REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie danych osobowych

REKLAMA

Prowadzę niewielki zakład usługowy. Posiadam jednak odrębną komórkę organizacyjną zajmującą się kadrami. Czy pracownicy kadr, ale również i inni, którzy będą mieć dostęp do akt personalnych pozostałych pracowników, powinni odbyć jakieś specjalne przeszkolenie w zakresie ochrony danych osobowych? W jaki sposób zapewnić bezpieczny dostęp do tych danych?

Podstawowym aktem prawnym w zakresie ochrony danych osobowych jest ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm. - zwana dalej ustawą). Przepisy ustawy nie nakładają na podmioty mające dostęp do akt osobowych innych osób obowiązku odbycia jakiegokolwiek przeszkolenia w tym zakresie. Osoby takie zobowiązane są jedynie do postępowania zgodnie z ogólnymi zasadami ochrony takich danych, o których szczegółowo stanowi ustawa.

Podmiotami mającymi najczęstszy dostęp do akt personalnych pracowników w zakładzie pracy są z reguły pracownicy zajmujący się kadrami. W związku ze świadczoną pracą, aby skutecznie i płynnie mogli wykonywać swoje obowiązki, powinni otrzymać od swojego pracodawcy, który jest zgodnie z ustawą administratorem danych osobowych (obciążonym w związku z tym licznymi obowiązkami, w tym podstawowym - zabezpieczeniem danych) w danym zakładzie pracy stałe (lub czasowe - w zależności od potrzeby), imienne upoważnienie uprawniające do dostępu do danych osobowych pracowników (art. 37 ustawy).

Przepisy nie nakładają obowiązku sporządzenia takiego upoważnienia w żadnej formie szczególnej. Ze względów dowodowych sugeruje się jednak jego wydanie na piśmie. Należy w nim precyzyjnie wskazać osobę uprawnioną do dostępu do danych osobowych pracowników, a także zakres przetwarzanych na jego podstawie danych. Jedną kopię tego upoważnienia otrzyma uprawniony pracownik, drugi egzemplarz należy przechowywać w jego aktach osobowych w części B (§ 6 rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika - DzU nr 62, poz. 286 ze zm.). Przykładowa treść takiego upoważnienia może mieć brzmienie: Na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych upoważniam Pana/Panią do wglądu w akta personalne zawierające dane osobowe podległych Panu (i) zawodowo, strukturalnie lub merytorycznie pracowników. Jednocześnie informuję, że jest Pan (i) zobowiązany (a) do zachowania powyższych informacji w tajemnicy. Obowiązek ten istnieje również po ustaniu stosunku pracy.

Następnie na podstawie ważnego upoważnienia pracodawca, jako osoba zarządzająca danymi osobowymi pracowników, udostępnia wgląd do tych danych.

Należy wspomnieć, że również oprócz pracowników przetwarzających stale dane osobowe w związku z zajmowanym stanowiskiem upoważnienie do dostępu do tych danych powinni otrzymać m.in.:
• kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych - w odniesieniu do danych osobowych podległych pracowników,
• osoby wykonujące na podstawie umów cywilnoprawnych zadania związane z dostępem do danych osobowych pracowników,
• praktykanci w danym zakładzie pracy, jeżeli wykonują prace związane z przetwarzaniem danych osobowych,
• osoby zarządzające w imieniu pracodawcy zakładem pracy,
• osoby dokonujące przeglądów serwisowych sprzętu czy oprogramowania.

Otrzymanie upoważnienia może być ponadto poprzedzone złożeniem przez pracowników dopuszczonych do pracy z danymi osobowymi dodatkowego zobowiązania do zachowania w tajemnicy informacji, z którymi zostaną zapoznani podczas korzystania z akt osobowych pracowników (np. Oświadczam, że nie będę udostępniał (a) osobom niezainteresowanym zawodowo danych, do których posiadam dostęp z racji wykonywanych czynności służbowych. Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że w przypadku naruszenia niniejszej tajemnicy podlegam sankcjom wynikającym z Kodeksu pracy do zwolnienia dyscyplinarnego włącznie oraz sankcjom wynikającym z ustawy o ochronie danych osobowych).

Podobnie jak przy udzielaniu upoważnienia również i w tym przypadku sposób takiego zobowiązania jest dowolny. Może ono wynikać wprost z umowy o pracę lub być w sposób ogólny unormowany w regulaminie pracy. W niektórych przypadkach upoważnienie dostępu do danych może wynikać wprost z przepisów prawa (np. w ramach prowadzenia postępowania karnego).

Naruszenie obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych wiąże się z licznymi dolegliwościami dla upoważnionego pracownika, od nałożenia na niego kary porządkowej (upomnienia, nagany, kary pieniężnej) aż do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.


Jakub Kaniewski

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA