Spam - czym właściwie jest
REKLAMA
REKLAMA
Spam jest anonimową, nieoczekiwaną, masowo rozsyłaną pocztą.
REKLAMA
Na podstawie tej definicji spamu zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie powstała ustawa mająca zapobiegać spamowi. Przyjrzyjmy się dokładnie częściom składowym tej definicji:
- Anonimowy: w celu ukrycia rzeczywistego nadawcy prawdziwy spam rozsyłany jest z wyłudzonych lub przechwyconych adresów nadawcy.
REKLAMA
- Masowo rozsyłany: prawdziwy spam wysyłany jest w ogromnych ilościach. Spamerzy zarabiają pieniądze na niewielkim odsetku odbiorców, którzy odpowiedzieli na wiadomość. Aby praktyka ta była opłacalna, należy początkowo wysłać wiadomości w dużych ilościach.
- Nieoczekiwany: listy mailingowe, newslettery i inne materiały reklamowe, które użytkownicy otrzymują na własne życzenie, mogą przypominać spam, są jednak legalną pocztą. Innymi słowy, ta sama wiadomość może być zaklasyfikowana jako spam lub legalna poczta w zależności od tego, czy użytkownik wyraził zgodę na jej otrzymywanie.
Należy podkreślić, że słowa 'reklama' czy 'komercyjny' nie są stosowane do zdefiniowania spamu.
Wiele wiadomości będących spamem nie jest ani reklamą, ani żadnym rodzajem oferty handlowej.
Poza oferowaniem towarów i usług, wiadomości spamowe należą do jednej z następujących kategorii:
- wiadomości o charakterze politycznym,
- apele pochodzące rzekomo od instytucji charytatywnych,
- oszustwa finansowe (scam),
- łańcuszki (chain letters),
- fałszywy spam wykorzystywany do rozprzestrzeniania złośliwych programów.
Nieoczekiwana, ale legalna poczta
Legalna oferta handlowa, apel charytatywny, zaproszenie zaadresowane osobiście do rzeczywistego odbiorcy lub newsletter - wszystkie te wiadomości można zaklasyfikować do kategorii nieoczekiwana poczta, nie są one jednak spamem.
Legalne są również powiadomienia o wystąpieniu błędu podczas wysyłania wiadomości, mylnie skierowane wiadomości, wiadomości pochodzące od administratora systemu lub od dawnych znajomych, którzy nie korespondowali wcześniej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nieoczekiwane - z pewnością. Niechciane - niekoniecznie.
Jak postępować ze spamem
REKLAMA
Ponieważ odbiorca może w rzeczywistości być zainteresowany nieoczekiwanymi wiadomościami, rozwiązanie antyspamowe wysokiej jakości powinno potrafić rozróżnić prawdziwy spam (nieoczekiwaną, masowo rozsyłaną pocztę) od nieoczekiwanej korespondencji. Ten rodzaj poczty powinien być oznaczony jako 'potencjalny spam', tak aby odbiorca wiadomości mógł sam zdecydować jak z nią postąpić.
Firmy powinny określić własną politykę odnośnie spamu. Administratorzy systemu powinni ocenić potrzeby poszczególnych działów i na tej podstawie różne grupy użytkowników powinny uzyskiwać dostęp do różnych skrzynek nieoczekiwanej poczty. Na przykład, osoba zajmująca się wyjazdami służbowymi może chcieć czytać materiały reklamowe z biur podróży, natomiast dział zasobów ludzkich może zapoznawać się z wszystkimi zaproszeniami na seminaria i szkolenia.
Kaspersky Lab Polska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.