REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W przedsiębiorstwie może być prowadzona tylko jedna kontrola

Sebastian Koczur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy organ kontroli może równocześnie prowadzić więcej niż jedną kontrolę u przedsiębiorcy?

Aktem prawnym regulującym dopuszczalność kontroli w przedsiębiorstwie jest ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.). Przepis art. 82 cyt. ustawy wyraźnie stanowi, iż nie można równocześnie prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Oczywiście ustawodawca wprowadza szereg wyłączeń, dyktowanych pewnymi szczególnymi okolicznościami. Należą do nich między innymi takie sytuacje, jak niezbędność kontroli dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia, konieczność wyeliminowania zagrożenia życia, zdrowia lub środowiska naturalnego, zasadność dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu bądź też dopuszczalność prowadzenia wielu kontroli została dopuszczona na mocy odrębnych przepisów. Oczywiście jako wyjątki od generalnego zakazu powadzenia wielu kontroli, i to nakładające na przedsiębiorcę określone obowiązki, sytuacje nie mogą być interpretowane w sposób rozszerzający, ich zastosowanie może dotyczyć ściśle sytuacji określonych w przepisach.

REKLAMA

Jeżeli u przedsiębiorcy jest już prowadzona jedna kontrola i jednocześnie inny organ kontroli zamierzałby podjąć stosowne działania, to wówczas organ kontroli jest zobowiązany do odstąpienia od podjęcia czynności kontrolnych. W takiej sytuacji winien on ustalić z przedsiębiorcą termin przeprowadzenia kontroli w sposób niekolidujący z innymi działaniami kontrolnymi.

Co więcej, przepisy, nie tylko ograniczają dopuszczalność prowadzonych kontroli, ale także w sposób wyraźny ustalają dopuszczalny czas trwania kontroli. Przepis art. 83 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza ograniczenia czasu kontroli.

Co do zasady, czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) - czterech tygodni, natomiast w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - ośmiu tygodni. Niemniej jednak, należy pamiętać, iż są to terminy instrukcyjne, których przekroczenie nie powoduje nieważności bądź możliwości kwestionowania prowadzonej kontroli. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, limity czasowe mają dyscyplinować urzędy, ale ich przekroczenie nie powoduje, że nie można dalej prowadzić kontroli. W szczególnych sytuacjach, analogicznych jak dla prowadzenia więcej niż jednej kontroli, przewidzianych w przepisach, organy kontroli nie są związane limitami czasowymi.

SEBASTIAN KOCZUR

Dalszy ciąg materiału pod wideo

adwokat, Kancelaria Książek Koczur i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA