REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić książkę kontroli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli. Przechowuje ją w swojej siedzibie i udostępnia na żądanie inspektorów.

Do obowiązków przedsiębiorcy należy prowadzenie książki kontroli, zawierającej informacje o kontrolach, które odbyły się w firmie, oraz o wykonaniu zaleceń pokontrolnych. Przechowuje ją w swojej siedzibie razem z upoważnieniami i protokołami kontroli. Nie może odmówić udostępnienia jej wówczas, gdy zażąda tego organ kontroli. Spółka cywilna prowadzi jedną książkę kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Technika prowadzenia książki kontroli zależy od przedsiębiorcy. Nie ma jednolitego wzorca, według którego należy ją prowadzić. Artykuł 81 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej określa jedynie sposób jej przechowywania i zawartość. Nie określa natomiast okresu, przez który przedsiębiorca powinien przechowywać ten dokument. Dlatego przyjmuje się, że jest to obowiązek bezterminowy.

Ustawa nie przewiduje również sankcji dla przedsiębiorcy, który nie prowadzi książki i nie udostępnia jej organom kontroli.

Do książki kontroli wpisów dokonują organy kontroli oraz przedsiębiorca. Inspektorzy wpisują informacje o: oznaczeniu organu kontroli, oznaczeniu upoważnienia do kontroli, zakresie przeprowadzonej kontroli, dacie podjęcia i zakończenia kontroli oraz zalecenia i środki pokontrolne. Zamiast dokonać wpisu tych informacji, organ kontroli może do książki załączyć kserokopie dokumentów na ich potwierdzenie. Przedsiębiorca ma wówczas obowiązek przechowywać te kserokopie razem z książką.

REKLAMA

Podając w książce kontroli oznaczenie organu, inspektor musi podać jego pełną nazwę oraz wskazać na siedzibę. Natomiast wskazując zakres podmiotowy kontroli nie może posługiwać się ogólnikami, a także wykraczać poza ramy właściwości rzeczowej i miejscowej tego organu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca wpisuje informację o wykonaniu zaleceń pokontrolnych oraz o ewentualnym uchyleniu tych zaleceń przez organ kontroli, organ nadrzędny nad organem kontroli lub sąd administracyjny.

Pracownicy organu kontroli mają prawo zapoznać się z wpisami do księgi, które dotyczą poprzednich kontroli. W ten sposób mogą skorzystać z ustaleń, jakie zostały poczynione wcześniej przez innych inspektorów. Nie mogą natomiast sprawdzać, czy przedsiębiorca wykonał wskazane zalecenia pokontrolne.

Przedsiębiorca nie może odmówić im udostępnienia książki, ale o tym fakcie powinien w niej dokonać wzmiankę.

Przedsiębiorca ma też prawo egzekwować, aby inspektor, któremu udostępnił książkę kontroli, nie wynosił jej poza siedzibę, nie zajął jej jako formy zabezpieczenia dowodów, nie dokonywał w niej żadnych zapisów, a także żadnych wcześniejszych wpisów nie wykreślał. Natomiast nie może zabronić dokonywania z książki kontroli wypisów, powielania i fotografowania zamieszczonych w niej zapisów.

Ważne!

Wpisy w księdze kontroli informują o tym, jak często i z jakim skutkiem przedsiębiorca był kontrolowany

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Art. 81 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA