REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Zdarza się, że towary dostarczane przez przedsiębiorców mają wady i są przez nabywców reklamowane.
Dotyczy to również przypadków, gdy klientami polskich podatników są podmioty unijne z innych państw członkowskich, a więc gdy dostawy reklamowanych towarów stanowią dla polskich podatników wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

Reklamacje uznawane przez przedsiębiorców załatwiane mogą być, co do zasady, na trzy sposoby:

REKLAMA

- przez obniżenie ceny wadliwego towaru (wadliwych towarów),

- przez przyjęcie zwrotu wadliwego towaru (wadliwych towarów) oraz

- przez jego (ich) wymianę.

Obniżenie ceny wadliwych towarów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym ze sposobów załatwienia uznanej reklamacji jest obniżenie ceny sprzedanego towaru lub sprzedanych towarów. W takim przypadku wystawiana jest faktura korygująca do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Faktura ta jest wystawiana w dwóch egzemplarzach (oryginał powinien zostać wysłany lub przekazany w inny sposób unijnemu nabywcy) i powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia oraz być oznaczona jako KOREKTA lub FAKTURA KORYGUJĄCA,

2) następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej będącej przedmiotem korekty:

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone polskiego sprzedawcy i unijnego nabywcy oraz ich adresy,

- numery VAT UE sprzedawcy i nabywcy,

- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,

- nazwę reklamowanych towarów objętych obniżeniem ceny,

3) kwotę obniżenia ceny.

REKLAMA

Charakterystyczne jest to, że na omawianej fakturze korygującej nie występuje kwota zmniejszenia podatku należnego. Spowodowane jest to tym, że w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów podatek należny nie występuje, ze względu na opodatkowanie tych dostaw stawką 0 proc.

Taką fakturę korygującą należy rozliczyć w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy jej wystawienia (bez potrzeby uzyskiwania potwierdzenia jej odbioru - wynika to wprost z § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach) przez dokonanie stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji (przy czym jak najbardziej dopuszczalne jest, aby na skutek takiego zmniejszenia kwota w tej pozycji miała wartość ujemną).Należy dodać, że rozliczanie na bieżąco (bez korygowania złożonych już deklaracji) faktur korygujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów wystawianych w związku z uznaniem reklamacji potwierdzają w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach organy podatkowe (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 17 maja 2006 r., nr VI/443-61/06/JW).

Zmianę wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów należy również uwzględniać w informacjach VAT-UE. W mojej ocenie (analogicznie do przypadku rozliczania korekty w deklaracjach VAT-7/VAT-7K) nastąpić to powinno na bieżąco, tj. poprzez uwzględnienie zmiany wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca dokumentująca obniżenie ceny wadliwych towarów. Część organów podatkowych uznaje, że korekta nie może być dokonywana na bieżąco, ponieważ służy do tego deklaracja VAT-UE/K (np. pismo z 21 czerwca 2006 r. Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1471/NUR2/443-122/06/ST).

Zwrot wadliwych towarów

Drugim ze sposobów załatwienia uznanej reklamacji jest przyjęcie zwrotu wadliwych towarów (bez ich wymiany). Także w takim przypadku wystawiana jest faktura korygująca do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (jeżeli zwracane są wszystkie sprzedane towary, faktura korygująca może być fakturą zerującą). Faktura ta jest wystawiana w dwóch egzemplarzach (oryginał powinien zostać wysłany lub przekazany w inny sposób unijnemu nabywcy) i powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia oraz być oznaczona jako KOREKTA lub FAKTURA KORYGUJĄCA,

2) następujące dane zawarte w fakturze pierwotnej będącej przedmiotem korekty:

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone polskiego sprzedawcy i unijnego nabywcy oraz ich adresy,

- numery VAT UE sprzedawcy i nabywcy,

- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,

- nazwę zwracanych towarów,

3) wartość zwracanych towarów.

REKLAMA

Również w tym przypadku na fakturze korygującej nie występuje kwota zmniejszenia podatku należnego (ze względu na brak tego podatku spowodowany opodatkowaniem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów stawką 0 proc.). Analogicznie do przypadku faktury korygującej dokumentującej obniżenie ceny wadliwych towarów fakturę taką należy rozliczyć w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy jej wystawienia (bez potrzeby uzyskiwania potwierdzenia jej odbioru - § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach) przez dokonanie stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji. Także w tym przypadku należy dodać, że rozliczanie na bieżąco (bez korygowania złożonych już deklaracji) faktur korygujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów wystawianych w związku z uznaniem reklamacji potwierdzają w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach organy podatkowe (przykładowo pismo Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 17 maja 2006 r., nr VI/443-61/06/JW).

Zmianę wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów należy uwzględniać w informacjach VAT-UE. W mojej ocenie (analogicznie do przypadku rozliczania korekty w deklaracjach VAT-7/VAT-7K) nastąpić to powinno na bieżąco, tj. poprzez uwzględnienie zmiany wartości wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (przez jej wykazanie ze znakiem „minus”) za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca dokumentująca zwrot wadliwych towarów. Jak już wspominaliśmy omawiając rozliczenie reklamacji, gdy obniżana jest cena, część organów uważa, że korekta nie może być dokonywana na bieżąco.

Wymiana wadliwych towarów

Trzecim sposobem załatwienia uznanej reklamacji jest wymiana wadliwych towarów. W przeciwieństwie do dwóch pierwszych sposobów w przypadku takim nie należy wystawiać faktury korygującej (chyba że wymianie wadliwych towarów towarzyszy obniżenie ceny lub część towarów jest zwracana bez wymiany), jak również nie należy wystawiać faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę nowych (wymienionych) towarów (wymianę towarów należy udokumentować jedynie dokumentami wewnętrznymi, np. notami księgowymi). Nie należy również w takim wypadku dokonywać żadnych zapisów w deklaracjach VAT-7/VAT-7K oraz informacjach VAT-UE.

W praktyce można się jednak spotkać z postępowaniem polegającym na rozliczaniu wymiany wadliwych towarów jako ich zwrotu (dokumentowanego fakturą korygującą rozliczaną na zasadach obowiązujących przy zwrotach towarów) oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych (wymienionych) towarów. Postępowanie takie, choć raczej nieprawidłowe, w mojej ocenie należy jednak uznać za dopuszczalne.

Kurs stosowany na fakturach korygujących

W przypadku gdy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów była rozliczana w walucie obcej (np. w euro) i w walucie obcej wystawiona była faktura dokumentująca tę dostawę, ewentualna faktura korygująca do tej faktury musi być również wystawiona w walucie obcej. Należy uznać, że kurs stosowany przy wystawianiu i przeliczaniu takiej faktury korygującej powinien być kursem zastosowanym do wystawienia i przeliczenia faktury pierwotnej. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia, po pierwsze, charakter faktur korygujących (nie stanowią one samodzielnego dokumentu, lecz jedynie dokument korygujący treść faktur pierwotnych). Po drugie, przyjęcie odmiennego stanowiska powodowałoby, że w przypadku faktur korygujących „zerujących” (wystawianych, przykładowo, w celu udokumentowania zwrotu wszystkich sprzedanych towarów) kwota z faktury korygującej nie odpowiadałaby najczęściej kwocie z faktury pierwotnej (a więc powstawałyby swoiste różnice kursowe).

Wniosek taki płynie również pośrednio z wielu wyjaśnień potwierdzających stosowanie powyższej zasady przy korygowaniu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Tytułem przykładu przytoczyć można fragment pisma Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Katowicach z 23 sierpnia 2005 r., nr PP/443-116B/83276/05, w którym czytamy, że: „Korekta faktury wystawiona w oparciu o ww. przepisy jedynie modyfikuje dane wskazane w fakturze pierwotnej, a zatem brak jest podstaw do ponownego przeliczania waluty obcej na złote w stosunku do faktury pierwotnej. Wobec powyższego podatnik jest obowiązany do przeliczenia kwot wykazanych w (...) fakturze korygującej (...) w oparciu o kurs zastosowany dla faktury pierwotnej”.

Podstawa prawna:

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 z późn.zm.),

• art. 29 ust. 4 oraz art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Tomasz Krywan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

Biznes w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna cieszy się wśród przedsiębiorców dużą popularnością z uwagi na niskie koszty prowadzenia oraz mniejsze, aniżeli w przypadku spółek handlowych formalności związane z prowadzeniem biznesu, co daje jej wspólnikom dużą elastyczność. Spółka cywilna to dobre rozwiązanie szczególnie dla przedsiębiorców nawiązujących współpracę projektową lub realizujących wspólne przedsięwzięcie w oderwaniu od już prowadzonych działalności gospodarczych.

REKLAMA

Dotacje dla firm z sektora cyberbezpieczeństwa – nawet 60 tys. euro dla MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora cyberbezpieczeństwa mogą otrzymać nawet 60 tys. euro na rozwój innowacyjnych usług i produktów. Nabór wniosków w ramach europejskiego projektu trwa od 1 sierpnia do 2 października 2025 r. To szansa na ekspansję technologiczną i międzynarodową współpracę.

Rząd szuka ekspertów do zespołu wspierającego sektor ICT – ruszył nabór

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło nabór do Zespołu ds. Wsparcia Polskiego Sektora ICT. Celem nowej inicjatywy jest umocnienie pozycji rodzimych firm na globalnych rynkach i zwiększenie ich konkurencyjności w obszarze nowych technologii.

REKLAMA