REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić książkę kontroli

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli. Przechowuje ją w swojej siedzibie i udostępnia na żądanie inspektorów.

Do obowiązków przedsiębiorcy należy prowadzenie książki kontroli, zawierającej informacje o kontrolach, które odbyły się w firmie, oraz o wykonaniu zaleceń pokontrolnych. Przechowuje ją w swojej siedzibie razem z upoważnieniami i protokołami kontroli. Nie może odmówić udostępnienia jej wówczas, gdy zażąda tego organ kontroli. Spółka cywilna prowadzi jedną książkę kontroli.

REKLAMA

Technika prowadzenia książki kontroli zależy od przedsiębiorcy. Nie ma jednolitego wzorca, według którego należy ją prowadzić. Artykuł 81 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej określa jedynie sposób jej przechowywania i zawartość. Nie określa natomiast okresu, przez który przedsiębiorca powinien przechowywać ten dokument. Dlatego przyjmuje się, że jest to obowiązek bezterminowy.

Ustawa nie przewiduje również sankcji dla przedsiębiorcy, który nie prowadzi książki i nie udostępnia jej organom kontroli.

Do książki kontroli wpisów dokonują organy kontroli oraz przedsiębiorca. Inspektorzy wpisują informacje o: oznaczeniu organu kontroli, oznaczeniu upoważnienia do kontroli, zakresie przeprowadzonej kontroli, dacie podjęcia i zakończenia kontroli oraz zalecenia i środki pokontrolne. Zamiast dokonać wpisu tych informacji, organ kontroli może do książki załączyć kserokopie dokumentów na ich potwierdzenie. Przedsiębiorca ma wówczas obowiązek przechowywać te kserokopie razem z książką.

Podając w książce kontroli oznaczenie organu, inspektor musi podać jego pełną nazwę oraz wskazać na siedzibę. Natomiast wskazując zakres podmiotowy kontroli nie może posługiwać się ogólnikami, a także wykraczać poza ramy właściwości rzeczowej i miejscowej tego organu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca wpisuje informację o wykonaniu zaleceń pokontrolnych oraz o ewentualnym uchyleniu tych zaleceń przez organ kontroli, organ nadrzędny nad organem kontroli lub sąd administracyjny.

Pracownicy organu kontroli mają prawo zapoznać się z wpisami do księgi, które dotyczą poprzednich kontroli. W ten sposób mogą skorzystać z ustaleń, jakie zostały poczynione wcześniej przez innych inspektorów. Nie mogą natomiast sprawdzać, czy przedsiębiorca wykonał wskazane zalecenia pokontrolne.

Przedsiębiorca nie może odmówić im udostępnienia książki, ale o tym fakcie powinien w niej dokonać wzmiankę.

Przedsiębiorca ma też prawo egzekwować, aby inspektor, któremu udostępnił książkę kontroli, nie wynosił jej poza siedzibę, nie zajął jej jako formy zabezpieczenia dowodów, nie dokonywał w niej żadnych zapisów, a także żadnych wcześniejszych wpisów nie wykreślał. Natomiast nie może zabronić dokonywania z książki kontroli wypisów, powielania i fotografowania zamieszczonych w niej zapisów.

Ważne!

Wpisy w księdze kontroli informują o tym, jak często i z jakim skutkiem przedsiębiorca był kontrolowany

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Art. 81 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA