REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Danii urzędnicy pomagają założyć firmę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy, którzy chcą działać na rynku duńskim, mogą skorzystać z pomocy urzędników przy otwieraniu biznesu. Jednak system podatkowy jest skomplikowany, a stawki podatkowe dużo wyższe niż w Polsce.

Dania oferuje duży poziom pewności i stabilności systemu prawnego dla przedsiębiorców. Szymon Czerwiński, konsultant w Accreo Taxand, wyjaśnia, że Dania jest również jednym z tych państw europejskich, które w najpełniejszym stopniu realizują zasady liberalizmu gospodarczego w ramach wolnego rynku i nie stawiają przed inwestorami zagranicznymi większych ograniczeń w prowadzeniu działalności.

REKLAMA

REKLAMA

- Wprawdzie podatki w Danii należą do jednych z najwyższych w Europie, to jednak niektóre szczegółowe rozwiązania podatkowe stanowią ciekawą propozycję dla przedsiębiorców chcących inwestować w Danii - dodał Mariusz Machciński, konsultant w Accreo Taxand.

Wsparcie dla podatników

Polscy przedsiębiorcy rozważający ekspansję na rynku duńskim mogą skorzystać nie tylko z pomocy duńskiej administracji, lecz także ze wsparcia organizacji Invest in Denmark, udzielającej szczegółowych informacji niezbędnych zagranicznym inwestorom. Szymon Czerwiński podkreślił, że angażując się w działalność na obszarach zagrożonych bezrobociem, czy w branżach służących rozwojowi nowych technologii, można liczyć na wsparcie finansowe ze strony państwa w postaci korzystnych warunków kredytowych i gwarancji rządowych.

REKLAMA

- Decydując się na założenie firmy w Danii, należy w pierwszej kolejności uzyskać certyfikat pobytowy - polski przedsiębiorca otrzyma go od właściwego miejscowo urzędu regionalnego, w momencie gdy wykaże źródła dochodów pozwalających na pokrycie kosztów utrzymania w tym kraju - tłumaczył Szymon Czerwiński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że w drugiej kolejności należy dokonać rejestracji w agencji przedsiębiorstw i handlu (Danish Commerce and Companies Agency). Instytucja ta nadaje przedsiębiorcom numer centralnego rejestru firm (CVR).

- Rejestracji dla celów podatkowych należy dokonać we właściwym miejscowo urzędzie ceł i podatków za pośrednictwem agencji. Oba typy rejestracji mogą przebiegać albo w formie papierowych formularzy, albo elektronicznie - podkreślił Szymon Czerwiński.

Założenie biznesu

Z informacji ekspertów Accreo Taxand wynika, że choć proces założenia przedsiębiorstwa w Danii jest stosunkowo prosty, nie należy on do najtańszych. Koszty operacji towarzyszących rozpoczęciu działalności wahają się od 10 do 25 tys. koron duńskich (DKK; od 5 do 12 tys. zł). Stanowią one wypadkową opłat za usługi firm doradczych, prawników, notariuszy i tłumaczy przysięgłych języka duńskiego.

Rejestracja w agencji przedsiębiorstw i handlu jest bezpłatna. Jednak w przypadku spółek posiadających osobowość prawną do momentu rejestracji należy opłacić kapitał zakładowy.

- W przypadku spółki akcyjnej A/S minimalna wartość kapitału wynosi 500 tys. DKK (ok. 250 tys. zł). Dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ApS minimalny kapitał wynosi 125 tys. DKK (ok. 62 tys. zł) - wskazał Szymon Czerwiński.

Według niego, samozatrudnienie stanowi najprostszy sposób prowadzenia działalności w Danii. Wybór tej formy działalności wiąże się jednak z odpowiedzialnością całym majątkiem za zobowiązania podjęte w ramach działalności, a także z długotrwałą procedurą rejestracyjną. W pierwszej kolejności przedsiębiorca musi uzyskać właściwy certyfikat pobytowy. Do podania rejestracyjnego w agencji przedsiębiorstw i handlu należy załączyć biznesplan oraz świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe przedsiębiorcy. Zgłoszenie zostaje przesłane do urzędu do spraw celnopodatkowych, który weryfikuje, czy planowana działalność spełnia przesłanki samozatrudnienia.

Najpopularniejszymi formami prowadzenia firmy są posiadające osobowość prawną spółki kapitałowe:

• Anpartsselskab (ApS) - odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

• Aktieselskab (A/S) - zbliżona w swej konstrukcji do polskiej spółki akcyjnej.

- Działalność w formie spółek kapitałowych wiąże się z mniejszym ryzykiem niż w przypadku samozatrudnienia, wymaga jednak większych nakładów organizacyjnych i finansowych - argumentował Szymon Czerwiński.

Formy działalności

Spółka ApS to najczęściej stosowana forma działalności gospodarczej w Danii. Szymon Czerwiński wyjaśnił, że jej założenie wymaga sporządzenia i podpisania przez udziałowców umowy założycielskiej oraz statutu. Po dokonaniu wpłaty kapitału założycielskiego w ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy założycielskiej nastąpić musi rejestracja spółki. Żaden z udziałowców spółki nie musi być obywatelem duńskim.

- Najbardziej rozwiniętą formą prawną prowadzenia działalności w Danii jest spółka A/S. Jej założenie przebiega podobnie jak w przypadku spółki ApS, z tym że elementem koniecznym procedury rejestracyjnej jest spotkanie udziałowców celem zatwierdzenia wniosku o założenie spółki oraz wyboru zarządu i rady nadzorczej. Przynajmniej jeden z udziałowców spółki musi być obywatelem państwa wchodzącego w skład Unii Europejskiej. Proces rejestracji Spółki A/S twa od jednego do dwóch tygodni - podkreślił Szymon Czerwiński.

System podatkowy

Duński system podatkowy jest złożony.

Mariusz Machciński, konsultant w Accreo Taxand, wskazał, że osoby fizyczne obciążone są: liniowym podatkiem dochodowym płaconym na rzecz władz lokalnych - średnia stawka tego podatku wynosi ok. 32 proc., państwowym podatkiem dochodowym pobieranym według progresywnej skali podatkowej ze stawkami granicznymi 5,5, 6 i 15 proc. i kwotą wolną od podatku, oraz składką na rynek pracy w wysokości 9 proc.

- Maksymalne obciążenie dochodu osoby fizycznej nie może przekroczyć w roku podatkowym 59 proc. tego dochodu. Opodatkowane (podatkiem progresywnym) są nie tylko dochody z pracy, ale również dochody kapitałowe - wyjaśnił Mariusz Machciński.

Wyjaśnił też, że pracownicy zagraniczni przebywający w Danii krócej niż sześć miesięcy opodatkowują, zgodnie z duńskimi zasadami, tylko dochody uzyskane w Danii. Natomiast na podstawie polsko-duńskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pracownicy polscy przebywający w Danii krócej niż 183 dni w okresie 12 miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, pod pewnymi dodatkowymi warunkami, w ogóle nie będą opodatkowani w Danii.

Opodatkowanie CIT

Stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 28 proc. Opodatkowaniu podlegają osoby prawne, przede wszystkim spółki akcyjne i spółki z o.o. Spółki osobowe są transparentne dla celów podatkowych (opodatkowaniu podlegają wspólnicy takich spółek).

- Spółki duńskie opodatkowane są na zasadzie konsolidacji - opodatkowaniu podlega spółka duńska (spółka dominująca) wraz ze swoimi spółkami zależnymi i oddziałami. Straty i zyski spółek tworzących taką grupę mogą być wzajemnie potrącane. Pod pewnymi warunkami wspólnym opodatkowaniem mogą zostać objęte również spółki zagraniczne - tłumaczył Mariusz Machciński.

Z jego informacji wynika także, że koszty związane z prowadzeniem działalności stanowią, co do zasady, koszty podatkowe. Strata podatkowa może być rozliczana w następnych latach podatkowych. Przepisy podatkowe nie wprowadzają w tym zakresie żadnych ograniczeń czasowych.

Rozliczenia VAT

Podatnikami VAT są firmy duńskie, których obroty w roku podatkowym przekraczają 50 tys. DKK. Mariusz Machciński wyjaśnił w rozmowie z nami, że podmioty zagraniczne podlegają VAT w związku z dokonaniem pierwszej transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT.

Stawka VAT wynosi 25 proc. Dania formalnie nie wprowadziła stawek obniżonych, jednak niektóre czynność podlegają opodatkowaniu według stawki 0 proc. Są to m.in. usługi bankowe i transakcje ubezpieczeniowe, usługi socjalne i opieka medyczna, działalność kulturalna, edukacyjna, sprzedaż lub wynajem nieruchomości wraz z dostawą gazu, wody, energii.

WAŻNA LICZBA

28 proc. - wynosi stawka CIT w Danii

DLA KOGO LINIOWY PIT W DANII

Przepisy duńskie umożliwiają opodatkowanie dochodów zagranicznych pracowników liniową 25-proc. stawką podatku (powiększoną o 9-proc. składkę na rynek pracy). Taki pracownik musi być jednak zatrudniony przez firmę duńską w okresie nie krótszym niż trzy miesiące i nie dłuższym niż trzy lata i otrzymywać wynagrodzenie wynoszące co najmniej 47,5 tys. DKK.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA