REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawie co drugi startup odczuł znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

52 proc. polskich startupów ma problem z pozyskaniem pracowników. Prawie co drugi startup odczuł znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności, a 7 proc. zauważyło spadek zainteresowania inwestorów zagranicznych.

Opis rynku startupów w Polsce w 2022 r. stanowi raport „Polskie startupy” przygotowany po raz ósmy przez Fundację Startup Poland. Partnerem opracowania jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

REKLAMA

Startupy potrzebują pracowników

Problemy z pozyskaniem pracowników, przy jednoczesnym szybkim wzroście kosztów ich zatrudnienia są główną barierą dla rozwoju startupów. Na ten aspekt zwraca uwagę 52 proc. startupów.

Wyzwaniem jest też adaptacja do nowych warunków prawnych. „Blisko jedna trzecia startupów (28 proc.) wskazuje, że nowe regulacje wymusiły na nich zmianę formy zatrudniania, a 13 proc., że ściąganie talentów zza granicy stało się dla nich trudniejsze” – stwierdza raport.

Startupy skarżą się na wzrost kosztów

Pandemia, wojna na Ukrainie, inflacja i kryzys energetyczny „odcisnęły znaczne piętno na niemal każdej gałęzi i rynek startupów nie jest wyjątkiem”. Prawie połowa z nich odczuła znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności. 

Startupy widzą mniejsze zainteresowanie inwestorów zagranicznych

Rynek startupów, jak i pozostałe segmenty polskiej gospodarki, staje przed licznymi wyzwaniami będącymi efektem między innymi kilku równolegle występujących kryzysów, tzw. „czarnych łabędzi”. Choć na tę chwilę zaledwie 7 proc. biznesów odczuło odpływ zagranicznych inwestorów – w ocenie autorów raportu – należy się spodziewać, że ten trend, podobnie jak w innych krajach, jeszcze się nasili. 38 proc. ankietowanych podało, że nie doświadczyło dotychczas takiego negatywnego trendu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Startupy w statystykach

REKLAMA

77 proc. uczestników polskiego rynku startupów stanowią spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Firmy najczęściej są tworzone przez od 4 do 10 osób (36 proc. wskazań). 69 proc. startupów korzysta ze sprzedaży jako głównego źródła przychodów, a 39 proc. opiera je na licencjach.

W 2022 roku polski rynek startupów nadal tworzyły głównie młode przedsiębiorstwa, ze stażem nieprzekraczającym czterech lat. W większości nadal przeważają mężczyźnikobiety stanowią ponad połowę zespołu tylko w 21 proc. firm. 

Najwięcej, bo 21 proc. startupów powstało w ubiegłym roku w województwie dolnośląskim. Zaraz za nim uplasowały się Mazowsze (20 proc.) i Małopolska (10 proc.). Założycielami innowacyjnych firm byli najczęściej 30-latkowie (44 proc.) i 20-latkowie; ta ostatnia grupa wiekowa odpowiadała za co trzeci startup.

REKLAMA

Wśród startupów – korzystających z zewnętrznego finansowania – najwięcej jest takich, które mają za sobą tylko jedną rundę inwestycyjną, co podkreśla 67 proc. firm. Kwoty zebrane w ramach wszystkich dotychczasowych rund przez startupy wynoszą najczęściej między 1-2 mln zł. Jednocześnie aż 55 proc. założycieli deklaruje, że zauważa istnienie „startupowej bańki”, uderzającej w poziom wycen polskich biznesów.

Jak wynika z raportu „zauważalnie wysokie inwestowania” uzyskują obecnie firmy z sektora technologii, a wśród nich przodują te zapewniające rozwiązania w obszarach: OZE, cyberbezpieczeństwa, termomodernizacji, ESG, „zielonych” technologii, blockchain, wirtualnej rzeczywistości (VR), rozwiązań chmurowych, medtech, edtech oraz fintech. Jak dodano, dwie trzecie startupów oferuje aplikacje. (PAP)

autor: Anna Bytniewska

 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA