REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na własny biznes - multiserwis

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej sprzętu AGD i RTV trafia do naszych domów. Gdy się zepsuje, musi być naprawiany. A psuje się wszystko. Telewizory, które posiada już 99 proc. gospodarstw, pralki, lodówki.


Prowadzenie multiserwisu nie jest ani łatwe, ani tak dochodowe, jak się powszechnie sądzi. Z opracowań GUS (październik 2007 r.) wynika, że na koniec 2006 roku handlem i naprawami zajmowało się 589 tys. firm (zatrudniały 1,3 mln osób, przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto 1405 zł). Zakłady naprawcze stanowiły niespełna 1/3, czyli ok. 150-200 tys. O ile przychody w porównaniu z 2005 rokiem wzrosły np. w budownictwie i edukacji po 19 proc., transporcie o 15 proc., to w naprawach spadły o 5 proc. Nie wróży to dobrze na przyszłość.

REKLAMA


Elektronika tanieje


Potwierdza to Michał Kubas, właściciel firmy MultiSerwis z Lublina, która zajmuje się profesjonalną naprawą sprzętu elektronicznego znanych marek, w tym komputerów. Według niego spada w Polsce zapotrzebowanie na różnego rodzaju naprawy, np. odtwarzaczy DVD czy innego sprzętu audio-wideo, bo jest coraz tańszy.


- Nowy odtwarzacz DVD można kupić w sklepie już za 100 zł, a naprawa kosztuje 10-12 zł, razem z częściami ok. 50 zł. Czy zatem klientowi opłaca się naprawa? - pyta.


Dodaje jednak, że są regiony, np. tzw. ściana wschodnia, gdzie ludzie są biedniejsi i dla nich liczy się nawet 20 zł oszczędności. Inaczej jest natomiast w Warszawie i na zachodzie kraju, gdzie mieszkańcy są lepiej sytuowani. Twierdzi, że gdyby ktoś chciał otworzyć warsztat, musi dysponować lokalem ok. 50 mkw. Wyposażenie w lutownice, mierniki napięcia prądu i oscylatory kosztuje 15-20 tys. zł. Plus samochód do transportu np. telewizorów, telefon komórkowy i komputer. W sumie powinien przygotować ok. 30 tys. zł. W Warszawie, gdzie czynsze są wyższe, a wystrój lokalu musi być bardziej szykowny, potrzeba na początek 50 tys. zł. Konieczny jest parking dla samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jednak zarówno w Lublinie, jak i w stolicy najważniejsze jest zadowolenie klienta. Jeśli zostanie raz sprawnie obsłużony, przyjdzie kiedy indziej albo poleci zakład znajomym czy sąsiadom. Ważna też jest reklama, choć wszędzie musimy za nią drogo płacić. Przykładowo ogłoszenie w ramce w Panoramie Firm kosztuje ok. 1000 zł. Tańszym sposobem jest prasa lokalna i ulotki - podkreśla.


Pan Michał liczy najbardziej na różne okazje, jak święta czy wielkie zawody i transmisje, np. Euro 2012.


- Wówczas obroty gwałtownie rosną - dodaje.


Sceptycyzm starego mistrza


Bardziej sceptycznie do rozwoju rynku napraw podchodzi Mariusz Jastrzębski, właściciel warsztatu RTV z Łodzi, członek Cechu Rzemiosł Metalowych, Optycznych i Elektrotechnicznych. Pracuje w branży od 1978 roku. Jego zdaniem sprzęt elektroniczny szybko tanieje i automatycznie spada popyt na naprawy.


- Niedawno nowy telewizor kosztował 2 tys. zł, teraz tylko 600 zł. Gdy cena naprawy przekracza 200 zł, po prostu nie opłaci się. Z Chin sprowadzane są coraz tańsze i gorsze jakościowo modele. Są to często urządzenia jednorazowe, sprzedawane w różnych marketach. Gdy jest reklamacja, to wymieniają uszkodzony towar na nowy. Spadło też zainteresowanie nauką zawodu. Młody człowiek zanim jeszcze rozpocznie praktyki, już się pyta, ile zarobi. Młodzi wolą pracę w myjni, bo mają szybki i lepszy zarobek. Nas, starych mistrzów, już się nie docenia. Dawniej obowiązywały np. ulgi podatkowe przy szkoleniu uczniów. Zniesiono je. Dlatego źle widzę przyszłość sektora serwisowego: coraz więcej punktów zamyka się. Czas przejść na emeryturę - konkluduje.


Inaczej podchodzi do sprawy pan Janek, właściciel zakładu naprawy pralek, zmywarek i lodówek pod Warszawą z 20-letnim stażem pracy, który stawia na oszczędne prowadzenie interesu i pilność napraw. Pracuje sam. Pomaga mu żona jako sekretarka.


- Warsztat mam w domu, w dawnym garażu. Ostatnio kupiłem od Rosjan na bazarze za 1,5 tys. zł małą obrabiarkę, żeby dorabiać drobne części, oraz używane audi kombi za 23 tys. zł. Muszę mieć samochód, bo jeżdżę do klientów i naprawiam sprzęt w domu po wezwaniu na telefon. Części podstawowe nabywam w hurtowniach, których jest kilka w Warszawie i okolicy. Magazynu nie prowadzę, bo zamraża gotówkę. Liczy się przede wszystkim fachowość, szybkość i przystępna cena usługi. Nie zdzieram z klientów i zawsze jestem na zawołanie. Coś w rodzaju pogotowia technicznego. Na rynek wchodzą jednak coraz bardziej zaawansowane modele. Gdy mam problemy z oprogramowaniem, korzystam z pomocy kolegi elektronika i jakoś wychodzę na swoje. Reklamuję się w prasie lokalnej - podkreśla.


Współpraca z sieciami


Jedną z możliwości, kto wie, czy nie najlepszą, jest stała współpraca z renomowanymi producentami sprzętu RTV i AGD lub sieciami handlowymi. Trzeba mieć doświadczenie, wyszkolony personel i dysponować odpowiednim lokalem.


Tomasz Siedlecki, dyrektor ds. marketingu spółki Euro-Net, zachęca warsztaty serwisowe do współpracy.


- Poszukujemy partnerów naprawiających nie tylko sprzęt RTV i AGD, ale montujących go w domu i świadczących usługi dodatkowe, np. montaż kuchenek gazowych, anten naziemnych i satelitarnych czy audio w samochodzie. Nasze wymagania nie są wygórowane. Serwis musi mieć status podmiotu gospodarczego, być płatnikiem VAT, posiadać konto bankowe i pocztę elektroniczną. Nie może świadczyć usług dla konkurencji handlowej. Najważniejszy jest ujednolicony poziom cen serwisu i standard obsługi: serwis musi być profesjonalny, rzetelny i uczciwy - podkreśla.


Andrzej Zerbst, właściciel Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Domax, członek Cechu Rzemiosł Metalowych, Elektrotechnicznych i Motoryzacyjnych w Poznaniu, prowadzi serwis znanych marek: Candy, Whirlpool, Electrolux, Miele i Ardo. Zatrudnia 12 pracowników specjalistów po różnych kursach. Jego firma dysponuje nowoczesnymi narzędziami i specjalnym oprogramowaniem komputerów. Posiada też certyfikat ISO 9001-2000.


- Koszty prowadzenia zakładu (200 mkw.) są bardzo wysokie, ale jesteśmy na bieżąco z najnowszymi technologiami i rozwiązaniami nawet w organizacji pracy. Personel szkolą producenci. Ma to sens, bo często poprawiamy po tzw. fachowcach, którzy nie znają najnowszych urządzeń domowych. Coś, co u pseudofachowca kosztowało 50 zł, u nas musi kosztować 250 zł. Ale części są oryginalne, montaż prawidłowy i wszystko działa. Taniej się nie da. Dzięki współpracy z producentami mamy zapewnioną autoreklamę, bo przy gwarancji podają nasz warsztat serwisowy. Chociaż są i minusy. Ponieważ sprzęt AGD tanieje, producenci i sklepy (wielkie sieci) chcąc zapewnić odpowiednią marżę tną z reguły koszty serwisu. Zyski spadają, a pracy przybywa. Gdyby nie pomoc syna, zrezygnowałbym - podkreśla.

150-200 tys.

Firmy naprawcze

Pod koniec 2006 roku firm naprawczych w Polsce było 150-200 tys.

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA