REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca lub wytwórca rzeczy (gwarant) może udzielić kupującemu gwarancji co do jakości sprzedanej rzeczy poprzez zobowiązanie się do pewnych świadczeń, na wypadek gdyby w określonym terminie ujawniły się wady fizyczne rzeczy sprzedanej.

Dokumentem stwierdzającym obowiązek świadczenia jest pisemna gwarancja, która może mieć charakter imienny lub być dokumentem na okaziciela. Zawsze wskazuje ona, wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji. W przypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, w razie wątpliwości uznaje się, że wystawca dokumentu ma obowiązek usunąć wady fizyczne rzeczy lub dostarczyć rzecz wolną od wad, jeśli wady te ujawnią się w ciągu terminu wskazanego w gwarancji.

REKLAMA

REKLAMA

Gwarant może więc odmówić wykonania zobowiązania z tytuł gwarancji, jeśli rzecz w ogóle nie jest obciążona wadami fizycznymi. Wada fizyczna występuje, gdy powoduje ona zmniejszenie wartości rzeczy, zmniejsza jej użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy. Wada fizyczna może także polegać na tym, ze rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, np. załączając certyfikat lub znak bezpieczeństwa. O wadzie fizycznej można też mówić wtedy, gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym (np. niezbędnej instrukcji obsługi).

Gwarant może odmówić wykonania świadczeń wynikających z gwarancji, jeśli wada ujawni się po terminie określonym w gwarancji.

Jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie określono terminu trwania gwarancji, przyjmuje się, że termin ten wynosi jeden rok od dnia, w którym rzecz została wydana kupującemu (art. 577 par. 1 i 2 k.c.). Po upływie tego okresu zobowiązany z tytułu gwarancji może odmówić wypełnienia zobowiązań.

REKLAMA

Z zasady gwarancja dotyczy wad powstałych z przyczyn tkwiących w rzeczy sprzedanej. Jeśli więc w gwarancji nie zastrzeżono inaczej, gwarant nie będzie ponosił odpowiedzialności, jeśli wykaże, że wada powstała z innych przyczyn, np. z powodu niewłaściwej eksploatacji. Gwarant może jednak ponosić szerszą odpowiedzialność przez uwzględnienie w gwarancji także innych wad. Przy czym przyjmuje się, że nie można wyłączyć odpowiedzialności za wady, których przyczyna tkwi w rzeczy sprzedanej, bo byłoby to sprzeczne z naturą gwarancji (art. 3531 k.c.). Aby zrealizować uprawnienia z tytułu gwarancji, uprawniony nie musi dopełnić żadnych aktów staranności (zbadanie rzeczy przy zakupie lub zawiadomienie o zauważonych wadach). Gwarant nie może się więc na nie powołać, odmawiając wykonania zobowiązań wynikających z gwarancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W razie wątpliwości uznaje się, że wystawca dokumentu gwarancyjnego ma obowiązek usunięcia wad fizycznych lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Obowiązki gwaranta mogą być określone w gwarancji szerzej lub węziej. Mogą na przykład zostać ograniczone, np. obejmować tylko naprawę (bez wymiany rzeczy na inną wolną od wad). Wówczas jeśli uprawniony będzie żądał świadczeń, które nie wynikają z gwarancji, wystawca gwarancji będzie mógł się uchylić od wykonania żądanych świadczeń. W gwarancji można także zastrzec, że faktycznie to kupujący usunie wady na koszt i ryzyko gwaranta. Przyjmuje się także, że to gwarant decyduje, w jaki sposób wypełni swe zobowiązania wskazane w gwarancji (zobowiązanie przemienne).

Gwarant może także odmówić wykonania zobowiązań, gdy roszczenia uprawnionych ulegną przedawnieniu na zasadach wskazanych w art. 118 k.c.

WYŁĄCZENIE GWARANCJI

Gwarant może wyłączyć w dokumencie gwarancyjnym odpowiedzialność np. za:

• uszkodzenia mechaniczne przedmiotu umowy,

• uszkodzenia powstałe wskutek nieprawidłowego montażu, użytkowania lub konserwacji przedmiotu umowy,

• uszkodzenia spowodowane samodzielnymi przeróbkami,

• zużyte części lub elementy ścierające się i zużywające się podczas normalnej eksploatacji.

PRZYKŁAD: TERMIN OBJĘCIA GWARANCJĄ

Producent baterii łazienkowych zastrzegł w karcie gwarancyjnej, że zapewnia szczelność i sprawne działanie głowicy baterii w okresie 2 lat od daty sprzedaży oraz rocznej gwarancji na pozostałe elementy baterii. Jeden z kupujących po upływie 2 lat od daty sprzedaży baterii zgłosił zarysowania powierzchni dekoracyjnej baterii. Czy można odmówić wykonania zobowiązań z gwarancji w takiej sytuacji?

Tak. Gwarant może skutecznie uchylić się od zobowiązań gwarancyjnych, bo wada w postaci zarysowań powierzchni baterii ujawniła się po terminie wyraźnie wskazanym w treści gwarancji. Ponadto zarysowania powstają w efekcie zwykłego użytkowania baterii i zwykle nie są objęte gwarancją.

1 rok

Okres gwarancji

Jeśli nie ma wskazanego okresu gwarancji, przyjmuje się, że wynosi on rok od dnia wydania towaru kupującemu

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Podstawa prawna

Art. 577-581 kodeksu cywilnego z 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm., Dz.U. z 2004 r. nr 96, poz. 959).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA