REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć firmę na Węgrzech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy działający na Węgrzech rozliczają się podatkowo w podobny sposób, jak w Polsce. PIT płacony jest według progresywnej skali podatkowej ze stawkami 18 i 36 proc., natomiast podstawowa stawka CIT wynosi 16 proc.

Każdy niezależnie od narodowości może prowadzić działalność gospodarczą na Węgrzech. Zasady prowadzenia tej działalności są podobne do tych obowiązujących w Polsce i - z pewnymi wyjątkami - nie wymagają szczególnych pozwoleń.

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji Natalii Zmysłowskiej, starszego konsultanta w Accreo Taxand wynika, że zarówno spółki nieposiadające osobowości prawnej, jak i będące osobami prawnymi należy wpisać do węgierskiego rejestru handlowego. Przy dokonywaniu rejestracji konieczne jest przedstawienie umowy spółki (statutu) oraz udokumentowanie faktu założenia konta bankowego. Formularz rejestracyjny powinien być złożony najpóźniej do 30 dnia od powstania spółki (uchwalenia statutu). Do formularza rejestracyjnego spółka musi dołączyć statut, który powinien zawierać wszelkie niezbędne informacje o spółce (m.in. nazwę spółki, adres siedziby, informację o udziałowcach/założycielach i o zarządzie) i być poświadczony przez prawnika, oraz zezwolenie lub koncesję, jeżeli działalność spółki tego wymaga.

- Zarówno spółki osobowe, jak i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością mogą stosować modelową formę statutu, załączoną do nowej ustawy o spółkach gospodarczych, co umożliwia skrócenie proces rejestracji do dwóch dni roboczych. Prawo węgierskie przewiduje również możliwość przesłania dokumentów rejestracyjnych drogą elektroniczną. Dopiero w momencie złożenia dokumentów rejestracyjnych spółka może rozpocząć działalność gospodarczą - wskazuje Natalia Zmysłowska.

Dodaje także, że przed rozpoczęciem działalności gospodarczej spółka musi uzyskać numer typu REGON w węgierskim głównym urzędzie statystycznym (KSH), numer ewidencyjny w urzędzie skarbowym APEH, numer węgierskiego ZUS (TBK) oraz zarejestrować się w odpowiedniej organizacji samorządu gospodarczego.

REKLAMA

Rejestracja nowej spółki na Węgrzech nie powinna trwać dłużej niż 15-30 dni (dwa dni w przypadku rejestracji elektronicznej). Opłaty za zarejestrowanie nowej spółki zależą od wybranej formy prawnej i wahają się od 50 tys. do 600 tys. forintów węgierskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Założenie spółki nie wiąże się z opodatkowaniem kapitału podatkiem kapitałowym (którego postacią jest w Polsce podatek od czynności cywilnoprawnych) - dodaje Natalia Zmysłowska.

Rozliczenia PIT

Podobnie jak w Polsce, PIT na Węgrzech podlegają rezydenci podatkowi Węgier - od całości osiągniętego dochodu, oraz nierezydenci (jedynie od dochodu osiągniętego na Węgrzech). Jak tłumaczy Natalia Zmysłowska, rezydentem podatkowym jest w myśl prawa węgierskiego osoba, która posiada obywatelstwo węgierskie, obcokrajowiec posiadający pozwolenie na stały pobyt, osoba, która przebywa na terenie Węgier ponad 183 dni w roku i której ośrodek interesów życiowych znajduje się na Węgrzech. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Zgodnie z ustawodawstwem węgierskim możliwe są zwolnienia od opodatkowania niektórych przychodów, m.in. dochodu z odsetek od rachunku bankowego i obligacji rządowych, dochodu z nieodpłatnie otrzymanych posiłków pracowniczych (do limitu), zysków z giełdy papierów wartościowych, stypendiów (pod pewnymi warunkami), dochodu ze sprzedaży nieruchomości, której właścicielem podatnik był przez ponad 15 lat - wyjaśnia ekspert Accreo Taxand.

Opodatkowanie CIT

Stawka podatku od osób prawnych jest ustalona na Węgrzech na poziomie 16 proc. Do przychodów nieprzekraczających 5 mln forintów stosuje się obniżoną stawkę w wysokości 10 proc.

Według Natalii Zmysłowskiej zastosowanie obniżonej stawki jest jednak ograniczone, m.in. stosująca ją spółka nie może skorzystać z żadnej ulgi podatkowej, ponadto wynagrodzenia wypłacane przez nią pracownikom nie mogą być niższe od 1,5 podstawowej minimalnej płacy.

Od stycznia 2007 r. wprowadzono minimalny podatek alternatywny, wyliczany jako 2 proc. całości przychodów pomniejszonych o: koszt nabycia sprzedanych produktów, dochód alokowany do oddziałów zagranicznych. Podatek ten może więc obciążyć przedsiębiorców, którzy ponoszą na swej działalności stratę (ze względu na wysokie koszty inne niż związane ze sprzedawanymi produktami).

- Dodatkowo, od września 2006 r. na Węgrzech obowiązuje solidarny podatek wyrównawczy na poziomie 4 proc. (efektywnie wprowadzony od 1 stycznia 2007 r.). Podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi zysk przed opodatkowaniem pomniejszony o dywidendy otrzymane, dochód oddziałów zagranicznych, dotacje, ulgi, dochód z nieodpłatnie otrzymanych usług, dochód z udziału w zyskach niektórych osób prawnych, część kosztów R&D - wskazuje ekspert Accreo Taxand.

Podkreśla, że w przypadku gdyby podatnik w danym roku podatkowym osiągnął stratę podatkową, zachowuje on możliwość rozliczenia jej przez nieograniczony okres czasu (dla porównania - w Polsce, okres ten wynosi jedynie pięć lat). Regulacja ta znajduje zastosowanie jedynie w stosunku do strat poniesionych przez podatnika od 2004 roku w górę. Straty generowane przed 2004 rokiem mogą zostać rozliczone jedynie w okresie pięciu kolejnych lat.

- Od stycznia 2006 r. węgierskie spółki nie pobierają zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend wypłacanych zagranicznym spółkom (niezależnie od ich udziału kapitałowego w spółce). Dywidendy wypłacane osobom fizycznym - zarówno rezydentom, jak i nierezydentom - wciąż podlegają 25-proc. podatkowi u źródła - argumentuje Natalia Zmysłowska.

Jego zdaniem, podobnie od 1 stycznia 2004 r. węgierskie spółki nie pobierają zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych spółkom zagranicznym odsetek/opłat za licencje. W przypadku wypłaty odsetek do zagranicznych osób fizycznych wciąż obowiązuje 20-proc. podatek u źródła.

Obowiązki VAT

Z danych specjalistów Accreo Taxand wynika, że podatkiem VAT na Węgrzech obciążona jest dostawa towarów i usług, nabywanie dóbr z krajów Unii Europejskiej oraz import dóbr na teren Węgier.

Deklaracje VAT podatnicy są zobowiązani składać miesięcznie lub kwartalnie. Zapłata podatku należnego powinna być dokonana w ciągu 20 dni od zakończenia danego miesiąca/kwartału. Deklaracje miesięczne są wymagane w przypadku podatników, którzy w poprzednim do raportowanego roku zapłacili VAT w kwocie przekraczającej 1 mln forintów.

Stawki VAT na Węgrzech kształtują się na poziomie 20 proc. (podstawowa stawka) i 5 proc. (np. dla lekarstw i książek).

Inne obciążenia

W myśl prawa węgierskiego, zyski kapitałowe spółki dolicza się do reszty jej przychodów i opodatkowuje na zasadach ogólnych (16 proc. bądź 10 proc.). Jedynie połowa zysków z giełdy papierów wartościowych podlega opodatkowaniu. Ponadto, po spełnieniu dodatkowych warunków, dochód ze sprzedaży udziałów w zaraportowanych (ujawnionych wcześniej) spółkach może być zwolniony z podatku dochodowego/solidarnego podatku wyrównawczego.

Warto jeszcze wspomnieć o podatku od nieruchomości. Może być on płatny od wartości rynkowej danej nieruchomości lub jej powierzchni. W przypadku budynków nakładany jest na wyższe z dwóch: 900 forintów za metr kwadratowy lub 1,5 proc. ceny rynkowej budynku; w przypadku gruntów na wyższe z 200 forintów za metr kwadratowy lub 1,5 proc. jego ceny rynkowej.

JAKĄ FORMĘ DZIAŁALNOŚCI WYBRAĆ

Formami prowadzenia działalności na Węgrzech są: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Kft.), spółka akcyjna (publiczna - Nyrt. albo prywatna - Crt.), spółka joint venture (kv.), spółka jawna (Kkt.), spółka komandytowa (Bt.)

Od momentu akcesji Węgier do UE 1 maja 2004 r. spółki dodatkowo mogą prowadzić działalność w formie Europejskiego Stowarzyszenia Gospodarczego (Ege), Spółki Europejskiej oraz stowarzyszenia współpracy.

JAKIE WĘGIERSKIE PRZEPISY WARTO ZNAĆ

Działalność zagranicznych podmiotów regulują jednak dodatkowo poniższe akty prawne:

• ustawa XXIV z 1988 roku regulująca inwestycje dokonywane przez zagranicznych przedsiębiorców na Węgrzech;

• ustawa CXXXII z 1997 roku regulująca działalność filii (zakładów) i przedstawicielstw zagranicznych przedsiębiorstw;

• ustawa LXXII z 1998 roku regulująca aktywność osób fizycznych w formie działalności gospodarczej.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA