Bankowość dla niewidomych i słabo widzących
REKLAMA
REKLAMA
- Dane GUS – wady wzroku
- Europejski Aktu o Dostępności
- Wzory umów dostępne w alfabecie Braille’a
- Mówiące bankomaty
- Maksymalna dostępność usług elektronicznych
Dane GUS – wady wzroku
Ostatnie oficjalne dane GUS na temat osób z wadami wzroku pochodzą z 2016 r. Wówczas w Polsce żyło 2,8 mln osób dotkniętych uszkodzeniami i chorobami narządu wzroku, w tym około 1 mln osób czytało z dużą trudnością, a 42 tys. deklarowało całkowitą dysfunkcję wzroku. Można przypuszczać, że dzisiaj te statystyki są podobne. Zapewnienie dostępności usług bankowych tej grupie to duże wyzwanie, przed jakim stoją nie tylko instytucje finansowe, lecz także cały ekosystem społeczno-gospodarczy.
REKLAMA
Europejski Aktu o Dostępności
Problem jest na tyle istotny, że temat wzięli na tapet europejscy regulatorzy. UE pracuje nad przepisami Europejskiego Aktu o Dostępności (European Accessibility Act, EAA), które będą pierwszą kompleksową regulacją o dostępności w prawie europejskim. Dyrektywa ma na celu stworzenie jednolitego i nowoczesnego zestawu zasad dostępności produktów i usług, a jej wdrożenie zagwarantuje jasność wymogów dla firm działających na rynku unijnym oraz dostępność dla konsumentów produktów i usług, które zostały uznane za najpotrzebniejsze w codziennym funkcjonowaniu. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać od czerwca 2025 roku.
Wzory umów dostępne w alfabecie Braille’a
Najważniejsza jest przede wszystkim gwarancja transparentności i dostępności dokumentów. Klienci ze szczególnymi potrzebami mogą zamówić wydruki wzorów dokumentów bankowych zapisanych w alfabecie Braille’a. Zostały przygotowane w ten sposób wzory najpopularniejszych dokumentów dotyczących podstawowych produktów (umowę i regulamin konta oraz umowę i regulamin karty kredytowej). Dokumenty te klienci mogą zamawiać w każdej placówce, a także poprzez telefoniczną infolinię banku.
Mówiące bankomaty
Osoby niewidome lub niedowidzące mogą korzystać ze specjalnych bankomatów wyposażonych w funkcje obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku. Maszyny te posiadają moduły audio z gniazdem słuchawkowym, dzięki czemu możliwa jest regulacja głośności. Zainstalowane jest również oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych. Aby móc korzystać tej funkcji, osoby niewidome powinny mieć przy sobie słuchawki, za pomocą których usłyszą komunikaty głosowe w trakcie dokonywania transakcji. Ta forma automatycznie powoduje zablokowanie ekranów wyświetlanych przy standardowych transakcjach, co poprawia bezpieczeństwo klientów. Niektóre z urządzeń mogą być też wyposażone w napisy w alfabecie Braille’a, które są umieszczone na klawiszach funkcyjnych, przy czytniku, drukarce potwierdzeń i w miejscu odbioru gotówki. Dostawcy bankomatów dokładają wszelkich starań, aby ich maszyny były nowoczesne, w pełni dostępne bez ograniczeń dla wszystkich, a zatem także do potrzeb osób niedowidzących oraz niewidomych. W Polsce powstała specjalna inicjatywa mająca na celu ułatwienie klientom z niepełnosprawnością wzroku wyszukanie bankomatów obsługujących niewidomych – jest to projekt realizowany przez Związek Banków Polskich o nazwie „Dostępny Bankomat”. W ramach programu na specjalnej stronie udostępniono wyszukiwarkę ATM w Polsce z dostępnymi udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.
Maksymalna dostępność usług elektronicznych
Klienci, którzy mają problem ze wzrokiem mogą wybrać wersję kontrastową, co przekłada się na polepszenie widoczności elementów w serwisie. Aplikacja mobilna CA24 Mobile jest w zdecydowanej większości zgodna ze standardem WCAG 2.0.
Autor: Anna Filipowicz, ekspert banku Credit Agricole
REKLAMA
REKLAMA