REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w Finlandii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Renoma fińskich marek potwierdza, że nawet liczący zaledwie 5 mln mieszkańców kraj, jeśli mocno postawi na innowacje i budowę konkurencyjności, może liczyć się na globalnej scenie gospodarczej.

Dużo wody upłynie, zanim Polska doczeka się marki o podobnej randze jak Nokia. Zanim to się stanie, warto podpatrywać, „jak to się robi w Finlandii”, choćby prowadząc z Finami interesy.

REKLAMA

- Finlandia to stabilny, pozbawiony barier biurokratycznych i nie odkryty jeszcze rynek zbytu dla polskich towarów i usług. Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z solidnymi i uczciwymi partnerami fińskimi będzie szansą rozwoju dla wielu polskich firm. Warto pamiętać, że gospodarkę fińską cechuje stabilność, żywotność i nowoczesność, wielostronne i silne powiązania z rynkiem światowym, a także niezmiennie wysoka pozycja w rankingach konkurencyjności - zachęca do zainteresowania rynkiem fińskim Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Helsinkach.

Import

REKLAMA

Jak do tej pory, w handlowej rywalizacji piłka jest po fińskiej stronie. Z informacji Ministerstwa Gospodarki wynika, że wymiana handlowa charakteryzuje się znacznym ujemnym saldem po stronie Polski. Nasz eksport między styczniem a listopadem ub. r. wyniósł 888 mln euro, natomiast import 1,8 mld euro. To skutek dużego importu artykułów papierniczych, maszyn, urządzeń i sprzętu transportowego, produktów chemicznych, produktów przemysłu metalurgicznego oraz aparatury nadawczej do radiotelefonii, radiofonii, telefonii i telegrafii. Wpływ na ujemny bilans mają również dostawy związane z kontraktem na zakup transporterów opancerzonych „Rosomak” dla polskiej armii. Przetarg na dostawy wygrał fiński państwowy Koncern Patria Industries OY. Chociaż pojazdy są już produkowane w Polsce, nadal wiele komponentów dostarczają Finowie.

Również w imporcie główną rolę odgrywają wyroby przemysłu elektromaszynowego, ale ich udział obniża się wyraźnie (z 51,5% w 2000 r. do 28,4% w 2008 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to głównie aparatura nadawcza do radiotelefonii, radiofonii i telewizji, aparatura do telefonii i telegrafii przewodowej oraz ich części. Znaczący udział wśród towarów importowanych z Finlandii mają produkty przemysłu drzewno-papierniczego stanowiące ok. 16% importu, metale nieszlachetne i wyroby z nich (ok. 10% importu) oraz wyroby przemysłu chemicznego (ok. 9%). Niestety, wskutek kryzysu finansowego obroty znacznie spadły, co potwierdza nie najlepszą sytuację fińskiej gospodarki w ostatnim okresie. Sygnały o drastycznych spadkach zamówień dla fińskiego przemysłu, nie są dobrym zwiastunem dla polskich poddostawców.

Eksport

Do zaoferowania Finom mamy przede wszystkim wyroby przemysłu elektromaszynowego (ich udział w całości eksportu w 2008 r. wynosił ok. 43%), metale nieszlachetne i wyroby z nich (udział ok. 15%), produkty mineralne, głównie węgiel i koks, które obecnie stanowią ok. 14% eksportu oraz wyroby przemysłu chemicznego (ok. 9%). Znaczącą i rosnącą pozycję w eksporcie stanowią produkty rolno-spożywcze (ponad 7%), widoczny udział mają także wyroby przemysłu drzewno-papierniczego (ok. 4%).

Inwestycje

Dużo do nadrobienia mamy również w sferze inwestycji. W 2007, wg NBP, wartość polskich inwestycji w Finlandii szacowano na 3,5 mln euro. Z kolei fińskie inwestycje bezpośrednie w Polsce do końca 2007 r. wyniosły ponad 1 mld euro. W Polsce działa łącznie ok. 250 firm fińskich (wśród nich m.in. Eltel Network zajmująca się budową sieci telekomunikacyjnych, Ramirent specjalizująca się w wynajmie maszyn budowlanych, Koncern Huhtamäki działający w branży opakowań czy Neste).

Milczenie jest złotem

REKLAMA

„Trzymaj byka za rogi, a człowieka za słowo” - mówi stare fińskie porzekadło, które sprawdza się także w biznesie. Raz dane słowo uważane jest za święte i w rozmowach należy uważać, aby nie składać deklaracji bez pokrycia lub obietnic, których spełnienia nie do końca jesteśmy pewni. Tamtejszy biznes ceni sobie uczciwość i bezpośredniość. Myślą, co mówią - dla Finów „tak” znaczy „tak” a „nie” to „nie”. W trakcie rozmów handlowych szybko przechodzą do rzeczy. Nie mówią rzeczy niepotrzebnych - ich styl dyskusji preferuje konkrety i ceni dobrą argumentację. Finowie są zazwyczaj dobrze przygotowani do rozmów i tego samego oczekują od drugiej strony. Doceniają krytyczne podejście i nie wahają się krytykować.

Sytuacją zupełnie normalną, co może zdziwić niejednego z naszych biznesmenów, są dwu- czy trzyminutowe przerwy w dyskusji. Finowie nie czują się skrępowani milczeniem i nie powinno się go przerywać niepotrzebnymi wtrętami o pogodzie. Cisza oznacza, że fińscy partnerzy analizują to, co usłyszeli. Jako spokojny naród, Finowie nie mówią zbyt dużo i nie przesadzają z gestykulacją. Trudno zatem rozszyfrować ich na podstawie mowy ciała.

O czym trzeba pamiętać

Poradnik opublikowany na stronach Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji daje kilka innych wskazówek, m.in.:

● Finowie często przystępują wprost do rozmów negocjacyjnych, bez wstępnych rozmów na swobodne tematy.

● Nie powinno się okazywać oznak wyższości.

● W trakcie rozmowy należy patrzeć prosto w oczy.

● W Finlandii obowiązują bardzo liberalne regulacje socjalne. Nie będzie czymś niezwykłym, jeżeli fiński partner (kobieta lub mężczyzna) przerwie spotkanie biznesowe lub wyjdzie prędzej z pracy, aby odebrać dzieci ze szkoły lub zaopiekować się nimi, gdy są chore.

● Zaufanie fińskich partnerów zdobywa się stopniowo; utracone zaufanie trudno jest odbudować.

● Należy unikać pytań osobistych dotyczących pracy, religii.

● Finowie bardzo cenią przyrodę i troszczą się o środowisko.

Cechą charakterystyczną Finlandii jest także dążenie do maksymalnego równouprawnienia, czego dowodem może być fakt, że Finlandia była pierwszym krajem w Europie, gdzie dwa najważniejsze stanowiska w państwie: prezydent i premier, były jednocześnie zajmowane przez kobiety. Warto także wspomnieć, że Finlandia była pierwszym krajem w Europie i drugim na świecie, który przyznał kobietom prawo do głosowania. Równouprawnienie jest także widoczne w biznesie. Fińska kultura biznesowa jest raczej egalitarna. Tak, jak wiele wysiłków uczyniono w kierunku promocji równości między kobietami a mężczyznami, tak samo czyni się w relacjach między menedżerami i ich podwładnymi. Dlatego polskiego biznesmena nie powinna dziwić sytuacja, w której decyzje podejmuje menedżer niższego szczebla.

Warto także pamiętać, że Finowie cenią punktualność i oczekują jej od swoich partnerów. W prowadzeniu biznesu cenią sobie: efektywność negocjacji, precyzyjne oferty i terminy, bez niedomówień, idealną jakość towarów, zgodne z prawem kontrakty i inne specyficzne warunki umów - podaje Ambasada RP w Helsinkach.

Jaka firma w Finlandii?

Przedsiębiorca jednoosobowy (elinkeinonharjoittaja - sole proprietorship)

Najprostsza forma prowadzenia biznesu. Działalność prowadzona na podstawie wpisu do rejestru handlowego. Osoby spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji.

Spółka jawna (avoin yhtiö - general partnership), spółka komandytowa (kommandiittiyhtiö - limited partnership)

Różnicę między tymi formami stanowi to, że w spółce jawnej wspólnicy solidarnie odpowiadają za długi i inne nabyte zobowiązania, a w spółce komandytowej wspólnicy odpowiadają za długi i zobowiązania bez ograniczenia albo niektórzy z nich do kwoty zainwestowanego kapitału. Osoby spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji.

Prywatna spółka akcyjna (osakeyhtiö, skrót Oy - private limited company), publiczna spółka akcyjna (julkinen osakeyhtiö, skrót Oyj - public limited company)

Jest to najpopularniejsza forma prawna prowadzenia biznesu w Finlandii. Istnieją dwa rodzaje spółki akcyjnej: prywatna i publiczna. Publiczna spółka akcyjna może oferować publicznie swoje akcje. Najmniejszy kapitał akcyjny prywatnej spółki akcyjnej wynosi 8 000 euro, a publicznej spółki akcyjnej 80 000 euro. Osoby spoza państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji.

Oddział (sivuliike - branch office)

Firmy posiadające siedzibę poza Europejskim Obszarem Gospodarczym muszą uzyskać zgodę Urzędu Patentów i Rejestracji. Oddziałem firmy zagranicznej może kierować osoba na stałe mieszkająca w Finlandii. Oddział firmy zagranicznej może działać jako agent lub importer, jak również może być jednostką produkcyjną. Oddział nie ma osobowości prawnej. Działa w imieniu i na rachunek swojego przedsiębiorstwa-matki.

Formalności związane z utworzeniem przedstawicielstwa lub firmy w Finlandii trwają minimum około trzech tygodni. Przy utworzeniu przedstawicielstwa/firmy najlepiej skorzystać z pomocy prawnika fińskiego znającego tutejsze przepisy i warunki. Dokumenty muszą być przetłumaczone na język fiński lub szwedzki przez tłumacza przysięgłego.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Helsinkach (www.helsinki.trade.gov.pl)

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

www.kig.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA