REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa spełnienia gwarancji

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca lub wytwórca rzeczy (gwarant) może udzielić kupującemu gwarancji co do jakości sprzedanej rzeczy poprzez zobowiązanie się do pewnych świadczeń, na wypadek gdyby w określonym terminie ujawniły się wady fizyczne rzeczy sprzedanej.

REKLAMA

Dokumentem stwierdzającym obowiązek świadczenia jest pisemna gwarancja, która może mieć charakter imienny lub być dokumentem na okaziciela. Zawsze wskazuje ona, wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji. W przypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, w razie wątpliwości uznaje się, że wystawca dokumentu ma obowiązek usunąć wady fizyczne rzeczy lub dostarczyć rzecz wolną od wad, jeśli wady te ujawnią się w ciągu terminu wskazanego w gwarancji.

REKLAMA

Gwarant może więc odmówić wykonania zobowiązania z tytuł gwarancji, jeśli rzecz w ogóle nie jest obciążona wadami fizycznymi. Wada fizyczna występuje, gdy powoduje ona zmniejszenie wartości rzeczy, zmniejsza jej użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy. Wada fizyczna może także polegać na tym, ze rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, np. załączając certyfikat lub znak bezpieczeństwa. O wadzie fizycznej można też mówić wtedy, gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym (np. niezbędnej instrukcji obsługi).

Gwarant może odmówić wykonania świadczeń wynikających z gwarancji, jeśli wada ujawni się po terminie określonym w gwarancji.

REKLAMA

Jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie określono terminu trwania gwarancji, przyjmuje się, że termin ten wynosi jeden rok od dnia, w którym rzecz została wydana kupującemu (art. 577 par. 1 i 2 k.c.). Po upływie tego okresu zobowiązany z tytułu gwarancji może odmówić wypełnienia zobowiązań.

Z zasady gwarancja dotyczy wad powstałych z przyczyn tkwiących w rzeczy sprzedanej. Jeśli więc w gwarancji nie zastrzeżono inaczej, gwarant nie będzie ponosił odpowiedzialności, jeśli wykaże, że wada powstała z innych przyczyn, np. z powodu niewłaściwej eksploatacji. Gwarant może jednak ponosić szerszą odpowiedzialność przez uwzględnienie w gwarancji także innych wad. Przy czym przyjmuje się, że nie można wyłączyć odpowiedzialności za wady, których przyczyna tkwi w rzeczy sprzedanej, bo byłoby to sprzeczne z naturą gwarancji (art. 3531 k.c.). Aby zrealizować uprawnienia z tytułu gwarancji, uprawniony nie musi dopełnić żadnych aktów staranności (zbadanie rzeczy przy zakupie lub zawiadomienie o zauważonych wadach). Gwarant nie może się więc na nie powołać, odmawiając wykonania zobowiązań wynikających z gwarancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W razie wątpliwości uznaje się, że wystawca dokumentu gwarancyjnego ma obowiązek usunięcia wad fizycznych lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Obowiązki gwaranta mogą być określone w gwarancji szerzej lub węziej. Mogą na przykład zostać ograniczone, np. obejmować tylko naprawę (bez wymiany rzeczy na inną wolną od wad). Wówczas jeśli uprawniony będzie żądał świadczeń, które nie wynikają z gwarancji, wystawca gwarancji będzie mógł się uchylić od wykonania żądanych świadczeń. W gwarancji można także zastrzec, że faktycznie to kupujący usunie wady na koszt i ryzyko gwaranta. Przyjmuje się także, że to gwarant decyduje, w jaki sposób wypełni swe zobowiązania wskazane w gwarancji (zobowiązanie przemienne).

Gwarant może także odmówić wykonania zobowiązań, gdy roszczenia uprawnionych ulegną przedawnieniu na zasadach wskazanych w art. 118 k.c.

WYŁĄCZENIE GWARANCJI

Gwarant może wyłączyć w dokumencie gwarancyjnym odpowiedzialność np. za:

• uszkodzenia mechaniczne przedmiotu umowy,

• uszkodzenia powstałe wskutek nieprawidłowego montażu, użytkowania lub konserwacji przedmiotu umowy,

• uszkodzenia spowodowane samodzielnymi przeróbkami,

• zużyte części lub elementy ścierające się i zużywające się podczas normalnej eksploatacji.

PRZYKŁAD: TERMIN OBJĘCIA GWARANCJĄ

Producent baterii łazienkowych zastrzegł w karcie gwarancyjnej, że zapewnia szczelność i sprawne działanie głowicy baterii w okresie 2 lat od daty sprzedaży oraz rocznej gwarancji na pozostałe elementy baterii. Jeden z kupujących po upływie 2 lat od daty sprzedaży baterii zgłosił zarysowania powierzchni dekoracyjnej baterii. Czy można odmówić wykonania zobowiązań z gwarancji w takiej sytuacji?

Tak. Gwarant może skutecznie uchylić się od zobowiązań gwarancyjnych, bo wada w postaci zarysowań powierzchni baterii ujawniła się po terminie wyraźnie wskazanym w treści gwarancji. Ponadto zarysowania powstają w efekcie zwykłego użytkowania baterii i zwykle nie są objęte gwarancją.

1 rok

Okres gwarancji

Jeśli nie ma wskazanego okresu gwarancji, przyjmuje się, że wynosi on rok od dnia wydania towaru kupującemu

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Podstawa prawna

Art. 577-581 kodeksu cywilnego z 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm., Dz.U. z 2004 r. nr 96, poz. 959).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA