REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Startupy: jakie bariery rozwoju

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawie co drugi startup odczuł znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

52 proc. polskich startupów ma problem z pozyskaniem pracowników. Prawie co drugi startup odczuł znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności, a 7 proc. zauważyło spadek zainteresowania inwestorów zagranicznych.

Opis rynku startupów w Polsce w 2022 r. stanowi raport „Polskie startupy” przygotowany po raz ósmy przez Fundację Startup Poland. Partnerem opracowania jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

REKLAMA

Startupy potrzebują pracowników

Problemy z pozyskaniem pracowników, przy jednoczesnym szybkim wzroście kosztów ich zatrudnienia są główną barierą dla rozwoju startupów. Na ten aspekt zwraca uwagę 52 proc. startupów.

Wyzwaniem jest też adaptacja do nowych warunków prawnych. „Blisko jedna trzecia startupów (28 proc.) wskazuje, że nowe regulacje wymusiły na nich zmianę formy zatrudniania, a 13 proc., że ściąganie talentów zza granicy stało się dla nich trudniejsze” – stwierdza raport.

Startupy skarżą się na wzrost kosztów

Pandemia, wojna na Ukrainie, inflacja i kryzys energetyczny „odcisnęły znaczne piętno na niemal każdej gałęzi i rynek startupów nie jest wyjątkiem”. Prawie połowa z nich odczuła znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności. 

Startupy widzą mniejsze zainteresowanie inwestorów zagranicznych

Rynek startupów, jak i pozostałe segmenty polskiej gospodarki, staje przed licznymi wyzwaniami będącymi efektem między innymi kilku równolegle występujących kryzysów, tzw. „czarnych łabędzi”. Choć na tę chwilę zaledwie 7 proc. biznesów odczuło odpływ zagranicznych inwestorów – w ocenie autorów raportu – należy się spodziewać, że ten trend, podobnie jak w innych krajach, jeszcze się nasili. 38 proc. ankietowanych podało, że nie doświadczyło dotychczas takiego negatywnego trendu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Startupy w statystykach

REKLAMA

77 proc. uczestników polskiego rynku startupów stanowią spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Firmy najczęściej są tworzone przez od 4 do 10 osób (36 proc. wskazań). 69 proc. startupów korzysta ze sprzedaży jako głównego źródła przychodów, a 39 proc. opiera je na licencjach.

W 2022 roku polski rynek startupów nadal tworzyły głównie młode przedsiębiorstwa, ze stażem nieprzekraczającym czterech lat. W większości nadal przeważają mężczyźnikobiety stanowią ponad połowę zespołu tylko w 21 proc. firm. 

Najwięcej, bo 21 proc. startupów powstało w ubiegłym roku w województwie dolnośląskim. Zaraz za nim uplasowały się Mazowsze (20 proc.) i Małopolska (10 proc.). Założycielami innowacyjnych firm byli najczęściej 30-latkowie (44 proc.) i 20-latkowie; ta ostatnia grupa wiekowa odpowiadała za co trzeci startup.

REKLAMA

Wśród startupów – korzystających z zewnętrznego finansowania – najwięcej jest takich, które mają za sobą tylko jedną rundę inwestycyjną, co podkreśla 67 proc. firm. Kwoty zebrane w ramach wszystkich dotychczasowych rund przez startupy wynoszą najczęściej między 1-2 mln zł. Jednocześnie aż 55 proc. założycieli deklaruje, że zauważa istnienie „startupowej bańki”, uderzającej w poziom wycen polskich biznesów.

Jak wynika z raportu „zauważalnie wysokie inwestowania” uzyskują obecnie firmy z sektora technologii, a wśród nich przodują te zapewniające rozwiązania w obszarach: OZE, cyberbezpieczeństwa, termomodernizacji, ESG, „zielonych” technologii, blockchain, wirtualnej rzeczywistości (VR), rozwiązań chmurowych, medtech, edtech oraz fintech. Jak dodano, dwie trzecie startupów oferuje aplikacje. (PAP)

autor: Anna Bytniewska

 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA