REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Choć gastronomia w Polsce stała się jedną z ofiar kryzysu gospodarczego, nie ostudziło to znacząco zapału indywidualnych przedsiębiorców do inwestowania w ten biznes.

W 2009 r. przybyło im łącznie ponad 300 lokali własnych i franczyzowych, których uruchomienie pochłonęło ok. 90 mln zł. W tym roku liczba i wartość inwestycji mogą być jeszcze wyższe.

REKLAMA

REKLAMA

Polacy tradycyjnie najchętniej inwestują w pizzerie i fast foody. W pozostałych segmentach rynku nie było już jednak tak dobrze - mowa tu zwłaszcza o kawiarniach i restauracjach casual dining. Na zainteresowanie franczyzobiorców wpływa przede wszystkim atrakcyjność pomysłu dla potencjalnych klientów. Ważne przy tym jest, by inwestycja nie była zbyt droga. Większość konceptów można wdrożyć już za 100-150 tys. zł. Ale są również takie, na które trzeba przeznaczyć 300-500 tys. zł, a nawet więcej.

Pizzerie

Serwują przede wszystkim pizzę oraz makarony, najczęściej z ich oferty można skorzystać zarówno w lokalu, jak i w dostawie. Jest to najbardziej jednorodna kategoria, w której możemy mówić o względnie podobnych wymogach lokalowych (100-200 mkw) oraz finansowych (100-200 tys. zł), a także podobnej ofercie i grupie klientów, do której może być kierowana. Dynamiczny rozwój sieci pizzerii związany jest m.in. z tym, że ich oferta jest przystępna cenowo dla klientów, dlatego wiele sieci rozwija się już w miejscowościach liczących 20-30 tys. mieszkańców.

REKLAMA

Poniżej przykładowa lista sieci pizzerii posiadających ofertę franczyzową*:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Da Grasso Pizzerie - ok. 180 lokali franczyzowych

2. Telepizza - ok. 120 lokali, w tym ok. 60 franczyzowych

3. Gruby Benek - ok. 80 lokali franczyzowych

4. Dominium Pizza - ok. 60 lokali własnych w Polsce i za granicą, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

5. Pizzeria Biesiadowo - 32 lokale, w tym 31 franczyzowych

6. Pizzeria K-2 - 22 lokale własne i franczyzowe

7. Pizza Pai - 13 lokali

8. Presto Pizzeria - Trattoria - 9 lokali franczyzowych

9. Solo Pizza - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

10. Pizzeria Lucia - 7 lokali, w tym 2 franczyzowe

11. Chilli Pizza - 6 lokali

12. La Primera - 6 lokali, w tym 3 franczyzowe

13. La Torre Pizzeria - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe

O popularności tego typu konceptu na rynku świadczy długa lista pizzerii o lokalnie ugruntowanej pozycji, które również deklarują chęć dalszego rozwoju poporzez franczyzę. Do tej grupy należy zaliczyć: Pizzeria Tivoli (Poznań), La Piazza Pizzeria (Tychy), Pizzeria Ricco (Bełchatów), Coolt Pizza (Leszno), Pappas Pizza (Pilzno), Daily Pizza (Warszawa), Pizzeria Ravioli (Olsztyn), Pizzeria Milenium (Tczew).

Z zapowiedzi sieci pizzerii wynika, że nie zamierzają one przystopować rozwoju także w tym roku. Biesiadowo chce otworzyć ok. 30 lokali franczyzowych, podobnie Gruby Benek. Telepizza planuje uruchomić przynajmniej 10 jednostek, w dziesiątkę celuje także Pizzeria K-2. Mniejsze sieci również nie będą próżnować - 4 restauracje chce otworzyć Presto Pizzeria-Trattoria, a kolejne dwie notowana na New Connect Maxi Pizza. La Primera zachęca tym, że pierwszych 10 franczyzobiorców zostanie zwolnionych z miesięcznych opłat franczyzowych przez pół roku. Na razie skusiło się trzech.

Fast foody, bary kanapkowe

Najczęstsza oferta takich lokali to kanapka na ciepło, frytki i napój gazowany, wszystko to w przystępnej cenie i serwowane natychmiast po złożeniu zamówienia. Od lat niepodzielnie w tej kategorii rządzi McDonald's, ale coraz bardziej ekspansywne są także mniejsze, polskie sieci. Na otwarcie restauracji McDonald's trzeba sobie zarezerwować grubo ponad 1 mln zł oraz rok czasu na szkolenie, uruchomienie dość zbliżonego ofertą punktu. Mr Hamburger może kosztować już ok. 60 tys. zł.

Marki gastronomiczne w tej kategorii:

1. McDonald's - ponad 230 restauracji, w tym ok. 100 franczyzowych

2. Kurcze Pieczone - 75 punktów, w tym 45 franczyzowych

3. Wars - ok. 70 wagonów restauracyjnych i barowych, wszystkie franczyzowe

4. New York Hot Dog - 41 punktów, w tym 35 franczyzowych

5. Subway - 31 punktów franczyzowych

6. Szybki Kęs - 25 lokali

7. Mr Hamburger - 24 lokale, w tym 15 franczyzowych

8. Bistro Flunch - 14 lokali

9. Ekspres Zapiekanka - 6 lokali

10. Pizza Pai/Bistro Flunch - 4 lokale

Zupełną nowością wśród ofert franczyzowych jest koncept Pierwszy Multifood STP - pierwsza sieć lokali sprzedających posiłki na wagę, która uruchomiła program franczyzowy. Klienci STP samodzielnie nakładają sobie na talerz posiłek skomponowany z dowolnej ilości wybranych potraw (głownie dania kuchni polskiej). Cena zależy od wagi - 1 kg kosztuje niespełna 30 zł. Jeden lokal obsługuje dziennie nawet 1000 osób. Obecnie w sieci działają 3 lokale, wszystkie znajdują się we Wrocławiu, jeden z nich działa na zasadzie franczyzy. W tym roku firma planuje ekspansję w kolejnych miastach.

Restauracje casual dining

Odznaczają się dbałością o wystrój i nastrój, dobrze wyszkoloną obsługą kelnerską i dużym wyborem popularnych potraw w przystępnych, ale wyższych niż w pizzeriach czy fast foodach cenach. W tym segmencie mieszczą się głównie restauracje tematyczne, np. bary sushi, restauracje z kuchnią arabską bądź polską, naleśnikarnie czy pierogarnie.

Segment ten jest bardzo rozdrobniony. Jedynie sieć Sphinxa może się poszczycić naprawdę dużą rozpoznawalnością związaną z obecnością w blisko 100 lokalizacjach. Pozostałe sieci liczą po kilka, kilkanaście lokali i wielka ekspansja wciąż przed nimi.

1. Sphinx - 88 lokali w Polsce i 5 za granicą, własnych i franczyzowych

2. Sushi Bar Nigiri - 17 lokali, w tym 16 franczyzowych

3. Sioux - 15 lokali, w tym 13 franczyzowych i 2 prowadzone przez operatorów na rachunek właściciela sieci (R&C Union)

4. Nasz Naleśnik - 13 lokali, w tym 11 franczyzowych (10 w Polsce i 1 w Anglii)

5. Greco - 13 lokali w Polsce i za granicą, w tym 4 franczyzowe

6. Cleopatra - 12 lokali własnych i franczyzowych

7. Leśne Runo - 12 lokali, w tym 2 franczyzowe

8. Chłopskie Jadło - 10 lokali własnych i franczyzowych

9. Hana Sushi - 10 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

10. Sztuka Pieroga - 10 lokali, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

11. Baalbek Orient Grill - 9 lokali

12. Hammurabi - 8 lokali

13. Conieco - 7 lokali, w tym 1 franczyzowy

14. Sakana Sushi Bar - 7 lokali własnych, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

15. Naleśniki jak smok - 6 lokali, w tym 4 franczyzowe

16. Sensi Sushi - 5 lokali własnych, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

17. Polskie Jadło - 5 lokali

18. Steakhouse Piramida - 4 lokale

19. Dom Sushi - 3 lokale, firma dopiero rozpoczyna rozwój franczyzowy

20. Gościniec Polskie Jadło - 2 lokale

21. Nakama Sushi - 1 lokal własny, firma dopiero zaczyna rozwój franczyzowy

 

Wśród nowości w segmencie casual dining warto zwrócić uwagę na bary sushi - aż sześć sieci oferuje już franczyzę, z czego pięć od ubiegłego roku (Sensi Sushi, Dom Sushi, Hana Sushi, Sakana i Nakama Sushi). Jako pierwszy rozwój franczyzowy rozpoczął Sushi Bar Nigiri - w 2008 r. i błyskawicznie udało mu się sprzedać licencje na 16 lokali. W tym roku planuje otwarcie kolejnych 10-12.

Zdrowa żywność

Bary z tego segmentu charakteryzują się dużym przywiązywaniem wagi do składników odżywczych i kaloryczności posiłków. Na razie tego typu miejsc jest w Polsce wciąż niewiele, co oznacza, że możemy się spodziewać ich dynamicznego rozwoju w najbliższych latach.

1. Green Way - 30 lokali, w tym 25 franczyzowych

2. Dr Bardadyn - 15 punktów, w tym 14 franczyzowych

3. Salad Story - 8 lokali, w tym 1 franczyzowy

4. Bio Way - 2 lokale, w tym 1 franczyzowy

Cukiernie, lodziarnie, kawiarnie, pijalnie czekolady

Lokale te nie serwują posiłków, a jedynie desery - kawa, herbata, coś słodkiego. Rachunki klientów nie są tam zwykle wysokie, często zamykają się w 20 zł. Jednak w biznesie tym mamy do czynienia z wysokimi marżami i dużym przepływem klientów.

1. Grycan - ok. 75 lokali własnych i franczyzowych

2. Cafe Nescafe - ok. 40 lokali franczyzowych

3. Cafe Club - 30 lokali, w tym 8 franczyzowych

4. A. Blikle - 24 lokale (w tym cukiernie, kawiarnie-restauracje i delikatesy), w tym 9 cukierni franczyzowych

5. Pijalnia Czekolady E. Wedel - 16 lokali, w tym 4 franczyzowe

6. Pożegnanie z Afryką - 16 lokali własnych i franczyzowych

7. Mount Blanc - 13 lokali, w tym 8 franczyzowych

8. Mamuśka The Cheesecake Shop - 9 lokali w Polsce, w tym 9 franczyzowych

9. Lody Gotti - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

Ten segment charakteryzuje się dość wysokimi kosztami inwestycji - powyżej 200 tys. zł - i jest już dosyć mocno nasycony, także przez sieci, które nie rozwijają się poprzez franczyzę (np. Coffee Heaven). Dlatego nie obserwujemy tutaj tak dynamicznego rozwoju. Cafe Club chce w tym roku powiększyć się o 6-8 kolejnych kawiarni franczyzowych. Firma ma też w planach przekazywanie niektórych lokali własnych pracownikom, pozyskując również w ten sposób franczyzobiorców.

Francuskie ciastka, piwo i pasztecik

Do ostatniej kategorii włączyliśmy systemy franczyzowe, których nie mogliśmy zaszeregować do omówionych wcześniej segmentów i które praktycznie nie mają konkurencji w swojej kategorii.

1. Fornetti - ok. 290 punktów, w tym ok. 250 franczyzowych

2. Piwiarnia Warecka - 56 lokali franczyzowych

3. Pasztecik - 16 punktów własnych i franczyzowych

Nowe trendy

Warto zauważyć, że coraz częściej gastronomię klienci mogą znaleźć w miejscach, w których wcale jej nie szukają, np. w delikatesach, różnego rodzaju sklepach specjalistycznych czy też na stacjach paliwowych. Gastronomia funkcjonuje w tych miejscach jako działalność dodana do podstawowej, ale często przynosi całkiem poważne profity.

Nie bez znaczenia dla gastronomii jest również inwestycyjny trend rozbudowy infrastruktury drogowej w kraju, gdzie poza najdroższymi lokalizacjami (MOP-y) pojawiają się szanse na otwarcie barów i restauracji przy stacjach benzynowych, zlokalizowanych wokół budowanych węzłów komunikacyjnych.

Nowym trendem jest także postępująca dywersyfikacja oferty menu w poszczególnych segmentach. Kawiarnie oferują kanapki na wynos i do podgrzania na miejscu, czasem nawet pizzę czy makarony, tworząc tym samym konkurencję fast foodom. Nawet najbardziej eleganckie i drogie restauracje wprowadzają do swojej oferty dania lunchowe i godziny lunchowe.

Oprac.: JN

na podst. raportu Joanny Cabaj-Bonickiej „Franczyza w gastronomii - podsumowanie 2009 r. i perspektywy na 2010 r.

* dane na koniec 2009 r.

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA