REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na własny biznes - osiedlowe pizzerie

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obok dużych sieci pizzerii coraz częściej powstają nieduże, osiedlowe lokale. To niezły sposób na biznes, jeśli tylko mamy pomysły na rozwój, odpowiedni lokal no i... dobrego kucharza. Ten ostatni często decyduje o sukcesie lub klęsce.

Podkreśla to pan Stanisław, właściciel niewielkiej pizzerii na jednym z podwarszawskich osiedli.

REKLAMA

- Zaczynałem w 2000 roku z 50 tys. zł w kieszeni i paroletnim doświadczeniem na włoskim południu. Tam nauczyłem się wszystkich sztuczek, wśród których najważniejsze jest ciasto oraz sosy, bo dodatki można komponować różnie - opowiada pan Stanisław.

Jego firma stawia na naturalne składniki, a sosy szef przyrządza sam. Liczy się też piec. Powinien być opalany drewnem, ale w Polsce królują elektryczne po kilka tys. zł sztuka.

- Na brak klientów nie narzekam, a w wieczory piątkowe i soboty nie mogę nadążyć z zamówieniami. W dostawie pomaga mi dwóch gimnazjalistów na skuterach. Normalnie w tygodniu sprzedaję też kawałki pizzy uczniom z pobliskich szkół wraz z Coca-Colą. To też się opłaci. Reklamuję się raz w miesiącu poprzez ulotki wrzucane do skrzynek osiedlowych domów - podkreśla.

Przyszłość to sieci

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według GfK Polonia mamy w Polsce ok. 60 tys. punktów gastronomicznych, ale z tego tylko 10 tys. jest zrzeszonych w sieciach.

Czas na firmy sieciowe

REKLAMA

W najbliższych latach zajdą jednak zmiany w strukturze rynku i pojedyncze, często rodzinne, lokale zastąpią restauracje sieciowe. Będzie to szczególnie widoczne w mniejszych miastach, gdzie pozycja markowych sieci dopiero się kształtuje. Jedne mają zagraniczne korzenie, inne to firmy typowo polskie, choć nazwa może mylić.

Międzynarodowa sieć pizzerii Telepizza o hiszpańskim rodowodzie działa w ośmiu krajach Europy i liczy ponad 1 tys. placówek. Dotychczas rozwijała się w Polsce głównie w dużych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców.

- Teraz sytuacja zmienia się na korzyść mniejszych miast. Ponadto lokalni przedsiębiorcy coraz częściej wolą prowadzić biznes pod znaną marką, niż zaczynać od zera. Chcemy to wykorzystać i rozwinąć sieć w mniejszych miejscowościach. Stawiamy na miasta powyżej 40 tys. mieszkańców - mówi Sławomir Rogoziński, dyrektor ds. rozwoju marki Telepizza.

REKLAMA

Chętny do współpracy przedsiębiorca powinien dysponować lokalem o powierzchni 120-150 mkw., położonym w atrakcyjnym miejscu i posiadać kapitał 100-150 tys. zł. Wystarczy to na opłatę wstępną, projekt lokalu, prace budowlane, jego wyposażenie oraz na promocję otwarcia i zgromadzenie początkowych zapasów magazynowych.

- Niezbędne produkty dostarczamy z własnych fabryk. Oprócz pizzy włoskiej oferujemy też proste potrawy kuchni hiszpańskiej. Mamy już w kraju ponad 100 lokali, z czego ponad połowa działa w systemie franczyzy. Moglibyśmy rozwijać się jeszcze szybciej, ale na przeszkodzie stoi brak w Polsce odpowiednich pomieszczeń. Dlatego otwieramy ich średnio tylko dziesięć rocznie - mówi Sławomir Rogoziński.

Pizza nie tylko dla Polaka

Do jeszcze mniejszych ośrodków aspiruje typowo polska firma z Piotrkowa Trybunalskiego, choć z włoską nazwą Da Grasso, co znaczy grubas.

- Stawiamy na miasta już od 20 tys. mieszkańców. Lokal powinien mieć jakieś 130-150 mkw., parking na kilka samochodów czy skuterów, a chętny do współpracy dysponować gotówką 150-200 tys. zł. Zaopatrujemy naszą sieć we własne produkty i półprodukty. Dajemy też możliwość zaopatrywania się we własnym zakresie, byle towary były odpowiedniej jakości - mówi Wojciech Roman kierujący działaniami marketingowymi.

Dodaje, że sieć liczy już 143 lokale i wciąż przybywa nowych. Większość działa w systemie franczyzy.

- Chcemy otwierać rocznie 30-40 punktów. Rynek polskiej gastronomii jest jednak wciąż zbyt konserwatywny. Polacy preferują bowiem posiłki w domu. Z naszych lokali korzystają głównie ludzie młodzi. Ale to się powoli zmienia. Dlatego wychodzimy do klienta. Mamy w planach wprowadzenie mobilnych przyczep Da Grasso w nadmorskich miejscowościach latem i np. zimą w górskich kurortach - dodaje Wojciech Roman.

Firma zamierza też uruchomić w Polsce sieć restauracji z kuchnią włoską. Na razie stawia na ekspansję pizzerii za granicą. W styczniu ma być otwarty pierwszy lokal w Londynie, gdzie przebywa wielu Polaków i zna markę. Od nowego roku ruszy też budowa, na zasadach franszyzy, sieci pizzerii na Ukrainie. Tak procentuje doświadczenie zdobyte w kraju.

150 tys. zł

Usługi gastronomiczne

Do założenia małej, osiedlowej pizzerii potrzeba ok. 150 tys. zł na opłatę wstępną i zgromadzenie początkowych zapasów

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA