REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak negocjować z chińskimi partnerami - krytyka i pochwały

Bartosz Komasa
BigChina.pl
Podczas negocjacji z Chińczykami należy uważać na krytykę i pochwały.
Podczas negocjacji z Chińczykami należy uważać na krytykę i pochwały.

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje z chińskimi partnerami biznesowymi należą do bardzo trudnych z punktu widzenia znaczących różnic kulturowych. Zarówno zachowanie twarzy, jak i tzw. harmonia społeczna są elementami, o których należy pamiętać w trakcie przekazywania wiadomości. Co zrobić, aby nie urazić kontrahentów z jednej z najsilniejszych gospodarek świata?

Najważniejszym aspektem porozumiewania się w Chinach jest zachowanie harmonii grupy, nawet jeśli jest ona tylko powierzchowna. Dlatego też zachowanie twarzy – swojej jak i partnera jest ważną kwestią. Silne, ekspresywne gesty i wyrażanie emocji burzą harmonię grupy. Zwłaszcza gesty związane z negatywnymi emocjami są destruktywne i powinny być unikane jeśli to możliwe, tym bardziej, że jeden gest może powiedzieć więcej niż tysiąc słów.

REKLAMA

REKLAMA

Również wyrażanie krytyki i pochwały to delikatna kwestia. Bezpośrednia konfrontacja przy całej grupie biznesowej może spowodować utratę twarzy przez adresata. W takim wypadku najlepiej przenieść tego rodzaju komentarze na grunt prywatny. W ten sam sposób, publiczne chwalenie drugiej osoby może zawstydzić Chińczyka gdyż takie komentarze mogą zakłócić równowagę społeczną, poprzez wyróżnianie jednostki spośród grupy.

Należy również pamiętać, że w komunikacji powinno być się skromnym gdy mówimy o sobie i umiarkowanym gdy mówi się o innych. Dodatkowo, Chińczycy umniejszają osobiste porażki i uważają, że dzielenie się własnymi problemami jest złą formą przyciągania uwagi do własnej osoby.

Polecamy: Jakie prawa ma agent?

REKLAMA

W świecie zachodnim stosunki biznesowe są bezpośrednie i przejrzyste. Werbalna informacja ma znaczenie podstawowe. W Chinach większą rolę odgrywa komunikacja niewerbalna – obserwuje się gesty i sygnały, jakie wysyła partner do interpretowania informacji werbalnych. Spora część informacji przekazywana jest poprzez gesty uprzejmości, mowę ciała. Należy zwrócić uwagę, by mowa ciała, mimika itp. nie przeczyły wypowiadanej treści. Ekspresja wyrażona poprzez mimikę twarzy wysyła sygnał, który może być zaprzeczeniem informacji werbalnej. I tak np. wzdychanie i sapanie wyraża dezaprobatę i niezadowolenie; zmarszczone brwi oznaczają niechęć do danej informacji czy decyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele elementów mowy ciała typowej dla Europejczyków są w Chinach niemile widziane. Chińczycy nie witają się pocałunkiem w policzek, nie poklepują, nie przytulają. Nie jest praktykowaną gestykulacją, np. unoszenie rąk. Ruszanie dłońmi jest oznaką złego wychowania, tak samo jak publiczne okazywanie frustracji. 

Codziennie użycie języka chińskiego jest bardziej pośrednie niż w jakimkolwiek innym języku. W związku z wagą jaką Chińczycy przywiązują do zachowania twarzy i poszanowania reguł społecznych, często obchodzą meritum sprawy, mówiąc ”dookoła” i łagodząc wypowiedzi, używając zwrotów: ”być może, możliwe”, nawet jeśli wyrażają definitywne stwierdzenia lub wydając instrukcje. Szczerość jest w Chinach mniej ważna niż udany układ przyjacielski.

Polecamy: Jak zawierać kontrakt eksportowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA