REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak długo czeka się na wypłatę dofinansowania na e-biznes

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Witkowska

REKLAMA

Otrzymanie decyzji o dofinansowaniu, w ramach działania 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, to dopiero początek (często długiej) drogi przedsiębiorstwa do otrzymania pieniędzy ze środków europejskich. Wiele czynników wpływa na przedłużanie okresu oczekiwania na zwrot części poniesionych kosztów.

REKLAMA

O zwrot wydatków dokonanych w danym etapie realizacji projektu można ubiegać się dopiero po jego zakończeniu.  W działaniu 8.1 etap nie może być krótszy niż 2 miesiące i nie dłuższy niż 6, przez co od daty pierwszego zakupu na zakończenie etapu należy czekać  minimum 60 dni. Dodatkowo, jeżeli zgodnie z harmonogramem rzeczowo- finansowym firma zatrudnia pracowników w związku z realizacją projektu musi udokumentować wypłacenie dla nich zaliczki na podatek dochodowy, co w większości przedsiębiorstw następuje dwudziestego dnia następnego miesiąca. W związku z tym, beneficjenci często składają wniosek o płatność pośrednią po tej dacie, co ponownie wydłuża okres oczekiwania na pieniądze.

REKLAMA


Rozpatrzenie wniosku przez instytucję wdrażającą/pośredniczącą II stopnia, zgodnie z umową trwa 40 dni od złożenia przez Beneficjenta wniosku. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi tu o wniosek kompletny i poprawny. W szczególności w przypadku rozliczania jednego z pierwszych etapów rzadko kiedy wniosek spełnia te wymogi. W najczarniejszym ze scenariuszy firma otrzyma decyzję o konieczności poprawy wniosku 39 dni po jego złożeniu.


W ciągu 7 dni od otrzymania informacji o konieczności uzupełnienia wniosku należy złożyć wyjaśnienia/poprawki i ponownie czekać do 40 dni na ponowne sprawdzenie wniosku.

Sumując. Od dnia pierwszego wydatku należy odczekać do zakończenia całego etapu, później zaczekać do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu etapu, aby zapłacić zaliczki na podatek dochodowy; następnie 39 dni na informację o ewentualnych poprawkach, po czym w ciągu 7 dni skompletować  poprawione dokumenty, napisać wyjaśnienia i ponownie zaczekać 40 dni na rozpatrzenie poprawionego wniosku, co łącznie daje nam:

20 + 39 + 7 + 40 = 106 dni od zakończenia etapu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zakładając, że etapy są kwartalne, zwrot związany z pierwszym wydatkiem (dokonany pierwszego dnia pierwszego etapu) następuje:

106 +90= 196 dni po jego dokonaniu

Należy również pamiętać, że po załączeniu wymaganych poprawek może dojść do ponownego wezwania o wyjaśnienia i cały proces wydłuża się jeszcze bardziej (maksymalnie o 47 dni).

REKLAMA


Zgodnie z zapisami w umowie, Instytucja Wdrażająca/Pośrednicząca II stopnia może ponadto zlecić ocenę realizację projektu oraz dokumentacji podmiotowi zewnętrznemu. W takiej sytuacji zastrzega sobie ona prawo do wydłużenia o niezbędny (bliżej nieokreślony) okres ostatecznej akceptacji wniosku.


Po 30 dniach od daty zatwierdzenia złożonego przez Beneficjenta wniosku Instytucja Wdrażająca/Pośrednicząca II stopnia wystawia zlecenie płatności ze środków europejskich. Oznacza to, że od zakończenia etapu przy założeniu:

• konieczności wniesienia poprawek/wyjaśnień występuje tylko raz, pieniądze na koncie pojawią się po 136 dniach od zakończenia etapu,

• konieczności wniesienia kolejnych poprawek/wyjaśnień, zwrotu kosztów można oczekiwać do 183 dni po zakończeniu etapu.


Warunkiem otrzymania pieniędzy na konto firmy jest dostępność środków finansowych na rachunku bankowym. Gdy firma nie dysponuje wolnymi środkami Beneficjent nie może nic zrobić - nie przysługuje mu nawet prawo do odszkodowania.


Warto wspomnieć tu również kwestię aneksów do Umów. Wszelkie zmiany w harmonogramie rzeczowo-finansowym wymagają formy pisemnej w postaci aneksu.  Jeżeli występuje konieczność złożenia takiego dokumentu,  weryfikacja wniosku o płatność pośrednią zostaje wstrzymana do czasu podpisania aneksu do Umowy. Okres oczekiwania na decyzję Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o zaakceptowaniu zmian w umowie i podpisaniu jej jest bliżej nieokreślony. Z doświadczenia możemy jednak powiedzieć, że są to minimum 4 miesiące, a sprawa może trwać dłużej niż pół roku.

Jak zatem zadbać o to by firma posiadała środki na dalszą działalność, nie „zamrażała” pieniędzy, nie straciła płynności i uzyskała dotację jak najszybciej?

Pierwszy, logiczny pomysł to zmiana zapisów w umowie. Niestety obowiązuje pewien szablon umowy w działaniu 8.1, co powoduje, iż wyznaczone terminy są wiążące. Można jednak zadbać o parę kwestii dzięki którym pieniądze z UE zostaną nam dostarczone szybciej.


Oto kilka wskazówek:

1. Jeżeli nie ma ekonomicznego uzasadnienia, aby etapy w projekcie były dłuższe zdecyduj się na dwumiesięczne.

2. Dokonując wybory sposobu dofinansowania zadbaj o możliwość pozyskiwania zaliczki.

3. Ubiegaj się o zaliczkę, gdyż pozyskanie jej i otrzymanie jest prostsze i szybsze.

4. Wniosek o zaliczkę można złożyć alternatywnie w 2 momentach:

a) bezpośrednio po podpisaniu umowy;

b) po zrealizowaniu I etapu;

Wybierając możliwość a) Beneficjent jest w stanie pozyskać więcej środków w porównaniu z opcją  b), gdyż wartość zaliczki o jaką można się ubiegać tuż po podpisaniu umowy wynosi 30% wartości dofinansowania, a po zrealizowaniu I etapu wynosi ona maksymalnie 30 % wartości dofinansowania minus poniesione w I etapie wydatki.

5. Opłacaj zaliczki na podatek dochodowy jak najszybciej. W przedsiębiorstwach w Polsce wypracowała się już zasada płacenia zaliczek ostatniego możliwego dnia, czyli 20 następnego miesiąca. Wynika to m.in. z tego, że księgowość dość późno przekazuje informację na temat  wysokości tej zaliczki oraz z tego, że dłuższe „trzymanie” pieniędzy w firmie jest korzystniejsze ekonomicznie. Jednak jeżeli nie są to znaczące dla przedsiębiorstwa kwoty, warto aby poprosić księgową/księgowego, by zaliczki (choćby tylko za pracowników związanych z projektem) obliczono szybciej i zadbać o ich jak najszybsze przekazanie.

6. Dokonaj wszelkich starań, by wniosek o płatność był kompletny i poprawny (warto by w firmie zajmowała się tym jedna, wyznaczona osoba która zostanie odpowiednio przeszkolona. Warto również  rozważyć  skorzystanie z firmy outsourcingowej).

W szczególności przy rozliczaniu jednych z pierwszych etapów jest to zadanie trudne do wykonania. Należy starannie przestudiować instrukcję wypełniania wniosku, dokładnie przeczytać umowę (w szczególności paragrafy dotyczące kosztów kwalifikowanych, warunków wypłaty dofinansowania oraz zakresu, trybu i zmian w umowie).  Często Instytucja wdrażająca/pośrednicząca II stopnia organizuje wykłady na temat poprawnego rozliczania projektu.

W miarę możliwości unikaj aneksowania umowy.


Dzięki powyższym zaleceniom firma ma szanse otrzymać należne środki w możliwie najszybszym czasie.


Anna Witkowska

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: doradca-ue.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA