REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Choć gastronomia w Polsce stała się jedną z ofiar kryzysu gospodarczego, nie ostudziło to znacząco zapału indywidualnych przedsiębiorców do inwestowania w ten biznes.

W 2009 r. przybyło im łącznie ponad 300 lokali własnych i franczyzowych, których uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł. W tym roku liczba i wartość inwestycji mogą być jeszcze wyższe.

REKLAMA

REKLAMA

Polacy tradycyjnie najchętniej inwestują w pizzerie i fast foody. W pozostałych segmentach rynku nie było już jednak tak dobrze - mowa tu zwłaszcza o kawiarniach i restauracjach casual dining. Na zainteresowanie franczyzobiorców wpływa przede wszystkim atrakcyjność pomysłu dla potencjalnych klientów. Ważne przy tym jest, by inwestycja nie była zbyt droga. Większość konceptów można wdrożyć już za 100-150 tys. zł. Ale są również takie, na które trzeba przeznaczyć 300-500 tys. zł, a nawet więcej.

Pizzerie

Serwują przede wszystkim pizzę oraz makarony, najczęściej z ich oferty można skorzystać zarówno w lokalu, jak i w dostawie. Jest to najbardziej jednorodna kategoria, w której możemy mówić o względnie podobnych wymogach lokalowych (100-200 mkw) oraz finansowych (100-200 tys. zł), a także podobnej ofercie i grupie klientów, do której może być kierowana. Dynamiczny rozwój sieci pizzerii związany jest m.in. z tym, że ich oferta jest przystępna cenowo dla klientów, dlatego wiele sieci rozwija się już w miejscowościach liczących 20-30 tys. mieszkańców.

REKLAMA

Poniżej przykładowa lista sieci pizzerii posiadających ofertę franczyzową*:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Da Grasso Pizzerie - ok. 180 lokali franczyzowych

2. Telepizza - ok. 120 lokali, w tym ok. 60 franczyzowych

3. Gruby Benek - ok. 80 lokali franczyzowych

4. Dominium Pizza - ok. 60 lokali własnych w Polsce i za granicą, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

5. Pizzeria Biesiadowo - 32 lokale, w tym 31 franczyzowych

6. Pizzeria K-2 - 22 lokale własne i franczyzowe

7. Pizza Pai - 13 lokali

8. Presto Pizzeria - Trattoria - 9 lokali franczyzowych

9. Solo Pizza - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

10. Pizzeria Lucia - 7 lokali, w tym 2 franczyzowe

11. Chilli Pizza - 6 lokali

12. La Primera - 6 lokali, w tym 3 franczyzowe

13. La Torre Pizzeria - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe

O popularności tego typu konceptu na rynku świadczy długa lista pizzerii o lokalnie ugruntowanej pozycji, które również deklarują chęć dalszego rozwoju poporzez franczyzę. Do tej grupy należy zaliczyć: Pizzeria Tivoli (Poznań), La Piazza Pizzeria (Tychy), Pizzeria Ricco (Bełchatów), Coolt Pizza (Leszno), Pappas Pizza (Pilzno), Daily Pizza (Warszawa), Pizzeria Ravioli (Olsztyn), Pizzeria Milenium (Tczew).

Z zapowiedzi sieci pizzerii wynika, że nie zamierzają one przystopować rozwoju także w tym roku. Biesiadowo chce otworzyć ok. 30 lokali franczyzowych, podobnie Gruby Benek. Telepizza planuje uruchomić przynajmniej 10 jednostek, w dziesiątkę celuje także Pizzeria K-2. Mniejsze sieci również nie będą próżnować - 4 restauracje chce otworzyć Presto Pizzeria-Trattoria, a kolejne dwie notowana na New Connect Maxi Pizza. La Primera zachęca tym, że pierwszych 10 franczyzobiorców zostanie zwolnionych z miesięcznych opłat franczyzowych przez pół roku. Na razie skusiło się trzech.

Fast foody, bary kanapkowe

Najczęstsza oferta takich lokali to kanapka na ciepło, frytki i napój gazowany, wszystko to w przystępnej cenie i serwowane natychmiast po złożeniu zamówienia. Od lat niepodzielnie w tej kategorii rządzi McDonald's, ale coraz bardziej ekspansywne są także mniejsze, polskie sieci. Na otwarcie restauracji McDonald's trzeba sobie zarezerwować grubo ponad 1 mln zł oraz rok czasu na szkolenie, uruchomienie dość zbliżonego ofertą punktu. Mr Hamburger może kosztować już ok. 60 tys. zł.

Marki gastronomiczne w tej kategorii:

1. McDonald's - ponad 230 restauracji, w tym ok. 100 franczyzowych

2. Kurcze Pieczone - 75 punktów, w tym 45 franczyzowych

3. Wars - ok. 70 wagonów restauracyjnych i barowych, wszystkie franczyzowe

4. New York Hot Dog - 41 punktów, w tym 35 franczyzowych

5. Subway - 31 punktów franczyzowych

6. Szybki Kęs - 25 lokali

7. Mr Hamburger - 24 lokale, w tym 15 franczyzowych

8. Bistro Flunch - 14 lokali

9. Ekspres Zapiekanka - 6 lokali

10. Pizza Pai/Bistro Flunch - 4 lokale

Zupełną nowością wśród ofert franczyzowych jest koncept Pierwszy Multifood STP - pierwsza sieć lokali sprzedających posiłki na wagę, która uruchomiła program franczyzowy. Klienci STP samodzielnie nakładają sobie na talerz posiłek skomponowany z dowolnej ilości wybranych potraw (głownie dania kuchni polskiej). Cena zależy od wagi - 1 kg kosztuje niespełna 30 zł. Jeden lokal obsługuje dziennie nawet 1000 osób. Obecnie w sieci działają 3 lokale, wszystkie znajdują się we Wrocławiu, jeden z nich działa na zasadzie franczyzy. W tym roku firma planuje ekspansję w kolejnych miastach.

Restauracje casual dining

Odznaczają się dbałością o wystrój i nastrój, dobrze wyszkoloną obsługą kelnerską i dużym wyborem popularnych potraw w przystępnych, ale wyższych niż w pizzeriach czy fast foodach cenach. W tym segmencie mieszczą się głównie restauracje tematyczne, np. bary sushi, restauracje z kuchnią arabską bądź polską, naleśnikarnie czy pierogarnie.

Segment ten jest bardzo rozdrobniony. Jedynie sieć Sphinxa może się poszczycić naprawdę dużą rozpoznawalnością związaną z obecnością w blisko 100 lokalizacjach. Pozostałe sieci liczą po kilka, kilkanaście lokali i wielka ekspansja wciąż przed nimi.

1. Sphinx - 88 lokali w Polsce i 5 za granicą, własnych i franczyzowych

2. Sushi Bar Nigiri - 17 lokali, w tym 16 franczyzowych

3. Sioux - 15 lokali, w tym 13 franczyzowych i 2 prowadzone przez operatorów na rachunek właściciela sieci (R&C Union)

4. Nasz Naleśnik - 13 lokali, w tym 11 franczyzowych (10 w Polsce i 1 w Anglii)

5. Greco - 13 lokali w Polsce i za granicą, w tym 4 franczyzowe

6. Cleopatra - 12 lokali własnych i franczyzowych

7. Leśne Runo - 12 lokali, w tym 2 franczyzowe

8. Chłopskie Jadło - 10 lokali własnych i franczyzowych

9. Hana Sushi - 10 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

10. Sztuka Pieroga - 10 lokali, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

11. Baalbek Orient Grill - 9 lokali

12. Hammurabi - 8 lokali

13. Conieco - 7 lokali, w tym 1 franczyzowy

14. Sakana Sushi Bar - 7 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

15. Naleśniki jak smok - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe

16. Sensi Sushi - 5 lokali własnych, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

17. Polskie Jadło - 5 lokali

18. Steakhouse Piramida - 4 lokale

19. Dom Sushi - 3 lokale, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

20. Gościniec Polskie Jadło - 2 lokale

21. Nakama Sushi - 1 lokal własny, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

 

Wśród nowości w segmencie casual dining warto zwrócić uwagę na bary sushi - aż sześć sieci oferuje już franczyzę, z czego pięć od ubiegłego roku (Sensi Sushi, Dom Sushi, Hana Sushi, Sakana i Nakama Sushi). Jako pierwszy rozwój franczyzowy rozpoczął Sushi Bar Nigiri - w 2008 r. i błyskawicznie udało mu się sprzedać licencje na 16 lokali. W tym roku planuje otwarcie kolejnych 10-12.

Zdrowa żywność

Bary z tego segmentu charakteryzują się dużym przywiązywaniem wagi do składników odżywczych i kaloryczności posiłków. Na razie tego typu miejsc jest w Polsce wciąż niewiele, co oznacza, że możemy się spodziewać ich dynamicznego rozwoju w najbliższych latach.

1. Green Way - 30 lokali, w tym 25 franczyzowych

2. Dr Bardadyn - 15 punktów, w tym 14 franczyzowych

3. Salad Story - 8 lokali, w tym 1 franczyzowy

4. Bio Way - 2 lokale, w tym 1 franczyzowy

Cukiernie, lodziarnie, kawiarnie, pijalnie czekolady

Lokale te nie serwują posiłków, a jedynie desery - kawa, herbata, coś słodkiego. Rachunki klientów nie są tam zwykle wysokie, często zamykają się w 20 zł. Jednak w biznesie tym mamy do czynienia z wysokimi marżami i dużym przepływem klientów.

1. Grycan - ok. 75 lokali własnych i franczyzowych

2. Cafe Nescafe - ok. 40 lokali franczyzowych

3. Cafe Club - 30 lokali, w tym 8 franczyzowych

4. A. Blikle - 24 lokale (w tym cukiernie, kawiarnie-restauracje i delikatesy), w tym 9 cukierni franczyzowych

5. Pijalnia Czekolady E. Wedel - 16 lokali, w tym 4 franczyzowe

6. Pożegnanie z Afryką - 16 lokali własnych i franczyzowych

7. Mount Blanc - 13 lokali, w tym 8 franczyzowych

8. Mamuśka The Cheesecake Shop - 9 lokali w Polsce, w tym 9 franczyzowych

9. Lody Gotti - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

Ten segment charakteryzuje się dość wysokimi kosztami inwestycji - powyżej 200 tys. zł - i jest już dosyć mocno nasycony, także przez sieci, które nie rozwijają się poprzez franczyzę (np. Coffee Heaven). Dlatego nie obserwujemy tutaj tak dynamicznego rozwoju. Cafe Club chce w tym roku powiększyć się o 6-8 kolejnych kawiarni franczyzowych. Firma ma też w planach przekazywanie niektórych lokali własnych pracownikom, pozyskując również w ten sposób franczyzobiorców.

Francuskie ciastka, piwo i pasztecik

Do ostatniej kategorii włączyliśmy systemy franczyzowe, których nie mogliśmy zaszeregować do omówionych wcześniej segmentów i które praktycznie nie mają konkurencji w swojej kategorii.

1. Fornetti - ok. 290 punktów, w tym ok. 250 franczyzowych

2. Piwiarnia Warecka - 56 lokali franczyzowych

3. Pasztecik - 16 punktów własnych i franczyzowych

Nowe trendy

Warto zauważyć, że coraz częściej gastronomię klienci mogą znaleźć w miejscach, w których wcale jej nie szukają, np. w delikatesach, różnego rodzaju sklepach specjalistycznych czy też na stacjach paliwowych. Gastronomia funkcjonuje w tych miejscach jako działalność dodana do podstawowej, ale często przynosi całkiem poważne profity.

Nie bez znaczenia dla gastronomii jest również inwestycyjny trend rozbudowy infrastruktury drogowej w kraju, gdzie poza najdroższymi lokalizacjami (MOP-y) pojawiają się szanse na otwarcie barów i restauracji przy stacjach benzynowych, zlokalizowanych wokół budowanych węzłów komunikacyjnych.

Nowym trendem jest także postępująca dywersyfikacja oferty menu w poszczególnych segmentach. Kawiarnie oferują kanapki na wynos i do podgrzania na miejscu, czasem nawet pizzę czy makarony, tworząc tym samym konkurencję fast foodom. Nawet najbardziej eleganckie i drogie restauracje wprowadzają do swojej oferty dania lunchowe i godziny lunchowe.

Oprac.: JN

na podst. raportu Joanny Cabaj-Bonickiej „Franczyza w gastronomii - podsumowanie 2009 r. i perspektywy na 2010 r.

* dane na koniec 2009 r.

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA