REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w Rumunii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wejście Rumunii do UE w 2007 roku podziałało jak magnes na polskich przedsiębiorców. Zaczęli szukać tam zbytu na swoje towary i otwierać firmy.

Maspex, Canpack, Cersanit - to tylko kilka z przykładów polskich firm, które na rumuńskim rynku dostrzegły swoją szansę. Dziś jest ich tam ponad 500 (łącznie polskie inwestycje w Rumunii, według stanu na koniec 2007 r., wyniosły ponad 189 mln euro). Obecność sporej części z nich to skutek wejścia Rumunii do UE. Polski biznes przyciągnęły także: 16 proc. CIT, niskie koszty pracy oraz stosunkowo duży i rozwijający się rynek zbytu. Potencjalnych inwestorów Ministerstwo Gospodarki zachęca tak: „co do możliwości dalszego inwestowania, praktycznie ich zakres jest bardzo szeroki. Rumunia nadal pozostaje rynkiem rozwijającym się, na którym dobrze zorganizowane przedsiębiorstwo oferujące konkurencyjny towar bądź usługę ma realne szanse szybkiego wzrostu”.

REKLAMA

REKLAMA

Duży potencjał dla eksportu

Równocześnie z rozpoczęciem unijnej kariery, w Rumunii rozwinęły się nie tylko polskie inwestycje. W latach 2006-2007 polski eksport wzrósł o ponad 0,5 mld, do ponad 1,5 mld euro. I choć już w 2008 r. dynamika sprzedaży spadła, eksperci przewidują, że w dłuższej perspektywie członkostwo Rumunii w Unii nadal powinno ułatwiać wzajemną wymianę, co w efekcie musi zaowocować kontynuacją dobrego tempa wzrostu polskiego eksportu, potencjalnie w granicach 20-25% rocznie. Pozytywnie na rozwój kontaktów może wpłynąć także wzrost polskich inwestycji, które często indukują import półproduktów z Polski.

Do Rumunii eksportujemy głównie metale nieszlachetne i wyroby z tych metali (w 2007 r. osiągnęły wartość 320 mln euro), wyroby przemysłu elektromaszynowego, pojazdy, RTV, produkty mineralne, wyroby przemysłu chemicznego oraz żywność. Właśnie w Rumunii miała miejsce pierwsza kampania polskich soków marchwiowych zorganizowana za unijne pieniądze w ramach mechanizmu wsparcia działań promocyjnych. Kampania była skuteczna - jak pokazały badania przeprowadzone po zakończeniu działań promocyjnych, spożycie soków z Polski znacznie wzrosło.

REKLAMA

Bariery dobrze znane

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak w każdym rozwijającym się kraju, w Rumunii nie brakuje problemów, które mogą dokuczyć przedsiębiorcom. Wielu z polskich inwestorów przyznaje, że chociaż nie odczuwają specjalnych barier, prawo jest nowoczesne (gorzej z jego implementacją), a warunki rejestracji firm korzystne, specjalnych zachęt również trudno się tu spodziewać. Rumunia nadal boryka się z problemem korupcji, biurokracją - czyli tym, co w Polsce przerabialiśmy kilkanaście lat temu.

Barierą na którą zwraca uwagę Ministerstwo Gospodarki i o której powinni pamiętać polscy biznesmeni jest brak wsparcia dla finansowania działalności małych i średnich przedsiębiorstw (kredyty, gwarancje).

Do tego wszystkiego doszły problemy stricte kryzysowe. Według Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Bukareszcie, tamtejsze firmy masowo nie wywiązują się ze swoich zobowiązań - do sądów w Bukareszcie wpływa dziennie średnio 200-300 wniosków o ogłoszenie upadłości dłużników biznesowych, którzy nie regulują swoich zobowiązań (w związku z tym Trybunał w Bukareszcie musiał podwoić liczbę okienek do obsługi). Łączne zaległości kredytowe społeczeństwa rumuńskiego szacowane są na 2,86 mld RON. Z tego powodu banki wystąpiły z wnioskiem do NBR o wydłużenie ustawowego okresu wszczynania procedury egzekucji komorniczej z 90 dni obecnie do 120, a nawet 150 dni. Argumentują to faktem, iż dłużnicy często i tak nie mają możliwości spłacania zobowiązań. Według statystyk, w roku 2008 upadły w Rumunii 14 483 firmy, co oznacza wzrost o 75% w porównaniu z rokiem 2007.

Z paczką „Marlboro” w zanadrzu

Znawcy rumuńskiej etykiety biznesowej podkreślają na wstępie, że tamtejszy biznes jest bardzo zhierarchizowany i darzy respektem starszych i doświadczonych. Z tego względu duże znaczenie przywiązuje się w Rumunii do tytułów. Zawracając się do naszego rumuńskiego partnera należy zatem używać tytułów (doktor, inżynier) w połączeniu z nazwiskiem.

W poradniku Polskiej Izby Gospodarczej Eksporterów Importerów i Kooperacji możemy odnaleźć inne ciekawe rady:

● na umówione spotkania przychodź zawsze na czas (chociaż Rumuni potrafią się spóźnić, od gości oczekują jednak punktualności);

● wskazane jest umawianie spotkań z odpowiednim wyprzedzeniem (od dwóch do trzech tygodni przed terminem spotkania);

● spotkania można umawiać listownie, następnie powinny być potwierdzone telefonicznie, faksem lub e-mailem;

● korespondencję biznesową dobrze jest prowadzić w języku angielskim lub francuskim (listy napisane w obcym języku traktuje się z większym respektem, aniżeli napisane w języku rumuńskim)

Warto także wiedzieć, że początkowe kontakty biznesowe będą bardzo sformalizowane, a rumuńscy partnerzy mogą podchodzić do nas z rezerwą. Sami będą utrzymywać postawę profesjonalisty. Warto się jednak starać w pierwszych momentach, nawiązanie bliższych relacji otwiera bowiem wiele drzwi.

Na spotkaniach należy, jak wspomnieliśmy, zjawiać się punktualnie i być przygotowanym, że chwilę będziemy musieli poczekać na rumuńskiego partnera.

As w rękawie

Negocjacje z Rumunami to twardy orzech do zgryzienia - liczne i długotrwałe spotkania są powszednim chlebem rozpoczynających tam biznes przedsiębiorców. Ponieważ decyzje są podejmowane przez najwyższych rangą menedżerów, lepiej trzymać asy w rękawie do chwili rozmowy z najważniejszymi członkami rumuńskiej delegacji. Trzeba także unikać postawy konfrontacyjnej i agresywnych technik sprzedaży.

Specjaliści radzą też, aby w trakcie rozmów utrzymywać stały kontakt wzrokowy. Rozbiegane spojrzenie może być odebrane jako brak zainteresowania, lub co gorsza, szacunku. Rozmowy, w przeciwieństwie do spojrzenia, nie powinny być bezpośrednie. Lepiej unikać pytań wprost, bezpośredniość nie przyniesie negocjacyjnego sukcesu.

Nie powinno się również podejmować wątków politycznych i problemów, z którymi boryka się Rumunia. Pytania o rodzinę także nie będą najlepszym pomysłem na wypełnienie rozmowy, dlatego zawczasu trzeba przygotować neutralną tematykę.

Ponieważ Rumunia nie należy do najbogatszych krajów w Unii, mile widziane są prezenty.

Kawa, dobre mydła, czekoladki, perfumy są mile widziane. Jak czytamy we wspomnianym poradniku Polskiej Izby Eksporterów Importerów i Kooperacji, nawet jeśli nie palimy, warto przywieźć parę kartonów (w dozwolonych ilościach). Papierosy przydadzą się przy załatwianiu wielu spraw, a taksówkarz, restaurator, czy hotelowy boy, lepiej się nami zajmie otrzymując wcześniej do ręki paczkę dobrych amerykańskich, papierosów.

Podatki w Rumunii - wszyscy po równo

Jednolita stawka podatku dochodowego, zarówno CIT jak i PIT, wynosi 16%. Płatnikami podatku CIT są zarówno przedsiębiorstwa rumuńskie (od dochodów uzyskanych w Rumunii oraz poza jej granicami), jak i przedsiębiorstwa zagraniczne (w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności na terenie Rumunii). Podatek dochodowy od mikroprzedsiębiorstw (obroty roczne poniżej 100 tys. euro) wynosi 3% przychodu. Podatek od zysków kapitałowych wynosi również 16%. Podstawowa stawka VAT to 19%.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Bukareszcie

5 kroków rejestracji firmy Rumunii

Krok 1 Rejestracja nazwy firmy w Rejestrze Handlowym

Pierwszą rzeczą, konieczną przy rejestracji firmy w Rejestrze Handlowym (www.onrc.ro) jest sprawdzenie, czy wybrana nazwa jest dostępna i - jeżeli Rejestr to potwierdzi - zastrzeżenie jej na 3 miesiące. Tak zastrzeżoną wstępnie nazwą można się posługiwać przy kolejnych krokach rejestracji.

Krok 2 Przygotowanie dokumentów

Przygotowanie i poświadczenie notarialne dokumentów spółki (akt założycielski nowej spółki, deklaracje wspólników, odpowiednie tłumaczenie dowodów osobistych lub aktów założycielskich wspólników, uprawomocnienie zarządcy spółki, itd.).

Krok 3 Zdeponowanie środków w banku jako kapitału założycielskiego

Przy rejestracji spółki konieczne jest ustanowienie jej kapitału założycielskiego w formie depozytu bankowego. W przypadku spółki z o.o. (nazywanej w Rumunii: SRL) kapitał minimalny to 200 RON.

Krok 4 Rejestracja firmy w Rejestrze Handlowym

Uzyskanie wpisu do Rejestru Handlowego jest połączone z decyzją sądu, publikacją w Gazecie Oficjalnej, rejestracją do celów podatkowych (w tym otrzymaniem odpowiednika NIP), rejestracją do celów statystycznych i rejestracją związaną z ubezpieczeniem społecznym. Konieczne jest przy tym określenie takich informacji jak kapitał założycielski, nazwa, właściciele, zarząd, siedziba, zakres działalności.

Krok 5 Rejestracja umów o pracę

Wszystkie umowy o pracę osób zatrudnionych w firmie muszą być zarejestrowane w lokalnym urzędzie pracy, w terminie do 20 dni od momentu rozpoczęcia pracy. W Rumunii Karta Pracy (Carnet de Munca) jest nadal podstawowym dokumentem pracownika określającym jego staż pracy, zajmowane stanowisko, zmiany w uposażeniu, etc.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Bukareszcie

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

www.kig.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy Twój biznes zyska cyfrową kasę fiskalną zamiast sprzętu? Odkrywamy, kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS wypłaci 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

REKLAMA

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

REKLAMA