REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?
Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Wyzwania międzynarodowej ekspansji w branży retail

Przed każdą firmą, która planuje ekspansję zagraniczną, stoi szereg wyzwań. Część z nich dotyczy typowych z punktu widzenia przedsiębiorstwa czynników – od przygotowania odpowiedniej strategii biznesowej, przez analizę międzynarodowych rynków, aż po rozpoznanie ryzyk związanych z rozpoczęciem działalności za granicą. Do kategorii tej można zaliczyć również uwarunkowania prawne, które nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki. Są to m.in. przepisy regulujące zasady prowadzenia działalności gospodarczej, zasady rozliczania podatków czy formalności celne.

Zakres prawnych barier zależy przede wszystkim od branży, w której działa firma. Jak podkreśla Michał Miśniakiewicz, CTO INEOGroup, w przypadku handlu detalicznego sytuacja ta jest wyjątkowo dynamiczna.

Zmiany w przepisach dotyczących handlu detalicznego są w branży bardzo częste. Z jednej strony mogą one obejmować lokalne regulacje, wprowadzone przez konkretny kraj, z drugiej zaś – wdrożenie rozporządzeń unijnych, które swoim zasięgiem obejmują wszystkie kraje członkowskie. Dla sprzedawców ważne jest, by zawsze mieć rękę na pulsie i być gotowym na nową rzeczywistość legislacyjną. Dlatego też stale monitorujemy kwestie prawne dotyczące procesów fiskalnych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Niezbędne modyfikacje wdrażamy w naszym rozwiązaniu iXpos jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, dzięki czemu przedsiębiorcy z branży retail działający na rynkach europejskich nie muszą się martwić o dostosowanie systemu do lokalnych zmian prawnych. Przykładem są choćby zmiany w zakresie stawki VAT, które wprowadziła Słowacja. Sytuacja ta wiązała się z koniecznością modernizacji urządzeń fiskalnych i aktualizacji oprogramowania POS. Innym przykładem jest Rumunia, gdzie wprowadzono wymóg rejestrowania i prezentowania na wydrukach faktur VAT informacji o województwie w adresie nabywcy – dodaje Michał Miśniakiewicz.

REKLAMA

Spełnienie wymogów prawnych to także problem techniczny

W przypadku handlu detalicznego wejście na rynki międzynarodowe rodzi wiele wyzwań technicznych. Jak wyjaśnia Jarosław Mazur, Architekt i Team Leader w INEOGroup, dotyczą one przede wszystkim możliwości integracji systemu z lokalnymi przepisami fiskalnymi i prawnymi.

Podstawowe pytanie brzmi, w jakim stopniu aplikacja sprzedażowa jest przystosowana do łatwej implementacji regulacji prawnych na nowych rynkach lokalnych. Prowadzenie biznesu za granicą wymaga m.in. obsługi przez system różnych systemów fiskalnych, różnych stawek VAT, specyficznych formatów faktur czy zestawu raportów wymaganych przez instytucje skarbowe. W dużych, wielooddziałowych firmach systemy ERP i CRM są najczęściej zarządzane centralnie, co oznacza, że integracja odbywa się na pierwszym rynku, natomiast w przypadku pozostałych jest to już kwestia odpowiedniej parametryzacji, konfiguracji walut czy wdrożenia lokalnych modułów raportowania - tłumaczy Jarosław Mazur, INEOGroup.

Ekspert podkreśla także, że specyfika systemów sprzedażowych POS związana jest mocno z lokalnymi rynkami, co przekłada się na konieczność opracowania odpowiedniej wersji aplikacji.

Rynki regionalne mają swoje specyficzne systemy fiskalne, wymogi formalne związane z cenami, promocjami, możliwymi formami płatności, reklamacjami, lokalnymi dostawcami płatności kartami, kurierami i specyfiką branży e-commerce. Te wszystkie miejsca wymagają indywidualnego podejścia, zrozumienia, opracowania integracji i dostosowania do zasad obowiązujących w danym kraju. Tu nie wystarczy zwykła parametryzacja, tutaj konieczne jest stworzenie aplikacji, która od początku wspiera lokalizację i wielokulturowość, która reguły księgowe i fiskalne ma w odpowiedni sposób przygotowane do adaptacji na kolejne rynki – dodaje Jarosław Mazur.

Patrycja Biergiel, Senior Product Designer odpowiedzialna za UI/UX systemu iXpos wskazuje, że wyzwaniem jest także dostosowanie systemów do nowej wersji językowej.
Krótkie komunikaty w języku polskim czy angielskim często mają zdecydowanie dłuższe odpowiedniki w innych językach, co powoduje konieczność wprowadzenia zmian wizualnych w systemie. Choć nie jest to kwestia, o której w pierwszej kolejności myślą przedsiębiorcy planujący ekspansję zagraniczną, to znacząco wpływa ona na doświadczenia użytkowników, lokalnych sprzedawców, a przez to również na rozwój biznesu – dodaje Patrycja Biergiel.

System kasowy powinien być otwarty na lokalnych konsumentów

Poza spełnieniem lokalnych wymogów legislacyjnych, w międzynarodowym sukcesie firmy z branży retail pomaga również zapoznanie się ze specyfiką zachowań konsumentów na konkretnych rynkach. Również i w tym przypadku konieczne jest zadbanie o kwestie techniczne w systemach informatycznych przedsiębiorstwa.

Obecność na zagranicznych rynkach wymaga od sprzedawców nie tylko dostosowania systemu do specyfiki prawnej i fiskalnej różnych krajów, lecz także umiejętności rozpoznania i spełnienia potrzeb różnych typów konsumentów. Sprawdzony marketing produktów czy dobrze działająca strategia budowania lojalności klientów może okazać się na innym rynku zupełnie nietrafiona. Biznes retail musi być elastyczny, a system sprzedażowy powinien go w tym wspierać. Dlatego zaprojektowaliśmy iXpos w taki sposób, by pozwalał na wielopoziomowe zarządzanie cenami i budowanie zaawansowanych schematów promocyjnych i lojalizacyjnych. Ten zaawansowany wieloplatformowy mechanizm pozwala siecią handlowym budować silne relacje ze swoimi klientami Dzięki temu firmy z branży retail mogą dostosować swoją politykę cenową i promocyjną zarówno do wymogów prawnych, jak i oczekiwań lokalnych konsumentów – podsumowuje Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes INEOGroup.

Ekspansja zagraniczna może być naturalnym etapem rozwoju firmy z branży retail. Jednak ze względu na sporą ilość wyzwań nie wszyscy przedsiębiorcy się na nią decydują. Dobrze dobrane oprogramowanie, rozumiejące lokalne uwarunkowania pozwala zlikwidować wiele niejasności i wskazać sposób działania. Pokonanie barier prawno-formalnych, kulturowych i technologicznych nie musi być trudne, zwłaszcza z pomocą ekspertów z międzynarodowym doświadczeniem. Gra jest warta świeczki, co pokazują liczne przykłady firm odnoszących sukcesy na zagranicznych rynkach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA