REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców - co uważają przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 70 proc. polskich przedsiębiorców chce, aby powołano instytucję Rzecznika Praw Przedsiębiorców – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research.   A w ponad 40 proc. badanych firm doświadczono problemów, które chętnie zostałyby zgłoszone do takiego rzecznika.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców


Rzecznik miałby reprezentować interesy przedsiębiorców, którzy są stroną w konflikcie na polu państwo-firma.  

REKLAMA

- Jak na razie politycy tylko prześcigają się tylko w deklaracjach na temat powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców i chyba niewiele z tego wynika. Natomiast badania wyraźnie pokazują, że jest zapotrzebowanie na stworzenie takiej instytucji i przedsiębiorcy jej potrzebują - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Instytutu Keralla Research.

Co zatem sądzi o koncepcji powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców, small biznes? Ankieterzy Instytutu Keralla Research zapytali przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm czy doświadczają problemów, które ich zdaniem powinny trafić do takiego rzecznika?  Czy widzą sens w powoływaniu Rzecznika chroniącego ich prawa? Kto - ich zdaniem -  powinien za działanie takiej instytucji płacić? Rząd, przedsiębiorcy, a może sami urzędnicy?  


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Z analiz Keralla Research wynika, że stworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców spotkałby się z pozytywną reakcją niemal 70 procent badanych mikro, małych i średnich firm. W tej grupie 39,5 proc. zdecydowanie widzi potrzebę powołania instytucji, która działałaby w obronie praw przedsiębiorcy. Kolejne 27,7 proc. ankietowanych uważa, że „raczej tak” - Rzecznik Praw Przedsiębiorców jest w Polsce potrzebny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

REKLAMA

Pozostali ankietowani właściciele firm nie dostrzegają potrzeby uruchamiania instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Ogółem 28,6 proc. ankietowanych firm raczej negatywnie (15,3 proc.) lub zdecydowanie negatywnie oceniło koncept powołania rzecznika (13,3 proc.).

- Warto dodać, że przeciwnicy powołania instytucji rzecznika licznie argumentowali, że nie ma sensu tworzenie takiej instytucji, ponieważ ...nic ona nie zmieni. Podkreślano wielokrotnie, że sytuacje konfliktowe pomiędzy urzędnikami, a firmami są często tak skomplikowane, a urzędnicy na tyle samowolni w podejmowaniu decyzji, że powoływanie urzędu rzecznika zwyczajnie nic nie wniesie. Zdaniem badanych, byłby to kolejny wydatek, a urząd fikcyjny, który w praktyce niewiele byłby w stanie zdziałać - dodaje Izabella Młynarczyk z Keralla Research.


Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

Nieco ponad 4 proc. badanych nie miało zdania w tej kwestii i nie wie czy rzecznik to potrzebna czy zbędna instytucja.

Oprócz oceny samej koncepcji powołania rzecznika, Instytut Keralla Research zapytał przedsiębiorców czy ich firma kiedykolwiek doświadczyła problemów, które chętnie zgłoszono by do rzecznika. Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców (55 proc.) wskazało, że takich problemów dotąd nie mieli. Pozostali potwierdzili, że faktycznie mieli problem nadający się do rozpatrzenia przez rzecznika (ogółem 40 proc.). W tej grupie 33,3 proc. badanych miała raz lub dwa takie przypadki, a 6,7 proc. oceniła, że wielokrotnie miała sytuacje, z którymi zgłosiłaby się do rzecznika praw przedsiębiorcy. 1 proc. obecnie boryka się z taką sytuacją.

 

 
Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych


Zakładając teoretycznie, że rzecznik praw przedsiębiorców zostałby powołany - to z jakich pieniędzy - w ocenie przedsiębiorców - powinien być finansowany?

Według 47,2 proc. budżet państwa (generalnie) powinien pokrywać utrzymanie Rzecznika Praw Przedsiębiorców. A 25,7 proc. przedsiębiorców wskazuje konkretniej: pieniądze, które firmy uiszczają na fundusz pracy, powinny być między innymi wykorzystane  na utrzymanie rzecznika chroniącego ich prawa. Wśród nielicznej grupy 2 proc. przedsiębiorców zgłaszających „inne pomysły” finansowania proponowano: samofinansowanie rzecznika (z pieniędzy, które udało się skutecznie wybronić w konflikcie z urzędnikami),  finansowanie z dodatkowych składek nałożonych na firmy lub z kar nakładanych i płaconych przez urzędników.

 
Zobacz: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

 
Instytut Keralla Research to agencja badawcza specjalizująca się w analizach dla biznesu. Prowadzi badania w firmach i instytucjach.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Keralla Research

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA