REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ma dochodzić swoich praw wierzyciel firmy, której upadłość ogłosił zagraniczny sąd

Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy rodzinną firmą zajmującą się produkcją bardzo małych łożysk. 90 procent naszej produkcji odbierała ABC sp. z o.o. należąca do międzynarodowego koncernu ABC z siedzibą w Madrycie. W ostatnim czasie dwie nasze faktury nie zostały zapłacone. Firma ABC sp. z o.o. nie odpowiadała na moje maile ani telefony. Udałem się osobiście do ich siedziby. Tam dowiedziałem się, że hiszpański sąd ogłosił upadłość ABC sp. z o.o. i teraz ja mam zgłosić moją wierzytelność do hiszpańskiego syndyka (Sindicos) z siedzibą w Madrycie. Czy to możliwe? Jak mam bronić swoich interesów? Moje wierzytelności są zabezpieczone zastawem rejestrowym na maszynie ABC sp. z o.o. znajdującej się w Polsce.

rada

REKLAMA

REKLAMA

Tak, możliwe jest ogłoszenie upadłości polskiej spółki przez sąd upadłościowy innego kraju UE. Polski wierzyciel upadłej polskiej firmy (upadłość ogłoszona przez sąd innego kraju UE) ma wpływ na to, czy będzie dochodził swoich roszczeń w kraju sądu, który ogłosił upadłość, czy w Polsce.

uzasadnienie

Zasadą ogólną jest, że upadłość przedsiębiorcy ogłasza sąd kraju, w którym przedsiębiorca ma siedzibę. W prawie Unii Europejskiej istnieją jednak wyjątki od tej zasady umożliwiające ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy z siedzibą w jednym z krajów UE przez sąd znajdujący się w innym kraju UE. Ogłoszenie upadłości przez obcy sąd jest możliwe, jeżeli tzw. COMI firmy (centre of main interest - „główny ośrodek podstawowej działalności”) znajduje się w innym państwie niż rejestrowa siedziba firmy.

REKLAMA

O tym, gdzie znajduje się COMI danej firmy, decyduje indywidualnie sąd rozpoznający wniosek o ogłoszenie upadłości. Może się więc zdarzyć, że sąd w jednym z krajów UE uzna daną sytuację faktyczną za umożliwiającą ogłoszenie upadłości firmy w innym państwie, podczas gdy inny sąd znajdujący się w innym kraju UE uznałby w takiej samej sytuacji faktycznej, że nie może ogłosić upadłości firmy z drugiego kraju UE. Sądy państw UE są niezależne w odniesieniu do ustalenia okoliczności pozwalających na ogłoszenie upadłości firmy w innym kraju UE. W szczególności żadnego wpływu na orzeczenie obcego sądu nie będzie miał polski sąd ani polskie przepisy prawa upadłościowego i naprawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja o upadłości

Sąd ogłaszający upadłość danej firmy upublicznia informację o upadłości w sposób wskazany w przepisach prawa tego państwa, gdzie sąd ma siedzibę (np. w Polsce postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest ogłaszane w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”). Fakt ogłoszenia upadłości polskiej firmy przez obcy sąd powinien być jednak uwidoczniony w polskim Krajowym Rejestrze Sądowym poprzez dokonanie odpowiedniego wpisu w dziale 5. Wpisy o ogłoszeniu upadłości polskiej firmy przez obcy sąd mogą być również dokonane w innych publicznych rejestrach. Co więcej, o samym fakcie ogłoszenia upadłości sąd lub inny właściwy organ powinien zawiadomić na piśmie znanych wierzycieli mających siedziby w innym państwie członkowskim. Powiadomienie może być dokonane w języku urzędowym państwa ogłoszenia upadłości i powinno instruować o sposobie zgłaszania swoich wierzytelności. W Państwa przypadku sąd madrycki/Sindicos powinien zawiadomić o ogłoszeniu upadłości ABC sp. z o.o. na piśmie.

Swoją wierzytelność mogą Państwo zgłosić bezpośrednio do sądu madryckiego/Sindicos zgodnie z zasadami obowiązującymi w hiszpańskim prawie upadłościowym. W takim przypadku Państwa zgłoszenie powinno spełniać wszystkie wymogi formalne określone przez prawo hiszpańskie, w tym wymogi co do języka zgłoszenia.

Wtórne postępowanie upadłościowe

Mają Państwo również inną możliwość. Jako wierzyciel upadłego mogą Państwo złożyć wniosek do polskiego sądu upadłościowego właściwego według siedziby ABC sp. z o.o. o wszczęcie tzw. wtórnego postępowania upadłościowego. Wtórne postępowanie upadłościowe ABC sp. z o.o. będzie się toczyć według polskich przepisów, w języku polskim, i obejmuje wyłącznie majątek znajdujący się w Polsce. Majątek ABC sp. z o.o. znajdujący się dotychczas pod zarządem hiszpańskiego Sindicos przejmie syndyk ustanowiony przez polski sąd w postanowieniu o otwarciu wtórnego postępowania upadłościowego. Polski syndyk nie będzie jednak miał pełnej swobody w zarządzaniu majątkiem ABC sp. z o.o. znajdującym się w Polsce. Syndyk będzie bowiem musiał współpracować w sposób ścisły z organami tzw. głównego, a więc hiszpańskiego, postępowania upadłościowego. Sindicos będzie mógł np. zażądać od polskiego syndyka wstrzymania likwidacji masy upadłości znajdującej się w Polsce. Wtórnym postępowaniem upadłościowym będzie postępowanie toczące się w Polsce i dotyczące tylko majątku i wierzycieli ABC sp. z o.o. znajdujących się w Polsce.

Po ogłoszeniu wtórnego postępowania upadłościowego będą Państwo mogli zgłosić swoją wierzytelność do polskiego sądu. Dochodzenie Państwa wierzytelności w Polsce wydaje się lepszym rozwiązaniem, gdyż nie wymaga stosowania się przez Państwa do zasad prawa hiszpańskiego i angażowania zagranicznych prawników (co wydaje się nieodzowne, w przypadku gdyby chcieli Państwo dochodzić swoich praw w Hiszpanii).

Zastaw rejestrowy

Posiadają Państwo zabezpieczenie swojej wierzytelności w postaci zastawu rejestrowego na maszynie ABC sp. z o.o. znajdującej się w siedzibie ABC sp. z o.o. w Polsce. Zastaw rejestrowy jest ograniczonym prawem rzeczowym, a to oznacza, że zaspokajanie Państwa roszczeń będzie przeprowadzane zgodnie z polskimi przepisami. Hiszpańskiemu sądowi i hiszpańskiemu Sindicos na pewno trudno jest stosować polskie przepisy dotyczące zaspokojenia wierzyciela zabezpieczonego zastawem rejestrowym. Łatwo w takim przypadku o pomyłkę i nieuwzględnienie Państwa uprzywilejowanej pozycji. Trzeba pamiętać, że jako wierzyciele zabezpieczeni zastawem rejestrowym są Państwo w sposób istotny uprzywilejowani w stosunku do innych wierzycieli ABC sp. z o.o., którzy takich zabezpieczeń swoich wierzytelności nie posiadają. Otóż w przypadku sprzedaży maszyny obciążonej prawem zastawu rejestrowego ustanowionym na Państwa rzecz kwota uzyskana ze sprzedaży tej maszyny będzie (z nielicznymi wyjątkami) przeznaczona przede wszystkim na zaspokojenie Państwa roszczeń.

W Państwa interesie leży ogłoszenie wtórnego postępowania upadłościowego ABC sp. z o.o. w Polsce i dochodzenie spłaty Państwa wierzytelności w takim postępowaniu prowadzonym przez polskiego syndyka.

• art. 378, 404-417 ustawy z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze - Dz.U. Nr 60, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 85, poz. 716

• art. 4 § 2, art. 5, art. 29, art. 40 § 2, art. 42 rozporządzenia Rady WE nr 1346/2000 z 29 maja 2000 r. w sprawie postępowania upadłościowego - Dz.Urz. L 160/2000

Maurycy Organa

radca prawny, syndyk licencjonowany

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA