REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na samochód równe racie kredytu mieszkaniowego

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Wydatki na samochód równe racie kredytu mieszkaniowego
Wydatki na samochód równe racie kredytu mieszkaniowego

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci szacują, że w budżecie pojedynczego gospodarstwa domowego koszt utrzymania przeciętnego auta wynosi prawie tysiąc złotych miesięcznie. Tyle wynosi rata kredytu na zakup niewielkiego mieszkania w mieście wojewódzkim.

6 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Bez Samochodu. Z tej okazji Home Broker sprawdził, jak dużo Polacy wydają na codzienne dojazdy do pracy. Co prawda dla wielu osób auto jest narzędziem pracy i nie wyobrażają sobie nawet tego, że auto mogliby sprzedać, ale warto mieć świadomość, że poczynione w ten sposób oszczędności mogłyby w dłuższym okresie zbudować znaczny kapitał.

REKLAMA

Motoryzacja pochłania codziennie 150 milionów złotych

REKLAMA

W skali całego kraju pozostawienie aut na parkingach tylko jednego dnia może oznaczać oszczędności idące w miliony złotych. Gdyby bowiem przyjąć, że mniej więcej co trzeci Polak zrezygnował z wejścia „za kółko” na rzecz roweru lub komunikacji publicznej, to na drogi nie wyruszyłoby około 5 milionów pojazdów. Oznacza to potencjalne dzienne oszczędności na poziomie 150 mln złotych. Dzienny koszt używania jednego auta można bowiem oszacować na ponad 30 złotych (paliwo, zużycie, ubezpieczenie).

Jak oszacowane zostały koszty utrzymania i użytkowania samochodu?

Pod uwagę wzięte zostały koszty paliwa, obowiązkowego ubezpieczenia OC, serwisu, myjni, opłat za parkingi itp. Trzeba bowiem pamiętać, że co prawda ceny paliw na stacjach przyprawiają niejednego użytkownika auta o zawrót głowy, ale zakup benzyny odpowiada często za mniej niż połowę kosztów posiadania i użytkowania auta. Czym jednak jeździ przeciętny mieszkaniec Rzeczpospolitej? Najaktualniejsze badania na ten temat przedstawił TNS OBOP w 2010 roku. Zgodnie z nim wtedy rodacy planowali wydać na zakup auta przeciętnie 15,5 tys. zł.

Biorąc pod uwagę wzrost wynagrodzeń od roku 2010 do dziś można szacować, że kwota ta wzrosła do około 17 tys. złotych. Informacje z portalu autocentrum.pl wskazywałyby, że bardzo często wybór nabywców pada na Opla Astrę. Na ocenę tego właśnie modelu składa się bowiem najwięcej opinii użytkowników wspomnianego serwisu. Zgodnie z danymi firmy Eurotax, model z roku 2008 wyposażony w silnik 1,4 przejeżdża przeciętnie 18,5 tys. kilometrów rocznie. Wiąże się to z kosztem serwisu i paliwa na poziomie około 9,7 tys. zł rocznie. Do tego należałoby dodać jeszcze koszt ubezpieczenia, myjni, parkingów, które ostrożnie można szacować na 1,5 tys. zł rocznie. Dzieląc te koszty przez 365 dni, otrzymano wynik na poziomie 30,8 zł. Tyle właśnie mógłby teoretycznie zaoszczędzić przeciętny posiadacz auta rezygnując z jego użytkowania przez jeden dzień.

Istnieje też szansa, że w trakcie Międzynarodowego Dnia Bez Samochodu w dużych miastach osoba, która zrezygnuje z dojazdu do pracy samochodem nie będzie musiała płacić za komunikację miejską. Miasta taką formę promocji przewidują bowiem przeważnie z tej okazji. W pozostałych dniach roku szacując potencjalne oszczędności należałoby natomiast uwzględnić z jednej strony koszty biletów okresowych (np. w Warszawie normalny na 30 dni kosztuje on 100 zł) i koszty biletów w transporcie międzymiastowym, a z drugiej kwotę, którą można otrzymać ze sprzedaży auta. Dla uproszczenia kwoty te pominięto w obliczeniach.

150 milionów złotych wystarczyłoby w Warszawie na zakup prawie 23 tys. m kw. powierzchni użytkowej mieszkań – wynika z danych Home Broker. Taką powierzchnię miałoby około 500 przeciętnych mieszkań dwupokojowych (o pow. 45 m kw.). Co więcej, za tę samą kwotę można byłoby kupić prawie 900 „dwójek” z Łodzi czy Katowicach, gdzie ceny mieszkań są znacznie niższe niż w stolicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile można kupić za 150 mln złotych?

Miasto

Średnia cena transakcyjna za ostatnie 12 mc

Powierzchnia możliwa do nabycia za 150 mln zł

(w m kw.)

Liczba mieszkań dwupokojowych możliwa do nabycia za 150 mln zł

Warszawa

6 558 zł

22871

508

Kraków

5 793 zł

25892

575

Poznań

5 348 zł

28050

623

Wrocław

5 328 zł

28151

626

Gdańsk

4 797 zł

31267

695

Lublin

4 316 zł

34751

772

Bydgoszcz

4 222 zł

35529

790

Szczecin

4 154 zł

36114

803

Katowice

3 859 zł

38866

864

Łódź

3 754 zł

39955

888

Zamiast kierownicy kilka metrów mieszkania

Jak sytuacja ta wygląda w przypadku jednego gospodarstwa domowego? Potencjalne oszczędności są oczywiście niższe, ale wciąż znaczące. Gdyby przyjąć, że przeciętny użytkownik samochodu osobowego musi liczyć się z wydatkiem na poziomie 30,8 zł, to miesięcznie dałoby to kwotę około 940 złotych, a rocznie 11,2 tys. zł – wynika z szacunków Home Broker. Roczna oszczędność z tytułu rezygnacji z samochodu osobowego pozwoliłaby więc na zakup od niespełna 2 do 3 m kw. przeciętnego mieszkania w mieście wojewódzkim. W efekcie już po kilku latach spędzonych za kierownicą roweru, a nie samochodu można by zaoszczędzić kwotę niezbędną do nabycia skromnej kawalerki w tych miastach.

Powierzchnia mieszkania możliwa do nabycia za 11,2 tys. zł

Miasto

Średnia cena transakcyjna za ostatnie 12 mc

Powierzchnia możliwa do nabycia za 11,2 tys. zł (w m kw.)

Warszawa

6 558 zł

1,7

Kraków

5 793 zł

1,9

Poznań

5 348 zł

2,1

Wrocław

5 328 zł

2,1

Gdańsk

4 797 zł

2,3

Lublin

4 316 zł

2,6

Bydgoszcz

4 222 zł

2,7

Szczecin

4 154 zł

2,7

Katowice

3 859 zł

2,9

Łódź

3 754 zł

3,0

…albo nawet dwa pokoje

Trzeba jednak pamiętać, że około trzy na cztery nieruchomości są kupowane w Polsce z wykorzystaniem kredytu hipotecznego. Warto więc rozważyć, jaką jego kwotę można otrzymać przeznaczając zaoszczędzone 940 zł na obsługę długu – o ile oczywiście potencjalny kredytobiorca posiadałby odpowiednią zdolność kredytową. Przyjmując, że kredyt byłby zaciągnięty w rodzimej walucie na okres 30 lat z oprocentowaniem na poziomie 4,5%, można liczyć na 184,2 tys. zł od banku. Kwota ta wystarczy na zakup ponad 27 m kw. przeciętnego mieszkania w Warszawie. Ponad 40 m kw. można przy zakładanym budżecie kupić w Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Katowicach i Łodzi, gdzie poziom cen jest jeszcze bardziej przystępny.

Powierzchnia mieszkania możliwa do nabycia za 180 tys. zł

Miasto

Średnia cena transakcyjna za ostatnie 12 mc

Powierzchnia możliwa do nabycia za 180 tys. zł (w m kw.)

Warszawa

6 558 zł

27,4

Kraków

5 793 zł

31,1

Poznań

5 348 zł

33,7

Wrocław

5 328 zł

33,8

Gdańsk

4 797 zł

37,5

Lublin

4 316 zł

41,7

Bydgoszcz

4 222 zł

42,6

Szczecin

4 154 zł

43,3

Katowice

3 859 zł

46,6

Łódź

3 754 zł

47,9


Im dalej do pracy, tym większa zdolność

Oczywiście każdy przypadek należałoby rozważyć odrębnie, ale bez wątpienia warto mieć świadomość jak duże koszty potrafi generować posiadanie samochodu. I tak na przykład na zakup paliwa do auta, którym dojeżdżamy do pracy oddalonej o 5 km, pochłonie niespełna 80 zł miesięcznie. Dojeżdżając do pracy z odległości 20 km, musielibyśmy zapłacić za paliwo ponad 300 zł miesięcznie. Są to kwoty niższe niż same koszty utrzymania auta. Miesięcznie mogą wynosić 500 – 600 zł – wynika z szacunków Home Broker. Na tę kwotę składa się utrata wartości samochodu, koszty ubezpieczenia OC oraz koszty napraw i materiałów eksploatacyjnych.

Szacunkowe koszty utrzymania i eksploatacji przykładowego samochodu osobowego

Wyszczególnienie

Miejsce zamieszkania

(odległość od miejsca pracy)

5 km

10 km

20 km

Utrata wartości

3 400 zł

Koszt ubezpieczenia OC

1 000 zł

Koszty napraw i materiałów eksploatacyjnych

2 500 zł

Suma (rocznie)

6 900 zł

Koszty utrzymania samochodu w ujęciu miesięcznym

575,00 zł

Liczba dni pracy w miesiącu

20

Przeciętne spalanie w mieście (w l / 100 km)*

7,3

Cena litra paliwa Eurosuper 95 **

5,35 zł

Miesięczny koszt paliwa zużytego na dojazdy do pracy

78,11 zł

156,22 zł

312,44 zł

Łączny miesięczny koszt dojazdów do pracy

653,11 zł

731,22 zł

887,44 zł

Cena biletu 30-dniowego na komunikację miejską w Warszawie

100,00 zł

Potencjalna miesięczna oszczędność z tytułu rezygnacji z samochodu

553,11 zł

631,22 zł

787,44 zł

Dodatkowa kwota kredytu

(30 lat, oprocentowanie 4,5%)

109 162 zł

124 578 zł

155 410 zł

Źródło: Opracowanie własne na podstawie Eurotax, ipolisa.pl, targeo.pl, autocentrum.pl, e-petrol.pl

* dla Opla Astry 1.4 z 2008 roku

** średnia cena za e-petrol.pl (stan na 4.06.2013 r.)

Bartosz Turek

Analityk rynku nieruchomości
Home Broker

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Prawo do odłączenia, czyli czas na europejskie Porozumienie o cyfryzacji

    Prawo do odłączenia jest jednym z elementów europejskiego Porozumienia o cyfryzacji. Wypracowanie katalogu dobrych praktyk w zakresie transformacji cyfrowej w miejscu pracy oraz przygotowanie do wdrożenia Porozumienia Ramowego Europejskich Partnerów Społecznych w sprawie cyfryzacji na poziomie krajowym to główne cele projektu EFAD przygotowującego do procesu transformacji cyfrowej rynku pracy.

    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    REKLAMA

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    REKLAMA

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    REKLAMA