REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa spełnienia gwarancji

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca lub wytwórca rzeczy (gwarant) może udzielić kupującemu gwarancji co do jakości sprzedanej rzeczy poprzez zobowiązanie się do pewnych świadczeń, na wypadek gdyby w określonym terminie ujawniły się wady fizyczne rzeczy sprzedanej.

REKLAMA

Dokumentem stwierdzającym obowiązek świadczenia jest pisemna gwarancja, która może mieć charakter imienny lub być dokumentem na okaziciela. Zawsze wskazuje ona, wobec kogo można dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji. W przypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, w razie wątpliwości uznaje się, że wystawca dokumentu ma obowiązek usunąć wady fizyczne rzeczy lub dostarczyć rzecz wolną od wad, jeśli wady te ujawnią się w ciągu terminu wskazanego w gwarancji.

REKLAMA

Gwarant może więc odmówić wykonania zobowiązania z tytuł gwarancji, jeśli rzecz w ogóle nie jest obciążona wadami fizycznymi. Wada fizyczna występuje, gdy powoduje ona zmniejszenie wartości rzeczy, zmniejsza jej użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy. Wada fizyczna może także polegać na tym, ze rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, np. załączając certyfikat lub znak bezpieczeństwa. O wadzie fizycznej można też mówić wtedy, gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym (np. niezbędnej instrukcji obsługi).

Gwarant może odmówić wykonania świadczeń wynikających z gwarancji, jeśli wada ujawni się po terminie określonym w gwarancji.

REKLAMA

Jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie określono terminu trwania gwarancji, przyjmuje się, że termin ten wynosi jeden rok od dnia, w którym rzecz została wydana kupującemu (art. 577 par. 1 i 2 k.c.). Po upływie tego okresu zobowiązany z tytułu gwarancji może odmówić wypełnienia zobowiązań.

Z zasady gwarancja dotyczy wad powstałych z przyczyn tkwiących w rzeczy sprzedanej. Jeśli więc w gwarancji nie zastrzeżono inaczej, gwarant nie będzie ponosił odpowiedzialności, jeśli wykaże, że wada powstała z innych przyczyn, np. z powodu niewłaściwej eksploatacji. Gwarant może jednak ponosić szerszą odpowiedzialność przez uwzględnienie w gwarancji także innych wad. Przy czym przyjmuje się, że nie można wyłączyć odpowiedzialności za wady, których przyczyna tkwi w rzeczy sprzedanej, bo byłoby to sprzeczne z naturą gwarancji (art. 3531 k.c.). Aby zrealizować uprawnienia z tytułu gwarancji, uprawniony nie musi dopełnić żadnych aktów staranności (zbadanie rzeczy przy zakupie lub zawiadomienie o zauważonych wadach). Gwarant nie może się więc na nie powołać, odmawiając wykonania zobowiązań wynikających z gwarancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W razie wątpliwości uznaje się, że wystawca dokumentu gwarancyjnego ma obowiązek usunięcia wad fizycznych lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Obowiązki gwaranta mogą być określone w gwarancji szerzej lub węziej. Mogą na przykład zostać ograniczone, np. obejmować tylko naprawę (bez wymiany rzeczy na inną wolną od wad). Wówczas jeśli uprawniony będzie żądał świadczeń, które nie wynikają z gwarancji, wystawca gwarancji będzie mógł się uchylić od wykonania żądanych świadczeń. W gwarancji można także zastrzec, że faktycznie to kupujący usunie wady na koszt i ryzyko gwaranta. Przyjmuje się także, że to gwarant decyduje, w jaki sposób wypełni swe zobowiązania wskazane w gwarancji (zobowiązanie przemienne).

Gwarant może także odmówić wykonania zobowiązań, gdy roszczenia uprawnionych ulegną przedawnieniu na zasadach wskazanych w art. 118 k.c.

WYŁĄCZENIE GWARANCJI

Gwarant może wyłączyć w dokumencie gwarancyjnym odpowiedzialność np. za:

• uszkodzenia mechaniczne przedmiotu umowy,

• uszkodzenia powstałe wskutek nieprawidłowego montażu, użytkowania lub konserwacji przedmiotu umowy,

• uszkodzenia spowodowane samodzielnymi przeróbkami,

• zużyte części lub elementy ścierające się i zużywające się podczas normalnej eksploatacji.

PRZYKŁAD: TERMIN OBJĘCIA GWARANCJĄ

Producent baterii łazienkowych zastrzegł w karcie gwarancyjnej, że zapewnia szczelność i sprawne działanie głowicy baterii w okresie 2 lat od daty sprzedaży oraz rocznej gwarancji na pozostałe elementy baterii. Jeden z kupujących po upływie 2 lat od daty sprzedaży baterii zgłosił zarysowania powierzchni dekoracyjnej baterii. Czy można odmówić wykonania zobowiązań z gwarancji w takiej sytuacji?

Tak. Gwarant może skutecznie uchylić się od zobowiązań gwarancyjnych, bo wada w postaci zarysowań powierzchni baterii ujawniła się po terminie wyraźnie wskazanym w treści gwarancji. Ponadto zarysowania powstają w efekcie zwykłego użytkowania baterii i zwykle nie są objęte gwarancją.

1 rok

Okres gwarancji

Jeśli nie ma wskazanego okresu gwarancji, przyjmuje się, że wynosi on rok od dnia wydania towaru kupującemu

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Podstawa prawna

Art. 577-581 kodeksu cywilnego z 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm., Dz.U. z 2004 r. nr 96, poz. 959).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

REKLAMA

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

REKLAMA

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA