Startupy: jakie bariery rozwoju
REKLAMA
REKLAMA
- Startupy potrzebują pracowników
- Startupy skarżą się na wzrost kosztów
- Startupy widzą mniejsze zainteresowanie inwestorów zagranicznych
- Startupy w statystykach
Opis rynku startupów w Polsce w 2022 r. stanowi raport „Polskie startupy” przygotowany po raz ósmy przez Fundację Startup Poland. Partnerem opracowania jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
REKLAMA
Startupy potrzebują pracowników
Problemy z pozyskaniem pracowników, przy jednoczesnym szybkim wzroście kosztów ich zatrudnienia są główną barierą dla rozwoju startupów. Na ten aspekt zwraca uwagę 52 proc. startupów.
Wyzwaniem jest też adaptacja do nowych warunków prawnych. „Blisko jedna trzecia startupów (28 proc.) wskazuje, że nowe regulacje wymusiły na nich zmianę formy zatrudniania, a 13 proc., że ściąganie talentów zza granicy stało się dla nich trudniejsze” – stwierdza raport.
Startupy skarżą się na wzrost kosztów
Pandemia, wojna na Ukrainie, inflacja i kryzys energetyczny „odcisnęły znaczne piętno na niemal każdej gałęzi i rynek startupów nie jest wyjątkiem”. Prawie połowa z nich odczuła znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności.
Startupy widzą mniejsze zainteresowanie inwestorów zagranicznych
Rynek startupów, jak i pozostałe segmenty polskiej gospodarki, staje przed licznymi wyzwaniami będącymi efektem między innymi kilku równolegle występujących kryzysów, tzw. „czarnych łabędzi”. Choć na tę chwilę zaledwie 7 proc. biznesów odczuło odpływ zagranicznych inwestorów – w ocenie autorów raportu – należy się spodziewać, że ten trend, podobnie jak w innych krajach, jeszcze się nasili. 38 proc. ankietowanych podało, że nie doświadczyło dotychczas takiego negatywnego trendu.
Startupy w statystykach
REKLAMA
77 proc. uczestników polskiego rynku startupów stanowią spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Firmy najczęściej są tworzone przez od 4 do 10 osób (36 proc. wskazań). 69 proc. startupów korzysta ze sprzedaży jako głównego źródła przychodów, a 39 proc. opiera je na licencjach.
W 2022 roku polski rynek startupów nadal tworzyły głównie młode przedsiębiorstwa, ze stażem nieprzekraczającym czterech lat. W większości nadal przeważają mężczyźni – kobiety stanowią ponad połowę zespołu tylko w 21 proc. firm.
Najwięcej, bo 21 proc. startupów powstało w ubiegłym roku w województwie dolnośląskim. Zaraz za nim uplasowały się Mazowsze (20 proc.) i Małopolska (10 proc.). Założycielami innowacyjnych firm byli najczęściej 30-latkowie (44 proc.) i 20-latkowie; ta ostatnia grupa wiekowa odpowiadała za co trzeci startup.
REKLAMA
Wśród startupów – korzystających z zewnętrznego finansowania – najwięcej jest takich, które mają za sobą tylko jedną rundę inwestycyjną, co podkreśla 67 proc. firm. Kwoty zebrane w ramach wszystkich dotychczasowych rund przez startupy wynoszą najczęściej między 1-2 mln zł. Jednocześnie aż 55 proc. założycieli deklaruje, że zauważa istnienie „startupowej bańki”, uderzającej w poziom wycen polskich biznesów.
Jak wynika z raportu „zauważalnie wysokie inwestowania” uzyskują obecnie firmy z sektora technologii, a wśród nich przodują te zapewniające rozwiązania w obszarach: OZE, cyberbezpieczeństwa, termomodernizacji, ESG, „zielonych” technologii, blockchain, wirtualnej rzeczywistości (VR), rozwiązań chmurowych, medtech, edtech oraz fintech. Jak dodano, dwie trzecie startupów oferuje aplikacje. (PAP)
autor: Anna Bytniewska
REKLAMA
REKLAMA