REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie danych osobowych

REKLAMA

Prowadzę niewielki zakład usługowy. Posiadam jednak odrębną komórkę organizacyjną zajmującą się kadrami. Czy pracownicy kadr, ale również i inni, którzy będą mieć dostęp do akt personalnych pozostałych pracowników, powinni odbyć jakieś specjalne przeszkolenie w zakresie ochrony danych osobowych? W jaki sposób zapewnić bezpieczny dostęp do tych danych?

Podstawowym aktem prawnym w zakresie ochrony danych osobowych jest ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm. - zwana dalej ustawą). Przepisy ustawy nie nakładają na podmioty mające dostęp do akt osobowych innych osób obowiązku odbycia jakiegokolwiek przeszkolenia w tym zakresie. Osoby takie zobowiązane są jedynie do postępowania zgodnie z ogólnymi zasadami ochrony takich danych, o których szczegółowo stanowi ustawa.

Podmiotami mającymi najczęstszy dostęp do akt personalnych pracowników w zakładzie pracy są z reguły pracownicy zajmujący się kadrami. W związku ze świadczoną pracą, aby skutecznie i płynnie mogli wykonywać swoje obowiązki, powinni otrzymać od swojego pracodawcy, który jest zgodnie z ustawą administratorem danych osobowych (obciążonym w związku z tym licznymi obowiązkami, w tym podstawowym - zabezpieczeniem danych) w danym zakładzie pracy stałe (lub czasowe - w zależności od potrzeby), imienne upoważnienie uprawniające do dostępu do danych osobowych pracowników (art. 37 ustawy).

Przepisy nie nakładają obowiązku sporządzenia takiego upoważnienia w żadnej formie szczególnej. Ze względów dowodowych sugeruje się jednak jego wydanie na piśmie. Należy w nim precyzyjnie wskazać osobę uprawnioną do dostępu do danych osobowych pracowników, a także zakres przetwarzanych na jego podstawie danych. Jedną kopię tego upoważnienia otrzyma uprawniony pracownik, drugi egzemplarz należy przechowywać w jego aktach osobowych w części B (§ 6 rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika - DzU nr 62, poz. 286 ze zm.). Przykładowa treść takiego upoważnienia może mieć brzmienie: Na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych upoważniam Pana/Panią do wglądu w akta personalne zawierające dane osobowe podległych Panu (i) zawodowo, strukturalnie lub merytorycznie pracowników. Jednocześnie informuję, że jest Pan (i) zobowiązany (a) do zachowania powyższych informacji w tajemnicy. Obowiązek ten istnieje również po ustaniu stosunku pracy.

Następnie na podstawie ważnego upoważnienia pracodawca, jako osoba zarządzająca danymi osobowymi pracowników, udostępnia wgląd do tych danych.

Należy wspomnieć, że również oprócz pracowników przetwarzających stale dane osobowe w związku z zajmowanym stanowiskiem upoważnienie do dostępu do tych danych powinni otrzymać m.in.:
• kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych - w odniesieniu do danych osobowych podległych pracowników,
• osoby wykonujące na podstawie umów cywilnoprawnych zadania związane z dostępem do danych osobowych pracowników,
• praktykanci w danym zakładzie pracy, jeżeli wykonują prace związane z przetwarzaniem danych osobowych,
• osoby zarządzające w imieniu pracodawcy zakładem pracy,
• osoby dokonujące przeglądów serwisowych sprzętu czy oprogramowania.

Otrzymanie upoważnienia może być ponadto poprzedzone złożeniem przez pracowników dopuszczonych do pracy z danymi osobowymi dodatkowego zobowiązania do zachowania w tajemnicy informacji, z którymi zostaną zapoznani podczas korzystania z akt osobowych pracowników (np. Oświadczam, że nie będę udostępniał (a) osobom niezainteresowanym zawodowo danych, do których posiadam dostęp z racji wykonywanych czynności służbowych. Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że w przypadku naruszenia niniejszej tajemnicy podlegam sankcjom wynikającym z Kodeksu pracy do zwolnienia dyscyplinarnego włącznie oraz sankcjom wynikającym z ustawy o ochronie danych osobowych).

Podobnie jak przy udzielaniu upoważnienia również i w tym przypadku sposób takiego zobowiązania jest dowolny. Może ono wynikać wprost z umowy o pracę lub być w sposób ogólny unormowany w regulaminie pracy. W niektórych przypadkach upoważnienie dostępu do danych może wynikać wprost z przepisów prawa (np. w ramach prowadzenia postępowania karnego).

Naruszenie obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych wiąże się z licznymi dolegliwościami dla upoważnionego pracownika, od nałożenia na niego kary porządkowej (upomnienia, nagany, kary pieniężnej) aż do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.


Jakub Kaniewski

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA