REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótka historia spamu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kaspersky Lab Polska

REKLAMA

REKLAMA

Spam (nieoczekiwane, masowo rozsyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej materiały reklamowe) po raz pierwszy pojawił się w połowie lat 90-ych, kiedy to z poczty elektronicznej korzystała tak duża liczba użytkowników, że ta forma reklamy mogła stać się opłacalna. Spam urósł do rozmiaru problemu już w roku 1997 i w tym samym czasie pojawiła się pierwsza lista RBL (Real-Time Black List).

W ślad za pojawieniem się coraz lepszych filtrów ewoluowały techniki spamerskie. Jak tylko producenci zabezpieczeń komputerowych opracowali skuteczne filtry, spamerzy zmienili stosowane taktyki. Powstało błędne koło: spamerzy inwestują zyski w rozwój nowych technik pozwalających na ominięcie filtrów spamowych. Sytuacja wymyka się spod kontroli.

REKLAMA


Rozwój technik spamerskich


Bezpośrednie wysyłanie wiadomości

Początkowo spam wysyłany był bezpośrednio do użytkowników. Spamerzy właściwie nie potrzebowali ukrywać informacji o nadawcy. Wczesny spam był łatwy do zablokowania: wystarczyło dodać do czarnej listy określone adresy e-mail lub IP. W odpowiedzi na to spamerzy zaczęli wyłudzać adresy nadawców i fałszować inne informacje techniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Serwery Open Relay

REKLAMA

W połowie lat 90. dominowały serwery open relay - każdy serwer mógł wysłać wiadomość e-mail do każdego odbiorcy. Spam i inne kwestie bezpieczeństwa skłoniły administratorów do rekonfiguracji serwerów pocztowych na całym świecie. Jednakże, proces ten postępował stosunkowo wolno i nie wszyscy właściciele serwerów poczty oraz administratorzy chcieli współpracować.


Po pewnym czasie analitycy bezpieczeństwa zaczęli skanowanie w poszukiwaniu pozostałych otwartych serwerów pocztowych. Udostępniono listę NDS RBL, co umożliwiło administratorom świadomym problemów bezpieczeństwa zablokowanie poczty przychodzącej z umieszczonych na liście serwerów. Serwery open relay wciąż są stosowane do masowego rozsyłania poczty.


Modemy

Jak tylko wysyłanie spamu za pomocą serwerów open relay stało się mniej skuteczne, spamerzy zaczęli wykorzystywać połączenia telefoniczne. Wykorzystywali oni słabości w strukturze połączeń telefonicznych dostawców usług internetowych:

- Serwery pocztowe dostawców usług internetowych przesyłają z reguły pocztę przychodzącą od klientów.

-  Połączenia telefoniczne obsługiwane są przez dynamiczne adresy IP. Spamerzy mogą zatem użyć nowego adresu IP w każdej sesji masowego rozsyłania wiadomości.


W odpowiedzi na nadużycia spamerów dostawcy usług internetowych zaczęli ograniczać liczbę wiadomości, które użytkownik mógł wysłać w ciągu jednej sesji. W Internecie pojawiły się listy podejrzanych adresów połączeń telefonicznych i filtry blokujące pocztę wysyłaną z tych adresów.


Serwery proxy

W nowym stuleciu spamerzy zaczęli używać szybkich łączy internetowych oraz wykorzystywać luki w sprzęcie. Dzięki połączeniom kablowym i ADSL spamerzy mogli tanio i szybko masowo rozsyłać wiadomości e-mail.

REKLAMA


Poza tym, spamerzy szybko odkryli, że wiele modemów ADSL miało wbudowane serwery proxy http. Są to nieskomplikowane urządzenia służące do podzielenia kanału internetowego pomiędzy wielu użytkowników. Istotną cechą tych urządzeń było to, że każdy mógł uzyskać dostęp do tych serwerów z dowolnego miejsca, ponieważ nie posiadały one żadnego zabezpieczenia. Innymi słowy, jakaś złośliwa osoba mogła wykorzystać połączenia ADSL innych osób do dowolnych celów, także rozsyłania spamu.


Co więcej, wyglądało na to, że spam został rozesłany z adresów IP użytkowników zaatakowanych komputerów. Ponieważ miliony użytkowników na całym świecie posiadało te łącza, spamerzy zebrali ogromne plony, zanim producenci sprzętu komputerowego zaczęli stosować zabezpieczenia w sprzęcie.


Maszyny zombie lub sieci zainfekowanych komputerów (botnety)

W 2003 i 2004 roku spamerzy wysyłali większość wiadomości z komputerów należących do niczego niepodejrzewających użytkowników. Spamerzy używają złośliwych programów do instalowania trojanów na komputerach innych użytkowników, dzięki czemu mogą je zdalnie wykorzystywać do własnych celów.


Do przenikania komputerów ofiar stosowane są następujące metody:

- Konie trojańskie typu Trojan-Downloader i Trojan-Dropper umieszczane w pirackim oprogramowaniu rozpowszechnianym poprzez sieci wymiany plików P2P (KaZaA, eDonkey itp.).

- Wykorzystywanie luk w systemach MS Windows oraz popularnych aplikacjach, takich jak IE oraz Outlook.

- Robaki pocztowe.


Szacuje się, że trojany instalowane są na milionach komputerów na całym świecie. Współczesne trojany potrafią uaktualniać się, pobierać i wykonywać polecenia z określonych stron WWW lub kanałów IRC, rozsyłać spam, przeprowadzać ataki DDoS i znacznie więcej.


Ewolucja zawartości spamu


Analiza zawartości

Wiele filtrów spamu działa na zasadzie analizy zawartości wiadomości: tematu, treści i załączników. Obecnie spamerzy znacznie zwiększyli zasoby przeznaczone na opracowywanie zawartości wiadomości, które nie zostaną wykryte przez filtry.


Prosty tekst i HTML

Pierwsze wiadomości typu spam były jednolite: wszyscy odbiorcy otrzymywali wiadomości o identycznej treści. Ze względu na ilość takiego samego tekstu wiadomości te były śmiesznie łatwe do wyłowienia.


Personalizacja poczty

Spamerzy zaczęli następnie dodawać do wiadomości pozdrowienia w zależności od adresu odbiorcy. Ponieważ każda wiadomość zawierała teraz pozdrowienie kierowane do konkretnej osoby, filtry blokujące identyczne wiadomości nie wykrywały tego rodzaju spamu. Eksperci z dziedziny bezpieczeństwa opracowali filtry identyfikujące niezmienne wiersze tekstu, które zostały później dodane do reguł filtrowania. Dopracowano również niepełne dopasowywanie sygnatur, które wykrywało tekst z niewielkimi zmianami oraz oparte na analizie statystycznej technologie „inteligentnego” filtrowania takie jak filtry Bayesa.


Losowe ciągi tekstu oraz tekst niewidoczny

Aby obecnie ominąć filtry zawartości spamerzy często umieszczają ciągi tekstu z legalnej korespondencji handlowej lub losowe ciągi tekstu na początku lub końcu wiadomości e-mail. Inną metodą stosowaną w celu uniknięcia filtrów jest umieszczenie niewidocznego tekstu w wiadomościach utworzonych w formacie HTML: tekst jest zbyt mały, aby go zobaczyć, lub kolor czcionki zlewa się z tłem.


Obie metody są dość skuteczne w obchodzeniu filtrów zawartości i filtrów opartych na analizie statystycznej. Analitycy zareagowali opracowując nowe rozwiązanie: wyszukiwarki, które skanowały wiadomości w poszukiwaniu opisanych wyżej tekstów, przeprowadzały szczegółową analizę HTML oraz wyszukaną analizę zawartości. Wiele rozwiązań antyspamowych było w stanie wykrywać te nowe metody spamerów analizując jedynie szczegółowo zawartość poszczególnych wiadomości e-mail.


Grafika

Rozsyłanie spamu w formacie graficznym znacznie utrudnia wykrycie go. Analitycy rozwijają metody wyłaniania i analizowania tekstu zawartego w plikach graficznych.


Parafrazowanie tekstu

Jeden tekst reklamowy może być napisany na nieskończenie wiele sposobów. Dzięki temu każda wiadomość wydaje się być legalnym e-mailem. W rezultacie, filtry antyspamowe muszą być skonfigurowane przy użyciu ogromnej liczby próbek, zanim wiadomości takie zostaną wykryte są jako spam.


Podsumowanie


Obecnie, spamerzy zazwyczaj stosują trzy ostatnie metody w różnych kombinacjach. Wiele rozwiązań antyspamowych nie potrafi wykrywać wszystkich trzech mechanizmów. Jak długo rozsyłanie spamu będzie przynosić zysk, tak długo skrzynki użytkowników posiadających oprogramowanie słabej jakości zapchane będą niechcianymi reklamami.


Kaspersky Lab Polska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA