REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie trzeba zachować szczególną staranność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Saracen
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analizując projekt, o finansowanie którego będziemy się ubiegać, musimy wziąć pod uwagę co najmniej cztery kryteria: celowość, adekwatność, realność i efektywność, przy czym hasła te są w dużej mierze umowne.

Celowość to bardzo ważne kryterium, mimo to jednak bardzo często pomijane przez przedsiębiorców aplikujących o fundusze. Już we wstępnej fazie wybór projektu powinien być podyktowany wytycznymi (celami) zawartymi w strategii przedsiębiorstwa i pod tym kątem należy dokonać analizy przedsięwzięć, na które można uzyskać dofinansowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Celowość i adekwatność

Absolutnie błędne jest założenie odwrotne, czyli dopasowanie (w skrajnym przypadku wymyślenie) projektu pod dane działanie. Niestety ta druga sytuacja zdarza się nagminnie, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę, że niesie ze sobą istotne zagrożenia dla przedsiębiorcy. Wynikają one przede wszystkim z braku wiedzy na temat zasad finansowania zadań z funduszy unijnych, a dokładniej z niedoceniania mechanizmu ewaluacji projektu, który determinuje ostateczne zakończenie projektu. Samo wykorzystanie środków finansowych nie kończy bowiem przygody z funduszami: ważne jest, czy zrealizowany projekt osiągnie w przyszłości zakładane wskaźniki.

Adekwatność w dużej mierze powinna zostać przeanalizowana na etapie badania celowości wybranego projektu. Polega na sprawdzeniu, czy cele naszego projektu są tożsame z celami poszczególnych osi priorytetowych i zadań, z których można uzyskać dofinansowanie.

REKLAMA

Realność i efektywność

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realność jest z kolei niejako konsekwencją adekwatności. Jeżeli stwierdziliśmy, że nasz wybrany projekt wpisuje się w ramy konkretnej osi priorytetowej i zadania, to powinniśmy zorientować się, czy - biorąc pod uwagę ilość środków przyznanych w ramach danego zadania, założoną liczbę projektów oraz znane kryteria oceny projektów - nasz projekt ma szansę na uzyskanie dofinansowania.

Dowolna interpretacja pojęcia efektywności może wprowadzić spore zamieszanie. Słabością wielu przedsiębiorców - od której nie jest wolny również autor niniejszego artykułu - jest postrzeganie efektywności projektów (głównie inwestycyjnych) przez pryzmat bieżącego wpływu na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Zatem przy ocenie efektywności pozyskania źródeł finansowania zapomina się często o takich projektach, gdzie efektywność ekonomiczna jest uzyskiwana w długim okresie lub konieczność poniesienia nakładu wynika z obowiązku prawnego albo też efekt realizacji nie jest bezpośrednio przekładalny na wymiar finansowy (chodzi tu głównie o projekty związane z rozwojem kapitału ludzkiego czy ochroną środowiska). Warto więc patrzeć na efektywność projektu nie tylko pod kątem bieżących wyników finansowych, ale także pod kątem wielkości środków, które muszą być poniesione na określone nakłady, nawet jeżeli nie mają wpływu na krótkoterminowe wyniki przedsiębiorstwa. Projekty inwestycyjne wpływające na efektywność działania można przecież stosunkowo łatwo sfinansować z innych źródeł.

Jeżeli dokonaliśmy wyboru projektu, kierując się powyższymi kryteriami, następnym etapem jest skompletowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie. Kluczowe elementy wniosku warto skonsultować z ekspertami w sferach, w których czujemy, że nasza wiedza może okazać się niewystarczająca (dla różnych przedsiębiorców może obejmować różne zakresy, mogą to być np. kwestie techniczne, finansowe itp.).

Najczęstsze błędy

Całą grupę problemów stanowią błędy natury formalnej. Niespełnienie wymagań formalnych dyskwalifikuje wniosek, niezależnie od wysokiej wartości merytorycznej. Tego rodzaju błędy można stosunkowo łatwo wyeliminować pod warunkiem dołożenia należytej staranności przy sporządzaniu wniosku. Stąd banalna uwaga, aby nie odkładać sporządzania wniosku na ostatni moment. Polecam realizację hasła: unikając działania pod presją czasu, minimalizujemy możliwość popełnienia błędu.

Na co więc należy zwrócić uwagę? Po pierwsze zachować zgodność wersji elektronicznej i papierowej wniosku o dofinansowanie, czyli pamiętać, żeby pracować na jednej wersji wniosku. Po drugie zwrócić uwagę na kompletność sporządzenia wniosku. Wniosek musi być wypełniony całkowicie (zawierać wszystkie elementy) wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami, w określonym formacie i winien być uwierzytelniony (podpisy, pieczątki) zgodnie z określonymi wymaganiami. Warto zapoznać się szczegółowo z wymaganiami. Po trzecie sprawdzić dane liczbowe (we wniosku i załącznikach). O pomyłkę w tym przypadku nietrudno, szczególnie gdy wniosek i załączniki są sporządzane przez różne osoby i/lub instytucje. Po czwarte należy zwrócić szczególną uwagę na sposób wyliczenia kwoty wsparcia, w tym także na zastosowany przelicznik walutowy oraz poprawność zakwalifikowania wydatków do kosztów kwalifikowanych. Po piąte nasza sytuacja finansowa musi gwarantować realizację projektu oraz kontynuację działania po zakończeniu realizacji zadań objętych dofinansowaniem. Wreszcie po szóste bezwzględnie przestrzegać terminu złożenia kompletnego wniosku.

Andrzej Saracen

koordynator projektów doradczych PKF Consult

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA