Opakowanie alkoholu – czy wpłynie na sprzedaż?
REKLAMA
REKLAMA
- Opakowanie jako piórko które przeważy na wadze
- Ewolucja opakowań alkoholu
- Które opakowania przyciągają
- Opakowania alkoholu – obowiązki informacyjne
Opakowanie jako piórko które przeważy na wadze
REKLAMA
Nie oszukujmy się, kupujący, który widzi na półce sklepowej wiele zbliżonych cenowo win (lub innych alkoholi) zazwyczaj nie będzie wnikliwie czytał etykiet. Poza tym rzadko który klient jest ekspertem w temacie alkoholi, a w supermarkecie rzadko można liczyć na pomoc profesjonalnego doradcy. Zazwyczaj o wyborze będą decydowały skojarzenia (np. wcześniejsze doświadczenia z daną marką) lub… ładna etykieta.
REKLAMA
Jeszcze większe znaczenie opakowanie będzie miało wówczas, gdy alkohol ma być prezentem. Wtedy taki trunek powinien wyglądać „drogo”, w czym pomoże butelka o wymyślnym kształcie, najlepiej opakowana jeszcze w elegancki kartonik z tłoczonymi napisami w kolorze srebrnym lub złotym. Czasem można nawet odnieść wrażenie, iż producenci tak bardzo próbują „premiumizować” swoje alkohole, że opakowanie może okazać się więcej warte od płynu wypełniającego butelkę…
Ewolucja opakowań alkoholu
Obecnie do łask wraca prosta forma, szary karton oraz sznurek pakowy. To z kolei synonimy dbałości o środowisko, ale także produkcji pochodzącej z naturalnych upraw. Dobrze też, gdy etykieta zawiera elementy służące identyfikacji regionu, z którego pochodzi dany trunek. Tak więc rolą opakowana jest komunikacja pomiędzy produktem a odbiorcą. Jeśli zachodzi ona bez przeszkód, towar ma szansę znaleźć wielu nabywców.
Które opakowania przyciągają
Jakość trunku bardzo często idzie w parze z jakością opakowania, stąd pomysły, by butelki wysadzać kryształami, diamentami, czy złotymi monetami. Oryginalnym pomysłem są przygotowywane przez artystów etykiety dla Chateau Mouton Rothschild. W 1973 r. projekt wykonał sam Pablo Picasso.
Wśród polskich trunków dodatkiem jest chociażby trawa. Tego typu dodatki mają oczywiście wpływ na smak alkoholu, ale trudno odmówić im też funkcji przyciągania uwagi klientów.
Opakowania alkoholu – obowiązki informacyjne
Mimo, iż producenci prześcigają się w wymyślaniu coraz bardziej atrakcyjnych i przyciągających wzrok opakowań, warto wiedzieć, że nie mają oni pełnej dowolności.
REKLAMA
Etykieta musi pełnić funkcję informacyjną. Za informacje obowiązkowe w przypadku napojów spirytusowych uznano: nazwę przewidzianą w przepisach, informację czy produkt zawiera substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, ilość produktu netto wyrażoną w jednostkach objętości, datę minimalnej trwałości napojów zawierających alkohol do 10%, warunki przechowywania lub użycia (jeżeli dotyczy), kraj lub miejsce pochodzenia, instrukcje umożliwiające właściwe użycie, zawartość alkoholu dla napojów powyżej 1,2% jego objętości.
- Na podstawie informacji zawartej na etykiecie powinno dać się zidentyfikować numer partii produkcyjnej oraz nazwę podmiotu, który wprowadza alkohol do obrotu – przypomina Remigiusz Zdrojkowski z XBS PRO-LOG S.A.
REKLAMA
REKLAMA