REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki powinien spełnić podatnik słoweńskiego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Podmioty zagraniczne rozpoczynające działalność w Słowenii muszą zarejestrować się dla celów VAT. Jakie obowiązki musi spełnić podatnik słoweńskiego podatku od towarów i usług?


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT podmioty słoweńskie, których obroty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przekroczyły wartość ok. 21 tys. euro, podlegają obowiązkowi rejestracji dla celów tego podatku. Zarejestrowani podatnicy VAT składają deklaracje VAT za okres sprawozdawczy, którym może być miesiąc, kwartał kalendarzowy lub okres sześciu miesięcy.

Deklarację VAT należy złożyć oraz uiścić VAT należny najpóźniej w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym.


W przypadku zbyt późnej rejestracji (lub jej braku) przewidziano kary od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro. Wspomniane kary dotyczą również zbyt późnego (lub braku) złożenia deklaracji VAT. Dodatkowo, kary za spóźnioną wpłatę VAT (lub brak wpłaty) równe są od ok. 2080 euro do ok. 125 000 euro.


Słoweńscy podatnicy VAT, po przekroczeniu odpowiednich progów, zobowiązani są do składania miesięcznych deklaracji Intrastat. Obowiązek ten występuje po przekroczeniu w danym roku wartości, odpowiednio 100 tys. euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Po przekroczeniu progów: 3 mln euro dla wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz 7 mln euro dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, podatnicy zobowiązani są do raportowania dodatkowych danych, takich jak np. wartość statystyczna, środek transportu, warunki dostawy. Deklaracje Intrastat składa się w formie papierowej, elektronicznej lub przez stronę internetową. Złożenie deklaracji powinno nastąpić do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu sprawozdawczym. Jeśli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, deklarację należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym ten dzień. Za niedopełnienie wymogów raportowych Intrastat (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), podatnikowi grozi kara w wysokości do ok. 1250 euro.


Zgodnie ze słoweńskimi przepisami o VAT, istnieje obowiązek przygotowania i złożenia informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Jednak informacji podsumowującej nie składa się za okresy, w których podatnik nie dokonał wewnątrzwspólnotowych transakcji.


Informacja podsumowująca powinna być złożona nie później niż do 10 dnia drugiego miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym (kwartale kalendarzowym). Przykładowo, informacja za pierwszy kwartał (styczeń, luty, marzec) powinna być złożona do 10 maja. Informacja podsumowująca może być złożona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Za niedopełnienie wymogów raportowych związanych z informacją podsumowującą (np. zbyt późne złożenie deklaracji, niezłożenie deklaracji lub złożenie błędnej deklaracji), grozi kara od ok. 1250 euro do ok. 41 700 euro.


Artur Prajs

konsultant podatkowy, Ernst & Young

(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA