REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótka historia spamu

Kaspersky Lab Polska

REKLAMA

REKLAMA

Spam (nieoczekiwane, masowo rozsyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej materiały reklamowe) po raz pierwszy pojawił się w połowie lat 90-ych, kiedy to z poczty elektronicznej korzystała tak duża liczba użytkowników, że ta forma reklamy mogła stać się opłacalna. Spam urósł do rozmiaru problemu już w roku 1997 i w tym samym czasie pojawiła się pierwsza lista RBL (Real-Time Black List).

W ślad za pojawieniem się coraz lepszych filtrów ewoluowały techniki spamerskie. Jak tylko producenci zabezpieczeń komputerowych opracowali skuteczne filtry, spamerzy zmienili stosowane taktyki. Powstało błędne koło: spamerzy inwestują zyski w rozwój nowych technik pozwalających na ominięcie filtrów spamowych. Sytuacja wymyka się spod kontroli.

REKLAMA


Rozwój technik spamerskich


Bezpośrednie wysyłanie wiadomości

Początkowo spam wysyłany był bezpośrednio do użytkowników. Spamerzy właściwie nie potrzebowali ukrywać informacji o nadawcy. Wczesny spam był łatwy do zablokowania: wystarczyło dodać do czarnej listy określone adresy e-mail lub IP. W odpowiedzi na to spamerzy zaczęli wyłudzać adresy nadawców i fałszować inne informacje techniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Serwery Open Relay

REKLAMA

W połowie lat 90. dominowały serwery open relay - każdy serwer mógł wysłać wiadomość e-mail do każdego odbiorcy. Spam i inne kwestie bezpieczeństwa skłoniły administratorów do rekonfiguracji serwerów pocztowych na całym świecie. Jednakże, proces ten postępował stosunkowo wolno i nie wszyscy właściciele serwerów poczty oraz administratorzy chcieli współpracować.


Po pewnym czasie analitycy bezpieczeństwa zaczęli skanowanie w poszukiwaniu pozostałych otwartych serwerów pocztowych. Udostępniono listę NDS RBL, co umożliwiło administratorom świadomym problemów bezpieczeństwa zablokowanie poczty przychodzącej z umieszczonych na liście serwerów. Serwery open relay wciąż są stosowane do masowego rozsyłania poczty.


Modemy

Jak tylko wysyłanie spamu za pomocą serwerów open relay stało się mniej skuteczne, spamerzy zaczęli wykorzystywać połączenia telefoniczne. Wykorzystywali oni słabości w strukturze połączeń telefonicznych dostawców usług internetowych:

- Serwery pocztowe dostawców usług internetowych przesyłają z reguły pocztę przychodzącą od klientów.

-  Połączenia telefoniczne obsługiwane są przez dynamiczne adresy IP. Spamerzy mogą zatem użyć nowego adresu IP w każdej sesji masowego rozsyłania wiadomości.


W odpowiedzi na nadużycia spamerów dostawcy usług internetowych zaczęli ograniczać liczbę wiadomości, które użytkownik mógł wysłać w ciągu jednej sesji. W Internecie pojawiły się listy podejrzanych adresów połączeń telefonicznych i filtry blokujące pocztę wysyłaną z tych adresów.


Serwery proxy

W nowym stuleciu spamerzy zaczęli używać szybkich łączy internetowych oraz wykorzystywać luki w sprzęcie. Dzięki połączeniom kablowym i ADSL spamerzy mogli tanio i szybko masowo rozsyłać wiadomości e-mail.

REKLAMA


Poza tym, spamerzy szybko odkryli, że wiele modemów ADSL miało wbudowane serwery proxy http. Są to nieskomplikowane urządzenia służące do podzielenia kanału internetowego pomiędzy wielu użytkowników. Istotną cechą tych urządzeń było to, że każdy mógł uzyskać dostęp do tych serwerów z dowolnego miejsca, ponieważ nie posiadały one żadnego zabezpieczenia. Innymi słowy, jakaś złośliwa osoba mogła wykorzystać połączenia ADSL innych osób do dowolnych celów, także rozsyłania spamu.


Co więcej, wyglądało na to, że spam został rozesłany z adresów IP użytkowników zaatakowanych komputerów. Ponieważ miliony użytkowników na całym świecie posiadało te łącza, spamerzy zebrali ogromne plony, zanim producenci sprzętu komputerowego zaczęli stosować zabezpieczenia w sprzęcie.


Maszyny zombie lub sieci zainfekowanych komputerów (botnety)

W 2003 i 2004 roku spamerzy wysyłali większość wiadomości z komputerów należących do niczego niepodejrzewających użytkowników. Spamerzy używają złośliwych programów do instalowania trojanów na komputerach innych użytkowników, dzięki czemu mogą je zdalnie wykorzystywać do własnych celów.


Do przenikania komputerów ofiar stosowane są następujące metody:

- Konie trojańskie typu Trojan-Downloader i Trojan-Dropper umieszczane w pirackim oprogramowaniu rozpowszechnianym poprzez sieci wymiany plików P2P (KaZaA, eDonkey itp.).

- Wykorzystywanie luk w systemach MS Windows oraz popularnych aplikacjach, takich jak IE oraz Outlook.

- Robaki pocztowe.


Szacuje się, że trojany instalowane są na milionach komputerów na całym świecie. Współczesne trojany potrafią uaktualniać się, pobierać i wykonywać polecenia z określonych stron WWW lub kanałów IRC, rozsyłać spam, przeprowadzać ataki DDoS i znacznie więcej.


Ewolucja zawartości spamu


Analiza zawartości

Wiele filtrów spamu działa na zasadzie analizy zawartości wiadomości: tematu, treści i załączników. Obecnie spamerzy znacznie zwiększyli zasoby przeznaczone na opracowywanie zawartości wiadomości, które nie zostaną wykryte przez filtry.


Prosty tekst i HTML

Pierwsze wiadomości typu spam były jednolite: wszyscy odbiorcy otrzymywali wiadomości o identycznej treści. Ze względu na ilość takiego samego tekstu wiadomości te były śmiesznie łatwe do wyłowienia.


Personalizacja poczty

Spamerzy zaczęli następnie dodawać do wiadomości pozdrowienia w zależności od adresu odbiorcy. Ponieważ każda wiadomość zawierała teraz pozdrowienie kierowane do konkretnej osoby, filtry blokujące identyczne wiadomości nie wykrywały tego rodzaju spamu. Eksperci z dziedziny bezpieczeństwa opracowali filtry identyfikujące niezmienne wiersze tekstu, które zostały później dodane do reguł filtrowania. Dopracowano również niepełne dopasowywanie sygnatur, które wykrywało tekst z niewielkimi zmianami oraz oparte na analizie statystycznej technologie „inteligentnego” filtrowania takie jak filtry Bayesa.


Losowe ciągi tekstu oraz tekst niewidoczny

Aby obecnie ominąć filtry zawartości spamerzy często umieszczają ciągi tekstu z legalnej korespondencji handlowej lub losowe ciągi tekstu na początku lub końcu wiadomości e-mail. Inną metodą stosowaną w celu uniknięcia filtrów jest umieszczenie niewidocznego tekstu w wiadomościach utworzonych w formacie HTML: tekst jest zbyt mały, aby go zobaczyć, lub kolor czcionki zlewa się z tłem.


Obie metody są dość skuteczne w obchodzeniu filtrów zawartości i filtrów opartych na analizie statystycznej. Analitycy zareagowali opracowując nowe rozwiązanie: wyszukiwarki, które skanowały wiadomości w poszukiwaniu opisanych wyżej tekstów, przeprowadzały szczegółową analizę HTML oraz wyszukaną analizę zawartości. Wiele rozwiązań antyspamowych było w stanie wykrywać te nowe metody spamerów analizując jedynie szczegółowo zawartość poszczególnych wiadomości e-mail.


Grafika

Rozsyłanie spamu w formacie graficznym znacznie utrudnia wykrycie go. Analitycy rozwijają metody wyłaniania i analizowania tekstu zawartego w plikach graficznych.


Parafrazowanie tekstu

Jeden tekst reklamowy może być napisany na nieskończenie wiele sposobów. Dzięki temu każda wiadomość wydaje się być legalnym e-mailem. W rezultacie, filtry antyspamowe muszą być skonfigurowane przy użyciu ogromnej liczby próbek, zanim wiadomości takie zostaną wykryte są jako spam.


Podsumowanie


Obecnie, spamerzy zazwyczaj stosują trzy ostatnie metody w różnych kombinacjach. Wiele rozwiązań antyspamowych nie potrafi wykrywać wszystkich trzech mechanizmów. Jak długo rozsyłanie spamu będzie przynosić zysk, tak długo skrzynki użytkowników posiadających oprogramowanie słabej jakości zapchane będą niechcianymi reklamami.


Kaspersky Lab Polska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA