REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Styczniowe wskaźniki PMI dla sektora usług

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jak podała firma Markit Economics, styczniowy odczyt wskaźnika menedżerów logistyki dla sektora usług (Purchasing Managers’ Index, "PMI") dla Eurolandu wyniósł 52,5 pkt. i był o 1,1 pkt. niższy w porównaniu z grudniem.

Skąd ta korekta? Do niekorzystnych zjawisk mających wpływ na sytuację w usługach w Strefie Euro należy zaliczyć spadek aktywności w biznesie, ponadto styczeń był dziewiętnastym z kolei miesiącem, kiedy zmniejszało się zatrudnienie w tym sektorze.

REKLAMA

Nie należy jednak zapominać, że jest to już piąty miesiąc, kiedy analizowany wskaźnik znajduje się powyżej poziomu 50 pkt., co dowodzi poprawy sytuacji w sektorze usług krajów Strefy Euro.

REKLAMA

W Niemczech, które posiadają największą gospodarkę w Europie, styczniowy wskaźnik PMI wyniósł 52,2 pkt., miesiąc wcześniej stanowił 52,7 pkt. Główną przyczyną gorszego odczytu był wzrost kosztów zaopatrzeniowych, płac oraz energii i paliw.

We Francji PMI spadł z 58,7 pkt. w grudniu do 56,3 pkt. w styczniu. Tu przyczyny spowolnienia wzrostu są podobne, jak u naszych sąsiadów za Odrą. Mają jednak Francuzi powody do zadowolenia - jest to bowiem najwyższa na dzień dzisiejszy wartość PMI w Unii Europejskiej, co oznacza, że francuski sektor usług ma się dobrze. Nie mała w tym zasługa kwitnącej tam cały rok branży turystycznej.

We Włoszech PMI spadł o 3 pkt. do poziomu 50,9 pkt. Głównym tego powodem był wzrost kosztów w sektorze usługowym. Jednak przedstawiciele usług sygnalizują wzrost liczby nowych zamówień, co może skutkować w przyszłości poprawą wskaźnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Styczniowe dane z Hiszpanii świadczą o stabilizacji w zakresie aktywności biznesowej, jak również liczby nowych zamówień na usługi. Ostatecznie wskaźnik PMI za styczeń wzrósł do 48,8 pkt. w porównaniu z 45 pkt. za grudzień. Jednak sytuacja ekonomiczna w tym słonecznym kraju jest w dalszym ciągu bardzo trudna, a sektor usług znajduje się dalej w stanie recesji.

Pogorszył się znacząco wskaźnik PMI dla usług w Irlandii. Spadek z 48,3 pkt. do 44,4 pkt. był efektem obniżenia aktywności biznesowej a także trudnej sytuacji gospodarczej. Spadła ilość nowych zamówień w tym sektorze.

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii styczniowy odczyt wskaźnika PMI wyniósł 54,5 pkt., jest to 2,3 pkt. niżej niż w grudniu. Był to w znaczącej mierze skutek niekorzystnych warunków pogodowych na Wyspach, ale również podwyżki podatku VAT (wzrost kosztów). Należy jednak uznać, że sektor usług w Wielkiej Brytanii rozwija się w zadowalającym tempie, szybszym niż w wielu krajach na stałym Kontynencie.

Dziś dane o sytuacji w sektorze usług napłynęły również z USA. Tam wskaźnik ISM, będący odpowiednikiem europejskiego PMI, wyniósł 50,5 pkt., oznacza to skromny wzrost (+ 0,7 pkt. w stosunku do grudnia).

Jak widać, nie wszędzie w Europie a także w Stanach Zjednoczonych sektor usług przezwyciężył trudności. Niepokojem napawa sytuacja w Stanach Zjednoczonych, bowiem odczyty PMI dla usług są tam bliskie granicy między wzrostem a recesją.

Wskaźniki dotyczące koniunktury w sektorze usług są szczególnie istotne, ze względu na to, że decyduje on w krajach rozwiniętych o około 3/4 PKB. Zatem, aby postawić diagnozę o wyjściu z kryzysu amerykańskiej i europejskiej gospodarki musimy poczekać jeszcze przez sporo czasu.


Jan Mazurek, Investors 

Zobacz także: Finanse.wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA