Rząd ma się zająć nowelizacją prawa geologicznego i górniczego
REKLAMA
REKLAMA
- Niedobór przepisów geologicznych i górniczych
- Złoże strategiczne
- Co z biznesem w branży górniczej?
- Zmiany organizacyjne
Niedobór przepisów geologicznych i górniczych
Jak napisali autorzy projektu, bezpośrednią przyczyną, dla której go opracowano, jest brak w polskim porządku prawnym przepisów zapewniających należytą ochronę złóż kopalin, które - jak podkreślili - stanowią jeden z najistotniejszych elementów środowiska naturalnego, przede wszystkim z uwagi na swoją nieodnawialność i doniosłe znaczenie dla polskiej gospodarki. "Brakuje norm prawnych gwarantujących realne zabezpieczenie przed zabudową terenu, uniemożliwiającą lub poważnie utrudniającą przyszłą eksploatację złóż kopalin" - oceniono. Jak wskazano, na tę lukę w przepisach zwróciła uwagę Najwyższa Izba Kontroli.
REKLAMA
Złoże strategiczne
Zauważono, że z drugiej strony istnieje potrzeba równoległego wdrożenia rozwiązań prawnych umożliwiających Polsce przeprowadzenie zrównoważonej transformacji energetycznej. Stąd - w ich opinii - odpowiedniej modyfikacji wymagają przepisy regulujące takie zagadnienia jak np. podziemne składowanie dwutlenku węgla oraz podziemne bezzbiornikowe magazynowanie wodoru. Zaznaczono, że zmiany są niezbędne również w obrębie przepisów regulujących sposób prowadzenia postępowań przez organy nadzoru górniczego oraz przez organy administracji geologicznej.
Projektowana nowelizacja zakłada wprowadzenie do słowniczka ustawowego definicji pojęcia "złoże strategiczne".
Co z biznesem w branży górniczej?
Projekt nowelizacji obejmuje również przepisy wychodzące naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i innych podmiotów prowadzących działalność górniczą – są to propozycje rozwiązań stanowiących uproszczenia i liberalizację wymogów nakładanych dotychczas na te podmioty. Zaproponowano m.in. wprowadzenie przepisów umożliwiających przedłużenie fazy poszukiwania i rozpoznawania koncesji łącznej pomimo niewykonywania koncesji zgodnie z jej warunkami - jeżeli organ koncesyjny stwierdzi, że niewykonanie koncesji było usprawiedliwione, a zmiana koncesji jest uzasadniona warunkami geologicznymi i racjonalną gospodarką złożem i rezygnację z szeregu przepisów, które w sposób nadmiernie szczegółowy i ingerujący w zasadę swobody umów regulują zakres umowy o współpracy podmiotów wspólnie wykonujących działalność w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów.
Zmiany organizacyjne
W nowelizacji, której projektem ma się zająć we wtorek rząd, zaproponowano też rezygnację z istniejącego podziału na państwową służbę geologiczną oraz państwową służbę hydrogeologiczną i zamiast tego zakłada się, że państwowa służba geologiczna obejmuje również hydrogeologię. Wskazano, że służba geologiczna oraz służba hydrogeologiczna są ściśle połączone merytorycznie, a ich kompetencje przenikają się wzajemnie. Są także pełnione przez ten sam podmiot: Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy.
REKLAMA
REKLAMA