Elektronikę kupujemy w sieci jednak zwykłe zakupy tradycyjnie
REKLAMA
REKLAMA
- Jak robimy zakupy?
- W jakich obszarach przeważają zakupy online?
- Jaka jest strukturę wydatków?
- Zmieniające się nawyki zakupowe
Jak robimy zakupy?
Badanie pokazuje, że Polacy najczęściej nabywają produkty spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego w sklepach stacjonarnych. Aż 86 proc. ankietowanych przyznaje, że robi zakupy spożywcze głównie w sklepach, a jedynie 2 proc. korzysta z internetu.
REKLAMA
Więcej niż 3 na 5 osób dokonuje zakupów produktów domowych głównie w sklepach (64 proc.), a jedna czwarta robi to tam, gdzie jest najwygodniej (25 proc.). W przypadku produktów kosmetycznych 45 proc. osób robi zakupy w sklepach, a 21 proc. wybiera internet.
W jakich obszarach przeważają zakupy online?
REKLAMA
Pomimo dominacji sklepów stacjonarnych w niektórych kategoriach internet staje się coraz popularniejszym kanałem zakupowym. 40 proc. respondentów kupuje meble i dekoracje do domu w sklepach stacjonarnych, a tylko 16 proc. korzysta w tym celu z internetu. Jednak już 40 proc. ankietowanych nabywa sprzęt elektroniczny i gadżety głównie online, podczas gdy 27 proc. z nich robi to w sklepach stacjonarnych.
Ponad jedna trzecia (35 proc.) badanych kupuje ubrania, buty i akcesoria tam, gdzie jest to najwygodniejsze, podczas gdy 3 na 10 konsumentów (34 proc.) robi to w sklepach stacjonarnych, a podobna liczba korzysta w tym celu z internetu (31 proc.). Co więcej, 43 proc. Polaków dokonuje zakupów zabawek i gier online, a 38 proc. tam, gdzie jest to najwygodniejsze.
Jaka jest strukturę wydatków?
Według badania 44 proc. Polaków nie przewiduje zmian w swoich wydatkach w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Dwóch na pięciu ankietowanych spodziewa się wyższych wydatków w następnych trzech miesiącach, a tylko 1 na 6 Polaków (16 proc.) uważa, że wyda mniej w porównaniu do poprzednich miesięcy. Co więcej, około połowy (49 proc.) badanych, których domowe budżety zostały dotknięte przez obecny kryzys gospodarczy, przyznaje, że zaczęła wydawać mniej niż zazwyczaj. Szczególnie dotyczy to grupy wiekowej 55-64 lat, gdzie aż 57 proc. deklaruje ograniczenia wydatków.
Ciekawe jest, że więcej niż jedna trzecia (37 proc.) badanych jest bardziej świadoma swoich wydatków. Dotyczy to przede wszystkim młodszych grup wiekowych (18-34 lata), gdzie aż 43 proc. wykazuje dużą świadomość w tym obszarze.
Zmieniające się nawyki zakupowe
„Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków są fascynującym zjawiskiem. Z jednej strony widzimy, że rośnie popularność zakupów online w niektórych kategoriach, takich jak zabawki, gry, elektronika i gadżety, podczas gdy w obszarze takim jak zakupy spożywcze sklepy stacjonarne wciąż dominują” – komentuje Rafał Gołębiewski, Head of SMB Poland, Germany and Nordics, Elavon.
REKLAMA
REKLAMA