REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

Rozpoznawanie obrazu w handlu: Przyszłość sklepów z monitoringiem półek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

Technologia rozpoznawania obrazu (image recognition) odgrywa coraz większą rolę w handlu detalicznym. Według analityków z Research and Markets, do końca 2023 roku wartość wdrożeń tej technologii na skalę globalną ma wynieść 1,98 mld USD. To znaczący wzrost w porównaniu z wynikiem z roku 2022 - 1,63 mld USD (21,6 proc.). Co więcej, prognozy sugerują że w ciągu najbliższych 4 lat ten sektor będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola, która nie jest łatwa

Aby klient zakupił określony towar, sprzedawca musi przeprowadzić szereg procesów, takich jak utrzymanie odpowiedniej ilości produktów na półkach, wdrożenie standardów ekspozycji, skuteczne pozycjonowanie materiałów promocyjnych czy oferowanie konsumentom atrakcyjnych cen w różnych kategoriach. Osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży jest możliwe pod warunkiem prawidłowego wykonania wszystkich tych elementów. Dlatego konieczne są częste kontrole sytuacji w sklepach.

Niestety kontrole przeprowadzane w sposób tradycyjny rozwiązują problem tylko częściowo. To czasochłonny i kosztowny proces, który w dodatku bywa nieprecyzyjny. Dane zebrane przez pracowników sklepu, merchandiserów czy audytorów, z powodu błędów mogą nie być w 100 proc. dokładne. W monitorowaniu tego, co dzieje się w punktach sprzedaży, może dziś pomagać technologia rozpoznawania obrazu.

REKLAMA

Konkretne korzyści

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpoznawanie obrazu w kontekście sprzedaży sprowadza się do identyfikacji produktów na zdjęciach sklepowych półek. Sztuczna inteligencja potrafi rozpoznać, jakie produkty i w jakich ilościach znajdują się na półkach, dzięki czemu system wsparcia sprzedaży może automatycznie przeanalizować, czy rzeczywistość jest zgodna z wytycznymi. Już dziś ta technologia z powodzeniem jest wykorzystywana do kontroli merchandisingu, sprawdzania udziałów półkowych czy monitorowania konkurencji.

– Zastosowanie technologii rozpoznawania obrazu w handlu detalicznym może znacząco poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Dzięki analizie obrazów handlowcy mogą szybciej reagować na zmiany na półkach, zoptymalizować dostępność produktów i zadbać o standardy merchandisingowe, co w efekcie pozwoli zwiększyć konkurencyjność i zyski – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w systemach IT dla sektora handlowego. – Przykładowo technologia rozpoznawania obrazu zastosowana do merchandisingu umożliwia szybką weryfikację realizacji standardów. W ten sposób producent może nie tylko szybko reagować na sytuację i dbać o ekspozycję, ale też zyskuje dane do rzetelnego rozliczenia wykonania umowy przez punkt sprzedaży. Warto wspomnieć, że ta technologia jest naprawdę skuteczna, bo algorytmy potrafią rozpoznawać produkty z aż 98-procentową dokładnością.

Szybkie i efektywne kontrole

Sektor handlu, w zależności od rynku, rośnie rocznie o kilka procent. Zwiększa się zwłaszcza liczba punktów sprzedaży. Jednocześnie koszty produkcji, logistyki oraz duża konkurencja nie pozwalają na zwiększanie budżetów na merchandising i przedstawicieli handlowych. Efektem mogą być problemy z utrzymaniem odpowiedniego standardu zaopatrzenia oraz ekspozycji towarów na sklepowych regałach. Rozpoznawanie obrazu pozwala zautomatyzować monitorowanie regałów w punktach sprzedaży, wszelkie kontrole, a także gromadzenie danych na temat konkurencji.

- Co istotne, automatyczna kontrola regałów w sklepie umożliwia precyzyjne sprawdzenie w każdym momencie nie jednego, ale wielu parametrów: dostępności produktu, zgodności z ustalonym standardem merchandisingowym, zgodności cen, również podczas trwania promocji czy wielkości udziału w półce – mówi Adam Sienkiewicz. 

Te korzyści mają również wymierny skutek, który przekłada się na efektywność. Przykład? Pewna brytyjska firma IT, która wprowadziła do swoich usług rozpoznawanie obrazu na potrzeby audytów sklepów detalicznych, mówi o skróceniu audytu nawet o 70 proc. oraz zapewnieniu handlowcom precyzyjnego wglądu w sytuację w sklepie w mniej niż 20 sekund. To znaczne zwiększenie wydajności i możliwości działania zespołów sprzedażowych.

Według raportu Research and Markets, głównymi czynnikami przyspieszającymi wzrost wykorzystania rozpoznawania obrazu w handlu są znaczące postępy w dziedzinie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji oraz wzrost liczby sklepów. Sytuację poprawia też zwiększona automatyzacja zadań związanych z zarządzaniem zapasami, zatowarowaniem oraz transakcjami. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA