REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Hanna Grzybek
Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym.
Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Codzienne relacje międzyludzkie odbywają się w formie, która kształtowana jest przez kulturę i preferencję ludzi – uczestników interakcji. Region pochodzenia, rodzaj wychowania, wykształcenie, a nawet płeć warunkują zachowania jednostek w kontaktach ze sobą. Istnieją jednak sytuacje, gdzie te „naturalne” sposoby zachowania powinny być podporządkowane pewnym ogólnie przyjętym zasadom.

Sytuacje, takie jak pierwsze spotkanie z ważnymi gośćmi, rytuały związane z ważnymi wydarzeniami w życiu czy kontakty w środowisku biznesowym wywołują w nas pytanie „jak powinienem się zachować w tej sytuacji?”.

REKLAMA

Od dłuższego czasu mamy okazję obserwować postępującą globalizację, której jednym z bardziej widocznych skutków jest komunikacja i współpraca osób z różnych środowisk i społeczności. W takiej sytuacji trzymanie się lokalnych obyczajów może być ryzykowne i stworzyć pole do nietypowych sytuacji, tak samo śmiesznych, jak i groźnych.

Zobacz: Telepraca – wizerunek pracownika

REKLAMA

Z pomocą w tych okolicznościach przychodzi etykieta biznesu. Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym. Składa się na nią zespół kurtuazji i form, mających na celu tworzenie, utrzymywanie i normowanie relacji międzyludzkich w sytuacjach biznesowych.

Zasady etykiety są zbliżone do tych opisujących zachowania obowiązujące w środowisku dyplomatycznym i dworskim. Nie jest to przypadkowe. Wiele z nich bowiem czerpie swój rodowód z zasad opisujących, już wiele lat temu, kontakty na szczeblu głów państw i służb im podległych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

U podstaw etykiety biznesu leżą trzy podstawowe zasady. Pierwsza z nich to zasada dostosowania. Zgodnie z nią należy szanować odmienność obyczajów i kultury kraju, do którego przybyliśmy i dostosować swoje zachowania do wymogów społecznych tego kraju. Druga zasada to zasada precedencji czyli pierwszeństwa. W biznesie podstawą precedencji jest ranga i status (a nie wiek i płeć jak w etykiecie towarzyskiej). Trzecią, chyba najbardziej uniwersalną, jest zasada szacunku do drugiego człowieka.

Zobacz: CV – pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Stosowanie zasad etykiety biznesu zwiększa poczucie bezpieczeństwa w relacjach zawodowych, pozwala koncentrować się w nich na meritum spraw i nie obawiać o możliwe faux-paux.

Hanna Grzybek
Partner GM Solutions
www.gmsolutions.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA