REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w Rumunii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wejście Rumunii do UE w 2007 roku podziałało jak magnes na polskich przedsiębiorców. Zaczęli szukać tam zbytu na swoje towary i otwierać firmy.

Maspex, Canpack, Cersanit - to tylko kilka z przykładów polskich firm, które na rumuńskim rynku dostrzegły swoją szansę. Dziś jest ich tam ponad 500 (łącznie polskie inwestycje w Rumunii, według stanu na koniec 2007 r., wyniosły ponad 189 mln euro). Obecność sporej części z nich to skutek wejścia Rumunii do UE. Polski biznes przyciągnęły także: 16 proc. CIT, niskie koszty pracy oraz stosunkowo duży i rozwijający się rynek zbytu. Potencjalnych inwestorów Ministerstwo Gospodarki zachęca tak: „co do możliwości dalszego inwestowania, praktycznie ich zakres jest bardzo szeroki. Rumunia nadal pozostaje rynkiem rozwijającym się, na którym dobrze zorganizowane przedsiębiorstwo oferujące konkurencyjny towar bądź usługę ma realne szanse szybkiego wzrostu”.

REKLAMA

REKLAMA

Duży potencjał dla eksportu

Równocześnie z rozpoczęciem unijnej kariery, w Rumunii rozwinęły się nie tylko polskie inwestycje. W latach 2006-2007 polski eksport wzrósł o ponad 0,5 mld, do ponad 1,5 mld euro. I choć już w 2008 r. dynamika sprzedaży spadła, eksperci przewidują, że w dłuższej perspektywie członkostwo Rumunii w Unii nadal powinno ułatwiać wzajemną wymianę, co w efekcie musi zaowocować kontynuacją dobrego tempa wzrostu polskiego eksportu, potencjalnie w granicach 20-25% rocznie. Pozytywnie na rozwój kontaktów może wpłynąć także wzrost polskich inwestycji, które często indukują import półproduktów z Polski.

Do Rumunii eksportujemy głównie metale nieszlachetne i wyroby z tych metali (w 2007 r. osiągnęły wartość 320 mln euro), wyroby przemysłu elektromaszynowego, pojazdy, RTV, produkty mineralne, wyroby przemysłu chemicznego oraz żywność. Właśnie w Rumunii miała miejsce pierwsza kampania polskich soków marchwiowych zorganizowana za unijne pieniądze w ramach mechanizmu wsparcia działań promocyjnych. Kampania była skuteczna - jak pokazały badania przeprowadzone po zakończeniu działań promocyjnych, spożycie soków z Polski znacznie wzrosło.

REKLAMA

Bariery dobrze znane

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak w każdym rozwijającym się kraju, w Rumunii nie brakuje problemów, które mogą dokuczyć przedsiębiorcom. Wielu z polskich inwestorów przyznaje, że chociaż nie odczuwają specjalnych barier, prawo jest nowoczesne (gorzej z jego implementacją), a warunki rejestracji firm korzystne, specjalnych zachęt również trudno się tu spodziewać. Rumunia nadal boryka się z problemem korupcji, biurokracją - czyli tym, co w Polsce przerabialiśmy kilkanaście lat temu.

Barierą na którą zwraca uwagę Ministerstwo Gospodarki i o której powinni pamiętać polscy biznesmeni jest brak wsparcia dla finansowania działalności małych i średnich przedsiębiorstw (kredyty, gwarancje).

Do tego wszystkiego doszły problemy stricte kryzysowe. Według Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Bukareszcie, tamtejsze firmy masowo nie wywiązują się ze swoich zobowiązań - do sądów w Bukareszcie wpływa dziennie średnio 200-300 wniosków o ogłoszenie upadłości dłużników biznesowych, którzy nie regulują swoich zobowiązań (w związku z tym Trybunał w Bukareszcie musiał podwoić liczbę okienek do obsługi). Łączne zaległości kredytowe społeczeństwa rumuńskiego szacowane są na 2,86 mld RON. Z tego powodu banki wystąpiły z wnioskiem do NBR o wydłużenie ustawowego okresu wszczynania procedury egzekucji komorniczej z 90 dni obecnie do 120, a nawet 150 dni. Argumentują to faktem, iż dłużnicy często i tak nie mają możliwości spłacania zobowiązań. Według statystyk, w roku 2008 upadły w Rumunii 14 483 firmy, co oznacza wzrost o 75% w porównaniu z rokiem 2007.

Z paczką „Marlboro” w zanadrzu

Znawcy rumuńskiej etykiety biznesowej podkreślają na wstępie, że tamtejszy biznes jest bardzo zhierarchizowany i darzy respektem starszych i doświadczonych. Z tego względu duże znaczenie przywiązuje się w Rumunii do tytułów. Zawracając się do naszego rumuńskiego partnera należy zatem używać tytułów (doktor, inżynier) w połączeniu z nazwiskiem.

W poradniku Polskiej Izby Gospodarczej Eksporterów Importerów i Kooperacji możemy odnaleźć inne ciekawe rady:

● na umówione spotkania przychodź zawsze na czas (chociaż Rumuni potrafią się spóźnić, od gości oczekują jednak punktualności);

● wskazane jest umawianie spotkań z odpowiednim wyprzedzeniem (od dwóch do trzech tygodni przed terminem spotkania);

● spotkania można umawiać listownie, następnie powinny być potwierdzone telefonicznie, faksem lub e-mailem;

● korespondencję biznesową dobrze jest prowadzić w języku angielskim lub francuskim (listy napisane w obcym języku traktuje się z większym respektem, aniżeli napisane w języku rumuńskim)

Warto także wiedzieć, że początkowe kontakty biznesowe będą bardzo sformalizowane, a rumuńscy partnerzy mogą podchodzić do nas z rezerwą. Sami będą utrzymywać postawę profesjonalisty. Warto się jednak starać w pierwszych momentach, nawiązanie bliższych relacji otwiera bowiem wiele drzwi.

Na spotkaniach należy, jak wspomnieliśmy, zjawiać się punktualnie i być przygotowanym, że chwilę będziemy musieli poczekać na rumuńskiego partnera.

As w rękawie

Negocjacje z Rumunami to twardy orzech do zgryzienia - liczne i długotrwałe spotkania są powszednim chlebem rozpoczynających tam biznes przedsiębiorców. Ponieważ decyzje są podejmowane przez najwyższych rangą menedżerów, lepiej trzymać asy w rękawie do chwili rozmowy z najważniejszymi członkami rumuńskiej delegacji. Trzeba także unikać postawy konfrontacyjnej i agresywnych technik sprzedaży.

Specjaliści radzą też, aby w trakcie rozmów utrzymywać stały kontakt wzrokowy. Rozbiegane spojrzenie może być odebrane jako brak zainteresowania, lub co gorsza, szacunku. Rozmowy, w przeciwieństwie do spojrzenia, nie powinny być bezpośrednie. Lepiej unikać pytań wprost, bezpośredniość nie przyniesie negocjacyjnego sukcesu.

Nie powinno się również podejmować wątków politycznych i problemów, z którymi boryka się Rumunia. Pytania o rodzinę także nie będą najlepszym pomysłem na wypełnienie rozmowy, dlatego zawczasu trzeba przygotować neutralną tematykę.

Ponieważ Rumunia nie należy do najbogatszych krajów w Unii, mile widziane są prezenty.

Kawa, dobre mydła, czekoladki, perfumy są mile widziane. Jak czytamy we wspomnianym poradniku Polskiej Izby Eksporterów Importerów i Kooperacji, nawet jeśli nie palimy, warto przywieźć parę kartonów (w dozwolonych ilościach). Papierosy przydadzą się przy załatwianiu wielu spraw, a taksówkarz, restaurator, czy hotelowy boy, lepiej się nami zajmie otrzymując wcześniej do ręki paczkę dobrych amerykańskich, papierosów.

Podatki w Rumunii - wszyscy po równo

Jednolita stawka podatku dochodowego, zarówno CIT jak i PIT, wynosi 16%. Płatnikami podatku CIT są zarówno przedsiębiorstwa rumuńskie (od dochodów uzyskanych w Rumunii oraz poza jej granicami), jak i przedsiębiorstwa zagraniczne (w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności na terenie Rumunii). Podatek dochodowy od mikroprzedsiębiorstw (obroty roczne poniżej 100 tys. euro) wynosi 3% przychodu. Podatek od zysków kapitałowych wynosi również 16%. Podstawowa stawka VAT to 19%.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Bukareszcie

5 kroków rejestracji firmy Rumunii

Krok 1 Rejestracja nazwy firmy w Rejestrze Handlowym

Pierwszą rzeczą, konieczną przy rejestracji firmy w Rejestrze Handlowym (www.onrc.ro) jest sprawdzenie, czy wybrana nazwa jest dostępna i - jeżeli Rejestr to potwierdzi - zastrzeżenie jej na 3 miesiące. Tak zastrzeżoną wstępnie nazwą można się posługiwać przy kolejnych krokach rejestracji.

Krok 2 Przygotowanie dokumentów

Przygotowanie i poświadczenie notarialne dokumentów spółki (akt założycielski nowej spółki, deklaracje wspólników, odpowiednie tłumaczenie dowodów osobistych lub aktów założycielskich wspólników, uprawomocnienie zarządcy spółki, itd.).

Krok 3 Zdeponowanie środków w banku jako kapitału założycielskiego

Przy rejestracji spółki konieczne jest ustanowienie jej kapitału założycielskiego w formie depozytu bankowego. W przypadku spółki z o.o. (nazywanej w Rumunii: SRL) kapitał minimalny to 200 RON.

Krok 4 Rejestracja firmy w Rejestrze Handlowym

Uzyskanie wpisu do Rejestru Handlowego jest połączone z decyzją sądu, publikacją w Gazecie Oficjalnej, rejestracją do celów podatkowych (w tym otrzymaniem odpowiednika NIP), rejestracją do celów statystycznych i rejestracją związaną z ubezpieczeniem społecznym. Konieczne jest przy tym określenie takich informacji jak kapitał założycielski, nazwa, właściciele, zarząd, siedziba, zakres działalności.

Krok 5 Rejestracja umów o pracę

Wszystkie umowy o pracę osób zatrudnionych w firmie muszą być zarejestrowane w lokalnym urzędzie pracy, w terminie do 20 dni od momentu rozpoczęcia pracy. W Rumunii Karta Pracy (Carnet de Munca) jest nadal podstawowym dokumentem pracownika określającym jego staż pracy, zajmowane stanowisko, zmiany w uposażeniu, etc.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Bukareszcie

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

www.kig.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA