REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców - co uważają przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 70 proc. polskich przedsiębiorców chce, aby powołano instytucję Rzecznika Praw Przedsiębiorców – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research.   A w ponad 40 proc. badanych firm doświadczono problemów, które chętnie zostałyby zgłoszone do takiego rzecznika.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców


Rzecznik miałby reprezentować interesy przedsiębiorców, którzy są stroną w konflikcie na polu państwo-firma.  

REKLAMA

REKLAMA

- Jak na razie politycy tylko prześcigają się tylko w deklaracjach na temat powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców i chyba niewiele z tego wynika. Natomiast badania wyraźnie pokazują, że jest zapotrzebowanie na stworzenie takiej instytucji i przedsiębiorcy jej potrzebują - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Instytutu Keralla Research.

Co zatem sądzi o koncepcji powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców, small biznes? Ankieterzy Instytutu Keralla Research zapytali przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm czy doświadczają problemów, które ich zdaniem powinny trafić do takiego rzecznika?  Czy widzą sens w powoływaniu Rzecznika chroniącego ich prawa? Kto - ich zdaniem -  powinien za działanie takiej instytucji płacić? Rząd, przedsiębiorcy, a może sami urzędnicy?  


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Z analiz Keralla Research wynika, że stworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców spotkałby się z pozytywną reakcją niemal 70 procent badanych mikro, małych i średnich firm. W tej grupie 39,5 proc. zdecydowanie widzi potrzebę powołania instytucji, która działałaby w obronie praw przedsiębiorcy. Kolejne 27,7 proc. ankietowanych uważa, że „raczej tak” - Rzecznik Praw Przedsiębiorców jest w Polsce potrzebny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pozostali ankietowani właściciele firm nie dostrzegają potrzeby uruchamiania instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Ogółem 28,6 proc. ankietowanych firm raczej negatywnie (15,3 proc.) lub zdecydowanie negatywnie oceniło koncept powołania rzecznika (13,3 proc.).

- Warto dodać, że przeciwnicy powołania instytucji rzecznika licznie argumentowali, że nie ma sensu tworzenie takiej instytucji, ponieważ ...nic ona nie zmieni. Podkreślano wielokrotnie, że sytuacje konfliktowe pomiędzy urzędnikami, a firmami są często tak skomplikowane, a urzędnicy na tyle samowolni w podejmowaniu decyzji, że powoływanie urzędu rzecznika zwyczajnie nic nie wniesie. Zdaniem badanych, byłby to kolejny wydatek, a urząd fikcyjny, który w praktyce niewiele byłby w stanie zdziałać - dodaje Izabella Młynarczyk z Keralla Research.


Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

Nieco ponad 4 proc. badanych nie miało zdania w tej kwestii i nie wie czy rzecznik to potrzebna czy zbędna instytucja.

Oprócz oceny samej koncepcji powołania rzecznika, Instytut Keralla Research zapytał przedsiębiorców czy ich firma kiedykolwiek doświadczyła problemów, które chętnie zgłoszono by do rzecznika. Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców (55 proc.) wskazało, że takich problemów dotąd nie mieli. Pozostali potwierdzili, że faktycznie mieli problem nadający się do rozpatrzenia przez rzecznika (ogółem 40 proc.). W tej grupie 33,3 proc. badanych miała raz lub dwa takie przypadki, a 6,7 proc. oceniła, że wielokrotnie miała sytuacje, z którymi zgłosiłaby się do rzecznika praw przedsiębiorcy. 1 proc. obecnie boryka się z taką sytuacją.

 

 
Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych


Zakładając teoretycznie, że rzecznik praw przedsiębiorców zostałby powołany - to z jakich pieniędzy - w ocenie przedsiębiorców - powinien być finansowany?

Według 47,2 proc. budżet państwa (generalnie) powinien pokrywać utrzymanie Rzecznika Praw Przedsiębiorców. A 25,7 proc. przedsiębiorców wskazuje konkretniej: pieniądze, które firmy uiszczają na fundusz pracy, powinny być między innymi wykorzystane  na utrzymanie rzecznika chroniącego ich prawa. Wśród nielicznej grupy 2 proc. przedsiębiorców zgłaszających „inne pomysły” finansowania proponowano: samofinansowanie rzecznika (z pieniędzy, które udało się skutecznie wybronić w konflikcie z urzędnikami),  finansowanie z dodatkowych składek nałożonych na firmy lub z kar nakładanych i płaconych przez urzędników.

 
Zobacz: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

 
Instytut Keralla Research to agencja badawcza specjalizująca się w analizach dla biznesu. Prowadzi badania w firmach i instytucjach.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Keralla Research

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA