REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowość dla niewidomych i słabo widzących

Banki przyjazne dla niewidomych to już standard
Banki przyjazne dla niewidomych to już standard
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób osoby niewidzące podpisują umowy w banku, wybierają pieniądze czy używają aplikacji mobilnych?

Dane GUS – wady wzroku 

Ostatnie oficjalne dane GUS na temat osób z wadami wzroku pochodzą z 2016 r. Wówczas w Polsce żyło 2,8 mln osób dotkniętych uszkodzeniami i chorobami narządu wzroku, w tym około 1 mln osób czytało z dużą trudnością, a 42 tys. deklarowało całkowitą dysfunkcję wzroku. Można przypuszczać, że dzisiaj te statystyki są podobne. Zapewnienie dostępności usług bankowych tej grupie to duże wyzwanie, przed jakim stoją nie tylko instytucje finansowe, lecz także cały ekosystem społeczno-gospodarczy.

REKLAMA

Europejski Aktu o Dostępności

Problem jest na tyle istotny, że temat wzięli na tapet europejscy regulatorzy. UE pracuje nad przepisami Europejskiego Aktu o Dostępności (European Accessibility Act, EAA), które będą pierwszą kompleksową regulacją o dostępności w prawie europejskim. Dyrektywa ma na celu stworzenie jednolitego i nowoczesnego zestawu zasad dostępności produktów i usług, a jej wdrożenie zagwarantuje jasność wymogów dla firm działających na rynku unijnym oraz dostępność dla konsumentów produktów i usług, które zostały uznane za najpotrzebniejsze w codziennym funkcjonowaniu. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać od czerwca 2025 roku.

Wzory umów dostępne w alfabecie Braille’a 

Najważniejsza jest przede wszystkim gwarancja transparentności i dostępności dokumentów. Klienci ze szczególnymi potrzebami mogą zamówić wydruki wzorów dokumentów bankowych zapisanych w alfabecie Braille’a. Zostały przygotowane w ten sposób wzory najpopularniejszych dokumentów dotyczących podstawowych produktów (umowę i regulamin konta oraz umowę i regulamin karty kredytowej). Dokumenty te klienci mogą zamawiać w każdej placówce, a także poprzez telefoniczną infolinię banku.

Mówiące bankomaty 

Osoby niewidome lub niedowidzące mogą korzystać ze specjalnych bankomatów wyposażonych w funkcje obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku. Maszyny te posiadają moduły audio z gniazdem słuchawkowym, dzięki czemu możliwa jest regulacja głośności. Zainstalowane jest również oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych. Aby móc korzystać tej funkcji, osoby niewidome powinny mieć przy sobie słuchawki, za pomocą których usłyszą komunikaty głosowe w trakcie dokonywania transakcji. Ta forma automatycznie powoduje zablokowanie ekranów wyświetlanych przy standardowych transakcjach, co poprawia bezpieczeństwo klientów. Niektóre z urządzeń mogą być też wyposażone w napisy w alfabecie Braille’a, które są umieszczone na klawiszach funkcyjnych, przy czytniku, drukarce potwierdzeń i w miejscu odbioru gotówki. Dostawcy bankomatów dokładają wszelkich starań, aby ich maszyny były nowoczesne, w pełni dostępne bez ograniczeń dla wszystkich, a zatem także do potrzeb osób niedowidzących oraz niewidomych. W Polsce powstała specjalna inicjatywa mająca na celu ułatwienie klientom z niepełnosprawnością wzroku wyszukanie bankomatów obsługujących niewidomych – jest to projekt realizowany przez Związek Banków Polskich o nazwie „Dostępny Bankomat”. W ramach programu na specjalnej stronie udostępniono wyszukiwarkę ATM w Polsce z dostępnymi udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.

Maksymalna dostępność usług elektronicznych 

Klienci, którzy mają problem ze wzrokiem mogą wybrać wersję kontrastową, co przekłada się na polepszenie widoczności elementów w serwisie. Aplikacja mobilna CA24 Mobile jest w zdecydowanej większości zgodna ze standardem WCAG 2.0.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Anna Filipowicz, ekspert banku Credit Agricole

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Posiedzenie RPP: Jaki poziom stóp procentowych NBP

Zakończyło się posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej. RPP utrzymała stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie – podał w komunikacie Narodowy Bank Polski.

Wyższe cła na rosyjskie i białoruskie zboża i inne produkty rolne już obowiązują [Lista produktów]

W dniu 1 lipca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Unii Europejskiej podwyższające cła na rosyjskie i białoruskie zboża, nasiona oleiste i produkty pochodne, a także inne produkty.

Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach - nie jest zbyt dobrze

Polskie firmy powinny poważnie zadbać o swoje cyberbezpieczeństwo. Z nowego raportu Eurostatu „Cyfryzacja w Europie” wynika, że Polska znajduje się na drugim miejscu pod względem liczby firm, w których cyfrowe bezpieczeństwo zostało naruszone. 3 na 10 przebadanych organizacji z Polski zgłosiło przynajmniej jeden tego typu incydent.  

Te metody sprawdzą się w nauce języków obcych

Jakie metody najlepiej sprawdzają się w nauce wymowy języków obcych? Czy oglądanie filmów wystarczy? Podpowiadają eksperci z platformy do nauki języków.

REKLAMA

Pszenica, kukurydza i rzepak - notowania cen

Pszenica, kukurydza i rzepak na europejskim rynku - notowania cen w czerwcu 2024 r.

Patent lidera. Dlaczego rozwój menedżera jest koniecznością w niepewnych czasach? Pobierz BEZPŁATNIE wydanie specjalne "Menedżer ODnowa"

Wyobraź sobie statek w środku burzy, którym dowodzi kapitan nieznający nowoczesnych narzędzi nawigacyjnych ani technik zarządzania załogą, która w dodatku nie ma do niego zaufania. Czy powierzyłbyś swój statek takiej osobie? Jakie są szanse, że doprowadzi go ona do celu? Podobnie jak w żegludze, świat biznesu wymaga od menedżerów ciągłego doskonalenia i nauki. W dzisiejszych czasach, gdy zmiany są jedyną stałą, wygląda na to, że rozwój menedżera stał się czymś więcej niż opcją – jest absolutną koniecznością. Bezpłatne wydanie specjalne "Menedżer ODnowa" jest już dostępne do pobrania. 

Czego najbardziej boją się Polacy? Drugie miejsce zaskakuje

93,9% społeczeństwa boi się przynajmniej jednego spośród 37 możliwych czarnych scenariuszy. Tak wynika z raportu „Bieżące lęki i obawy Polaków”. Czego Polacy boją się najbardziej?

Ochrona budżetu i środowiska. Firmy coraz częściej naprawiają sprzęty, zamiast wymieniać je na nowe

95 proc. uszkodzonych urządzeń elektronicznych można przywrócić do pełnej sprawności, a średni czas naprawy telefonu lub laptopa to zaledwie 48 godzin. Filozofia “napraw zamiast wyrzucać” redukuje liczbę odpadów i zapewnia firmom oszczędności, ale jej wykorzystanie wymaga przyjęcia cyrkularnego modelu biznesowego. Jak to zrobić?   

REKLAMA

Zmiany dla małych firm od 1 stycznia 2025 r. Chodzi o zwolnienia z VAT

Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w państwach Unii Europejskiej, niezależnie od kraju, w którym mają swoją siedzibę. Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, opracowany przez Ministerstwo Finansów, zakłada wprowadzenie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw.

Jakie narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są najczęściej wykorzystywane przez firmy?

Z generatywną sztuczną inteligencją spotkała się już większość firm. Tak wynika z raportu firmy konsultingowej Bain & Company. Teraz przyszedł czas na kolejne etapy wdrażania tej technologii. 

REKLAMA