REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie trzeba zachować szczególną staranność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Saracen
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analizując projekt, o finansowanie którego będziemy się ubiegać, musimy wziąć pod uwagę co najmniej cztery kryteria: celowość, adekwatność, realność i efektywność, przy czym hasła te są w dużej mierze umowne.

Celowość to bardzo ważne kryterium, mimo to jednak bardzo często pomijane przez przedsiębiorców aplikujących o fundusze. Już we wstępnej fazie wybór projektu powinien być podyktowany wytycznymi (celami) zawartymi w strategii przedsiębiorstwa i pod tym kątem należy dokonać analizy przedsięwzięć, na które można uzyskać dofinansowanie.

REKLAMA

Celowość i adekwatność

REKLAMA

Absolutnie błędne jest założenie odwrotne, czyli dopasowanie (w skrajnym przypadku wymyślenie) projektu pod dane działanie. Niestety ta druga sytuacja zdarza się nagminnie, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę, że niesie ze sobą istotne zagrożenia dla przedsiębiorcy. Wynikają one przede wszystkim z braku wiedzy na temat zasad finansowania zadań z funduszy unijnych, a dokładniej z niedoceniania mechanizmu ewaluacji projektu, który determinuje ostateczne zakończenie projektu. Samo wykorzystanie środków finansowych nie kończy bowiem przygody z funduszami: ważne jest, czy zrealizowany projekt osiągnie w przyszłości zakładane wskaźniki.

Adekwatność w dużej mierze powinna zostać przeanalizowana na etapie badania celowości wybranego projektu. Polega na sprawdzeniu, czy cele naszego projektu są tożsame z celami poszczególnych osi priorytetowych i zadań, z których można uzyskać dofinansowanie.

Realność i efektywność

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Realność jest z kolei niejako konsekwencją adekwatności. Jeżeli stwierdziliśmy, że nasz wybrany projekt wpisuje się w ramy konkretnej osi priorytetowej i zadania, to powinniśmy zorientować się, czy - biorąc pod uwagę ilość środków przyznanych w ramach danego zadania, założoną liczbę projektów oraz znane kryteria oceny projektów - nasz projekt ma szansę na uzyskanie dofinansowania.

Dowolna interpretacja pojęcia efektywności może wprowadzić spore zamieszanie. Słabością wielu przedsiębiorców - od której nie jest wolny również autor niniejszego artykułu - jest postrzeganie efektywności projektów (głównie inwestycyjnych) przez pryzmat bieżącego wpływu na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Zatem przy ocenie efektywności pozyskania źródeł finansowania zapomina się często o takich projektach, gdzie efektywność ekonomiczna jest uzyskiwana w długim okresie lub konieczność poniesienia nakładu wynika z obowiązku prawnego albo też efekt realizacji nie jest bezpośrednio przekładalny na wymiar finansowy (chodzi tu głównie o projekty związane z rozwojem kapitału ludzkiego czy ochroną środowiska). Warto więc patrzeć na efektywność projektu nie tylko pod kątem bieżących wyników finansowych, ale także pod kątem wielkości środków, które muszą być poniesione na określone nakłady, nawet jeżeli nie mają wpływu na krótkoterminowe wyniki przedsiębiorstwa. Projekty inwestycyjne wpływające na efektywność działania można przecież stosunkowo łatwo sfinansować z innych źródeł.

Jeżeli dokonaliśmy wyboru projektu, kierując się powyższymi kryteriami, następnym etapem jest skompletowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie. Kluczowe elementy wniosku warto skonsultować z ekspertami w sferach, w których czujemy, że nasza wiedza może okazać się niewystarczająca (dla różnych przedsiębiorców może obejmować różne zakresy, mogą to być np. kwestie techniczne, finansowe itp.).

Najczęstsze błędy

Całą grupę problemów stanowią błędy natury formalnej. Niespełnienie wymagań formalnych dyskwalifikuje wniosek, niezależnie od wysokiej wartości merytorycznej. Tego rodzaju błędy można stosunkowo łatwo wyeliminować pod warunkiem dołożenia należytej staranności przy sporządzaniu wniosku. Stąd banalna uwaga, aby nie odkładać sporządzania wniosku na ostatni moment. Polecam realizację hasła: unikając działania pod presją czasu, minimalizujemy możliwość popełnienia błędu.

Na co więc należy zwrócić uwagę? Po pierwsze zachować zgodność wersji elektronicznej i papierowej wniosku o dofinansowanie, czyli pamiętać, żeby pracować na jednej wersji wniosku. Po drugie zwrócić uwagę na kompletność sporządzenia wniosku. Wniosek musi być wypełniony całkowicie (zawierać wszystkie elementy) wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami, w określonym formacie i winien być uwierzytelniony (podpisy, pieczątki) zgodnie z określonymi wymaganiami. Warto zapoznać się szczegółowo z wymaganiami. Po trzecie sprawdzić dane liczbowe (we wniosku i załącznikach). O pomyłkę w tym przypadku nietrudno, szczególnie gdy wniosek i załączniki są sporządzane przez różne osoby i/lub instytucje. Po czwarte należy zwrócić szczególną uwagę na sposób wyliczenia kwoty wsparcia, w tym także na zastosowany przelicznik walutowy oraz poprawność zakwalifikowania wydatków do kosztów kwalifikowanych. Po piąte nasza sytuacja finansowa musi gwarantować realizację projektu oraz kontynuację działania po zakończeniu realizacji zadań objętych dofinansowaniem. Wreszcie po szóste bezwzględnie przestrzegać terminu złożenia kompletnego wniosku.

Andrzej Saracen

koordynator projektów doradczych PKF Consult

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA