepiej chronić użytkowników Internetu. Platformy internetowe nie mogą wykorzystywać danych osób nieletnich i wrażliwych danych osobowych do profilowania w celach reklamowych.
Trzeba wprowadzić zasady dot. moderacji treści w Internecie - nowy obowiązek dla przedsiębiorców
Unijna regulacja DSA wprowadza przepisy, które wskazują, że platformy mają udostępniać informacje na temat swoich zasad moderacji treści oraz działania algorytmów. Takie rozwiązanie prawne sprawi, że użytkownik może dowiedzieć się, jak ocenianie są treści i jak działają platformy. Będzie miał też łatwiejszą drogę do ewentualnego odwołania się.
Moderowanie treści w Internecie - użytkownik ma prawo odwołania się, będzie trzeba podać uzasadnienie dla usunięcia treści czy zablokowania
DSA reguluje zagadnienie kontroli nad sposobem moderowania treści przez platformy. Dotychczas nie obowiązywały takie regulacje. Spowoduje to: sprawne usuwanie nielegalnych treści w Internecie. Niemniej jednak z drugiej strony użytkownikom będzie przysługiwała ochrona - prawo odwołania się od decyzji platformy (w ramach wewnętrznej procedury platformy). Użytkownik, którego treść została usunięta lub zablokowana, powinien otrzymać od platformy uzasadnienie tej decyzji. Będzie należało również wprowadzić przejrzystość reklam internetowych.
Audyty u przedsiębiorców
Dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw niektóre obowiązki, takie jak raportowanie czy audyty zewnętrzne, mogą nie być tak restrykcyjne jak dla większych platform internetowych. Celem takiego rozwiązania jest złagodzenie obciążeń administracyjnych i regulacyjnych dla mniejszych przedsiębiorstw.
Bezpieczeństwo w sieci - jak się chronić
Rozporządzenie wskazuje na takie ważne zagadnienia jak"
- zwalczanie nielegalnych treści w internecie, w tym towarów i usług, w tym poprzez:
- wzmocnienie kontroli nad tym, co użytkownicy widzą w internecie, i dostarczanie większej ilości informacji na temat reklam, które widzą;
- możliwość łatwego oznaczania nielegalnych treści lub produktów, nawoływania do nienawiści i dezinformacji;
- zapewnienie platformom możliwości współpracy z "zaufanymi podmiotami sygnalizującymi" oraz
- nałożenie obowiązków w zakresie identyfikowalności na przedsiębiorców na internetowych platformach handlowych;
- wzmocnienie pozycji użytkowników i społeczeństwa obywatelskiego, w tym:
- możliwość zaskarżenia decyzji dotyczących moderowania treści i dochodzenia środków ochrony prawnej za pośrednictwem mechanizmu rozstrzygania sporów lub sądowego dochodzenia roszczeń;
- dostęp organów i śledczych do kluczowych danych generowanych przez bardzo duże platformy w celu oceny ryzyka w internecie oraz
- przejrzystość w wielu kwestiach, w tym w odniesieniu do algorytmów wykorzystywanych do rekomendowania treści lub produktów;
- oceniać i ograniczać ryzyko, w tym:
- obowiązki PLMGD i MPLMGD w zakresie zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu ich systemów i poddawania ich systemów zarządzania ryzykiem niezależnym audytom;
- systemy szybkiego i skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe mające wpływ na bezpieczeństwo publiczne lub zdrowie publiczne;
- zabezpieczenia dla dzieci i ograniczenia dotyczące wykorzystywania wrażliwych danych osobowych do celów reklamy ukierunkowanej;
- wzmocnienie nadzoru i nadzoru nad wszystkimi pośredniczącymi dostawcami usług, przy czym ważną rolę odgrywają niezależni koordynatorzy usług cyfrowych w każdym państwie członkowskim UE oraz Europejska Rada ds. Usług Cyfrowych – ponadto Komisja Europejska posiada dodatkowe uprawnienia nadzorcze w odniesieniu do PLMGD i MPLMGD.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA