W 2009 r. przybyło im łącznie ponad 300 lokali własnych i franczyzowych, których uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł. W tym roku liczba i wartość inwestycji mogą być jeszcze wyższe.
Polacy tradycyjnie najchętniej inwestują w pizzerie i fast foody. W pozostałych segmentach rynku nie było już jednak tak dobrze - mowa tu zwłaszcza o kawiarniach i restauracjach casual dining. Na zainteresowanie franczyzobiorców wpływa przede wszystkim atrakcyjność pomysłu dla potencjalnych klientów. Ważne przy tym jest, by inwestycja nie była zbyt droga. Większość konceptów można wdrożyć już za 100-150 tys. zł. Ale są również takie, na które trzeba przeznaczyć 300-500 tys. zł, a nawet więcej.
reklama
reklama
Serwują przede wszystkim pizzę oraz makarony, najczęściej z ich oferty można skorzystać zarówno w lokalu, jak i w dostawie. Jest to najbardziej jednorodna kategoria, w której możemy mówić o względnie podobnych wymogach lokalowych (100-200 mkw) oraz finansowych (100-200 tys. zł), a także podobnej ofercie i grupie klientów, do której może być kierowana. Dynamiczny rozwój sieci pizzerii związany jest m.in. z tym, że ich oferta jest przystępna cenowo dla klientów, dlatego wiele sieci rozwija się już w miejscowościach liczących 20-30 tys. mieszkańców.
Poniżej przykładowa lista sieci pizzerii posiadających ofertę franczyzową*:
1. Da Grasso Pizzerie - ok. 180 lokali franczyzowych
2. Telepizza - ok. 120 lokali, w tym ok. 60 franczyzowych
3. Gruby Benek - ok. 80 lokali franczyzowych
4. Dominium Pizza - ok. 60 lokali własnych w Polsce i za granicą, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy
5. Pizzeria Biesiadowo - 32 lokale, w tym 31 franczyzowych
6. Pizzeria K-2 - 22 lokale własne i franczyzowe
7. Pizza Pai - 13 lokali
8. Presto Pizzeria - Trattoria - 9 lokali franczyzowych
9. Solo Pizza - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe
10. Pizzeria Lucia - 7 lokali, w tym 2 franczyzowe
11. Chilli Pizza - 6 lokali
12. La Primera - 6 lokali, w tym 3 franczyzowe
13. La Torre Pizzeria - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe
O popularności tego typu konceptu na rynku świadczy długa lista pizzerii o lokalnie ugruntowanej pozycji, które również deklarują chęć dalszego rozwoju poporzez franczyzę. Do tej grupy należy zaliczyć: Pizzeria Tivoli (Poznań), La Piazza Pizzeria (Tychy), Pizzeria Ricco (Bełchatów), Coolt Pizza (Leszno), Pappas Pizza (Pilzno), Daily Pizza (Warszawa), Pizzeria Ravioli (Olsztyn), Pizzeria Milenium (Tczew).
Z zapowiedzi sieci pizzerii wynika, że nie zamierzają one przystopować rozwoju także w tym roku. Biesiadowo chce otworzyć ok. 30 lokali franczyzowych, podobnie Gruby Benek. Telepizza planuje uruchomić przynajmniej 10 jednostek, w dziesiątkę celuje także Pizzeria K-2. Mniejsze sieci również nie będą próżnować - 4 restauracje chce otworzyć Presto Pizzeria-Trattoria, a kolejne dwie notowana na New Connect Maxi Pizza. La Primera zachęca tym, że pierwszych 10 franczyzobiorców zostanie zwolnionych z miesięcznych opłat franczyzowych przez pół roku. Na razie skusiło się trzech.
Najczęstsza oferta takich lokali to kanapka na ciepło, frytki i napój gazowany, wszystko to w przystępnej cenie i serwowane natychmiast po złożeniu zamówienia. Od lat niepodzielnie w tej kategorii rządzi McDonald's, ale coraz bardziej ekspansywne są także mniejsze, polskie sieci. Na otwarcie restauracji McDonald's trzeba sobie zarezerwować grubo ponad 1 mln zł oraz rok czasu na szkolenie, uruchomienie dość zbliżonego ofertą punktu. Mr Hamburger może kosztować już ok. 60 tys. zł.
Marki gastronomiczne w tej kategorii:
1. McDonald's - ponad 230 restauracji, w tym ok. 100 franczyzowych
2. Kurcze Pieczone - 75 punktów, w tym 45 franczyzowych
3. Wars - ok. 70 wagonów restauracyjnych i barowych, wszystkie franczyzowe
4. New York Hot Dog - 41 punktów, w tym 35 franczyzowych
5. Subway - 31 punktów franczyzowych
6. Szybki Kęs - 25 lokali
7. Mr Hamburger - 24 lokale, w tym 15 franczyzowych
8. Bistro Flunch - 14 lokali
9. Ekspres Zapiekanka - 6 lokali
10. Pizza Pai/Bistro Flunch - 4 lokale
Zupełną nowością wśród ofert franczyzowych jest koncept Pierwszy Multifood STP - pierwsza sieć lokali sprzedających posiłki na wagę, która uruchomiła program franczyzowy. Klienci STP samodzielnie nakładają sobie na talerz posiłek skomponowany z dowolnej ilości wybranych potraw (głownie dania kuchni polskiej). Cena zależy od wagi - 1 kg kosztuje niespełna 30 zł. Jeden lokal obsługuje dziennie nawet 1000 osób. Obecnie w sieci działają 3 lokale, wszystkie znajdują się we Wrocławiu, jeden z nich działa na zasadzie franczyzy. W tym roku firma planuje ekspansję w kolejnych miastach.
Odznaczają się dbałością o wystrój i nastrój, dobrze wyszkoloną obsługą kelnerską i dużym wyborem popularnych potraw w przystępnych, ale wyższych niż w pizzeriach czy fast foodach cenach. W tym segmencie mieszczą się głównie restauracje tematyczne, np. bary sushi, restauracje z kuchnią arabską bądź polską, naleśnikarnie czy pierogarnie.
Segment ten jest bardzo rozdrobniony. Jedynie sieć Sphinxa może się poszczycić naprawdę dużą rozpoznawalnością związaną z obecnością w blisko 100 lokalizacjach. Pozostałe sieci liczą po kilka, kilkanaście lokali i wielka ekspansja wciąż przed nimi.
1. Sphinx - 88 lokali w Polsce i 5 za granicą, własnych i franczyzowych
2. Sushi Bar Nigiri - 17 lokali, w tym 16 franczyzowych
3. Sioux - 15 lokali, w tym 13 franczyzowych i 2 prowadzone przez operatorów na rachunek właściciela sieci (R&C Union)
4. Nasz Naleśnik - 13 lokali, w tym 11 franczyzowych (10 w Polsce i 1 w Anglii)
5. Greco - 13 lokali w Polsce i za granicą, w tym 4 franczyzowe
6. Cleopatra - 12 lokali własnych i franczyzowych
7. Leśne Runo - 12 lokali, w tym 2 franczyzowe
8. Chłopskie Jadło - 10 lokali własnych i franczyzowych
9. Hana Sushi - 10 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy
10. Sztuka Pieroga - 10 lokali, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy
11. Baalbek Orient Grill - 9 lokali
12. Hammurabi - 8 lokali
13. Conieco - 7 lokali, w tym 1 franczyzowy
14. Sakana Sushi Bar - 7 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy
15. Naleśniki jak smok - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe
16. Sensi Sushi - 5 lokali własnych, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy
17. Polskie Jadło - 5 lokali
18. Steakhouse Piramida - 4 lokale
19. Dom Sushi - 3 lokale, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy
20. Gościniec Polskie Jadło - 2 lokale
21. Nakama Sushi - 1 lokal własny, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy