REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w Finlandii

Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Renoma fińskich marek potwierdza, że nawet liczący zaledwie 5 mln mieszkańców kraj, jeśli mocno postawi na innowacje i budowę konkurencyjności, może liczyć się na globalnej scenie gospodarczej.

Dużo wody upłynie, zanim Polska doczeka się marki o podobnej randze jak Nokia. Zanim to się stanie, warto podpatrywać, „jak to się robi w Finlandii”, choćby prowadząc z Finami interesy.

REKLAMA

REKLAMA

- Finlandia to stabilny, pozbawiony barier biurokratycznych i nie odkryty jeszcze rynek zbytu dla polskich towarów i usług. Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z solidnymi i uczciwymi partnerami fińskimi będzie szansą rozwoju dla wielu polskich firm. Warto pamiętać, że gospodarkę fińską cechuje stabilność, żywotność i nowoczesność, wielostronne i silne powiązania z rynkiem światowym, a także niezmiennie wysoka pozycja w rankingach konkurencyjności - zachęca do zainteresowania rynkiem fińskim Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Helsinkach.

Import

Jak do tej pory, w handlowej rywalizacji piłka jest po fińskiej stronie. Z informacji Ministerstwa Gospodarki wynika, że wymiana handlowa charakteryzuje się znacznym ujemnym saldem po stronie Polski. Nasz eksport między styczniem a listopadem ub. r. wyniósł 888 mln euro, natomiast import 1,8 mld euro. To skutek dużego importu artykułów papierniczych, maszyn, urządzeń i sprzętu transportowego, produktów chemicznych, produktów przemysłu metalurgicznego oraz aparatury nadawczej do radiotelefonii, radiofonii, telefonii i telegrafii. Wpływ na ujemny bilans mają również dostawy związane z kontraktem na zakup transporterów opancerzonych „Rosomak” dla polskiej armii. Przetarg na dostawy wygrał fiński państwowy Koncern Patria Industries OY. Chociaż pojazdy są już produkowane w Polsce, nadal wiele komponentów dostarczają Finowie.

REKLAMA

Również w imporcie główną rolę odgrywają wyroby przemysłu elektromaszynowego, ale ich udział obniża się wyraźnie (z 51,5% w 2000 r. do 28,4% w 2008 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to głównie aparatura nadawcza do radiotelefonii, radiofonii i telewizji, aparatura do telefonii i telegrafii przewodowej oraz ich części. Znaczący udział wśród towarów importowanych z Finlandii mają produkty przemysłu drzewno-papierniczego stanowiące ok. 16% importu, metale nieszlachetne i wyroby z nich (ok. 10% importu) oraz wyroby przemysłu chemicznego (ok. 9%). Niestety, wskutek kryzysu finansowego obroty znacznie spadły, co potwierdza nie najlepszą sytuację fińskiej gospodarki w ostatnim okresie. Sygnały o drastycznych spadkach zamówień dla fińskiego przemysłu, nie są dobrym zwiastunem dla polskich poddostawców.

Eksport

Do zaoferowania Finom mamy przede wszystkim wyroby przemysłu elektromaszynowego (ich udział w całości eksportu w 2008 r. wynosił ok. 43%), metale nieszlachetne i wyroby z nich (udział ok. 15%), produkty mineralne, głównie węgiel i koks, które obecnie stanowią ok. 14% eksportu oraz wyroby przemysłu chemicznego (ok. 9%). Znaczącą i rosnącą pozycję w eksporcie stanowią produkty rolno-spożywcze (ponad 7%), widoczny udział mają także wyroby przemysłu drzewno-papierniczego (ok. 4%).

Inwestycje

Dużo do nadrobienia mamy również w sferze inwestycji. W 2007, wg NBP, wartość polskich inwestycji w Finlandii szacowano na 3,5 mln euro. Z kolei fińskie inwestycje bezpośrednie w Polsce do końca 2007 r. wyniosły ponad 1 mld euro. W Polsce działa łącznie ok. 250 firm fińskich (wśród nich m.in. Eltel Network zajmująca się budową sieci telekomunikacyjnych, Ramirent specjalizująca się w wynajmie maszyn budowlanych, Koncern Huhtamäki działający w branży opakowań czy Neste).

Milczenie jest złotem

„Trzymaj byka za rogi, a człowieka za słowo” - mówi stare fińskie porzekadło, które sprawdza się także w biznesie. Raz dane słowo uważane jest za święte i w rozmowach należy uważać, aby nie składać deklaracji bez pokrycia lub obietnic, których spełnienia nie do końca jesteśmy pewni. Tamtejszy biznes ceni sobie uczciwość i bezpośredniość. Myślą, co mówią - dla Finów „tak” znaczy „tak” a „nie” to „nie”. W trakcie rozmów handlowych szybko przechodzą do rzeczy. Nie mówią rzeczy niepotrzebnych - ich styl dyskusji preferuje konkrety i ceni dobrą argumentację. Finowie są zazwyczaj dobrze przygotowani do rozmów i tego samego oczekują od drugiej strony. Doceniają krytyczne podejście i nie wahają się krytykować.

Sytuacją zupełnie normalną, co może zdziwić niejednego z naszych biznesmenów, są dwu- czy trzyminutowe przerwy w dyskusji. Finowie nie czują się skrępowani milczeniem i nie powinno się go przerywać niepotrzebnymi wtrętami o pogodzie. Cisza oznacza, że fińscy partnerzy analizują to, co usłyszeli. Jako spokojny naród, Finowie nie mówią zbyt dużo i nie przesadzają z gestykulacją. Trudno zatem rozszyfrować ich na podstawie mowy ciała.

O czym trzeba pamiętać

Poradnik opublikowany na stronach Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji daje kilka innych wskazówek, m.in.:

● Finowie często przystępują wprost do rozmów negocjacyjnych, bez wstępnych rozmów na swobodne tematy.

● Nie powinno się okazywać oznak wyższości.

● W trakcie rozmowy należy patrzeć prosto w oczy.

● W Finlandii obowiązują bardzo liberalne regulacje socjalne. Nie będzie czymś niezwykłym, jeżeli fiński partner (kobieta lub mężczyzna) przerwie spotkanie biznesowe lub wyjdzie prędzej z pracy, aby odebrać dzieci ze szkoły lub zaopiekować się nimi, gdy są chore.

● Zaufanie fińskich partnerów zdobywa się stopniowo; utracone zaufanie trudno jest odbudować.

● Należy unikać pytań osobistych dotyczących pracy, religii.

● Finowie bardzo cenią przyrodę i troszczą się o środowisko.

Cechą charakterystyczną Finlandii jest także dążenie do maksymalnego równouprawnienia, czego dowodem może być fakt, że Finlandia była pierwszym krajem w Europie, gdzie dwa najważniejsze stanowiska w państwie: prezydent i premier, były jednocześnie zajmowane przez kobiety. Warto także wspomnieć, że Finlandia była pierwszym krajem w Europie i drugim na świecie, który przyznał kobietom prawo do głosowania. Równouprawnienie jest także widoczne w biznesie. Fińska kultura biznesowa jest raczej egalitarna. Tak, jak wiele wysiłków uczyniono w kierunku promocji równości między kobietami a mężczyznami, tak samo czyni się w relacjach między menedżerami i ich podwładnymi. Dlatego polskiego biznesmena nie powinna dziwić sytuacja, w której decyzje podejmuje menedżer niższego szczebla.

Warto także pamiętać, że Finowie cenią punktualność i oczekują jej od swoich partnerów. W prowadzeniu biznesu cenią sobie: efektywność negocjacji, precyzyjne oferty i terminy, bez niedomówień, idealną jakość towarów, zgodne z prawem kontrakty i inne specyficzne warunki umów - podaje Ambasada RP w Helsinkach.

Jaka firma w Finlandii?

Przedsiębiorca jednoosobowy (elinkeinonharjoittaja - sole proprietorship)

Najprostsza forma prowadzenia biznesu. Działalność prowadzona na podstawie wpisu do rejestru handlowego. Osoby spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji.

Spółka jawna (avoin yhtiö - general partnership), spółka komandytowa (kommandiittiyhtiö - limited partnership)

Różnicę między tymi formami stanowi to, że w spółce jawnej wspólnicy solidarnie odpowiadają za długi i inne nabyte zobowiązania, a w spółce komandytowej wspólnicy odpowiadają za długi i zobowiązania bez ograniczenia albo niektórzy z nich do kwoty zainwestowanego kapitału. Osoby spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji.

Prywatna spółka akcyjna (osakeyhtiö, skrót Oy - private limited company), publiczna spółka akcyjna (julkinen osakeyhtiö, skrót Oyj - public limited company)

Jest to najpopularniejsza forma prawna prowadzenia biznesu w Finlandii. Istnieją dwa rodzaje spółki akcyjnej: prywatna i publiczna. Publiczna spółka akcyjna może oferować publicznie swoje akcje. Najmniejszy kapitał akcyjny prywatnej spółki akcyjnej wynosi 8 000 euro, a publicznej spółki akcyjnej 80 000 euro. Osoby spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji.

Oddział (sivuliike - branch office)

Firmy posiadające siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji. Oddziałem firmy zagranicznej może kierować osoba na stałe mieszkająca w Finlandii. Oddział firmy zagranicznej może działać jako agent lub importer, jak również może być jednostką produkcyjną. Oddział nie ma osobowości prawnej. Działa w imieniu i na rachunek swojego przedsiębiorstwa-matki.

Formalności związane z utworzeniem przedstawicielstwa lub firmy w Finlandii trwają minimum około trzech tygodni. Przy utworzeniu przedstawicielstwa/firmy najlepiej skorzystać z pomocy prawnika fińskiego znającego tutejsze przepisy i warunki. Dokumenty muszą być przetłumaczone na język fiński lub szwedzki przez tłumacza przysięgłego.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Helsinkach (www.helsinki.trade.gov.pl)

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

www.kig.pl

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA