REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców - co uważają przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 70 proc. polskich przedsiębiorców chce, aby powołano instytucję Rzecznika Praw Przedsiębiorców – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research.   A w ponad 40 proc. badanych firm doświadczono problemów, które chętnie zostałyby zgłoszone do takiego rzecznika.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców


Rzecznik miałby reprezentować interesy przedsiębiorców, którzy są stroną w konflikcie na polu państwo-firma.  

REKLAMA

- Jak na razie politycy tylko prześcigają się tylko w deklaracjach na temat powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców i chyba niewiele z tego wynika. Natomiast badania wyraźnie pokazują, że jest zapotrzebowanie na stworzenie takiej instytucji i przedsiębiorcy jej potrzebują - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Instytutu Keralla Research.

Co zatem sądzi o koncepcji powołania Rzecznika Praw Przedsiębiorców, small biznes? Ankieterzy Instytutu Keralla Research zapytali przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm czy doświadczają problemów, które ich zdaniem powinny trafić do takiego rzecznika?  Czy widzą sens w powoływaniu Rzecznika chroniącego ich prawa? Kto - ich zdaniem -  powinien za działanie takiej instytucji płacić? Rząd, przedsiębiorcy, a może sami urzędnicy?  


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Z analiz Keralla Research wynika, że stworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców spotkałby się z pozytywną reakcją niemal 70 procent badanych mikro, małych i średnich firm. W tej grupie 39,5 proc. zdecydowanie widzi potrzebę powołania instytucji, która działałaby w obronie praw przedsiębiorcy. Kolejne 27,7 proc. ankietowanych uważa, że „raczej tak” - Rzecznik Praw Przedsiębiorców jest w Polsce potrzebny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

REKLAMA

Pozostali ankietowani właściciele firm nie dostrzegają potrzeby uruchamiania instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Ogółem 28,6 proc. ankietowanych firm raczej negatywnie (15,3 proc.) lub zdecydowanie negatywnie oceniło koncept powołania rzecznika (13,3 proc.).

- Warto dodać, że przeciwnicy powołania instytucji rzecznika licznie argumentowali, że nie ma sensu tworzenie takiej instytucji, ponieważ ...nic ona nie zmieni. Podkreślano wielokrotnie, że sytuacje konfliktowe pomiędzy urzędnikami, a firmami są często tak skomplikowane, a urzędnicy na tyle samowolni w podejmowaniu decyzji, że powoływanie urzędu rzecznika zwyczajnie nic nie wniesie. Zdaniem badanych, byłby to kolejny wydatek, a urząd fikcyjny, który w praktyce niewiele byłby w stanie zdziałać - dodaje Izabella Młynarczyk z Keralla Research.


Zobacz: Pełnomocnik przedsiębiorcy załatwi sprawę online

Nieco ponad 4 proc. badanych nie miało zdania w tej kwestii i nie wie czy rzecznik to potrzebna czy zbędna instytucja.

Oprócz oceny samej koncepcji powołania rzecznika, Instytut Keralla Research zapytał przedsiębiorców czy ich firma kiedykolwiek doświadczyła problemów, które chętnie zgłoszono by do rzecznika. Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców (55 proc.) wskazało, że takich problemów dotąd nie mieli. Pozostali potwierdzili, że faktycznie mieli problem nadający się do rozpatrzenia przez rzecznika (ogółem 40 proc.). W tej grupie 33,3 proc. badanych miała raz lub dwa takie przypadki, a 6,7 proc. oceniła, że wielokrotnie miała sytuacje, z którymi zgłosiłaby się do rzecznika praw przedsiębiorcy. 1 proc. obecnie boryka się z taką sytuacją.

 

 
Zobacz: Akceptacja faktur elektronicznych


Zakładając teoretycznie, że rzecznik praw przedsiębiorców zostałby powołany - to z jakich pieniędzy - w ocenie przedsiębiorców - powinien być finansowany?

Według 47,2 proc. budżet państwa (generalnie) powinien pokrywać utrzymanie Rzecznika Praw Przedsiębiorców. A 25,7 proc. przedsiębiorców wskazuje konkretniej: pieniądze, które firmy uiszczają na fundusz pracy, powinny być między innymi wykorzystane  na utrzymanie rzecznika chroniącego ich prawa. Wśród nielicznej grupy 2 proc. przedsiębiorców zgłaszających „inne pomysły” finansowania proponowano: samofinansowanie rzecznika (z pieniędzy, które udało się skutecznie wybronić w konflikcie z urzędnikami),  finansowanie z dodatkowych składek nałożonych na firmy lub z kar nakładanych i płaconych przez urzędników.

 
Zobacz: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

 
Instytut Keralla Research to agencja badawcza specjalizująca się w analizach dla biznesu. Prowadzi badania w firmach i instytucjach.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Keralla Research

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA