REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mała gastronomia w ramach franczyzy

jn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Choć gastronomia w Polsce stała się jedną z ofiar kryzysu gospodarczego, nie ostudziło to znacząco zapału indywidualnych przedsiębiorców do inwestowania w ten biznes.

W 2009 r. przybyło im łącznie ponad 300 lokali własnych i franczyzowych, których uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł. W tym roku liczba i wartość inwestycji mogą być jeszcze wyższe.

REKLAMA

Polacy tradycyjnie najchętniej inwestują w pizzerie i fast foody. W pozostałych segmentach rynku nie było już jednak tak dobrze - mowa tu zwłaszcza o kawiarniach i restauracjach casual dining. Na zainteresowanie franczyzobiorców wpływa przede wszystkim atrakcyjność pomysłu dla potencjalnych klientów. Ważne przy tym jest, by inwestycja nie była zbyt droga. Większość konceptów można wdrożyć już za 100-150 tys. zł. Ale są również takie, na które trzeba przeznaczyć 300-500 tys. zł, a nawet więcej.

Pizzerie

Serwują przede wszystkim pizzę oraz makarony, najczęściej z ich oferty można skorzystać zarówno w lokalu, jak i w dostawie. Jest to najbardziej jednorodna kategoria, w której możemy mówić o względnie podobnych wymogach lokalowych (100-200 mkw) oraz finansowych (100-200 tys. zł), a także podobnej ofercie i grupie klientów, do której może być kierowana. Dynamiczny rozwój sieci pizzerii związany jest m.in. z tym, że ich oferta jest przystępna cenowo dla klientów, dlatego wiele sieci rozwija się już w miejscowościach liczących 20-30 tys. mieszkańców.

Poniżej przykładowa lista sieci pizzerii posiadających ofertę franczyzową*:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Da Grasso Pizzerie - ok. 180 lokali franczyzowych

2. Telepizza - ok. 120 lokali, w tym ok. 60 franczyzowych

3. Gruby Benek - ok. 80 lokali franczyzowych

4. Dominium Pizza - ok. 60 lokali własnych w Polsce i za granicą, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

5. Pizzeria Biesiadowo - 32 lokale, w tym 31 franczyzowych

6. Pizzeria K-2 - 22 lokale własne i franczyzowe

7. Pizza Pai - 13 lokali

8. Presto Pizzeria - Trattoria - 9 lokali franczyzowych

9. Solo Pizza - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

10. Pizzeria Lucia - 7 lokali, w tym 2 franczyzowe

11. Chilli Pizza - 6 lokali

12. La Primera - 6 lokali, w tym 3 franczyzowe

13. La Torre Pizzeria - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe

REKLAMA

O popularności tego typu konceptu na rynku świadczy długa lista pizzerii o lokalnie ugruntowanej pozycji, które również deklarują chęć dalszego rozwoju poporzez franczyzę. Do tej grupy należy zaliczyć: Pizzeria Tivoli (Poznań), La Piazza Pizzeria (Tychy), Pizzeria Ricco (Bełchatów), Coolt Pizza (Leszno), Pappas Pizza (Pilzno), Daily Pizza (Warszawa), Pizzeria Ravioli (Olsztyn), Pizzeria Milenium (Tczew).

Z zapowiedzi sieci pizzerii wynika, że nie zamierzają one przystopować rozwoju także w tym roku. Biesiadowo chce otworzyć ok. 30 lokali franczyzowych, podobnie Gruby Benek. Telepizza planuje uruchomić przynajmniej 10 jednostek, w dziesiątkę celuje także Pizzeria K-2. Mniejsze sieci również nie będą próżnować - 4 restauracje chce otworzyć Presto Pizzeria-Trattoria, a kolejne dwie notowana na New Connect Maxi Pizza. La Primera zachęca tym, że pierwszych 10 franczyzobiorców zostanie zwolnionych z miesięcznych opłat franczyzowych przez pół roku. Na razie skusiło się trzech.

Fast foody, bary kanapkowe

Najczęstsza oferta takich lokali to kanapka na ciepło, frytki i napój gazowany, wszystko to w przystępnej cenie i serwowane natychmiast po złożeniu zamówienia. Od lat niepodzielnie w tej kategorii rządzi McDonald's, ale coraz bardziej ekspansywne są także mniejsze, polskie sieci. Na otwarcie restauracji McDonald's trzeba sobie zarezerwować grubo ponad 1 mln zł oraz rok czasu na szkolenie, uruchomienie dość zbliżonego ofertą punktu. Mr Hamburger może kosztować już ok. 60 tys. zł.

Marki gastronomiczne w tej kategorii:

1. McDonald's - ponad 230 restauracji, w tym ok. 100 franczyzowych

2. Kurcze Pieczone - 75 punktów, w tym 45 franczyzowych

3. Wars - ok. 70 wagonów restauracyjnych i barowych, wszystkie franczyzowe

4. New York Hot Dog - 41 punktów, w tym 35 franczyzowych

5. Subway - 31 punktów franczyzowych

6. Szybki Kęs - 25 lokali

7. Mr Hamburger - 24 lokale, w tym 15 franczyzowych

8. Bistro Flunch - 14 lokali

9. Ekspres Zapiekanka - 6 lokali

10. Pizza Pai/Bistro Flunch - 4 lokale

Zupełną nowością wśród ofert franczyzowych jest koncept Pierwszy Multifood STP - pierwsza sieć lokali sprzedających posiłki na wagę, która uruchomiła program franczyzowy. Klienci STP samodzielnie nakładają sobie na talerz posiłek skomponowany z dowolnej ilości wybranych potraw (głownie dania kuchni polskiej). Cena zależy od wagi - 1 kg kosztuje niespełna 30 zł. Jeden lokal obsługuje dziennie nawet 1000 osób. Obecnie w sieci działają 3 lokale, wszystkie znajdują się we Wrocławiu, jeden z nich działa na zasadzie franczyzy. W tym roku firma planuje ekspansję w kolejnych miastach.

Restauracje casual dining

REKLAMA

Odznaczają się dbałością o wystrój i nastrój, dobrze wyszkoloną obsługą kelnerską i dużym wyborem popularnych potraw w przystępnych, ale wyższych niż w pizzeriach czy fast foodach cenach. W tym segmencie mieszczą się głównie restauracje tematyczne, np. bary sushi, restauracje z kuchnią arabską bądź polską, naleśnikarnie czy pierogarnie.

Segment ten jest bardzo rozdrobniony. Jedynie sieć Sphinxa może się poszczycić naprawdę dużą rozpoznawalnością związaną z obecnością w blisko 100 lokalizacjach. Pozostałe sieci liczą po kilka, kilkanaście lokali i wielka ekspansja wciąż przed nimi.

1. Sphinx - 88 lokali w Polsce i 5 za granicą, własnych i franczyzowych

2. Sushi Bar Nigiri - 17 lokali, w tym 16 franczyzowych

3. Sioux - 15 lokali, w tym 13 franczyzowych i 2 prowadzone przez operatorów na rachunek właściciela sieci (R&C Union)

4. Nasz Naleśnik - 13 lokali, w tym 11 franczyzowych (10 w Polsce i 1 w Anglii)

5. Greco - 13 lokali w Polsce i za granicą, w tym 4 franczyzowe

6. Cleopatra - 12 lokali własnych i franczyzowych

7. Leśne Runo - 12 lokali, w tym 2 franczyzowe

8. Chłopskie Jadło - 10 lokali własnych i franczyzowych

9. Hana Sushi - 10 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

10. Sztuka Pieroga - 10 lokali, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

11. Baalbek Orient Grill - 9 lokali

12. Hammurabi - 8 lokali

13. Conieco - 7 lokali, w tym 1 franczyzowy

14. Sakana Sushi Bar - 7 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

15. Naleśniki jak smok - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe

16. Sensi Sushi - 5 lokali własnych, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

17. Polskie Jadło - 5 lokali

18. Steakhouse Piramida - 4 lokale

19. Dom Sushi - 3 lokale, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

20. Gościniec Polskie Jadło - 2 lokale

21. Nakama Sushi - 1 lokal własny, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

 

Wśród nowości w segmencie casual dining warto zwrócić uwagę na bary sushi - aż sześć sieci oferuje już franczyzę, z czego pięć od ubiegłego roku (Sensi Sushi, Dom Sushi, Hana Sushi, Sakana i Nakama Sushi). Jako pierwszy rozwój franczyzowy rozpoczął Sushi Bar Nigiri - w 2008 r. i błyskawicznie udało mu się sprzedać licencje na 16 lokali. W tym roku planuje otwarcie kolejnych 10-12.

Zdrowa żywność

Bary z tego segmentu charakteryzują się dużym przywiązywaniem wagi do składników odżywczych i kaloryczności posiłków. Na razie tego typu miejsc jest w Polsce wciąż niewiele, co oznacza, że możemy się spodziewać ich dynamicznego rozwoju w najbliższych latach.

1. Green Way - 30 lokali, w tym 25 franczyzowych

2. Dr Bardadyn - 15 punktów, w tym 14 franczyzowych

3. Salad Story - 8 lokali, w tym 1 franczyzowy

4. Bio Way - 2 lokale, w tym 1 franczyzowy

Cukiernie, lodziarnie, kawiarnie, pijalnie czekolady

Lokale te nie serwują posiłków, a jedynie desery - kawa, herbata, coś słodkiego. Rachunki klientów nie są tam zwykle wysokie, często zamykają się w 20 zł. Jednak w biznesie tym mamy do czynienia z wysokimi marżami i dużym przepływem klientów.

1. Grycan - ok. 75 lokali własnych i franczyzowych

2. Cafe Nescafe - ok. 40 lokali franczyzowych

3. Cafe Club - 30 lokali, w tym 8 franczyzowych

4. A. Blikle - 24 lokale (w tym cukiernie, kawiarnie-restauracje i delikatesy), w tym 9 cukierni franczyzowych

5. Pijalnia Czekolady E. Wedel - 16 lokali, w tym 4 franczyzowe

6. Pożegnanie z Afryką - 16 lokali własnych i franczyzowych

7. Mount Blanc - 13 lokali, w tym 8 franczyzowych

8. Mamuśka The Cheesecake Shop - 9 lokali w Polsce, w tym 9 franczyzowych

9. Lody Gotti - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

Ten segment charakteryzuje się dość wysokimi kosztami inwestycji - powyżej 200 tys. zł - i jest już dosyć mocno nasycony, także przez sieci, które nie rozwijają się poprzez franczyzę (np. Coffee Heaven). Dlatego nie obserwujemy tutaj tak dynamicznego rozwoju. Cafe Club chce w tym roku powiększyć się o 6-8 kolejnych kawiarni franczyzowych. Firma ma też w planach przekazywanie niektórych lokali własnych pracownikom, pozyskując również w ten sposób franczyzobiorców.

Francuskie ciastka, piwo i pasztecik

Do ostatniej kategorii włączyliśmy systemy franczyzowe, których nie mogliśmy zaszeregować do omówionych wcześniej segmentów i które praktycznie nie mają konkurencji w swojej kategorii.

1. Fornetti - ok. 290 punktów, w tym ok. 250 franczyzowych

2. Piwiarnia Warecka - 56 lokali franczyzowych

3. Pasztecik - 16 punktów własnych i franczyzowych

Nowe trendy

Warto zauważyć, że coraz częściej gastronomię klienci mogą znaleźć w miejscach, w których wcale jej nie szukają, np. w delikatesach, różnego rodzaju sklepach specjalistycznych czy też na stacjach paliwowych. Gastronomia funkcjonuje w tych miejscach jako działalność dodana do podstawowej, ale często przynosi całkiem poważne profity.

Nie bez znaczenia dla gastronomii jest również inwestycyjny trend rozbudowy infrastruktury drogowej w kraju, gdzie poza najdroższymi lokalizacjami (MOP-y) pojawiają się szanse na otwarcie barów i restauracji przy stacjach benzynowych, zlokalizowanych wokół budowanych węzłów komunikacyjnych.

Nowym trendem jest także postępująca dywersyfikacja oferty menu w poszczególnych segmentach. Kawiarnie oferują kanapki na wynos i do podgrzania na miejscu, czasem nawet pizzę czy makarony, tworząc tym samym konkurencję fast foodom. Nawet najbardziej eleganckie i drogie restauracje wprowadzają do swojej oferty dania lunchowe i godziny lunchowe.

Oprac.: JN

na podst. raportu Joanny Cabaj-Bonickiej „Franczyza w gastronomii - podsumowanie 2009 r. i perspektywy na 2010 r.

* dane na koniec 2009 r.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

REKLAMA

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

REKLAMA