REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie trzeba zachować szczególną staranność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Saracen
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analizując projekt, o finansowanie którego będziemy się ubiegać, musimy wziąć pod uwagę co najmniej cztery kryteria: celowość, adekwatność, realność i efektywność, przy czym hasła te są w dużej mierze umowne.

Celowość to bardzo ważne kryterium, mimo to jednak bardzo często pomijane przez przedsiębiorców aplikujących o fundusze. Już we wstępnej fazie wybór projektu powinien być podyktowany wytycznymi (celami) zawartymi w strategii przedsiębiorstwa i pod tym kątem należy dokonać analizy przedsięwzięć, na które można uzyskać dofinansowanie.

REKLAMA

Celowość i adekwatność

REKLAMA

Absolutnie błędne jest założenie odwrotne, czyli dopasowanie (w skrajnym przypadku wymyślenie) projektu pod dane działanie. Niestety ta druga sytuacja zdarza się nagminnie, ponieważ nie wszyscy zdają sobie sprawę, że niesie ze sobą istotne zagrożenia dla przedsiębiorcy. Wynikają one przede wszystkim z braku wiedzy na temat zasad finansowania zadań z funduszy unijnych, a dokładniej z niedoceniania mechanizmu ewaluacji projektu, który determinuje ostateczne zakończenie projektu. Samo wykorzystanie środków finansowych nie kończy bowiem przygody z funduszami: ważne jest, czy zrealizowany projekt osiągnie w przyszłości zakładane wskaźniki.

Adekwatność w dużej mierze powinna zostać przeanalizowana na etapie badania celowości wybranego projektu. Polega na sprawdzeniu, czy cele naszego projektu są tożsame z celami poszczególnych osi priorytetowych i zadań, z których można uzyskać dofinansowanie.

Realność i efektywność

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Realność jest z kolei niejako konsekwencją adekwatności. Jeżeli stwierdziliśmy, że nasz wybrany projekt wpisuje się w ramy konkretnej osi priorytetowej i zadania, to powinniśmy zorientować się, czy - biorąc pod uwagę ilość środków przyznanych w ramach danego zadania, założoną liczbę projektów oraz znane kryteria oceny projektów - nasz projekt ma szansę na uzyskanie dofinansowania.

Dowolna interpretacja pojęcia efektywności może wprowadzić spore zamieszanie. Słabością wielu przedsiębiorców - od której nie jest wolny również autor niniejszego artykułu - jest postrzeganie efektywności projektów (głównie inwestycyjnych) przez pryzmat bieżącego wpływu na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Zatem przy ocenie efektywności pozyskania źródeł finansowania zapomina się często o takich projektach, gdzie efektywność ekonomiczna jest uzyskiwana w długim okresie lub konieczność poniesienia nakładu wynika z obowiązku prawnego albo też efekt realizacji nie jest bezpośrednio przekładalny na wymiar finansowy (chodzi tu głównie o projekty związane z rozwojem kapitału ludzkiego czy ochroną środowiska). Warto więc patrzeć na efektywność projektu nie tylko pod kątem bieżących wyników finansowych, ale także pod kątem wielkości środków, które muszą być poniesione na określone nakłady, nawet jeżeli nie mają wpływu na krótkoterminowe wyniki przedsiębiorstwa. Projekty inwestycyjne wpływające na efektywność działania można przecież stosunkowo łatwo sfinansować z innych źródeł.

Jeżeli dokonaliśmy wyboru projektu, kierując się powyższymi kryteriami, następnym etapem jest skompletowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie. Kluczowe elementy wniosku warto skonsultować z ekspertami w sferach, w których czujemy, że nasza wiedza może okazać się niewystarczająca (dla różnych przedsiębiorców może obejmować różne zakresy, mogą to być np. kwestie techniczne, finansowe itp.).

Najczęstsze błędy

Całą grupę problemów stanowią błędy natury formalnej. Niespełnienie wymagań formalnych dyskwalifikuje wniosek, niezależnie od wysokiej wartości merytorycznej. Tego rodzaju błędy można stosunkowo łatwo wyeliminować pod warunkiem dołożenia należytej staranności przy sporządzaniu wniosku. Stąd banalna uwaga, aby nie odkładać sporządzania wniosku na ostatni moment. Polecam realizację hasła: unikając działania pod presją czasu, minimalizujemy możliwość popełnienia błędu.

Na co więc należy zwrócić uwagę? Po pierwsze zachować zgodność wersji elektronicznej i papierowej wniosku o dofinansowanie, czyli pamiętać, żeby pracować na jednej wersji wniosku. Po drugie zwrócić uwagę na kompletność sporządzenia wniosku. Wniosek musi być wypełniony całkowicie (zawierać wszystkie elementy) wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami, w określonym formacie i winien być uwierzytelniony (podpisy, pieczątki) zgodnie z określonymi wymaganiami. Warto zapoznać się szczegółowo z wymaganiami. Po trzecie sprawdzić dane liczbowe (we wniosku i załącznikach). O pomyłkę w tym przypadku nietrudno, szczególnie gdy wniosek i załączniki są sporządzane przez różne osoby i/lub instytucje. Po czwarte należy zwrócić szczególną uwagę na sposób wyliczenia kwoty wsparcia, w tym także na zastosowany przelicznik walutowy oraz poprawność zakwalifikowania wydatków do kosztów kwalifikowanych. Po piąte nasza sytuacja finansowa musi gwarantować realizację projektu oraz kontynuację działania po zakończeniu realizacji zadań objętych dofinansowaniem. Wreszcie po szóste bezwzględnie przestrzegać terminu złożenia kompletnego wniosku.

Andrzej Saracen

koordynator projektów doradczych PKF Consult

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA