REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki powinien spełnić podatnik słoweńskiego VAT

EM

REKLAMA

Podmioty zagraniczne rozpoczynające działalność w Słowenii muszą zarejestrować się dla celów VAT. Jakie obowiązki musi spełnić podatnik słoweńskiego podatku od towarów i usług?


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT podmioty słoweńskie, których obroty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przekroczyły wartość ok. 21 tys. euro, podlegają obowiązkowi rejestracji dla celów tego podatku. Zarejestrowani podatnicy VAT składają deklaracje VAT za okres sprawozdawczy, którym może być miesiąc, kwartał kalendarzowy lub okres sześciu miesięcy.

Deklarację VAT należy złożyć oraz uiścić VAT należny najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym.


W przypadku zbyt późnej rejestracji (lub jej braku) przewidziano kary od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro. Wspomniane kary dotyczą również zbyt późnego (lub braku) złożenia deklaracji VAT. Dodatkowo, kary za spóźnioną wpłatę VAT (lub brak wpłaty) równe są od ok. 2080 euro do ok. 125 000 euro.


Słoweńscy podatnicy VAT, po przekroczeniu odpowiednich progów, zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji Intrastat. Obowiązek ten występuje po przekroczeniu w danym roku wartości, odpowiednio 100 tys. euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Po przekroczeniu progów: 3 mln euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz 7 mln euro dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podatnicy zobowiązani są do raportowania dodatkowych danych, takich jak np. wartość statystyczna, środek transportu, warunki dostawy. Deklaracje Intrastat składa się w formie papierowej, elektronicznej lub przez stronę internetową. Złożenie deklaracji powinno nastąpić do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu sprawozdawczym. Jeśli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, deklarację należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym ten dzień. Za niedopełnienie wymogów raportowych Intrastat (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), podatnikowi grozi kara w wysokości do ok. 1250 euro.


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT, istnieje obowiązek przygotowania i złożenia informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Jednak informacji podsumowującej nie składa się za okresy, w których podatnik nie dokonał wewnątrzwspólnotowych transakcji.


Informacja podsumowująca powinna być złożona nie później niż do 10 dnia drugiego miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym (kwartale kalendarzowym). Przykładowo, informacja za pierwszy kwartał (styczeń, luty, marzec) powinna być złożona do 10 maja. Informacja podsumowująca może być złożona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Za niedopełnienie wymogów raportowych związanych z informacją podsumowującą (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), grozi kara od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro.


Artur Prajs

konsultant podatkowy, Ernst & Young

(EM)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA