REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Zdarza się, że towary dostarczane przez przedsiębiorców mają wady i są przez nabywców reklamowane. Dotyczy to również przypadków, gdy klientami polskich podatników są podmioty unijne z innych państw członkowskich, a więc gdy dostawy reklamowanych towarów stanowią dla polskich podatników wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

Reklamacje uznawane przez przedsiębiorców załatwiane mogą być, co do zasady, na trzy sposoby:

REKLAMA

- przez obniżenie ceny wadliwego towaru (wadliwych towarów),

- przez przyjęcie zwrotu wadliwego towaru (wadliwych towarów) oraz

- przez jego (ich) wymianę.

Obniżenie ceny wadliwych towarów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym ze sposobów załatwienia uznanej reklamacji jest obniżenie ceny sprzedanego towaru lub sprzedanych towarów. W takim przypadku wystawiana jest faktura korygująca do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Faktura ta jest wystawiana w dwóch egzemplarzach (oryginał powinien zostać wysłany lub przekazany w inny sposób unijnemu nabywcy) i powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia oraz być oznaczona jako KOREKTA lub FAKTURA KORYGUJĄCA,

2) następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej będącej przedmiotem korekty:

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone polskiego sprzedawcy i unijnego nabywcy oraz ich adresy,

- numery VAT UE sprzedawcy i nabywcy,

- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,

- nazwę reklamowanych towarów objętych obniżeniem ceny,

3) kwotę obniżenia ceny.

REKLAMA

Charakterystyczne jest to, że na omawianej fakturze korygującej nie występuje kwota zmniejszenia podatku należnego. Spowodowane jest to tym, że w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów podatek należny nie występuje, ze względu na opodatkowanie tych dostaw stawką 0 proc.

Taką fakturę korygującą należy rozliczyć w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy jej wystawienia (bez potrzeby uzyskiwania potwierdzenia jej odbioru - wynika to wprost z § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach) przez dokonanie stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji (przy czym jak najbardziej dopuszczalne jest, aby na skutek takiego zmniejszenia kwota w tej pozycji miała wartość ujemną).Należy dodać, że rozliczanie na bieżąco (bez korygowania złożonych już deklaracji) faktur korygujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów wystawianych w związku z uznaniem reklamacji potwierdzają w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach organy podatkowe (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 17 maja 2006 r., nr VI/443-61/06/JW).

Zmianę wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów należy również uwzględniać w informacjach VAT-UE. W mojej ocenie (analogicznie do przypadku rozliczania korekty w deklaracjach VAT-7/VAT-7K) nastąpić to powinno na bieżąco, tj. poprzez uwzględnienie zmiany wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca dokumentująca obniżenie ceny wadliwych towarów. Część organów podatkowych uznaje, że korekta nie może być dokonywana na bieżąco, ponieważ służy do tego deklaracja VAT-UE/K (np. pismo z 21 czerwca 2006 r. Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1471/NUR2/443-122/06/ST).

Zwrot wadliwych towarów

Drugim ze sposobów załatwienia uznanej reklamacji jest przyjęcie zwrotu wadliwych towarów (bez ich wymiany). Także w takim przypadku wystawiana jest faktura korygująca do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (jeżeli zwracane są wszystkie sprzedane towary, faktura korygująca może być fakturą zerującą). Faktura ta jest wystawiana w dwóch egzemplarzach (oryginał powinien zostać wysłany lub przekazany w inny sposób unijnemu nabywcy) i powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia oraz być oznaczona jako KOREKTA lub FAKTURA KORYGUJĄCA,

2) następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej będącej przedmiotem korekty:

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone polskiego sprzedawcy i unijnego nabywcy oraz ich adresy,

- numery VAT UE sprzedawcy i nabywcy,

- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,

- nazwę zwracanych towarów,

3) wartość zwracanych towarów.

REKLAMA

Również w tym przypadku na fakturze korygującej nie występuje kwota zmniejszenia podatku należnego (ze względu na brak tego podatku spowodowany opodatkowaniem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów stawką 0 proc.). Analogicznie do przypadku faktury korygującej dokumentującej obniżenie ceny wadliwych towarów fakturę taką należy rozliczyć w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy jej wystawienia (bez potrzeby uzyskiwania potwierdzenia jej odbioru - § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach) przez dokonanie stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji. Także w tym przypadku należy dodać, że rozliczanie na bieżąco (bez korygowania złożonych już deklaracji) faktur korygujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów wystawianych w związku z uznaniem reklamacji potwierdzają w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach organy podatkowe (przykładowo pismo Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 17 maja 2006 r., nr VI/443-61/06/JW).

Zmianę wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów należy uwzględniać w informacjach VAT-UE. W mojej ocenie (analogicznie do przypadku rozliczania korekty w deklaracjach VAT-7/VAT-7K) nastąpić to powinno na bieżąco, tj. poprzez uwzględnienie zmiany wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (przez jej wykazanie ze znakiem „minus”) za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca dokumentująca zwrot wadliwych towarów. Jak już wspominaliśmy omawiając rozliczenie reklamacji, gdy obniżana jest cena, część organów uważa, że korekta nie może być dokonywana na bieżąco.

Wymiana wadliwych towarów

Trzecim sposobem załatwienia uznanej reklamacji jest wymiana wadliwych towarów. W przeciwieństwie do dwóch pierwszych sposobów w przypadku takim nie należy wystawiać faktury korygującej (chyba że wymianie wadliwych towarów towarzyszy obniżenie ceny lub część towarów jest zwracana bez wymiany), jak również nie należy wystawiać faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę nowych (wymienionych) towarów (wymianę towarów należy udokumentować jedynie dokumentami wewnętrznymi, np. notami księgowymi). Nie należy również w takim wypadku dokonywać żadnych zapisów w deklaracjach VAT-7/VAT-7K oraz informacjach VAT-UE.

W praktyce można się jednak spotkać z postępowaniem polegającym na rozliczaniu wymiany wadliwych towarów jako ich zwrotu (dokumentowanego fakturą korygującą rozliczaną na zasadach obowiązujących przy zwrotach towarów) oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych (wymienionych) towarów. Postępowanie takie, choć raczej nieprawidłowe, w mojej ocenie należy jednak uznać za dopuszczalne.

Kurs stosowany na fakturach korygujących

W przypadku gdy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów była rozliczana w walucie obcej (np. w euro) i w walucie obcej wystawiona była faktura dokumentująca tę dostawę, ewentualna faktura korygująca do tej faktury musi być również wystawiona w walucie obcej. Należy uznać, że kurs stosowany przy wystawianiu i przeliczaniu takiej faktury korygującej powinien być kursem zastosowanym do wystawienia i przeliczenia faktury pierwotnej. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia, po pierwsze, charakter faktur korygujących (nie stanowią one samodzielnego dokumentu, lecz jedynie dokument korygujący treść faktur pierwotnych). Po drugie, przyjęcie odmiennego stanowiska powodowałoby, że w przypadku faktur korygujących „zerujących” (wystawianych, przykładowo, w celu udokumentowania zwrotu wszystkich sprzedanych towarów) kwota z faktury korygującej nie odpowiadałaby najczęściej kwocie z faktury pierwotnej (a więc powstawałyby swoiste różnice kursowe).

Wniosek taki płynie również pośrednio z wielu wyjaśnień potwierdzających stosowanie powyższej zasady przy korygowaniu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Tytułem przykładu przytoczyć można fragment pisma Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Katowicach z 23 sierpnia 2005 r., nr PP/443-116B/83276/05, w którym czytamy, że: „Korekta faktury wystawiona w oparciu o ww. przepisy jedynie modyfikuje dane wskazane w fakturze pierwotnej, a zatem brak jest podstaw do ponownego przeliczania waluty obcej na złote w stosunku do faktury pierwotnej. Wobec powyższego podatnik jest obowiązany do przeliczenia kwot wykazanych w (...) fakturze korygującej (...) w oparciu o kurs zastosowany dla faktury pierwotnej”.

Podstawa prawna:

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.),

• art. 29 ust. 4 oraz art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Tomasz Krywan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA