REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega ocena ekonomiczna przedsiębiorcy ubiegającego się o dotację

Mikołaj Dąbrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działalność finansowa firmy ubiegającej się o dotację jest badana zarówno na etapie formalnej, jak i merytorycznej oceny wniosku. Co decyduje o pozytywnej ocenie komisji finansowej kandydata do wsparcia?


REKLAMA

Podstawą oceny formalnej jest jednak sytuacja prawna, a nie stricte finansowa. Na pozytywną weryfikację formalną nie powinny liczyć firmy znajdujące się w stanie upadłości, likwidacji, będące w trakcie postępowania naprawczego, a także przedsiębiorstwa pod nadzorem komisarycznym. Wykluczenie z programu firm, których status jednoznacznie wskazuje na złą sytuację finansową, nie wyczerpuje jednak definicji przedsiębiorstwa zagrożonego. Ostateczna ocena finansowa i ekonomiczna wykonywana jest na etapie merytorycznej analizy wniosku.

REKLAMA

Ocena finansowa firm w procesie ubiegania się o dofinansowanie jest raczej spłycona. Wskazuje na to zakres danych historycznych poddanych analizie (dwa okresy) oraz koncentracja na powierzchownej analizie wskaźnikowej. Takie podejście równie skutecznie eliminuje firmy o złej kondycji finansowej, jak i te o dobrym standingu, których wskaźniki finansowe nie mieszczą się w wyznaczonych przedziałach. Załóżmy na przykład, że w jednym z analizowanych okresów firma sprzedała ze stratą nieruchomość, notując w rezultacie ujemny wynik netto. Powyższa sytuacja ma jednoznacznie negatywny wpływ na wszystkie wskaźniki, w których elementem składowym jest zysk netto (np. ROE, ROA). Z drugiej strony transakcja stanowi realne źródło gotówki zwiększające płynność przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do oceny finansowej aspekt działalności ekonomicznej jest w zasadzie niemierzalny w sposób obiektywny. Dlatego też wskazane byłoby, aby w przypadku wyraźnie negatywnej wymowy któregoś z mierników ekonomicznych uwzględnić elementy łagodzące. Dla przykładu: firma posiadająca tylko jednego odbiorcę będzie postrzegana zdecydowanie gorzej niż ta o dużej dywersyfikacji klientów. Ale sytuacja zmienia się diametralnie, gdy pierwsza z firm ma wieloletni, gwarantowany kontrakt na dostawy swoich wyrobów do klienta, z którym jest silnie powiązana kapitałowo, podczas gdy druga ma co prawda wielu klientów, ale należących do branży przeżywającej kryzys.

Należy pamiętać, że w przypadku współfinansowania projektu przez bank lub firmę leasingową ocena kondycji ekonomiczno-finansowej zostanie zaakceptowana przez instytucję oceniającą bez dodatkowego badania. Warunkiem jest potwierdzenie przez bank (promesa, umowa) lub leasingodawcę (promesa) gotowości sfinansowania projektu w wysokości obejmującej co najmniej 30 proc. wydatków kwalifikowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

MIKOŁAJ DĄBROWSKI

menedżer w zespole doradztwa europejskiego Accreo Taxand

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA