REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki powinien spełnić podatnik słoweńskiego VAT

EM

REKLAMA

Podmioty zagraniczne rozpoczynające działalność w Słowenii muszą zarejestrować się dla celów VAT. Jakie obowiązki musi spełnić podatnik słoweńskiego podatku od towarów i usług?


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT podmioty słoweńskie, których obroty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przekroczyły wartość ok. 21 tys. euro, podlegają obowiązkowi rejestracji dla celów tego podatku. Zarejestrowani podatnicy VAT składają deklaracje VAT za okres sprawozdawczy, którym może być miesiąc, kwartał kalendarzowy lub okres sześciu miesięcy.

Deklarację VAT należy złożyć oraz uiścić VAT należny najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym.


W przypadku zbyt późnej rejestracji (lub jej braku) przewidziano kary od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro. Wspomniane kary dotyczą również zbyt późnego (lub braku) złożenia deklaracji VAT. Dodatkowo, kary za spóźnioną wpłatę VAT (lub brak wpłaty) równe są od ok. 2080 euro do ok. 125 000 euro.


Słoweńscy podatnicy VAT, po przekroczeniu odpowiednich progów, zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji Intrastat. Obowiązek ten występuje po przekroczeniu w danym roku wartości, odpowiednio 100 tys. euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Po przekroczeniu progów: 3 mln euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz 7 mln euro dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podatnicy zobowiązani są do raportowania dodatkowych danych, takich jak np. wartość statystyczna, środek transportu, warunki dostawy. Deklaracje Intrastat składa się w formie papierowej, elektronicznej lub przez stronę internetową. Złożenie deklaracji powinno nastąpić do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu sprawozdawczym. Jeśli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, deklarację należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym ten dzień. Za niedopełnienie wymogów raportowych Intrastat (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), podatnikowi grozi kara w wysokości do ok. 1250 euro.


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT, istnieje obowiązek przygotowania i złożenia informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Jednak informacji podsumowującej nie składa się za okresy, w których podatnik nie dokonał wewnątrzwspólnotowych transakcji.


Informacja podsumowująca powinna być złożona nie później niż do 10 dnia drugiego miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym (kwartale kalendarzowym). Przykładowo, informacja za pierwszy kwartał (styczeń, luty, marzec) powinna być złożona do 10 maja. Informacja podsumowująca może być złożona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Za niedopełnienie wymogów raportowych związanych z informacją podsumowującą (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), grozi kara od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro.


Artur Prajs

konsultant podatkowy, Ernst & Young

(EM)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA