REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Austriacki przedsiębiorca rozlicza się elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy działający w Austrii rozliczają się z organami podatkowymi głównie drogą elektroniczną. Obciążenia podatkowe w tym kraju kształtują się na średnim europejskim poziomie. CIT wynosi 25 proc., a efektywna stawka PIT może sięgać maksymalnie 50 proc.


Austria jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza dla holdingów oraz inwestorów zajmujących się działalnością badawczo-rozwojową. Według Łukasza Postrzecha, starszego konsultanta w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, wśród krajów OECD Austria cieszy się opinią państwa o jednym z najbardziej sprzyjających inwestorowi klimacie.

REKLAMA


Rodzaje działalności


Austriackie prawo spółek oferuje wiele różnych form prowadzenia działalności, dostosowanych do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Gesellschaft mit beschraenkter Haftung, GmbH) należy do najczęściej spotykanych form, w jakiej prowadzi się działalność. Spółka ta zaczyna swoje istnienie z datą wpisu do rejestru działalności gospodarczej. W tej formie możliwe jest prowadzenie wszelkiego rodzaju działalności, z wyjątkiem ubezpieczeniowej, bankowości hipotecznej, funduszy inwestycyjnych i aktywności politycznej.


- Minimalny kapitał udziałowy wynosi 35 tys. euro, z czego przynajmniej połowa musi zostać wpłacona w formie pieniężnej - tłumaczy Łukasz Postrzech.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Koszty założenia spółki obejmują podatek od wniesienia kapitału w wysokości 1 proc., opłatę rejestracyjną, wynagrodzenie notariusza i opłaty za publikację informacji o spółce. Całkowity koszt utworzenia spółki wynosi w praktyce 10-15 proc. kapitału udziałowego. Rejestracja spółki trwa około dwóch tygodni. Inną formę prowadzenia działalności stanowi spółka akcyjna.


- Minimalny kapitał spółki akcyjnej (Aktiengesellschaft, AG) wynosi 70 tys. euro, zaś każda akcja musi mieć nominalną wartość w wysokości 1 euro lub wielokrotności tej kwoty - zwraca uwagę Łukasz Postrzech.


Zagraniczne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne mogą tworzyć w Austrii oddziały. W takim wypadku zagraniczna spółka zostanie wpisana do lokalnego rejestru w miejscu, gdzie jej oddział ma siedzibę. Oddział nie ma osobowości prawnej ani własnego kapitału zakładowego, zaś kapitał postawiony do jego dyspozycji podlega opodatkowaniu podatkiem kapitałowym. Z kolei spółka europejska (Societas Europaea, SE) tworzona jest poprzez przekształcenie już istniejącej spółki lub spółek, nie jest to więc forma przydatna do rozpoczynania działalności. Spółka jawna (Offene Gesellschaft, OG) może podejmować każdy rodzaj działalności. Wspólnicy są odpowiedzialni solidarnie za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem.


Przynajmniej jeden partner spółki komandytowej (Kommanditgesellschaft, KG) ponosi nieograniczoną odpowiedzialność za jej zobowiązania (komplementariusz), a przynajmniej jeden partner tej spółki odpowiada tylko do wysokości określonej we wpisie do rejestru (komandydariusz). Funkcję komplementariusza pełni często spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Tak ukształtowana forma, GmbH & Co KG, jest wybierana przez inwestorów z powodów podatkowych i organizacyjnych.


Spółka cicha (Stille Gesellschaft, stGes) nie jest odrębnym bytem prawnym i nie jest ujawniana publicznie. Jedynie właściciel spółki reprezentuje i zarządza nią, zaś cichy partner w zamian za wniesienie wkładu kapitałowego ma prawo do uczestniczenia w zyskach spółki (jego odpowiedzialność za straty spółki może być wyłączona).


JAK PRZESYŁAĆ DEKLARACJE

Deklaracje podatkowe (miesięczne i roczne) przesyłane są w Austrii w formie elektronicznej.


Stawki dla spółek


Dochody osób prawnych są opodatkowane stawką podstawową w wysokości 25 proc. Spółki ponoszące straty muszą płacić co kwartał minimalny podatek w wysokości 437,5 euro (dotyczy GmbH), 875 euro (AG) lub 6 tys. euro (SE). Przez pierwsze cztery kwartały działalności minimalny podatek dla spółek GmbH i AG obniżony jest do 273 euro. Minimalny podatek zaliczany jest na poczet przyszłych dochodów do opodatkowania.


- Straty z lat ubiegłych mogą być rozliczane z przychodami lat następnych bez ograniczeń - przypomina Łukasz Postrzech.


Szczególne przepisy regulują funkcjonowanie grup podatkowych, w skład których mogą wchodzić zarówno spółki-rezydenci, jak i struktury joint venture oraz spółki z terytorium Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego posiadające oddziały w Austrii.


Jak tłumaczy Monika Ławnicka, konsultant w zespole doradztwa podatkowego Accreo Taxand, w celu skorzystania z takiej formy opodatkowania spółka-matka musi posiadać ponad 50 proc. udziałów w każdej ze spółek-córek. Wymagane jest również złożenie wniosku o utworzenie grupy, sygnowanego przez wszystkich jej członków i wiążącego prawnie na okres przynajmniej trzech lat. W ramach grupy, zyski uczestników mogą być rozliczane ze stratami pozostałych członków grupy.


Dywidendy wypłacane przez austriackie spółki udziałowcom- -rezydentom (będącym osobami prawnymi) są zwolnione z opodatkowania. Dywidendy oraz dochody austriackich spółek z tytułu udziału w zagranicznych spółkach są zwolnione z CIT, jeśli udział austriackiej spółki w spółce zagranicznej wynosi minimum 10 proc. nieprzerwanie przez okres jednego roku. W stosunku do dywidend otrzymywanych przez zagranicznych udziałowców, podatek u źródła wynosi 25 proc.


- Stawkę tę stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i regulacji dyrektywy dotyczącej opodatkowania dochodów spółek-matek i spółek-córek - dodaje nasza rozmówczyni.


WAŻNA LICZBA

25 proc. wynosi podstawowa stawka CIT w Austrii


Opodatkowanie dochodów


Osoby fizyczne będące rezydentami austriackimi płacą PIT od całości swoich dochodów, zaś nierezydenci - tylko od dochodów z określonych źródeł w Austrii. Dochody osób fizycznych opodatkowane są według progresywnej skali podatkowej.


- Dochody udziałowców (osób fizycznych) osiągane z tytułu dywidendy opodatkowane są 25-proc. podatkiem u źródła, jednak podatnik może wybrać opodatkowanie oparte na połowie stawki PIT, którą przeciętnie opodatkowane są jego dochody. Maksymalna stawka podatku u źródła od dywidend wynosi 43,57 proc. - wskazuje Monika Ławnicka.


W związku z wejściem w życie dyrektywy dotyczącej opodatkowania dochodów osób fizycznych z oszczędności, Austria nie przyłączyła się do systemu wymiany informacji o tych dochodach, natomiast zobowiązała się do pobierania podatku u źródła w wysokości 15 proc. w latach 2005-2007, 20 proc. w latach 2008-2010 i 35 proc. od roku 2011 do zakończenia okresu przejściowego.


Rozliczenia VAT


Zasady opodatkowania VAT są w Austrii analogiczne do zasad obowiązujących w całej Unii. Podstawowa stawka VAT wynosi 20 proc. Obniżona 10-proc. stawka stosowana jest m.in. w odniesieniu do dostaw produktów żywnościowych, maszyn rolniczych, dóbr kapitałowych, książek, antyków, mieszkań, usług prywatnych kin, teatrów i muzeów oraz usług przewozu osób.


Jeżeli przedsiębiorstwo kontroluje finansowo, gospodarczo i organizacyjnie inne przedsiębiorstwo, możliwa jest konsolidacja podatkowa tych przedsiębiorstw dla celów VAT. W takim wypadku dla celów VAT rejestrowane jest tylko przedsiębiorstwo dominujące. Konsolidacja taka możliwa jest jednak tylko pomiędzy przedsiębiorstwami austriackimi.


- Dostawy towarów i świadczenie usług pomiędzy spółką kontrolującą a spółką kontrolowaną nie są opodatkowane - podkreśla Monika Ławnicka.


PRZYDATNE ADRESY

• www.bmwa.gv.at

• www.advantageaustria.org

• www.bmf.gv.at

• www.aba.gv.at

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA