REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki powinien spełnić podatnik słoweńskiego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Podmioty zagraniczne rozpoczynające działalność w Słowenii muszą zarejestrować się dla celów VAT. Jakie obowiązki musi spełnić podatnik słoweńskiego podatku od towarów i usług?


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT podmioty słoweńskie, których obroty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przekroczyły wartość ok. 21 tys. euro, podlegają obowiązkowi rejestracji dla celów tego podatku. Zarejestrowani podatnicy VAT składają deklaracje VAT za okres sprawozdawczy, którym może być miesiąc, kwartał kalendarzowy lub okres sześciu miesięcy.

Deklarację VAT należy złożyć oraz uiścić VAT należny najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym.


W przypadku zbyt późnej rejestracji (lub jej braku) przewidziano kary od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro. Wspomniane kary dotyczą również zbyt późnego (lub braku) złożenia deklaracji VAT. Dodatkowo, kary za spóźnioną wpłatę VAT (lub brak wpłaty) równe są od ok. 2080 euro do ok. 125 000 euro.


Słoweńscy podatnicy VAT, po przekroczeniu odpowiednich progów, zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji Intrastat. Obowiązek ten występuje po przekroczeniu w danym roku wartości, odpowiednio 100 tys. euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Po przekroczeniu progów: 3 mln euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz 7 mln euro dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podatnicy zobowiązani są do raportowania dodatkowych danych, takich jak np. wartość statystyczna, środek transportu, warunki dostawy. Deklaracje Intrastat składa się w formie papierowej, elektronicznej lub przez stronę internetową. Złożenie deklaracji powinno nastąpić do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu sprawozdawczym. Jeśli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, deklarację należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym ten dzień. Za niedopełnienie wymogów raportowych Intrastat (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), podatnikowi grozi kara w wysokości do ok. 1250 euro.


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT, istnieje obowiązek przygotowania i złożenia informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Jednak informacji podsumowującej nie składa się za okresy, w których podatnik nie dokonał wewnątrzwspólnotowych transakcji.


Informacja podsumowująca powinna być złożona nie później niż do 10 dnia drugiego miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym (kwartale kalendarzowym). Przykładowo, informacja za pierwszy kwartał (styczeń, luty, marzec) powinna być złożona do 10 maja. Informacja podsumowująca może być złożona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Za niedopełnienie wymogów raportowych związanych z informacją podsumowującą (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), grozi kara od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro.


Artur Prajs

konsultant podatkowy, Ernst & Young

(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA