REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?
Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Wyzwania międzynarodowej ekspansji w branży retail

Przed każdą firmą, która planuje ekspansję zagraniczną, stoi szereg wyzwań. Część z nich dotyczy typowych z punktu widzenia przedsiębiorstwa czynników – od przygotowania odpowiedniej strategii biznesowej, przez analizę międzynarodowych rynków, aż po rozpoznanie ryzyk związanych z rozpoczęciem działalności za granicą. Do kategorii tej można zaliczyć również uwarunkowania prawne, które nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki. Są to m.in. przepisy regulujące zasady prowadzenia działalności gospodarczej, zasady rozliczania podatków czy formalności celne.

Zakres prawnych barier zależy przede wszystkim od branży, w której działa firma. Jak podkreśla Michał Miśniakiewicz, CTO INEOGroup, w przypadku handlu detalicznego sytuacja ta jest wyjątkowo dynamiczna.

Zmiany w przepisach dotyczących handlu detalicznego są w branży bardzo częste. Z jednej strony mogą one obejmować lokalne regulacje, wprowadzone przez konkretny kraj, z drugiej zaś – wdrożenie rozporządzeń unijnych, które swoim zasięgiem obejmują wszystkie kraje członkowskie. Dla sprzedawców ważne jest, by zawsze mieć rękę na pulsie i być gotowym na nową rzeczywistość legislacyjną. Dlatego też stale monitorujemy kwestie prawne dotyczące procesów fiskalnych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Niezbędne modyfikacje wdrażamy w naszym rozwiązaniu iXpos jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, dzięki czemu przedsiębiorcy z branży retail działający na rynkach europejskich nie muszą się martwić o dostosowanie systemu do lokalnych zmian prawnych. Przykładem są choćby zmiany w zakresie stawki VAT, które wprowadziła Słowacja. Sytuacja ta wiązała się z koniecznością modernizacji urządzeń fiskalnych i aktualizacji oprogramowania POS. Innym przykładem jest Rumunia, gdzie wprowadzono wymóg rejestrowania i prezentowania na wydrukach faktur VAT informacji o województwie w adresie nabywcy – dodaje Michał Miśniakiewicz.

REKLAMA

REKLAMA

Spełnienie wymogów prawnych to także problem techniczny

W przypadku handlu detalicznego wejście na rynki międzynarodowe rodzi wiele wyzwań technicznych. Jak wyjaśnia Jarosław Mazur, Architekt i Team Leader w INEOGroup, dotyczą one przede wszystkim możliwości integracji systemu z lokalnymi przepisami fiskalnymi i prawnymi.

Podstawowe pytanie brzmi, w jakim stopniu aplikacja sprzedażowa jest przystosowana do łatwej implementacji regulacji prawnych na nowych rynkach lokalnych. Prowadzenie biznesu za granicą wymaga m.in. obsługi przez system różnych systemów fiskalnych, różnych stawek VAT, specyficznych formatów faktur czy zestawu raportów wymaganych przez instytucje skarbowe. W dużych, wielooddziałowych firmach systemy ERP i CRM są najczęściej zarządzane centralnie, co oznacza, że integracja odbywa się na pierwszym rynku, natomiast w przypadku pozostałych jest to już kwestia odpowiedniej parametryzacji, konfiguracji walut czy wdrożenia lokalnych modułów raportowania - tłumaczy Jarosław Mazur, INEOGroup.

Ekspert podkreśla także, że specyfika systemów sprzedażowych POS związana jest mocno z lokalnymi rynkami, co przekłada się na konieczność opracowania odpowiedniej wersji aplikacji.

Rynki regionalne mają swoje specyficzne systemy fiskalne, wymogi formalne związane z cenami, promocjami, możliwymi formami płatności, reklamacjami, lokalnymi dostawcami płatności kartami, kurierami i specyfiką branży e-commerce. Te wszystkie miejsca wymagają indywidualnego podejścia, zrozumienia, opracowania integracji i dostosowania do zasad obowiązujących w danym kraju. Tu nie wystarczy zwykła parametryzacja, tutaj konieczne jest stworzenie aplikacji, która od początku wspiera lokalizację i wielokulturowość, która reguły księgowe i fiskalne ma w odpowiedni sposób przygotowane do adaptacji na kolejne rynki – dodaje Jarosław Mazur.

Patrycja Biergiel, Senior Product Designer odpowiedzialna za UI/UX systemu iXpos wskazuje, że wyzwaniem jest także dostosowanie systemów do nowej wersji językowej.
Krótkie komunikaty w języku polskim czy angielskim często mają zdecydowanie dłuższe odpowiedniki w innych językach, co powoduje konieczność wprowadzenia zmian wizualnych w systemie. Choć nie jest to kwestia, o której w pierwszej kolejności myślą przedsiębiorcy planujący ekspansję zagraniczną, to znacząco wpływa ona na doświadczenia użytkowników, lokalnych sprzedawców, a przez to również na rozwój biznesu – dodaje Patrycja Biergiel.

System kasowy powinien być otwarty na lokalnych konsumentów

Poza spełnieniem lokalnych wymogów legislacyjnych, w międzynarodowym sukcesie firmy z branży retail pomaga również zapoznanie się ze specyfiką zachowań konsumentów na konkretnych rynkach. Również i w tym przypadku konieczne jest zadbanie o kwestie techniczne w systemach informatycznych przedsiębiorstwa.

Obecność na zagranicznych rynkach wymaga od sprzedawców nie tylko dostosowania systemu do specyfiki prawnej i fiskalnej różnych krajów, lecz także umiejętności rozpoznania i spełnienia potrzeb różnych typów konsumentów. Sprawdzony marketing produktów czy dobrze działająca strategia budowania lojalności klientów może okazać się na innym rynku zupełnie nietrafiona. Biznes retail musi być elastyczny, a system sprzedażowy powinien go w tym wspierać. Dlatego zaprojektowaliśmy iXpos w taki sposób, by pozwalał na wielopoziomowe zarządzanie cenami i budowanie zaawansowanych schematów promocyjnych i lojalizacyjnych. Ten zaawansowany wieloplatformowy mechanizm pozwala siecią handlowym budować silne relacje ze swoimi klientami Dzięki temu firmy z branży retail mogą dostosować swoją politykę cenową i promocyjną zarówno do wymogów prawnych, jak i oczekiwań lokalnych konsumentów – podsumowuje Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes INEOGroup.

Ekspansja zagraniczna może być naturalnym etapem rozwoju firmy z branży retail. Jednak ze względu na sporą ilość wyzwań nie wszyscy przedsiębiorcy się na nią decydują. Dobrze dobrane oprogramowanie, rozumiejące lokalne uwarunkowania pozwala zlikwidować wiele niejasności i wskazać sposób działania. Pokonanie barier prawno-formalnych, kulturowych i technologicznych nie musi być trudne, zwłaszcza z pomocą ekspertów z międzynarodowym doświadczeniem. Gra jest warta świeczki, co pokazują liczne przykłady firm odnoszących sukcesy na zagranicznych rynkach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA