REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes po grecku

Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowana niedawno przez Komisję Europejską prognoza mówi, że wśród nielicznych europejskich krajów, które unikną recesji, znajdzie się również Grecja. Czy po załamaniu na tradycyjnych rynkach eksportowych polskich firm kraj ten może stać się oazą dla polskich eksporterów?

REKLAMA

Informacje na temat specyfiki greckiego rynku, których udziela Ministerstwo Gospodarki na swoich stronach, nie są zbyt zachęcające. „Gospodarka grecka w zakresie warunków prowadzenia działalności gospodarczej charakteryzuje się niską konkurencyjnością. Ma na to wpływ: znaczny poziom biurokracji, korupcja, dominacja sektora publicznego, powiązanie świata polityki z gospodarką, przestępstwa podatkowe. W rankingu Światowego Forum Gospodarczego Grecja zajmowała 65 pozycję spośród 131 krajów w zakresie wskaźnika konkurencyjności w 2007 roku. W UE-27 tylko Bułgaria i Rumunia miały gorsze notowania” - czytamy na stronach MG. Ta „rekomendacja” zapewne nie pozostaje bez wpływu na relacje handlowe - Grecja zajmowała 27 miejsce w obrotach handlowych Polski za 2007 r. według wielkości eksportu i 45 pod względem importu, z udziałem w eksporcie 0,41% i w imporcie 0,20%. Na koniec 2007 r. wartość obrotów handlowych wyniosła 661,7 mln euro, z czego polski eksport - 418,4 mln euro (wzrost o 35,3% w stosunku do 2006 r.), a import - 243,3 mln euro (wzrost o 21,1%).

REKLAMA

Według danych Ministerstwa Gospodarki do Grecji wysyłamy głównie wyroby przemysłu elektromaszynowego, w tym maszyny i urządzenia elektryczne (22,9% całości eksportu), pojazdy samochodowe (13,6%), reaktory jądrowe, kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne (7,3%), meble, pościel (ponad 6%), tytoń i wyroby tytoniowe (5,3%), a także aparaturę kontrolno-pomiarową, miedź i jej wyroby, papier, tekturę, kauczuk i jego wyroby oraz warzywa.

Import to: aluminium i wyroby aluminiowe (17,1%), owoce i orzechy (10,9%), przetwory warzywne (8,6%), tytoń i wyroby tytoniowe (8,6%), a także tworzywa sztuczne, zboża, aparatura kontrolno-pomiarowa i produkty farmaceutyczne.

REKLAMA

Dane dotyczące współpracy inwestycyjnej również nie rzucają na kolana. Według danych NBP greckie inwestycje bezpośrednie w Polsce na koniec 2007 r. wyniosły 48,3 mln euro. Z kolei GUS informuje, że pod koniec 2006 r. w Polsce obecne były 64 spółki z udziałem kapitału greckiego. Coca-Cola Hellenic Bottling Co. (napoje, zakłady w kilku miastach), bank grecki Eurobank Ergasias, działający w Polsce pod nazwą Polbank, Maillis SA (folie opakowaniowe), Germanos SA (elektronika, telefony komórkowe i akcesoria, komputery), Hellenic Fabrics SA (przemysł tekstylny), Chipita (napoje i produkty tytoniowe) - to najwięksi inwestorzy, których wymienia polski resort gospodarki. To i tak dużo w porównaniu z polską aktywnością na rynku greckim. Wartość inwestycji bezpośrednich w Grecji w 2006 r. wyniosła zaledwie 0,6 mln. Wiele polskich firm prowadzi działalność przez agentów. Aktywne za to są firmy polonijne, działające głównie w branżach: turystycznej, wydawniczej, budowlanej, hotelarskiej, handlu detalicznego, pośrednictwa w handlu zagranicznym.

Relacje biznesowe między Polską i Grecją nie są może zbyt imponujące, nie oznacza to jednak, że biznes nie ma tam nic do zrobienia. Grecja słynie z rozwiniętego przemysłu przetwórstwa spożywczego (wino, oliwa jadalna, konserwy owocowe). Tamtejszy przemysł chemiczny i farmaceutyczny ma dobrą renomę, a grecka flota handlowa dysponuje około 18% światowego tonażu statków i prawie połową tonażu UE. Silna jest także branża turystyczna. Według WTO (Światowa Organizacja Turystyki) Grecja jest na piątym miejscu w zakresie turystyki światowej. Przychody z turystyki stanowią około 18% PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie udawać Greka

Kontakty biznesowe z Grekami z pewnością zaskoczą wielu biznesmenów początkujących na greckim rynku. Dlatego przed podróżą w interesach do Grecji warto zapoznać się z kilkoma sugestiami ze strony speców od kultury biznesowej.

Grecy są przyjaźni, ale konserwatywni, z dużym poczuciem respektu, szczególnie dla osób starszych. Struktura biznesowa jest hierarchiczna zarówno w państwowym, jak i w prywatnym biznesie. Cenią sobie zaufanie do partnera, nawet bardziej niż jego kwalifikacje i fachową wiedzę. Nie bez powodu, już w czasie pierwszej rozmowy, która zaczyna się od tematów ogólnych, starają się wybadać, czy można komuś zaufać, czy nie. Dlatego nie powinniśmy czuć się urażeni, jeśli będziemy pytani o sprawy osobiste. Nawiązanie osobistych relacji to podstawa w biznesie, dlatego jeśli ten etap przejdziemy bez wpadki, nasze szanse na powodzenie w biznesie z Grekami znacznie wzrosną.

Jak na południowców przystało, lubią dużo mówić, ich język jest ekspresyjny i dodatkowo okraszony żywiołową gestykulacją. Ma to swoje konsekwencje widoczne w trakcie rozmów biznesowych. Spotkania są zazwyczaj głośne, kilka osób może wypowiadać się jednocześnie. Im bardziej ekspresyjna wypowiedź podkreślająca osobowość mówcy, tym większy zyskuje on szacunek. Takie podejście do rozmów ma swoje konsekwencje - w każdej chwili nasza wypowiedź może zostać nagle przerwana.

Co ważne w biznesie, Grecy są dobrymi handlowcami i negocjatorami. Jak mówią eksperci, pierwsze spotkanie służy nawiązywaniu relacji. Dopiero kolejne przechodzą na tematy stricte biznesowe. Ale i tu nie ma co liczyć na pośpiech. Negocjacje są prowadzone wolno i należy uzbroić się w cierpliwość, jeśli chcemy dobić interesu.

Punktualność nie jest cechą, do której przykłada się nadmierne znaczenie. Podobnie jest z porządkiem spotkania, który często odbiega od wcześniejszych ustaleń.

Znawcy tamtejszej kultury mają kilka innych, pomocnych uwag. Radzą, aby na spotkania przychodzić dobrze ubranym. Grecy zwracają na to uwagę, a nasz ubiór może zdecydować o tym, jakie będzie pierwsze wrażenie. Najlepiej pojawić się w ciemnym, konserwatywnym garniturze.

Warto także pamiętać, że w Grecji odwrotnie interpretuje się ruchy głową oznaczające przytaknięcie i zaprzeczenie. Nie należy wyciągać kciuka w geście OK ani podnosić otwartej dłoni na wysokość twarzy - te gesty mogą być uznane za obraźliwe.

Formy prawne działalności gospodarczej w Grecji

Samozatrudnienie (spółka osobowa) - do założenia tego rodzaju działalności wymagane jest zarejestrowanie firmy we właściwym miejscowo urzędzie podatkowym (D.O.Y. - Wydział Rejestrów), zarejestrowanie działalności w odpowiedniej izbie samorządu gospodarczego oraz zatwierdzenie ksiąg i danych w urzędzie podatkowym.

Handel obnośny - specyficzna forma niezależnej działalności gospodarczej. Do zajmowania się handlem obnośnym konieczne jest posiadanie zezwolenia od władz regionalnych z miejsca, w którym dana osoba mieszkała przez ostatnie dwa lata. Wolno prowadzić handel obnośny tylko na obszarze danego regionu (z wyjątkiem towarów pozyskiwanych z morza, np. ryb, lub produktów rolniczych; sprzedaż tych produktów może odbywać się na terenie całej Grecji). Jeśli handel jest ograniczony do stałego miejsca sprzedaży (np. stragan), należy mieć zezwolenie od władz miejscowości, w której taka działalność ma być prowadzona. Także rodzaj sprzedawanego towaru wymaga zgromadzenia dodatkowej dokumentacji, którą wydają np. służby sanitarne w przypadku żywności. Handel obnośny alkoholem nie jest dozwolony.

Spółka akcyjna - do jej założenia niezbędny jest udział co najmniej dwóch założycieli, którymi mogą być osoby fizyczne lub prawne. Minimalny kapitał zakładowy wymagany przy zakładaniu takiej spółki wynosi (od 1 stycznia 2002 r.) 60 000 euro. Kapitał dzielony jest na udziały imienne lub na okaziciela. Kapitał w gotówce składany jest na rachunek bankowy, wkład rzeczowy podlega obowiązkowej wycenie przez komisję działającą przy Ministerstwie Rozwoju.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - w celu jej założenia należy sporządzić statut w formie aktu notarialnego, zarejestrować statut we właściwym miejscowo Rejestrze Sądowym Spółek oraz opublikować w Gazecie Rządowej ogłoszenie o zarejestrowaniu firmy.

Oddział firmy zagranicznej w Grecji - może zostać otworzony po tym, jak złożony zostanie wniosek do Sekretariatu Generalnego ds. Handlu i Ochrony Konsumenta oraz wniosek do władz lokalnych. Po zarejestrowaniu oddział firmy zagranicznej traktowany jest jak spółka grecka pod każdym względem - prawa podatkowego, cywilnego, handlowego, rachunkowości, obowiązku przynależności od izby gospodarczej itp.

Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Atenach

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA